quote:Op maandag 16 mei 2011 22:09 schreef herdiq het volgende:
welke tabellen uit de binas moet je gebruiken
Als je n asymmetrische koolstofatomen hebt, heb je 2n spiegelbeeldisomeren, mits er geen sprake is van een inwendigspiegelvlak.quote:Op maandag 16 mei 2011 22:14 schreef ieniemieniee het volgende:
iemand nog even snel uitleggen hoeveel isomeren je krijgt bij hoeveel asymmetrische c- atomen?
Ik merk dat ik de samengevat er maar even bij moet gaan pakken.quote:Op maandag 16 mei 2011 22:16 schreef Natrium het volgende:
[..]
Als je n asymmetrische koolstofatomen hebt, heb je 2n spiegelbeeldisomeren, mits er geen sprake is van een inwendigspiegelvlak.
45, 48, 49, 66, 67, 98 en het periodieke systeem, tenzij er naar een andere tabel gerefereerd wordt, maar hiervoor genoemde zijn de meest gebruikte.quote:Op maandag 16 mei 2011 22:09 schreef herdiq het volgende:
welke tabellen uit de binas moet je gebruiken
Merci!quote:Op maandag 16 mei 2011 22:16 schreef Natrium het volgende:
[..]
Als je n asymmetrische koolstofatomen hebt, heb je 2n spiegelbeeldisomeren, mits er geen sprake is van een inwendigspiegelvlak.
Ja. Dan zijn er twee bindingen gebroken, maar dat komt eigenlijk nooit voor (en al helemaal niet in spectra die op examens gegeven worden).quote:Op maandag 16 mei 2011 21:57 schreef PG18 het volgende:
In een massaspectrometrie diagram, die sorteert naar m/z. Stel dat iets een lading 2+ heeft ofzo, staat ie in dat diagram dan op de helft van de eigenlijke massa?
Tja...het punt is dat je nooit klaar bent met lerenquote:Op maandag 16 mei 2011 22:17 schreef Prulez het volgende:
[..]
Ik merk dat ik de samengevat er maar even bij moet gaan pakken.
Als je 2 mol van een stof hebt die in de Kz voorkomt, doe je inderdaad in de Kz-vergelijking de concentratie van die stof in het kwadraat. En tot de derde als je 3 mol hebt, enz.quote:Op maandag 16 mei 2011 22:26 schreef Pino112 het volgende:
Over die Kz heb ik ook nog een vraag, als in de formule van de reactie de molverhouding niet allemaal 1:1:1:1 is, maar bij 1:1:1:2, dan moet in de Kz-formule de waarde van stof met verhouding 2 in het kwadraat toch?
quote:
2 keer exotherm ipv exotherm en endothermquote:Bij exotherme reacties komt energie vrij: stollen, condenseren, rijpen. Chemische energie neemt af. dE < 0
Bij exotherme reacties wordt energie uit omgeving onttrokken: smelten, verdampen, vervluchtigen. Chemische energie neemt toe dE > 0
Goeie vraag..quote:Op maandag 16 mei 2011 22:23 schreef Natrium het volgende:
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen de formules:
Kz= en Kz=
?
Thnx, dacht ik al maar niet zeker.quote:Op maandag 16 mei 2011 22:28 schreef Natrium het volgende:
[..]
Als je 2 mol van een stof hebt die in de Kz voorkomt, doe je inderdaad in de Kz-vergelijking de concentratie van die stof in het kwadraat. En tot de derde als je 3 mol hebt, enz.
Zal het doorgeven, heb ook die niet gemaaktquote:Op maandag 16 mei 2011 22:30 schreef dralion13 het volgende:
[..]
[..]
2 keer exotherm ipv exotherm en endotherm
Die tweede heb ik nog nooit gezienquote:Op maandag 16 mei 2011 22:23 schreef Natrium het volgende:
[..]
Tja...het punt is dat je nooit klaar bent met lerenDit weet ik nu toevallig, maar aan mij moet je geen vragen stellen wat Biochemie betreft.
En ik dacht Zuren/basen te begrijpen, maar uit die rekensommetjes kom ik nog steeds niet
[ [url=http://latex.codecogs.com/gif.latex?K_z = \frac{[H_{}30^+][Z^-]}{[HZ]}]afbeelding[/url] ] en [ [url=http://latex.codecogs.com/gif.latex?K_z = \frac{[H_{}30^+]^2}{[HZ_{0}]-[H_3O^+]}]afbeelding[/url] ]
?
De concentratie Z- die ontstaat is gelijk aan de concentratie H3O+ dus [H3O+]^2quote:Op maandag 16 mei 2011 22:23 schreef Natrium het volgende:
[..]
Tja...het punt is dat je nooit klaar bent met lerenDit weet ik nu toevallig, maar aan mij moet je geen vragen stellen wat Biochemie betreft.
En ik dacht Zuren/basen te begrijpen, maar uit die rekensommetjes kom ik nog steeds niet
[ [url=http://latex.codecogs.com/gif.latex?K_z = \frac{[H_{}30^+][Z^-]}{[HZ]}]afbeelding[/url] ] en [ [url=http://latex.codecogs.com/gif.latex?K_z = \frac{[H_{}30^+]^2}{[HZ_{0}]-[H_3O^+]}]afbeelding[/url] ]
?
Kan iemand dit bevestigen? Klopt dit?:quote:Op maandag 16 mei 2011 23:00 schreef PG18 het volgende:
Hoe weten we ook al weer waar het evenwicht ligt in een evenwichtsreactie?
Als je een evenwicht hebt, verlopen de reacties naar links en rechts natuurlijk allebei! (en even snel) Evenwichtsconstante klein betekent dat de waarde onder de breuk (beginstof) groot is, dus dat het evenwicht naar links ligt.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:20 schreef PG18 het volgende:
[..]
Kan iemand dit bevestigen? Klopt dit?:
"Probeer eerst eens je evenwichtsconstante uit te rekenen. Als de uitkomst van deze evenwichtsconstante kleiner is dan 1 dan verloopt de reactie naar links, is ze groter dan 1 dan verloopt ze naar rechts."
Bedankt! Snap het nuquote:Op maandag 16 mei 2011 23:24 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Als je een evenwicht hebt, verlopen de reacties naar links en rechts natuurlijk allebei! (en even snel) Evenwichtsconstante klein betekent dat de waarde onder de breuk (beginstof) groot is, dus dat het evenwicht naar links ligt.
Lijkt misschien een detail, maar voor een evenwicht is het wel van belang te weten dat de reactie beide kanten op verloopt.
Ik zou 'm, als je 'm per se met potlood wil tekenen, later overtekenen met pen.. M'n rector zei nog bij de opening dat het verboden is met potlood te schrijven tenzij 't een grafiek o.i.d. is.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:35 schreef Aardappelkoekje het volgende:
Mag je de structuurformules met potlood tekenen? Of moet dit met pen?
Vraag het na aan de examensecretaris, die weet dit soort dingen ongetwijfeld. Bij twijfel: Pen.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:35 schreef Aardappelkoekje het volgende:
Mag je de structuurformules met potlood tekenen? Of moet dit met pen?
Bij bijna elk examen komt toch wel een blokschema voor?quote:Op maandag 16 mei 2011 23:43 schreef Prulez het volgende:
[..]
Vraag het na aan de examensecretaris, die weet dit soort dingen ongetwijfeld. Bij twijfel: Pen.
We moeten dit jaar trouwens wel iets uit gaan werken. Ik zeg: Blokschema.
Hoe weet je dat we iets uit moeten werken?quote:Op maandag 16 mei 2011 23:43 schreef Prulez het volgende:
[..]
Vraag het na aan de examensecretaris, die weet dit soort dingen ongetwijfeld. Bij twijfel: Pen.
We moeten dit jaar trouwens wel iets uit gaan werken. Ik zeg: Blokschema.
Omdat er al bekend is dat er een (uitwerk)bijlage bij zit.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:44 schreef PG18 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat we iets uit moeten werken?
Okquote:Op maandag 16 mei 2011 23:45 schreef Natrium het volgende:
[..]
Omdat er al bekend is dat er een (uitwerk)bijlage bij zit.
Uitwerkbijlage. Geen bijlage met teksten oid. Dit is af te leiden uit de bestandsnaam in de links die staan op de site van het CITO. http://www2.cito.nl/vo/ce/ex2011_havovwo/vwo-tv1.htm - De links achter het vak verwijzen naar http://www2.cito.nl/vo/ex2011/VW-1028-a-11-1-X.pdf, waar de bestandsnaam een of andere malle code voor het vak/jaar heeft en de X het type document aangeeft, namelijk:quote:Op maandag 16 mei 2011 23:45 schreef Natrium het volgende:
[..]
Omdat er al bekend is dat er een (uitwerk)bijlage bij zit.
Dat is handig om te wetenquote:Op maandag 16 mei 2011 23:48 schreef Prulez het volgende:
[..]
Uitwerkbijlage. Geen bijlage met teksten oid. Dit is af te leiden uit de bestandsnaam in de links die staan op de site van het CITO. http://www2.cito.nl/vo/ce/ex2011_havovwo/vwo-tv1.htm - De links achter het vak verwijzen naar http://www2.cito.nl/vo/ex2011/VW-1028-a-11-1-X.pdf, waar de bestandsnaam een of andere malle code voor het vak/jaar heeft en de X het type document aangeeft, namelijk:
X = O --> Opgaven
X = U --> Uitwerkbijlage
X = B --> Bijlage
X = C --> Correctievoorschrift
X = S --> Stuurgegevens.
X = E --> Erratum
Bij SK staat er O, U, C en S, dus uitwerken.
Ja of een kringloop kloppend maken ofzo (dat moest in 2008). Maar ik zet ook mn geld in op een blokkenschema.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:47 schreef PG18 het volgende:
[..]
Ok [ afbeelding ] Dan zal het ongetwijfeld een blokschema zijn inderdaad
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |