abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 maart 2012 @ 23:42:23 #126
244933 trovey
Nachtoele
pi_109553475
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:40 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Das minder... Ik heb geen bollen. Vind dat altijd zo zonde van mn geld... :@
Moet je dingen als krokussen nemen, die komen elk jaar terug. ;) Die wilde tulpjes heb ik geprobeerd maar die kwamen niet meer terug ;( ....ik heb hier overigens alleen de punten van de krokussen in de bakken staan alhoewel de krokussen in het gras hier aan het water al zijn uitgebloeid. dus ik vrees het ergste. :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 26 maart 2012 @ 23:46:13 #127
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109553622
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:42 schreef trovey het volgende:

[..]

Moet je dingen als krokussen nemen, die komen elk jaar terug. ;) Die wilde tulpjes heb ik geprobeerd maar die kwamen niet meer terug ;( ....ik heb hier overigens alleen de punten van de krokussen in de bakken staan alhoewel de krokussen in het gras hier aan het water al zijn uitgebloeid. dus ik vrees het ergste. :')
Mwa ik begin er niet aan. 2 weken bloem en weg.. De rest van t jaar niets of groene sprieten. :P

Geef je ze wel mest? Als ze al lang in een bak staan kunnen ze de voeding uit de aarde inm wel eens op hebben. :Y
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 26 maart 2012 @ 23:49:09 #128
244933 trovey
Nachtoele
pi_109553734
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:46 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Mwa ik begin er niet aan. 2 weken bloem en weg.. De rest van t jaar niets of groene sprieten. :P

Geef je ze wel mest? Als ze al lang in een bak staan kunnen ze de voeding uit de aarde inm wel eens op hebben. :Y
Ik zet ze gewoon bij mijn normale planten...krokussen uitgebloeid en dan nemen de andere planten het over. ;) Werkt heel goed bij b.v. de hosta. bemesten doe ik vanaf maart t/m augustus(beginnende met koemest, vol zomer snelwerkende mest en dan weer koemest), dat is de beste periode.
Optimist tot in de kist
  maandag 26 maart 2012 @ 23:57:43 #129
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109554055
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:49 schreef trovey het volgende:

[..]

Ik zet ze gewoon bij mijn normale planten...krokussen uitgebloeid en dan nemen de andere planten het over. ;) Werkt heel goed bij b.v. de hosta. bemesten doe ik vanaf maart t/m augustus(beginnende met koemest, vol zomer snelwerkende mest en dan weer koemest), dat is de beste periode.
Oh ja dat werkt dan wel ja. :Y Ik heb ook wel wat in die grote schaal staan maar dat is puur omdat ik die vorig jaar gratis kreeg. _O-
Ik doe amper bemesten. :P
  dinsdag 27 maart 2012 @ 00:00:25 #130
244933 trovey
Nachtoele
pi_109554163
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:57 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Oh ja dat werkt dan wel ja. :Y Ik heb ook wel wat in die grote schaal staan maar dat is puur omdat ik die vorig jaar gratis kreeg. _O-
Ik doe amper bemesten. :P
Moet je toch eens gaan doen, je gaat het echt wel merken...eenjarige zomerbloeiers (maar ook violen) kun je het beste voeden met een snelwerkende mest...krijg je een zee van bloemen. O+ . Koeienmest is meer voor de lange duur.
Optimist tot in de kist
  dinsdag 27 maart 2012 @ 00:09:15 #131
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109554480
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 00:00 schreef trovey het volgende:

[..]

Moet je toch eens gaan doen, je gaat het echt wel merken...eenjarige zomerbloeiers (maar ook violen) kun je het beste voeden met een snelwerkende mest...krijg je een zee van bloemen. O+ . Koeienmest is meer voor de lange duur.
Ik heb bijna all1 maar boompjes \ struikjes op mn balkon. Ok ik heb wat kriuiden en een grote schaal met andere plantjes maar dat staat in tuinaarde en is bij die schaal pas 4 jaar oud en in mn kruiden bakken nog geen jaar. Ik vind dat nog niet nodig. Alles doet t goed en mn vingerhoedskruid bv doet het jaar in jaar uit bijzonder mooi.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 00:10:22 #132
244933 trovey
Nachtoele
pi_109554518
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 00:09 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik heb bijna all1 maar boompjes \ struikjes op mn balkon. Ok ik heb wat kriuiden en een grote schaal met andere plantjes maar dat staat in tuinaarde en is bij die schaal pas 4 jaar oud en in mn kruiden bakken nog geen jaar. Ik vind dat nog niet nodig. Alles doet t goed en mn vingerhoedskruid bv doet het jaar in jaar uit bijzonder mooi.
Na 6 weken is de mest opgebruikt uit potgrond. ;)
Optimist tot in de kist
  dinsdag 27 maart 2012 @ 00:13:22 #133
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109554591
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 00:10 schreef trovey het volgende:

[..]

Na 6 weken is de mest opgebruikt uit potgrond. ;)
Potgrond is wat anders dan tuinaarde. ;)
pi_109555918
Bloembollen zonde? Meestal zijn ze herbruikbaar. De botanische tulpen en die kleintjes als scilla zijn voor verwildering, ze gaan dus wel een paar jaar mee. Het is wel afwachten wat de recente anemonen doen, of die nog terugkomen willen. Die hebben waarschijnlijk toch de vollegrond nodig.
pi_109562449
He, wat een leuk topic!

Ik heb gisteren ook mijn eerste dappere poging gedaan om mijn kleine balkon wat op te knappen. Het is nu mooi schoon en leeg. Ik heb een zak potgrond gekocht en wat bloempjes, en hiermee begint het project 'laat nu eens níet de planten doodgaan'. 't Wordt nog een hele uitdaging, maar met dit mooie lenteweer heb ik zo'n zin in een balkon vol bloemen!

Ik raakte overigens al helemaal in de war van de vele keus die je hebt in een tuincentrum. Ik heb nu twee hangbakken (bakjes? vrij klein) gekocht, hebben jullie tips wat daar het beste in kan? Ik wil graag iets wat (lang) bloeit en het goed doet met weinig zon en in een kleine pot. En het liefst niet al te verzorgingsintensief :Y)

Nog een fotootje van het schamele begin:

Het zijn twee donkerrode viooltjes aan de zijkanten, ik ben alweer vergeten hoe het lichtroze plantje in het midden heet.

Het lijkt me trouwens leuk om een oude lattenbodem tegen de muur te zetten en daar de plantenbakken aan te hangen. Eventueel is een klimmer dan ook mogelijk, wat raden jullie aan?
freedom is just another word for nothing left to lose
  dinsdag 27 maart 2012 @ 12:10:05 #136
244933 trovey
Nachtoele
pi_109562477
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 00:13 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Potgrond is wat anders dan tuinaarde. ;)
Tuinaarde heeft ook niet eeuwig meststof. ;)
Optimist tot in de kist
  dinsdag 27 maart 2012 @ 12:12:04 #137
244933 trovey
Nachtoele
pi_109562532
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:09 schreef Lot_1 het volgende:
He, wat een leuk topic!

Ik heb gisteren ook mijn eerste dappere poging gedaan om mijn kleine balkon wat op te knappen. Het is nu mooi schoon en leeg. Ik heb een zak potgrond gekocht en wat bloempjes, en hiermee begint het project 'laat nu eens níet de planten doodgaan'. 't Wordt nog een hele uitdaging, maar met dit mooie lenteweer heb ik zo'n zin in een balkon vol bloemen!

Ik raakte overigens al helemaal in de war van de vele keus die je hebt in een tuincentrum. Ik heb nu twee hangbakken (bakjes? vrij klein) gekocht, hebben jullie tips wat daar het beste in kan? Ik wil graag iets wat (lang) bloeit en het goed doet met weinig zon en in een kleine pot. En het liefst niet al te verzorgingsintensief :Y)

Nog een fotootje van het schamele begin:
[ afbeelding ]

Het zijn twee donkerrode viooltjes aan de zijkanten, ik ben alweer vergeten hoe het lichtroze plantje in het midden heet.

Het lijkt me trouwens leuk om een oude lattenbodem tegen de muur te zetten en daar de plantenbakken aan te hangen. Eventueel is een klimmer dan ook mogelijk, wat raden jullie aan?
Haal je die anjer (ja, dat is dat roze exemplaar) wel binnen als het gaat vriezen want volgens mij vindt die dat niet zo leuk in de fase waar hij is (namelijk vol in de bloei). ;)
Optimist tot in de kist
pi_109562963
Hoe vaak bloeien viooltjes per seizoen eigenlijk? we hebben een paar bakjes goedkoop gekocht, waarvan de meeste bloemetjes al niet meer aanwezig zijn, bloeien ze daarna nog?
  dinsdag 27 maart 2012 @ 12:48:10 #139
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109563693
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:10 schreef trovey het volgende:

[..]

Tuinaarde heeft ook niet eeuwig meststof. ;)
Dat weet ik maar het gaat wel langer mee en in van die grote bakken gaat t vooralsnog prima. :Y Ik heb evt nog wat compost staan wat ik er overheen kan strooien. Dat misschien maar eens doen. Overbemesting is trouwens ook niet goed.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:25 schreef athlonkmf het volgende:
Hoe vaak bloeien viooltjes per seizoen eigenlijk? we hebben een paar bakjes goedkoop gekocht, waarvan de meeste bloemetjes al niet meer aanwezig zijn, bloeien ze daarna nog?
Die kunnen heel lang bloemen bljiven geven. Vooral als je iedere keer de uitgebloeide bloemen er uit haalt en nu even checkt of er geen zaad doosjes worden gemaakt. Zo wel kan je die er uit halen. Let wel even op dat het zaad doosjes zijn en geen nieuwe knoppen. :P
pi_109563945
Hoe zien zaad doosjes er uit? En kan je die zaden dan zaaien?
pi_109564339
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:12 schreef trovey het volgende:

[..]

Haal je die anjer (ja, dat is dat roze exemplaar) wel binnen als het gaat vriezen want volgens mij vindt die dat niet zo leuk in de fase waar hij is (namelijk vol in de bloei). ;)
Oh bedankt, het vriest momenteel 's nachts toch niet? Anders haal ik 'm sowieso wel even binnen.
freedom is just another word for nothing left to lose
  dinsdag 27 maart 2012 @ 13:10:11 #142
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109564369
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:56 schreef athlonkmf het volgende:
Hoe zien zaad doosjes er uit? En kan je die zaden dan zaaien?
Ik kan zo geen foto of omschrijving vinden van een zaaddoosje van de viool. Maar ik denk dat er nu nog weinig zaad aan zit. Daar is het nog te vroeg voor. Als je wil kan je dat zaad bewaren en volgend jaar maart zaaien ja. Mits het uit een rijp zaaddoosje is. Of dat werkt weet ik all1 niet.

Edit : Gevonden. links een dichte en rechts een open zaad doosje.

quote:
Als een plant al een tijdje staat te bloeien, komt er een moment voor de plant dat het zo wel genoeg is en vormt dan veel zaad, als al dat zaad er aan zit, stopt de plant met groeien en bloeien en gaat dood. Door nu telkens de oude bloemen er uit te plukken/ knippen, kan de plant geen zaad maken en zal door gaan met bloeien. Bij het verwijderen van de oude bloem is het dus zeer belangrijk dat je het hartje van de bloem ( vruchtbeginsel) ook er uit plukt/knipt.
ff een stukje geknipt van een andere site. :P

[ Bericht 6% gewijzigd door Outpost76 op 27-03-2012 13:18:28 ]
  dinsdag 27 maart 2012 @ 13:11:49 #143
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109564413
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 13:09 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

Oh bedankt, het vriest momenteel 's nachts toch niet? Anders haal ik 'm sowieso wel even binnen.
Het kon afgelopen nacht vriezen aan de grond (in het oosten van NL), ok jij zit hoger maar de kou van net boven nul vind ie denk ik ook niet zo lekker.
pi_109564649
Die zaaddoosjes zie je vanzelf verschijnen als een bloemetje ermee opgehouden is. Dan zwelt er een groen bolletje. Laten zitten voor rijpijng. Als ze lichtbruin en gedroogt zijn oogsten. Of laten zitten en kijken hoe het opengebarsten is. Een deel van het zaad is dan weggecatapulteerd. Een zit nog in de verdorde schalen.

De anjer is waarschijnlijk een eenjarige en kan in principe pas half mei in de grote bak, als het grote nachtvorstgevaar voorbij is. Op balkon heb je minder last van vorst aan de grond.

Vanaf juni regelmatig bemesten en altijd zorgen dat de kluit niet droog staat. In hete zomers kan dat betekenen, dat je 2x per dag ruim water geven moet.

In principe kunnen violen het hele jaar bloeien, al houden ze wel een vorstpauze. Ik heb een paar gehad die het langer deden. Ook een paar die het na een paar maanden al voor gezien hielden. Het hangt af van de kwaliteit, de soort, het weer, de verzorging. Ik koop ze trouwens altijd in de aanbieding, dus nooit kwaliteitgarantie en toch zijn ze vaak geweldig.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 15:16:07 #145
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109568755
Mijn aalbesje gaat voor zijn grote veel bessen krijgen! *O* Ok, nog niet goed te zien op deze foto maar ik zie op veel plekken de trosjes aan komen! :D O+

En dat na dat ik dacht dat ie een tik oid had gekregen vorig jaar. Tegen het einde van de zomer ging ie ineens heel snel zn bladeren laten vallen en ruim voor de herfst begonnen was had ie al geen blad meer... :?

Toch maar wat mest stoffen rond gestrooid her en der. :P
  dinsdag 27 maart 2012 @ 15:48:55 #146
244933 trovey
Nachtoele
pi_109570277
Ik heb ooit bessenstruiken gehad...tot ze hier op het balkon moesten werken i.v.m. lekkage...3 zomers lang :( (terwijl ik bij de eerste inspectie ze al verteld had waar het lek zou moeten zitten 8)7 )...dat konden ze niet hebben, dat gesleep. ;(
Tegenwoordig moet ik het op kleinere bakken houden, mijn gewrichten doen niet meer mee met grote bakken. }:|
Optimist tot in de kist
  dinsdag 27 maart 2012 @ 16:22:32 #147
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109571500
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 15:48 schreef trovey het volgende:
Ik heb ooit bessenstruiken gehad...tot ze hier op het balkon moesten werken i.v.m. lekkage...3 zomers lang :( (terwijl ik bij de eerste inspectie ze al verteld had waar het lek zou moeten zitten 8)7 )...dat konden ze niet hebben, dat gesleep. ;(
Tegenwoordig moet ik het op kleinere bakken houden, mijn gewrichten doen niet meer mee met grote bakken. }:|
Deze is maar 30 a 40 cm hoog. (inclusief potje) ;) Ik heb m dan ook niet echt voor de bessen maar omdat ik het wil houden als een soort bonsai. En dan maken vruchten het voor mij alleen maar leuker. O+
pi_109744722
Zo, de eerste paar kleine dingetjes voor het balkon vandaag stiekem al gekocht :@ Kruiden om straks thee mee te zetten zodra ze flink gegroeid zijn en ook nog aardbeitjes. Ik kan niet wachten O+
pi_109750197
Gaat vannacht ca. 2º vriezen in weerregio de Bilt. Ik heb dus e.e.a. binnengehaald en wacht even met twee aanbiedingsplantjes in de grond zetten.
  vrijdag 6 april 2012 @ 15:07:54 #150
244933 trovey
Nachtoele
pi_109984415
Mijn violentoren *O* (bakjes afkomstig van de Action)...nu groeien. :P

En verder het balkon schoonmaken en opruimen. :')
Optimist tot in de kist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')