Hoi,
Ik weet niet goed hoe ik dit bericht moet structureren, mijn excuses voor als het verhaal rommelig is.
De korte versie is dat ik een vriendin heb met een flink aantal problemen. Zij is de in 40, zij is verliefd, houdt van mij, en wil en leven met mij. Ik ben mid 20, houd van haar en geef veel om haar, maar ik heb niet het gevoel dat ik verliefd ben en ik kijk niet uit naar een leven met haar.
Dit lijkt een relatief simpel probleem met een redelijk eenvoudig antwoord en ik hoor de dames al schreeuwen "klootzak, houdt haar niet langer aan het lijntje". Dit gaat niet werken en ik zal de relatie moeten verbreken. Helaas is de realiteit een stuk ingewikkelder. Ik vrees voor haar leven.
Problemen
Vrijwel alles in de korte versie is problematisch. Ten eerste kan ik haar niet "mijn vriendin" noemen ik heb haar nog niet eens in levende lijve ontmoet. Ze woont niet in Nederland en we hebben wel een aantal keren gekeken naar opties om elkaar te ontmoeten, maar tegelijkertijd zijn we beiden bang om elkaar te ontmoeten en bovendien is geld krap.
Ten tweede heeft zij een flink aantal problemen en om je een idee te geven gooi ik even een aantal uit: dissociatieve identiteitsstoornis, fibromyalgie, bipolair, eetproblemen, kan zeer slecht tegen stress, zelfdoding neigingen, automutilatie en nog meer. Automutilatie en zelfdoding neigingen zijn voor haar "oplossingen", bijvoorbeeld als zij zelf met een scheermesje pijn veroorzaakt, dan overtreft die pijn voornamelijk de emotionele pijn en pijn vanwege de fibro. Bovendien heeft zij, in tegenstelling tot andere pijn, wèl de controle erover en zelfdoding ziet zij als een mogelijkheid alle pijn te stoppen en om te voorkomen dat zij haar dochter iets aandoet (zoals haar eigen moeder dat in haar jeugd heeft gedaan). Een bijkomend probleem van de fibro is dat zij pijnstillers moet nemen. Zij heeft veel verschillende medicijnen gebruikt. Een medicijn dat goed werkte zorgde ervoor dat ze de hele dag high is en ze kon nauwelijks iets meer doen. De huidige pijnstillers zijn minder effectief maar zorgen weer voor ademhalingsproblemen bij haar.
Zij is verliefd op mij en zij houdt van me, de derde probleem is dat zij al ruim tien jaar met een andere man samenleeft en samen hebben zij een kind. Zij zijn nooit verliefd op elkaar geweest. Ze waren beide volwassenen hebben vergelijkbare interesses en vinden elkaar wel aardig en hebben uiteindelijk met elkaar gesetteld, "waarom niet?". Zij zijn niet getrouwd, maar zijn wel een officieel paar voor de wet die daar geldt.
Als laatste ben ik ook een probleemgeval. Ik heb zelf een aantal problemen, ik zit vast met mijn studie, ik heb geen baan, ik heb geen vrienden, ik heb geen contact met de buitenwereld. Ik woon thuis bij mijn ouders, zit elke dag thuis achter de pc op mijn kamer en ik ga alleen naar beneden voor lunch, koffie en diner. Vorige week was ik hier op het forum aan het browsen en toen kwam ik achter dat ik wellicht ontwijkende persoonlijkheidsstoornis heb. Grappig genoeg voelde dat een beetje als een opluchting. Hoewel het niet door een dokter is gediagnosticeerd, ben ik er vrij zeker van dat dat het is en ik ben blij dat wat er met mij mis is een naam heeft. Misschien ben ik zielig aan het doen en excuses aan het maken voor alles wat er mis is. Oh well..
Recent gebeurtenis
Terug naar mijn verhaal. Afgelopen week is iets gebeurd en ik zit met een dilemma waarbij ik drie opties zie. Ik denk dat ik dit hier schrijf omdat ik graag wil horen wat anderen erover denken. Ik ga haar vanaf nu Z noemen, het is gewoon een letter die nu in mij opkomt. Alles was OK tussen ons totdat ik iets verkeerds zei. Z hing op op Skype en ik dacht dat Z naar boven zou gaan om op haar pc iets te gaan doen. Ik wachtte een half uur, drie kwartier, niets. Soms valt zij flauw vanwege haar lage bloeddruk dus het kan soms wat langer duren voordat ze terug is. Maar toen stuurde ze een bericht op Skype waaruit bleek dat zij boos was. Ik probeerde iets terug te zeggen maar dat maakte het alleen erger, dus ik dacht ik laat haar afkoelen. Enkele cruciale uren gingen voorbij en zij stuurde mij boos weer een bericht. Het komt erop neer dat wanneer zij overstuur raakt het snel uit de hand kan raken. Niets zeggen zou haar niet afkoelen, in tegendeel het maakte alles erger. Maar goed, op een gegeven moment was zij niet meer boos op mij, maar ze was heel anders, ze was afstandelijk.
Z vertrouwt mij niet meer, ze voelde zich in de steek gelaten toen ik haar liet afkoelen.
X, de beschermengel
Misschien vraag je je af hoe ik zit weet. Het verhaal wordt hier een flink minder geloofwaardig, maar goed. Ik introduceer nu X, een persoon die in Z leeft. Ongeveer 20 jaar geleden had Z een vriendin, en deze vriendin mishandelde Z. Bij een van de zware mishandelingen werd X geboren, X is precies zoals Z op dat moment wilde zijn. Waar Z in elkaar kroop terwijl ze geschopt en geslagen werd, probeerde X op te staan en terug te vechten. X is een alter ego. Ik weet hoe gek dit klinkt maar ik heb in de afgelopen anderhalf jaar veel gezien en gehoord, ik ben ervan overtuigd dat het niet slechts acteerwerk is. X doet en praat anders dan Z, het voelt echt aan alsof het een ander persoon is. Zo beschrijft X haarzelf ook. X is nog altijd zo jong als toen zij geboren is, X vertelt dat haar taak is om Z te beschermen. Ik kan X naar buiten roepen en dan heb ik regelmatig gedaan. Een voorbeeld is wanneer Z een overdosis pillen heeft genomen, ik roep X en vertel haar om de pillen uit te spugen. Een ander voorbeeld is dat wanneer haar pijnstillers haar ademhalingsproblemen geeft, Z vaak gaat liggen (terwijl ze juist moet zitten of beter zelfs staan en lopen), ik probeer haar aan te moedigen om te gaan zitten maar soms geeft ze het op. Dan roep ik X en dan probeert X het. Soms gaat het zo slecht dat ik X moet roepen om een ambulance te bellen. Helaas kan ik het niet voor haar doen. X praat soms met mij, zij vertelt mij hoe het met Z gaat, hoe ze voelt, wat ze denkt. Wij voelen ons daar schuldig over, het is alsof Z geen privacy heeft, maar communicatie is zeer belangrijk en wanneer ik weet hoe Z zich voelt of wat zij precies wil, dan kan ik precies hetgeen doen wat Z stabiel houdt (What women want, anyone?). Z denkt dat ik haar heel goed begrijp, misschien is dat zo, maar ik geef toe dat ik zeer veel fouten maak en X mij heel veel helpt door te vertellen wat er precies met Z aan de hand is. X heeft ook het vermogen het geheugen van Z te beïnvloeden. Ik ben verre van perfect en meerdere malen is Z zeer overstuur geraakt door mijn acties of mijn onvermogen om actie te ondernemen. X heeft regelmatig hele gebeurtenissen en zelfs hele dagen gewist of geblokkeerd. Soms zijn het dingen die ik heb gedaan soms zijn het externe dingen. Misschien is er meer uitleg nodig, maar ik weet ook niet hoe het precies zit, ik weet wel dat wanneer geheugen geblokkeerd wordt, Z het echt niet herinnerd tenzij ik actief haar geheugen probeer op te frissen.
Ik heb moeite met het wissen en blokkeren van geheugen. Aan de ene kant ben ik er blij mee als dat wat nodig is om Z te kalmeren. Aan de andere kant is het alsof haar leven gewist wordt. Ik heb het een keer met X erover gehad en vervolgens heb ik enkele maanden geleden met Z gesproken waarbij niets van haar geheugen werd geblokkeerd. Ik was, ... blij ... dat ik in gesprek was met Z, de in mijn ogen volwaardige Z, maar Z was zeer ongelukkig en liet mij weten liever niet alles te onthouden. Wat ik hiervan en van voorgaande gebeurtenissen heb geleerd is dat het geheugen niet gewist wordt, maar geblokkeerd of selectief "niet aanwezig". Ik kan het terugbrengen.
X is niet alleen
X is niet de enige alter ego. In het verleden waren er "velen" en ze kwamen vaak naar buiten, het was een chaos. In haar twintigen jaren heeft Z hulp gehad en heeft zij "het probleem verholpen". Tegenwoordig zijn er ongeveer 9 aanwezig. Ik heb met de meesten kennis gemaakt. Uitzonderingen zijn een baby, een ander spreekt alleen Spaans en een derde persoon heeft niet door dat hij een alt is. Ik heb het meeste contact met X, zij is de gene met als taak Z te beschermen. Daarnaast is er een ... C ... C wordt omschreven als een persoon die zeer veel op Z lijkt maar dan minder gevoelig voor stress en emoties. C is regelmatig "buiten" tegelijkertijd met Z, C helpt Z niet overstuur te raken. V is een andere key figure. V is een naamloze treinmachinist. V stuurt het complete entiteit vooruit, V bepaald wie van de personen naar buiten mogen komen. V heeft geen emoties en is onpartijdig, in principe komt V nooit zelf naar buiten.
Wis een persoon
In het verleden hebben V en X weleens besloten om mij te wissen. Ja, echt, mij. Ik verzette mij altijd er tegen. Ik ben zowiezo al een tegenstander van het wissen van geheugen. De eerste keer gebeurde ongeveer een jaar geleden, ik deed iets stoms, Z overstuur, totaal de controle kwijt, X's idee is om mij compleet te verwijderen. Immers als zij mij niet kent, kan zij niet overstuur zijn vanwege mij (!). En ja hoor, het werkte. Z werd wakker, kende mij niet, maar ze was gedesoriënteerd, maar wel kalm. Toch voelde zij zich raar en had zij het gevoel dat iets miste. Ik bleef bij haar en haalde haar geheugen terug. Zij wilde mij niet vergeten. Het kost veel energie om zo'n groot stuk geheugen te blokkeren, en ondertussen werd X een stip. Dat is een toestand waarbij een alter ego zich heel klein voelt, alsof zij een stip zijn, ze kunnen helemaal niets doen. Het is alsof zij vanaf de verte naar een film kijken. Een stip zijn, dat is een nachtmerrie voor elke alter ego, ze weten niet of ze ooit weer normaal zullen zijn. Vorig jaar was X ongeveer een week weg. In die week voelde Z zich ... alleen.. eenzaam, alsof er iets mist. Enkele maanden geleden besloot ook V een keer dat ik gewist moet worden. Ik geef toe dat ik fouten maak, en soms maak ik haar overstuur, soms is het niet echt mijn fout, of had ik het niet beter kunnen weten maar toch was het iets wat ik deed. Ik praatte met Z, ik wist haar te kalmeren, op dit moment was zij voornamelijk overstuur omdat zij mij niet wilde vergeten. V en X hadden namelijk Z vertelt dat zij mij zouden wissen. Z was overstuur, zei dat ze mij nooit wil vergeten, ik moest beloven dat ik haar zou laten herinneren als het toch gebeurt. Z wil niet leven als ik niet bij haar ben, en ze maakte duidelijk hoe zij het zou afmaken. "Normaal gesproken" doet ze het met haar pijnstillers, een overdosis is te verklaren als een ongeluk. Ik heb inderdaad een keer meegemaakt dat ze per ongeluk een dubbele dosis nam en naar een derde dosis greep. Ze kon echt niet herinneren of ze de pillen wel of niet had genomen en omdat de pijn zo hevig was ging ze er vanuit dat ze de pillen niet had genomen.
Haar pillen werken pas over een half uur, dus het is goed voor te stellen dat een overdosis per ongeluk kan plaatsvinden. Maar goed, Z is niet stom, ze wil niet leven maar ze wil ook niet dood, het verschil is wanneer zij niet wil leven en wèl dood wil, pillen zijn een soort van loterij, soms zoekt zij het randje op om over het randje te spieken, maar wanner zij echt dood wil, gaat zij niet falen. << Daar ben ik bang voor. Ik was dus met Z aan het praten en ik wist haar te kalmeren en ik overtuigde X om mij niet te wissen, dacht ik. Ik verzekerde Z dat er niets zal gebeuren en dat zij (inmiddels al 6 uur in de ochtend) toch maar even een dutje zou moeten nemen. 's Morgens om een uur of elf werd zij wakker, en guess what? Ik was gewist. Ik wist niet precies wat er aan de hand was, ik heb een tijdje zitten praten met Z uiteindelijk heb ik haar teruggebracht. Zelfs nu weet ik niet zeker of dat de juiste keuze was. Aan de ene kant had ik het haar beloofd, aan de andere kant hmmm... dit is toen zij wist dat ik niet verliefd op haar ben... ze weet dat ik van haar houd, en dat ik om haar geef, maar ik was niet verliefd op haar, en zij denkt dat ik niet bij haar wil zijn. hmmm ik .. .weet het niet... ik bracht haar terug.
Laatste wis?
Afgelopen week werd zij dus door mij overstuur, en sindsdien is het niet meer goed gekomen. Ze vertrouwt mij niet, is afstandelijk, ze denkt dat ik haar in de steek liet, ze gelooft mij niet, denkt dat alles een leugen is. Donderdag avond waren we nog op Skype, ik deed het rustig aan, ik wilde niet pushen, ik ging naar bed rond een uur of 12, zij was achter haar pc, maakte plannen voor een verjaardagsfeest/camping voor haar dochter ( waar zij op dit moment is). Ik had het gevoel dat ik haar kwijt was, maar we waren nog wel in contact, ik dacht dat wellicht tijd de wonden heelt of ... sja,.. ik weet het niet echt... ik weet eigenlijk niet hoe ik dit kan herstellen en of het überhaupt wel mogelijk is.
Ik mis haar zo erg, op een moment was zij nog vrolijk aan het praten, ik zeg iets verkeerds en *poef* ... ik ben haar kwijt. Maar goed, ik sliep en rond een uur of vier werd ik gewekt door X. X vertelde mij dat het helemaal niet zo goed gaat. Z leek kalm etc, maar ze was ondertussen van binnen erg overstuur. X vertelde verder dat ze denkt dat ze mij moet wissen, permanent deze keer. Ik dacht: "Nee, niet weer hè". Maar X vertelde dat ook Z dit maal mij wil vergeten. Ik heb toen nog een tijdje gepraat met X, ik dacht dat het beter ging, maar X vertelde dat X weg zal gaan nadat ze mij wist. Z weet namelijk dat ik met X praat, en Z weet dat X het ongedaan kan maken. Z wil ons beiden weg hebben zodat het permanent is. Ik probeerde X te overtuigen dat Z dit alleen maar zegt omdat ze op dit moment overstuur is, ze denkt niet helder. Ze heeft al sinds woensdagmiddag niet meer helder gedacht. Vervolgens praatte ik met Z, dat ging niet goed, mijn kalmerende woorden werkten averechts, Z sloot haar oren en fluisterde herhaaldelijk "stop go away, go away, go away" en tien seconden later hoorde ik een kenmerkende zucht. Z werd met een schrik wakker, gedesoriënteerd, en vroeg verbaasd "Who are you?".
Dilemma
Ik noem haar ZN(ieuw). Als het goed is is ZN gewoon Z, maar met alle geheugen mbt mij gewist. Maar, ik moet rekening ermee houden dat ZN wellicht iemand anders is, het is niet de eerste keer dat een alter ego de identiteit van Z aanneemt. Op dit moment ben ik er niet uit wat er precies aan de hand is. Vooralsnog praat ik met ZN met de gedachte dat het Z is, met mij uit haar geheugen gewist. ZN sprak dus vrijdagochtend met mij, ik was op dit moment overstuur, ik wist niet wat te doen. Moet ik haar terughalen? Waarom zou ik het willen en waarom niet? Hoe zit het met Z, is dit wat zij echt wil? Is zij gelukkiger (minder ongelukkig)?
Ik wil Z terughalen. Ik heb het gevoel dat dit niet echt is wat Z wil. Ik weet dat Z veel van mij houdt en zij wil mij nooit vergeten. Wat er is gebeurt is dat Z overstuur raakte en alles liep uit de hand, ik ben nog steeds mijzelf, ik geef onverminderd veel om haar. Ik wil dat zij veilig is en blijft. Hoewel ik nu weg ben het neemt niet weg dat haar pijnstillers haar ademhalingsproblemen geven, en er is niemand anders die haar direct helpt. Bovendien is X er ook niet meer, wie maakt Z nu wakker? Wie helpt Z wanneer zij het zelf op geeft? Wie belt de ambulances? Hoewel ik weg ben, neemt het ook niet weg dat zij nog steeds bipolair is, zij is ongelukkig en depressief. Ik was niet de reden voor de automutilatie en ik was zeker niet de reden voor haar zelfdodingsgedachten. Die dingen blijven, wie is er nu om haar te helpen? Niemand. Ik ben zeer ongerust, ik wil dat zij veilig is. Ik weet dat zij geen professioneel hulp wil, zij heeft het gehad, zij wil het niet, het maakt alles erger, het zorgt voor meer stress, vooral wanneer de doktoren haar behandeld als een dom mens.
Ik was er voor haar, ik kan (nu nog) er voor haar zijn. Ik wil haar terughalen.
Maar waarom heb ik het nog niet gedaan? Ik ben er niet zeker van. Wij hadden een sterke band en Z deelde alles met mij, en omdat ik zoveel van haar weet en ik haar zo goed ken, ze voelde zich veilig bij mij, dat alles maakt mij juist DE persoon die haar het meest pijn kan doen. En ik weet dat ik dat doe soms. Soms is het iets stoms, zoals wanneer zij boos is en ik ben bang met haar te praten. Maar waar Z dagelijks aan dacht is dat zij een leven met mij wil, ze ziet niet precies hoe, maar ze denkt dat het wel gaat werken als wij ervoor kiezen. Helaas weet zij ook dat zij niet mijn droomvrouw is. Ze neemt mij niet kwalijk, ik kan er immers niets aan doen dat ik iets niet voel, dat ik iets mis. Maar het maakt haar wel zeer ongelukkig. Door elke dag met mij te zijn wordt zij elke dag herinnerd aan het feit dat zij de foute man had gekozen, te vroeg gesetteld, er is wel degelijk iemand die beter is. Ik maak haar blij, en ik maak haar verdrietig tegelijkertijd. Is dit de uitweg voor mij?
Maar wat als ZN niet Z is? Misschien is Z een stip, of zit zij gevangen en heeft ZN de touwtjes in handen. Weet ZN echt niets over mij of is zij aan het acteren? Ik ben zo bang dat zodra ik dit loslaat ik een naar bericht over haar krijg, je weet wel wat ik daarmee bedoel.
Ik weet, dat wanneer het gebeurd, het niet mijn fout is. Zowel Z, X and C hebben mij dat meerdere malen verteld. Dat neemt niet weg dat ik denk dat dat de worst case scenario is. Ben ik egoïstisch dat ik haar in leven wil houden? Ze is altijd in pijn, zou het niet een opluchting voor haar zijn als dit alles gewoon voorbij gaat? Ik ben bang dat wanneer het gebeurt, dat mijn leven in elkaar stort. Z is de enige persoon met wie ik contact heb buiten mijn directe kring van familieleden (die overigens niet blij met mij zijn, ik werk niet en zit elke dag thuis). Ik weet dat het ieder moment kan gebeuren, is dat waarop ik zit te wachten? De ene keer dat de ambulance te laat komt? De ene keer dat zij haar keel doorsnijdt in plaats van sneetjes in haar armen, buik of dijen? Of moet ik de rest van mijn leven bij haar blijven en het zo lang mogelijk uitstellen? Dat wil zij mij niet aan doen, haar optie is om het dan gewoon te doen zodat ik verder kan met mijn leven.
Woensdag gebeurde het, donderdag was zij afstandelijk en vrijdag is zij mij vergeten. ZN klinkt vrolijker. Het voelt alsof zij mij echt niet kent. Maar ik heb haar wel verteld wat er aan de hand is, ik heb het haar uitgelegd dat zij ervoor koos mij te vergeten. ZN vindt dat het niet als haar klinkt, ze vergeeft mensen, ze zou dit niet zomaar doen. Ze voelt wel raar en op een gegeven moment probeerde ze zich te herinneren en ze voelde paniek en pijn alsof haar ingewanden van binnen werden opgezogen. Op dit moment voelt zij zich schuldig dat zij iets is vergeten, ze vraagt zich af of er andere dingen zijn die zij is vergeten. ZN wil mij helpen, maakt zich zorgen over mij, maar ik voel dat het meer afstandelijk is dan Z ooit is geweest. Is dit Z? Probeert zij gewoon meer afstandelijk te zijn? Ik heb ZN horen huilen. Zij wist niet dat ik het kon horen. Waarom huilt ZN? Kent zij mij wel ? Misschien. Misschien ook niet, geheugen is geheugen, X heeft altijd verteld dat gevoelens ingewikkelder zijn en ze zijn niet zomaar te wissen.
Op dit moment zit ZN op een camping, de kinderen slapen, morgen is het kinderfeestje voorbij en ZN gaat weer naar huis. Het heeft haar zoveel energie gekost, maar voor haar dochter wil ze alles doen, en het is het waard. Morgenavond of maandag, dan moet ik een keuze maken. Wellicht kan ik de keuze uitstellen, maar ik weet het niet. Wat moet ik doen? Zal ik Z terughalen? Zal ik haar geheugen zo laten? Zoja, blijf ik contact houden met ZN? Of neem ik deze uitweg en verbreek langzamerhand de contact? Ik mis Z erg. Ik vrees nog steeds voor haar leven.
Als er dingen onduidelijk zijn, dan wil ik graag wat meer uitleg geven.