abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96468753
Ga in de keuken compleet nieuwe waterleiding aanleggen met ouderwets koper/soldeer. Nou is het een steens muur en kan ik niet anders dan de de leidingen in die muur leggen. Vraag is hoe isoleer ik die leiding?
Is de flexibele PE mantelbuis (die ik toch al gebruik) genoeg?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 7 mei 2011 @ 12:25:19 #2
147316 crew  DJMO
#trut
pi_96469529
-edit-

hoofdpijn doet m'n leesvermogen geen goed ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_96469649
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 12:25 schreef DJMO het volgende:
edit door hoofdpijn
en dus edit ik ook maar, gewoon uit fatsoen. :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 7 mei 2011 @ 12:30:19 #4
147316 crew  DJMO
#trut
pi_96469698
in de war gebracht door het woord ouderwets (!) in de OP en hoofdpijn :*
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_96469701
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 11:51 schreef motormoeske het volgende:
Vraag is hoe isoleer ik die leiding?
Is de flexibele PE mantelbuis (die ik toch al gebruik) genoeg?
Isoleren in de zin van vorstbescherming of zoals ik aanneem contact met steen/gips/beton vermijden?
In het 2e geval geen enkel probleem, moet kunnen.
pi_96469759
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 12:30 schreef DJMO het volgende:
in de war gebracht door het woord ouderwets (!) in de OP en hoofdpijn :*
Hoofdpijn is vervelend, hopelijk is het snel over.

Excuus voor het offtopic maar wou ik toch ff laten weten. :)
  Moderator zaterdag 7 mei 2011 @ 12:33:39 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_96469794
Koper leidingen die je in de muur legt dienen beschermd te worden door een mantelbuis, of je moet kunststof leidingen gaan gebruiken

Koper wordt namelijk aangetast door gips en beton (waarmee je de muur afwerkt), dat vreet in de leidingen waardoor je op termijn lekkage en andere rottigheid krijgt. :)
pi_96469912
Waarom koper en soldeer? Unicor/uponor al eens bekeken? Wij hebben nergens koppelingen in muren en onze warmwaterleiding gaat in een lengte van de ketel op zolder naar de kraan in de keuken. Makkelijk te isoleren en minder kans op waterslag.
met een koekje
  Moderator zaterdag 7 mei 2011 @ 12:40:57 #9
92034 crew  Vonkenboer
pi_96469991
Het grootste nadeel voor de dhz-r is dat men een dan vaak persgereedschap en bekken moet hebben om leidingen e.d. aan elkaar te persen :)

Solderen of knellen kan men vaak zelf nog
pi_96469994
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 12:33 schreef Vonkenboer het volgende:
Koper leidingen die je in de muur legt dienen beschermd te worden door een mantelbuis, of je moet kunststof leidingen gaan gebruiken

Koper wordt namelijk aangetast door gips en beton (waarmee je de muur afwerkt), dat vreet in de leidingen waardoor je op termijn lekkage en andere rottigheid krijgt. :)
Vooral gips is gemeen door bepaalde zuren die er in zitten.
pi_96470217
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 12:40 schreef Vonkenboer het volgende:
Het grootste nadeel voor de dhz-r is dat men een dan vaak persgereedschap en bekken moet hebben om leidingen e.d. aan elkaar te persen :)

Klopt idd. Al zou ik nooit voor knel kiezen als het compleet weggewerkt gaat worden.
Jij waarschijnlijk ook niet, het gaat je om het principe van dhz natuurlijk.
  Moderator zaterdag 7 mei 2011 @ 13:11:52 #12
92034 crew  Vonkenboer
pi_96470603
Knelverbindingen mag je ook alleen gebruiken wanneer de leiding in het zicht blijft !
Zodra iets in de muur verwerkt moet worden dan altijd solderen of persen
pi_96470896
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 13:11 schreef Vonkenboer het volgende:
Knelverbindingen mag je ook alleen gebruiken wanneer de leiding in het zicht blijft !
Zodra iets in de muur verwerkt moet worden dan altijd solderen of persen
Wat vonkenboer ook zegt;
er is een groot verschil tussen knelkoppelingen en persverbindingen.
men mag nooit knelkoppelingen weg werken, iets wat wel toegestaan is bij persverbindingen
pi_96471008
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 12:40 schreef Vonkenboer het volgende:

Die tangen kun je overal huren/lenen, de meerwaarde van dit systeem is dat wel waard.
Overigens is er ook een nieuw systeem waar je geen tang meer voor nodig hebt, het fijne weet ik hier niet van.
met een koekje
pi_96478570
Voor het "isoleren" om te beschermen tegen invreten van kalk-/cement
is zoals hierboven aangegeven een (flexibele) PVC mantelbuis voldoende;

Indien de TS bedoeld vanwege vorst (dat bij grijp ik eruit ivm. zijn melding van steens muur);
dan zou ik een thermisch-geïsoleerde kunststof PEX buis aanraden b.v. van Unipipe:

Zoals eerder aangegeven in de muur alleen solderen of met persgereedschap;
beslist niet knellen! Het persgereedschap hiervan is gewoon te huur bij o.a. Warmteservice.
pi_96480526
Mooi spul dat Unicor/uponor, maar iz zo'n perskoppeling zeker 100% dicht?
Zeker een optie voor in mijn badkamer. :Y
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
  Moderator zaterdag 7 mei 2011 @ 19:22:21 #17
92034 crew  Vonkenboer
pi_96480736
Bij persen van de koppelingen en het verwerken volgens de voorschriften is het altijd 100% gegarandeerd dicht :)
pi_96481584
Dames...heren...dank u voor uw reacties en veel sterkte met de hoofdpijn....

Maar ik schreef: "Is de flexibele PE mantelbuis (die ik toch al gebruik) genoeg"....dat is dus de mantelbuis die om de koperen leiding gaat (het woord zegt het al...*mantel*buis)...om het koper te beschermen tegen beton/gips/zuren.
Dus koperen leiding met, zoals ik ook al schreef, gesoldeerde koppelingen.
Pers is inderdaad teveel gedoe met tangen en knelkoppelingen prop je niet in de muur...dus ...soldeer.
En ik heb het koper al liggen dus.....
Maar om terug te komen op mijn vraag die ik nu zelf ook bijna zou vergeten door een plotseling opkomende hoofdpijn....vast te vaak het woord 'dus' gebruikt...

Hoe bescherm je leidingen in een steens muur tegen vorst...en is het überhaupt nodig deze tegen vorst te beschermen. Er van uitgaand dat de ruimte altijd verwarmt zal zijn.
En kan je inbouwdelen, zoals bijvoorbeeld de iBox universal van grohe, zonder risico op vorstschade in een steens muur plaatsen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')