Ja, het topic is vandaag of gisteren geopendquote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:43 schreef gehotseflotst het volgende:
Ik vind het egoïstisch om zelfmoord te plegen, want je laat mensen achter die zich altijd af zullen vragen waarom zij niks gezien hebben en waarom zij het niet hebben kunnen voorkomen. Degene die zelfmoord pleegt verwoest met z'n actie ook levens van nabestaanden. Moedig vind ik zelfmoord niet. Proberen er bovenop te komen wel.
Maar... de mensen die zelfmoord plegen zijn volgens mij vaak al zo ver heen dat ze geen uitweg meer zien en niet geloven dat het ooit nog goed komt... verminderd toerekeningsvatbaar als het ware. Als je 't gevoel niet kent kun je je er ook onmogelijk een voorstelling van maken hoe iemand zo kan denken en geen andere uitweg meer kan zien...
Toch blijf ik het egoïstisch vinden van zo'n persoonDubbel gevoel dus, want aan de ene kant treft ie anderen en aan de andere kant heeft zo'n persoon het absoluut niet gemakkelijk.
Gecondoleerd voor de nabestaanden van 826481629dhtp... is dit onlangs gebeurd?
Zo'n iemand is niet meer in staat zich te bedenken dat er nog een andere uitweg is. Dat er mensen zijn die het er moeilijk mee gaan krijgen vaak. Dus van die mensen is het niet egocentrisch bedoelt.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:43 schreef gehotseflotst het volgende:
Ik vind het egoïstisch om zelfmoord te plegen, want je laat mensen achter die zich altijd af zullen vragen waarom zij niks gezien hebben en waarom zij het niet hebben kunnen voorkomen. Degene die zelfmoord pleegt verwoest met z'n actie ook levens van nabestaanden. Moedig vind ik zelfmoord niet. Proberen er bovenop te komen wel.
Maar... de mensen die zelfmoord plegen zijn volgens mij vaak al zo ver heen dat ze geen uitweg meer zien en niet geloven dat het ooit nog goed komt... verminderd toerekeningsvatbaar als het ware. Als je 't gevoel niet kent kun je je er ook onmogelijk een voorstelling van maken hoe iemand zo kan denken en geen andere uitweg meer kan zien...
Toch blijf ik het egoïstisch vinden van zo'n persoonDubbel gevoel dus, want aan de ene kant treft ie anderen en aan de andere kant heeft zo'n persoon het absoluut niet gemakkelijk.
Gecondoleerd voor de nabestaanden van 826481629dhtp... is dit onlangs gebeurd?
als je zoiets doet om je angst te overwinnen misschienquote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:41 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar dan vind je dingen als bungeejumpen en skydiven dus ook niet moedig?
Wat is moedig dan?
Wowowow easy boy, ik begrijp het inmiddels al, cool downquote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:39 schreef magnetronkoffie het volgende:
Echt, iemand die denkt dat zelfmoord egoïstisch is, is verdomme zelf egoïstisch.
Als je 20 jaar achter elkaar depressief bent geweest maar nog niet kunt begrijpen hoe iemand anders dan toch zelfmoord kan plegen...dan begrijp je het inderdaad dus niet.
Ik weet hier zelf helaas veel van af. Ik heb letterlijk 't grootste gedeelte van m'n leven zelf met die gedachtes rondgelopen en heb meerdere malen flink medicatie moeten slikken om 't te onderdrukken, ook al was opname helaas ook al een keer noodzakelijk voor mij.
Nu slik ik medicatie die gelukkig echt goed helpt tegen depressie. Het is zelf zo raar voor mij, dat ik gewoon niet weet wat ik met mezelf aan moet nu ik niet meer depressief ben.
En ja, impulsiviteit herken ik ook in mezelf (en nou AUB niet gaan zeggen "Ik doe soms ook wel eens iets impulsiefs" oid.
Ik ben dan echt niet dom, maar ik heb echt wel ontzettend stomme dingen gedaan.
Ik kan me heel goed voorstellen hoe 8108139dpths zich gevoeld moest hebben omdat ik zelf, op dat laatste stapje na, precies hetzelfde meegemaakt heb, inclusief de trein ja.
Sorrie als ik zo grof klink, maar ik kan gewoon weinig respect opbrengen voor diegenen die denken wat betreft dit onderwerp wel de waarheid in pacht te hebben.
Nogmaals gecondoleerd.
Dat gaat ons toch niet aan? Wat kunnen we met die wetenschap? Dat is puur nieuwsgierigheid achteraf.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:28 schreef Phantomesse het volgende:
Vraag me nu nog steeds af waarom 810872dhth het gedaan heeft. Psychisch niet in orde ook?
Nee, ze bedoelen het niet egocentrisch, want ze zien gewoon geen uitweg meer, alleen maar het dagelijkse kutgevoel... maar voor de nabestaanden is dat het welquote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:44 schreef Evie het volgende:
[..]
Zo'n iemand is niet meer in staat zich te bedenken dat er nog een andere uitweg is. Dat er mensen zijn die het er moeilijk mee gaan krijgen vaak. Dus van die mensen is het niet egocentrisch bedoelt.
Klopt, dat kun je dan ook niet. Tis net alsof je oogkleppen op hebt in zo'n situatiequote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:42 schreef Shispeed het volgende:
ik denk dat mensen op het punt staan zelfmoord te plegen sowieso al zo diep gezonken dat ze nauwelijks meer rationeel kunnen denken...
Het is voor mij ook puur nieuwschierigheid, plus dat ik dat soort dingen gewoon heel interessant vind. Stoornissen interesseren mij, ik wil die dingen leren begrijpen. Echter zie ik mezelf later niet in een stoel zitten om anderen te helpen, zou ik graag willen maar ik zou de problemen van anderen dan meenemen naar huis na mijn werk en dat is niet de bedoeling.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:45 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat gaat ons toch niet aan? Wat kunnen we met die wetenschap? Dat is puur nieuwsgierigheid achteraf.
Bedankt, vind ik leuk om te lezenquote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:44 schreef Phantomesse het volgende:
[..]Tevens vind ik het heel naar voor je dat je altijd maar met die dingen te kampen hebt, en dat meen ik.
Denk niet dat je het ooit zal begrijpen, want je voelt niet wat zij voelen... Net zoals het me onmogelijk lijkt te begrijpen wat iemand met stemmen in z'n hoofd denkt, voelt en meemaakt... Maar interessant is het welquote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:48 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Het is voor mij ook puur nieuwschierigheid, plus dat ik dat soort dingen gewoon heel interessant vind. Stoornissen interesseren mij, ik wil die dingen leren begrijpen. Echter zie ik mezelf later niet in een stoel zitten om anderen te helpen, zou ik graag willen maar ik zou de problemen van anderen dan meenemen naar huis na mijn werk en dat is niet de bedoeling.
Blij om dat te lezen. Optimisme en doorzettingsvermogen is belangrijk in het leven en vind het tof dat het goed met je gaat de laatste tijd, houden zoquote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:49 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Bedankt, vind ik leuk om te lezen
Even voor de duidelijkheid, het gaat nu al sinds een paar maanden eigenlijk wel weer lekker met mij(al is 't natuurlijk wel relatief
)
Ik ben gelukkig wel iemand die van nature ook optimistisch ingesteld is, en een echte doorbijter
Mooi, volhouden zoquote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:49 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Bedankt, vind ik leuk om te lezen
Even voor de duidelijkheid, het gaat nu al sinds een paar maanden eigenlijk wel weer lekker met mij(al is 't natuurlijk wel relatief
)
Ik ben gelukkig wel iemand die van nature ook optimistisch ingesteld is, en een echte doorbijter
Of niet... Het kan ook een 'spur of the moment' zijn (bij gebrek aan een goede Nederlandse uitdrukking die ik me zo snel kan bedenkenquote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:51 schreef De_Kardinaal het volgende:
Het is hoe dan ook een zware beslissing om het wel/niet te doen.
Ik praat vaak met een jongen die dat heeft, het begint alleen wel steeds erger te worden de laatste tijd maar hij wil dan ook niet stoppen met blowen. Het is jammer dat andere mensen zoveel lol om hem hebben, dat trekt hij zich best wel aan. Tegen mij kan hij er gewoon normaal over praten en dat doet hij ook, ik oordeel hem totaal niet maar vind het wel ontzettend interessant om te horen wat er allemaal in zijn koppie omgaat.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:50 schreef gehotseflotst het volgende:
[..]
Denk niet dat je het ooit zal begrijpen, want je voelt niet wat zij voelen... Net zoals het me onmogelijk lijkt te begrijpen wat iemand met stemmen in z'n hoofd denkt, voelt en meemaakt... Maar interessant is het wel
Impulsiefquote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:52 schreef gehotseflotst het volgende:
[..]
Of niet... Het kan ook een 'spur of the moment' zijn (bij gebrek aan een goede Nederlandse uitdrukking die ik me zo snel kan bedenken)...
Ja, dat kan ook. Daar kan ik echter moeilijk over oordelen. Het is voornamelijk verborgen en onuitgesproken leed dat daar aan voorafgaat.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:52 schreef gehotseflotst het volgende:
[..]
Of niet... Het kan ook een 'spur of the moment' zijn (bij gebrek aan een goede Nederlandse uitdrukking die ik me zo snel kan bedenken)...
Het kan ook dat iemand dan nog niet over zelfmoord heeft nagedacht, maar dat er dan nog iets gebeurt en diegene bij het naar huis gaan bijvoorbeeld een spoor moet oversteken en dan besluit dat het zo genoeg is geweest... denk ikquote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ja, dat kan ook. Daar kan ik echter moeilijk over oordelen. Het is voornamelijk verborgen en onuitgesproken leed dat daar aan voorafgaat.
zijn laatste woorden waren naar mij toe ''ik heb niet het recht jou geluk te ontnemen'' en toen heeft hij gedaan wat hij gedaan heeft. en ik snap wel waar hij toen op doelde maar het geeft mij echt een gevoel alsof hij het voor mij deed iets wat mij veel pijn doet.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:40 schreef Re het volgende:
[..]
dan kies je er toch nog steeds zelf voor
verder denk ik niet dat het iets "moedigs" is, wel misschien iets van respect voor je eigen lichaam
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |