Ja en nu gaan we weer OT met het praten over suicidequote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:16 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Als je Evie zou kennen... maar daar gaat het me niet om.
Voor de zoveelste keer: de DSM is een leidraad
Dat is ook weer niet helemaal waar. Als je kijkt naar mensen die vanuit een psychische belemmering aan proberen te kaarten dat het ondragelijk en uitzichtloos is. Daarvan kan men zich ook afvragen of dat wel zo is.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:21 schreef Phantomesse het volgende:
Ja, euthanesie heeft voor mij niets te maken met zelfmoord. Dat moet gewoon kunnen als het toch al uitzichtloos is en iemand zijn leven wel heeft gehad en er hopelijk van heeft genoten.
Het is een lichte variant waarbij er ook genoeg mensen zullen zijn die dat egoïstisch vinden en het laf vinden dat iemand opgeeft.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:21 schreef Phantomesse het volgende:
Ja, euthanesie heeft voor mij niets te maken met zelfmoord. Dat moet gewoon kunnen als het toch al uitzichtloos is en iemand zijn leven wel heeft gehad en er hopelijk van heeft genoten.
Ik bedoel, als ik later met alzheimer in een verpleegtehuis woon en alleen nog maar de naam van mijn inmiddels overleden echtgenoot kan roepen, schiet mij dan maar lek.
Het ligt er natuurlijk wel aan. Is het een man van 40 die kanker heeft met kans op genezing maar dit als uitweg ziet, dan vind ik het wel laf. Je moet wel door blijven vechten als er nog kans op genezing is. Zolang alles nog dragelijk is, moet je doorgaan. Is dat het niet en weet je zelf niet meer wie je bent, dan sja.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:23 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Het is een lichte variant waarbij er ook genoeg mensen zullen zijn die dat egoïstisch vinden en het laf vinden dat iemand opgeeft.
Niemand heeft daarvoor gekozen.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:22 schreef Psy-freak het volgende:
Ik kan er niet bij dat iemand suicide egoistisch vindt... ik heb er niet voor gekozen om geboren te worden.
Wrom moet je? Jij misschien, maar dat hoeft voor een ander niet te gelden.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:25 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Het ligt er natuurlijk wel aan. Is het een man van 40 die kanker heeft met kans op genezing maar dit als uitweg ziet, dan vind ik het wel laf. Je moet wel door blijven vechten als er nog kans op genezing is. Zolang alles nog dragelijk is, moet je doorgaan. Is dat het niet en weet je zelf niet meer wie je bent, dan sja.
Waarom vind je het laf?quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:25 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Het ligt er natuurlijk wel aan. Is het een man van 40 die kanker heeft met kans op genezing maar dit als uitweg ziet, dan vind ik het wel laf. Je moet wel door blijven vechten als er nog kans op genezing is. Zolang alles nog dragelijk is, moet je doorgaan. Is dat het niet en weet je zelf niet meer wie je bent, dan sja.
o dus jij bent die grmbl#@%$%koekwous die mn demente oma over hielp steken, waarna ze de weg terug niet meer wist?quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:29 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Waarom vind je het laf?
Ik ervaar leven niet als iets stoers. En ik ben hier ook niet om als emotie-en-leuke-tijden-butler te spelen. Ik ben hier puur voor mijzelf, waarbij ik dingen voor andere mensen doe omdat dat mij een fijn gevoel geeft. Ik ben helemaal niet lief voor die oma die ik laat oversteken, ik doe dat voor mijzelf. Omdat dat mij een fijn gevoel geeft, of een minder fijn gevoel als ik het niet doe. En hoe groter de moeite en verhoudingsgewijs minder het fijne gevoel, des te sneller doe ik het niet. En zo moet je het leven ook zien, denk ik.
puur gezien is het natuurlijk egoistisch ... het is een daad voor jezelf, het is maar wat je met de definitie wil...quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:22 schreef Psy-freak het volgende:
Ik kan er niet bij dat iemand suicide egoistisch vindt... ik heb er niet voor gekozen om geboren te worden.
Oh, als ik boodschappen doe voor mijn buurvrouw doe ik dat wel omdat ik haar lief vind. Natuurlijk geeft het ook een fijn gevoel aan mezelf dat ik het doe, maar doe het ook voor haar. Nou ben ik sowieso een heel behulpzaam persoon en wil ik graag dat het goed gaat met de mensen waar ik om geef. Alles en iedereen daarbuiten boeit me dan weer niet zo heel veel. Japan, sja, kut voor ze hoor maar in mijn ogen ruimt dat zo lekker de wereld op, ik geef dan meer om de natuur dan om de mensen. Geld geven aan de overlevenden doe ik dan weer wel, maar het erg vinden dat er zoveel mensen dood zijn doe ik niet. De wereld is overbevolkt, als het hier gebeurd heb ik daar ook vrede mee. Ga ik dood heb ik daar ook vrede mee, zolang ik maar wel heb geprobeerd me vast te houden en er alles op heb gezet om te overleven.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:29 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Waarom is het laf. Ik ervaar leven niet als iets stoers. En ik ben hier ook niet om als emotie-en-leuke-tijden-butler te spelen. Ik ben hier puur voor mijzelf, waarbij ik dingen voor andere mensen doe omdat dat mij een fijn gevoel geeft. Ik ben helemaal niet lief voor die oma die ik laat oversteken, ik doe dat voor mijzelf. Omdat dat mij een fijn gevoel geeft, of een minder fijn gevoel als ik het niet doe. En hoe groter de moeite en verhoudingsgewijs minder het fijne gevoel, des te sneller doe ik het niet. En zo moet je het leven ook zien, denk ik.
en als de daad voor iemand anders was?quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:32 schreef Re het volgende:
[..]
puur gezien is het natuurlijk egoistisch ... het is een daad voor jezelf, het is maar wat je met de definitie wil...
Op deze manier had ik het nog niet bekeken, zo ver ging mijn visie niet omdat ik het op die manier nog niet meegemaakt heb. Nu inmiddels door dit topic is mijn visie daarin wat verbreed en heb ik mijn mening wat bijgesteld. Als je had gelezen, had je dat geweten nu.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:35 schreef iwannabehigh het volgende:
Tja, en waarom zou je verder leven als je je ongelukkig voelt, je weet dat het niet goed gaat komen (geen enkele hulp heeft zin) omdat het zo diep in je zit? Ik vind het eigenlijk helemaal niet egoistisch.
dan kies je er toch nog steeds zelf voorquote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:36 schreef flap_konijn het volgende:
[..]
en als de daad voor iemand anders was?
Maar dan vind je dingen als bungeejumpen en skydiven dus ook niet moedig?quote:Op vrijdag 6 mei 2011 18:40 schreef Re het volgende:
[..]
dan kies je er toch nog steeds zelf voor
verder denk ik niet dat het iets "moedigs" is, wel misschien iets van respect voor je eigen lichaam
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |