abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96221682
Wat mij de laatste tijd zo opvalt is hoe en hoeveel mensen over hun studie praten in gesprekken. Dit kan wat mij betreft variëren tussen elk soort mensen; onbekende mensen tegen wie je een praatje begint; oude vrienden die je een tijd lang niet gezien hebt, maar ook studiegenoten die je nog niet zo goed kent: het gaat allemaal om de manier waarop je over je studie praat. Nu ben ik zelf een student International Development Studies, en dat doe ik eigenlijk grotendeels uit interesse. Ik kan goed studeren, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor wat ik veruit de interessantste studie van Nederland vind. Daar praat ik dan ook graag over; het zijn onderwerpen waar ik van nature het graag over heb.

Alleen het valt mij zo op dat er zo weinig mensen zijn die in een gesprek het inhoudelijkover hun studie willen hebben. Dit vind ik vreemd omdat je studie toch datgene is waar je je rest van je leven mee bezig zal gaan houden en waar je bewust voor gekozen hebt. Kijk, dat je op de middelbare school het niet over duitse woordjes gaat hebben kan ik nog begrijpen ;)

Ander punt is dat als het eenmaal over de studie gaat, men het vaak alleen over de vorm van de studie heeft, en niet over de inhoud. Hoe gaat het met je studie, hoeveel punten heb je gehaald, vond je het tentamen lastig, wanneer heb je tentamens, hoeveel les heb je, etc. Ik zelf houd altijd van gericht vragen naar iemand's vakken, wat hij/zij daar leuk aan vindt en waarom. Zou het zelf dan ook wel leuk vinden als dat andersom ook gebeurt, maar ik vraag me af of mensen bang zijn een verkeerde indruk te maken ofzo door dat soort vragen te stellen.

Ik zeg overigens niet dat ik hier heel erg last van heb, de reden waarom ik dit topic begin is omdat ik me afvraag of jullie dit ook herkennen en wat jullie ervan vinden :)
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  zondag 1 mei 2011 @ 21:03:32 #2
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_96221792
Over studie praten is een geforceerde intro om tot een normaal gesprek te komen :') Niemand interesseert het dat jij International Development Studies doet. Ze willen ouwehoeren over voetbal vrouwen en bier maar durven niet met de deur in huis te vallen.

En bij jou haken ze maar af omdat je zo vervelend maar over je studie blijft praten :o
pi_96221804
Zeer herkenbaar :) Krijg je er van als je een prestatie-gerichte maatschappij creëert.

Je moet die blikken eens zien als ik zeg dat ik niet studeer en dat ook nooit wil gaan doen :')

Weten ze opeens niet in welk hokje ze je kunnen plaatsen en klappen helemaal dicht _O-
pi_96221833
Je vrienden gaan meestal allemaal wat anders doen. Als de een goed is in economie en de ander in natuurkunde dan praat 't wat makkelijker over vorm van de studie (want hetzelfde) dan over de inhoud (want beide hebben verstand van iets anders).
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_96221867
Studie is gewoon een makkelijk begingesprek en een belangrijk deel van je leven
Dat dieper ingaan is gewoon lastig, omdat je dan een beklemmende monoloog krijgt waar je gespreksparter niets van begrijpt.
Ik doe bijvoorbeeld een medische studie en merk dat het grootste deel van mijn studie niet wordt begrepen door anderen. En als ik dan zeg dat ik in dieren snij, dan schrikt dat de helft direct helemaal af :')
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_96222401
@Pietje Puk: Ik vind het juist heel interessant om met vrienden over je studie te praten als je allemaal wat verschillends doet. Zou pas vervelend worden als je allemaal hetzelfde deed en je dus oogkleppen voor andere inzichten zou hebben. Mijn vrienden zijn heel gevarieerd qua studies en ik heb het dan ook graag daarover. Sommigen kan ik inderdaad goed mee praten over studies zodra je een beetje opgestart bent, maar mijn opmerking was eigenlijk meer in het algemeen gericht dan dat ik echt het gevoel heb dat het iets van mij is.

Misschien kunnen we gewoon concluderen dat interesse in het algemeen aan het afnemen is?
BTW: Dribbel_ volgens mij heb jij ofwel de post niet helemaal gelezen of je hebt zelf een hopeloos oppervlakkige vriendengroep, hoop voor je van het eerste :')
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
  zondag 1 mei 2011 @ 21:22:39 #7
256666 leeell
I know you're lonely
pi_96222859
omdat ik mijn studie een stuk minder interessant vind dat mijn hobby's en dus gespreksonderwerpen
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_96223038
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:04 schreef Ascendancy het volgende:
Studie is gewoon een makkelijk begingesprek en een belangrijk deel van je leven
Dat dieper ingaan is gewoon lastig, omdat je dan een beklemmende monoloog krijgt waar je gespreksparter niets van begrijpt.
Ik doe bijvoorbeeld een medische studie en merk dat het grootste deel van mijn studie niet wordt begrepen door anderen. En als ik dan zeg dat ik in dieren snij, dan schrikt dat de helft direct helemaal af :')
Of ze vragen je medisch advies, heel irritant.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  zondag 1 mei 2011 @ 21:27:25 #9
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_96223104
Ik ben net als TS ook wel geïnteresseerd in het inhoudelijk praten over een studie, in plaats van alleen over de moeilijkheidsgraad van een tentamen en het aantal contacturen. Hoewel ik om me heen toch ook wel genoeg mensen heb die dat ook vinden, dus dit was me nog niet eens zo opgevallen. :)

Met sommige mensen kun je wel zo'n gesprek hebben, met anderen heb je het over sport, muziek, bier en/of tieten. Alle gesprekken zijn nodig. :P
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
pi_96223214
ZO gaar is dat, dat geforceerd intresse (moeten) tonen in elkaars studie, helemaal in het weekend tijdens het uitgaan of zoals bijvoorbeeld gisteren tijdens Koninginnedag.. Ik heb gister een maat gewoon grof onderbroken toen we wat aan het knagen waren ergens met iemand die we nog kenden van de middelbare school. Midden op het Leidseplein, overal feest, en jij gaat vragen wat 'ie studeert tegenwoordig :')!!!
pi_96223229
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:26 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Of ze vragen je medisch advies, heel irritant.
Ja en daar word ik dan weer niet niet voor opgeleid en dat snappen ze niet :')
pi_96223257
quote:
13s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:29 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
ZO gaar is dat, dat geforceerd intresse (moeten) tonen in elkaars studie, helemaal in het weekend tijdens het uitgaan of zoals bijvoorbeeld gisteren tijdens Koninginnedag.. Ik heb gister een maat gewoon grof onderbroken toen we wat aan het knagen waren ergens met iemand die we nog kenden van de middelbare school. Midden op het Leidseplein, overal feest, en jij gaat vragen wat 'ie studeert tegenwoordig :')!!!
Dit.
No resentment ever evened out a weaker hand
pi_96223498
quote:
13s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:29 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
ZO gaar is dat, dat geforceerd intresse (moeten) tonen in elkaars studie, helemaal in het weekend tijdens het uitgaan of zoals bijvoorbeeld gisteren tijdens Koninginnedag.. Ik heb gister een maat gewoon grof onderbroken toen we wat aan het knagen waren ergens met iemand die we nog kenden van de middelbare school. Midden op het Leidseplein, overal feest, en jij gaat vragen wat 'ie studeert :')!!!
Ik denk dan ook dat dit 1 van die oorzaken is voor die desinteresse die ik bedoel. Omdat we telkens worden gedwongen te vragen naar iemands studie, zelfs in situaties waarin je er echt geen zin in hebt, heeft niemand nu nog zin in een gesprek erover. Ik wil gewoon lekker over bepaalde onderwerpen kunnen praten op geschikte momenten (vaak dus ook niet als je midden op het Leidseplein staat :') ) en het niet alleen maar hoeven te hebben over hoe veel colleges je hebt.

Echter, met iedereen kan je over bier en tieten praten want dat vinden we allemaal interessant. Maar het lijkt wel alsof mensen gewoon weinig interesse in hun eigen studie hebben uberhaupt...
pi_96223503
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:29 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ja en daar word ik dan weer niet niet voor opgeleid en dat snappen ze niet :')
Al wordt je er wel voor opgeleid, als mensen medisch advies nodig hebben moeten ze dat niet inwinnen op een feestje bij een student!
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  zondag 1 mei 2011 @ 21:37:49 #15
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_96223738
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:34 schreef keste010 het volgende:
Echter, met iedereen kan je over bier en tieten praten want dat vinden we allemaal interessant. Maar het lijkt wel alsof mensen gewoon weinig interesse in hun eigen studie hebben uberhaupt...
Dit is ook waar inderdaad. Als het bij mijn (toenmalige) studiegenoten na ga... als er iets inhoudelijks te doen was (extra symposium, seminar, lezing) op het gebied van de studie kwamen er misschien 4 man van de studie opdagen, de rest kwam nooit.
Nu kan het gebeuren dat je moet werken of iets anders, maar keer op keer hetzelfde verhaal, de meeste mensen studeren gewoon omdat ze iets moeten studeren, niet omdat de inhoud van de studie ze zoveel interesseert. :)
pi_96224217
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:37 schreef Jabberwocky het volgende:
de meeste mensen studeren gewoon omdat ze iets moeten studeren, niet omdat de inhoud van de studie ze zoveel interesseert. :)
Da's ook waar ja, met alleen je middelbare schooldiploma kom je niet zo heel ver :P.
  zondag 1 mei 2011 @ 22:06:47 #17
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_96225473
Wat interesseert jou andermans cijfers? Je bent hun vader niet.

En onder inhoudelijke vragen versta ik niet cijfers, punten en wanneer de tentamens zijn. Daaronder versta ik de stof, houding daar tegenover, motivatie, toekomstplannen, interesse en tal van andere zaken.
  zondag 1 mei 2011 @ 22:07:35 #18
256666 leeell
I know you're lonely
pi_96225516
hihi TS leeft voor zn studie
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_96225958
quote:
7s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:07 schreef leeell het volgende:
:')

Toevallig ernaast ook genoeg te doen, en voldoende gespreksstof ook als ik niet zou studeren. Kennelijk laten mensen zich gewoon lamleggen door de angst om zo'n reactie als joune naar hun kop te krijgen, erg jammer.. Al kan ik me ook wel voorstellen dat mensen ook gewoon een studie doen omdat ze wat moeten, niet omdat ze er per sé interesse voor hebben. Maar dan mogen we dus inderdaad vaststellen dat er heel veel mensen zijn die zich niet of weinig interesseren voor iets wat hun leven bepaalt..
pi_96226376
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:37 schreef Jabberwocky het volgende:

[..]
de meeste mensen studeren gewoon omdat ze iets moeten studeren, niet omdat de inhoud van de studie ze zoveel interesseert. :)
Nee. Studeren doe je omdat het je boeit. Anders ben je 5 jaar aan het studeren om vervolgens de rest van je leven iets te doen wat je kut vindt :')
  zondag 1 mei 2011 @ 22:41:26 #21
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_96227096
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:26 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Nee. Studeren doe je omdat het je boeit. Anders ben je 5 jaar aan het studeren om vervolgens de rest van je leven iets te doen wat je kut vindt :')
Zo zou het moeten zijn ja, maar als ik zo eens om me heen keek gaat dat toch echt niet voor iedereen op. ;)
  maandag 2 mei 2011 @ 10:12:32 #22
139770 Miasan
Roemer has it
pi_96239377
Heel herkenbaar dit. Ik had in de introductieweek een paar jaar terug groepsleiders van een grote studentenvereniging en bij de kennismaking met de groep ging het alleen maar over zuipen, tanken en alle andere synoniemen die je hiervoor kunt bedenken. Ik probeerde toch maar aansluiting te vinden met deze mensen dus op een rustig moment vroeg ik een van de leiders naar zijn studie, hij was net geswitcht namelijk, en waarom hij dat ging studeren. Echt met grote tegenzin kreeg ik iets uit hem en nou ja, het stelde weinig voor. :') Echt dodelijk saai.

En toen heb ik met twee andere toffe mensen een eigen groepje gevormd en werd het alsnog een leuke week. :7
Hoofdletter, komma,
punten en grammatica.
Bericht is leesbaar.
pi_96242030
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:41 schreef Jabberwocky het volgende:

[..]

Zo zou het moeten zijn ja, maar als ik zo eens om me heen keek gaat dat toch echt niet voor iedereen op. ;)
Dat is dan dom. Gewoon stoppen als je iets niet leuk vindt en opnieuw proberen.
TS, wat wil je eigenlijk met dit topic? Want het is gewoon een veredelde openingszin.
pi_96243789
Ik vind het totaal niet boeiend om inhoudelijk over m'n studie te praten. Je krijgt dan altijd van die stroeve gesprekken, doordat de ander eigenlijk geen idee heeft waar het precies overgaat. Dan heb je twee soorten mensen. Mensen die het gewoon niet snappen en er ook geen moeite voor doen en het toegeven. En je mensen die graag mee willen praten en denken dat ze er verstand van hebben. Vooral die tweede groep vind ik heel irritant. Dan kan je de hele tijd dingen gaan uitleggen en dingen corrigeren.

Heb liever een universeel gespreksonderwerp, waarbij beide personen gewoon normaal over kunnen praten.
pi_96244510
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 12:25 schreef Schuifpui het volgende:
Heb liever een universeel gespreksonderwerp, waarbij beide personen gewoon normaal over kunnen praten.
Same here. Inhoudelijk over elkaars studie praten is meestal maar vermoeiend en saai, tenzij je beide dezelfde studie doet en weet waar je over praat.
  maandag 2 mei 2011 @ 12:47:24 #26
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_96244624
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 12:44 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Same here. Inhoudelijk over elkaars studie praten is meestal maar vermoeiend en saai, tenzij je beide dezelfde studie doet en weet waar je over praat.
Inderdaad.

Als iemand oprecht geïnteresseerd is in wat je doet voor arbeid of studie en er veel naar vraagt kan je er best een inhoudelijk verhaal vertellen. Maar anders gewoon smoelen. Te veel over je random studie praten wordt ook als onbeschoft beschouwd, omdat het de rest van de gesprekspartners het gewoon niet boeit. Daarnaast kom je bekend te staan als Koos Kansloos die alleen maar zijn studie/werk heeft en verder niets boeiends doet in het leven.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_96246183
quote:

[..]

Wat doe je dan voor saaie studie?
Er zijn genoeg studies die waar ik weinig van weet maar waar ik wel interesse in heb, dat kunnen hele boeiende gesprekken zijn.
pi_96246762
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 13:28 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Wat doe je dan voor saaie studie?
Een saaie studie zal ik het nooit noemen (sterker nog, ik heb een enorme passie voor m'n vak), maar ik vind het veel leuker om over iets te praten over iets waarmee je beide te maken hebt. Het mondt nogal snel uit in een monoloog.
  maandag 2 mei 2011 @ 13:45:25 #29
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_96246913
quote:
7s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:07 schreef leeell het volgende:
Ik ook. Leef ik tenminste ergens voor. :)
pi_96247268
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 13:42 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Een saaie studie zal ik het nooit noemen (sterker nog, ik heb een enorme passie voor m'n vak), maar ik vind het veel leuker om over iets te praten over iets waarmee je beide te maken hebt. Het mondt nogal snel uit in een monoloog.
Hmm ligt denk ik echt aan de gesprekspartner. Ik zie in jouw profiel dat je filosofie studeert, ik denk dat je daar op feestjes met de juiste mensen best leuke gesprekken over kan hebben!
Lijkt me leuker dat het de hele avond over zuipen praten.
pi_96251852
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 11:40 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat is dan dom. Gewoon stoppen als je iets niet leuk vindt en opnieuw proberen.
TS, wat wil je eigenlijk met dit topic? Want het is gewoon een veredelde openingszin.
Kijken dus of het ook iets meer dan een openingszin kan zijn ;)

Maar ik geloof zelf niet dat als ik over mijn studie praat ik alleen maar een monoloog aan het houden ben. Dan zou je ook over ervaringen als wat je vorig weekend gedaan hebt kunnen zeggen dat het in een monoloog uitmondt. Ik denk eerder dat de redenen waarom studie niet zo populair is zijn dat het vaak als 'te moeilijk' wordt gezien, omdat vaak de luchtige makkelijke gesprekken de voorkeur hebben, maar ook omdat mensen angst hebben over hun studie te praten kennelijk omdat dat niet meer sociaal gewenst is.
Wat ik dan helemaal jammer vind, is dat die barriere tegen over je studie praten wordt veroorzaakt door die totaal irrelevante oppervlakkige vragen als hoeveel punten je al hebt gehaald :( Kan me best voorstellen dat het idee om daar over te moeten praten weerzin opwekt.
pi_96253109
mensen zitten niet te wachten op andere mensen die alleen maar over hun studie kunnen praten en zichzelf zo intelligent enzo vinden, terwijl ze nog zo wereldvreemd als de pest zijn. ~:)
pi_96253273
Herkenbaar. :') Wanneer ik stel dat ik onderzoek doe binnen de theoretische natuurkunde, valt het al snel stil. Soms komt men met een opmerking over de LHC of Stephen Hawking, maar meer herkenbaarheid is er niet. Wanneer mijn vriend gevraagd wordt wat hij studeert (archeologie) zitten de hele avond mensen om hem heen met interesse te luisteren naar de opgravingen die hij wereldwijd heeft gedaan, en het fysisch antropologische aspect. Jammer dat 'botten en Indiana Jones' voor mensen spannender is dan de oorsprong van het universum.
pi_96253602
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 16:11 schreef netflanders het volgende:
Herkenbaar. :') Wanneer ik stel dat ik onderzoek doe binnen de theoretische natuurkunde, valt het al snel stil. Soms komt men met een opmerking over de LHC of Stephen Hawking, maar meer herkenbaarheid is er niet. Wanneer mijn vriend gevraagd wordt wat hij studeert (archeologie) zitten de hele avond mensen om hem heen met interesse te luisteren naar de opgravingen die hij wereldwijd heeft gedaan, en het fysisch antropologische aspect. Jammer dat 'botten en Indiana Jones' voor mensen spannender is dan de oorsprong van het universum.
alsof jij wel heel geinteresseerd en aandachtig luistert als iemand met passie over zijn werk praat, in een gebied waar jij totaal niks mee hebt. kwestie van interesse, plus dat de meeste mensen gewoon geen affiniteit hebben met de gemiddelde studie en dus ook student. jammer dat veel studenten zo arrogant zijn om te denken dat iedereen zich interesseert voor hetgeen ze studeren. vaak is het niet eens heel concreet, als het dat wel is luisteren mensen an sich wel, kijk maar naar je vriend.
  maandag 2 mei 2011 @ 16:18:11 #35
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_96253628
quote:
Wanneer mijn vriend gevraagd wordt wat hij studeert (archeologie) zitten de hele avond mensen om hem heen met interesse te luisteren naar de opgravingen die hij wereldwijd heeft gedaan, en het fysisch antropologische aspect. Jammer dat 'botten en Indiana Jones' voor mensen spannender is dan de oorsprong van het universum.
Dat is het eigenlijk ook.

Ik heb vrienden die natuurkunde studeren, nou ik ken ze al 8 jaar maar ik heb nog nooit gevraagd WAT ze nu precies hebben gestudeerd. Het boeit me ook niet, ik snap het niet, het maakt me niets uit.
(Okay, we hebben het er wel over gehad, maar ik denk 20 minuten...op 8 jaar is dat niet veel)
Gourmetten of steengrillen?
pi_96257796
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 16:17 schreef dawg het volgende:

[..]

alsof jij wel heel geinteresseerd en aandachtig luistert als iemand met passie over zijn werk praat, in een gebied waar jij totaal niks mee hebt. kwestie van interesse, plus dat de meeste mensen gewoon geen affiniteit hebben met de gemiddelde studie en dus ook student. jammer dat veel studenten zo arrogant zijn om te denken dat iedereen zich interesseert voor hetgeen ze studeren. vaak is het niet eens heel concreet, als het dat wel is luisteren mensen an sich wel, kijk maar naar je vriend.
Wat een onzin zeg! Nu wordt het een 'ik luister neit naar jou want jij luistert niet naar mij'-spelletje. Waar mijn hele OP op slaat is dat studie gewoon een beleefdheidsonderwerp is geworden. Ik kan me inderdaad nog voorstellen dat je niet zo in natuurkunde geinteresseerd bent, net zoals archeologie mij niks kan schelen. Dat is ook gewoon doodnormaal en dan hoef je er van mij ook echt niet naar te vragen.
Nee, waar het mij om gaat is dat zelfs bij mensen wiens studierichtingen niet eens zover uit elkaar lopen, er niet een goed gesprek over 1 van de studieonderwerpen vanaf kan (dit gebeurt mij in ieder geval enkel sporadisch). Jij maakt er meteen weer van dat iemand hoogdravend over zijn eigen studie gaat lopen praten. Ooit aan gedacht dat mensen ook wel willen weten wat iemand anders van een onderwerp vindt? Jammer dat interesse in iets anders dan iets wat binnen het ego van de individu valt zover te zoeken is, dat mag ik ook wel weer uit dit topic concluderen
pi_96257932
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 12:25 schreef Schuifpui het volgende:
Ik vind het totaal niet boeiend om inhoudelijk over m'n studie te praten. Je krijgt dan altijd van die stroeve gesprekken, doordat de ander eigenlijk geen idee heeft waar het precies overgaat. Dan heb je twee soorten mensen. Mensen die het gewoon niet snappen en er ook geen moeite voor doen en het toegeven. En je mensen die graag mee willen praten en denken dat ze er verstand van hebben. Vooral die tweede groep vind ik heel irritant. Dan kan je de hele tijd dingen gaan uitleggen en dingen corrigeren.

Dat dus.
pi_96261343
quote:
Waarschijnlijk heeft het meer te maken met de manier waarop jouw vriend kan vertellen. Ik heb exact hetzelfde met mijn vriend. Ik studeer fysiotherapie en hij heeft industrial design gestudeerd. Als mensen mij vragen hoe het met mijn studie gaat zeg ik goed, tot nu toe alles gehaald. Vraag je mijn vriend wat hij studeerde dan krijg je een verhaal over bijv. zijn afstudeerproject, de meeste mensen snappen er eigenlijk niets van maar hangen toch aan zijn lippen door de manier waarop hij zijn verhaal brengt.
pi_96261916
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 18:59 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Waarschijnlijk heeft het meer te maken met de manier waarop jouw vriend kan vertellen. Ik heb exact hetzelfde met mijn vriend. Ik studeer fysiotherapie en hij heeft industrial design gestudeerd. Als mensen mij vragen hoe het met mijn studie gaat zeg ik goed, tot nu toe alles gehaald. Vraag je mijn vriend wat hij studeerde dan krijg je een verhaal over bijv. zijn afstudeerproject, de meeste mensen snappen er eigenlijk niets van maar hangen toch aan zijn lippen door de manier waarop hij zijn verhaal brengt.
Zou kunnen. Ik geef echter colleges, waaronder introductiecolleges astronomie voor niet-bètawetenschappers. Er wordt mij vaak verteld dat ik boeiend en zonder veel drempels kan vertellen over een redelijk technisch onderwerp. In de praktijk lijkt het mensen echter niet zo te boeien. Mijn vriend kan uren vertellen over menselijke evolutie, de plekken in Afrika waar hij heeft opgegraven, en zijn toevoegingen aan forensische wetenschappen middels archeologische technieken. Ik kan me goed voorstellen waarom mensen het interessanter vinden, maar jammer is het wel. Mogelijk hebben anderen hetzelfde probleem. Sommige studies zijn nu eenmaal toegankelijker en spannender voor de leek. Maakt verder ook niet uit.

Overigens heb ik meer interesse in fysiotherapie dan industrieel ontwerp, dus geef de hoop niet op.
  maandag 2 mei 2011 @ 19:15:48 #40
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_96262234
quote:

[..]

I agree, anders wordt het al snel een soort van geïmproviseerd hoorcollege.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_96282492
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 17:45 schreef keste010 het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg! Nu wordt het een 'ik luister neit naar jou want jij luistert niet naar mij'-spelletje. Waar mijn hele OP op slaat is dat studie gewoon een beleefdheidsonderwerp is geworden. Ik kan me inderdaad nog voorstellen dat je niet zo in natuurkunde geinteresseerd bent, net zoals archeologie mij niks kan schelen. Dat is ook gewoon doodnormaal en dan hoef je er van mij ook echt niet naar te vragen.
Nee, waar het mij om gaat is dat zelfs bij mensen wiens studierichtingen niet eens zover uit elkaar lopen, er niet een goed gesprek over 1 van de studieonderwerpen vanaf kan (dit gebeurt mij in ieder geval enkel sporadisch). Jij maakt er meteen weer van dat iemand hoogdravend over zijn eigen studie gaat lopen praten. Ooit aan gedacht dat mensen ook wel willen weten wat iemand anders van een onderwerp vindt? Jammer dat interesse in iets anders dan iets wat binnen het ego van de individu valt zover te zoeken is, dat mag ik ook wel weer uit dit topic concluderen
dat was me allang duidelijk. overigens geldt dat niet alleen voor studenten, ik schetste het wat overdreven met een student als voorbeeld.
pi_96282954
- Edit: Per ongeluk gequoot. -

[ Bericht 97% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2011 04:15:41 ]
pi_96283801
Totaal niet herkenbaar. Tenzij je iemand snel wil afwimpelen van Oh ok dus het gaat allemaal wel goed op school. Fijn om te horen dat het goed gaat! Doei!

Op misschien oude ooms en tantes na die alleen maar goede cijferverhalen willen horen.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 11:19:29 #44
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_96287887
Afhankelijk van de inhoud van de studie vind ik het best leuk om het erover te hebben.

Maar ja, als je international business management studeert denk ik niet dat ik daar al te zeer behoefte aan heb. Maar m'n vriendin bv studeert rechten en ik vind dat ze interessante dingen te vertellen heeft over het algemeen... over de basis van het hele verhaal en over strafrecht.

Is ook maar net wat je zelf boeiend vind en bezig houdt.
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
pi_96288022
Kan ik me best voorstellen dat mensen niet zwaar inhoudelijk over hun studie praten, mede omdat men iets studeert waardoor men dieper op stof ingaat, waardoor het bij de meeste andere mensen buiten dat vakgebied niet in hun referentiekader past.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_96290106
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 11:23 schreef HostiMeister het volgende:
Kan ik me best voorstellen dat mensen niet zwaar inhoudelijk over hun studie praten, mede omdat men iets studeert waardoor men dieper op stof ingaat, waardoor het bij de meeste andere mensen buiten dat vakgebied niet in hun referentiekader past.
Wat en hoe is een groot verschil hoor. Wat je zegt vind ik daarom ook echt nergens op slaan.
pi_96290256
Ik kan me er 2 redenen bij bedenken.

1- Dat als je heel inhoudelijk er op in gaat er de kans bestaat dat het gesprek in een doodlopende straat eindigt.

2- Omdat je word afgerekend op wat je ''doet''. Het gaat niet meer om wie je bent maar om wat je doet en wat je bereikt. Iemand zonder studie of zonder interessante baan wordt al snel gezien als, tja...je snapt wat ik bedoel. Dus daarom proberen veel mensen hun status op te krikken met wat ze dagelijks doen, ambitieus over te komen etc.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 12:28:29 #48
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_96290281
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 12:27 schreef Weissman het volgende:
Ik kan me er 2 redenen bij bedenken.

1- Dat als je heel inhoudelijk er op in gaat er de kans bestaat dat het gesprek in een doodlopende straat eindigt.

2- Omdat je word afgerekend op wat je ''doet''. Het gaat niet meer om wie je bent maar om wat je doet en wat je bereikt. Iemand zonder studie of zonder interessante baan wordt al snel gezien als, tja...je snapt wat ik bedoel. Dus daarom proberen veel mensen hun status op te krikken met wat ze dagelijks doen, ambitieus over te komen etc.
Punt 2 is al een R&P topic waard.
pi_96290324
Punt 2 klopt ook gewoon. Alles in deze wereld draait om geld en status.
pi_96290381
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 12:28 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Punt 2 is al een R&P topic waard.
Is er al vaak genoeg geweest toch ;) Beetje een eindeloze discussie ook omdat we als Westerse samenleving bepaalde normen hebben gecreëerd en nu beseffen dat het tegen ons werkt. Waar het op neer komt dat de dader en de slachtoffer de zelfde persoon zijn.
pi_96290610
Dat kan ik me ook wel voorstellen, alleen het hoeft niet zo prestatiegericht te zijn in mijn ogen. Je kan toch ook gewoon een verhaal beginnen van "Ik heb nu een vak in mijn studie dat gaat over..." waarna je als ander daar in principe prima mee over moet kunnen praten, zonder het vak inhoudelijk te kennen. Er zijn genoeg studies die gewoon raakvlakken hebben met dingen die in een alledaags leven voorkomen. Zelf doe ik bijv. veel onderzoek naar invloed van reclame op gedachtegangen bij mensen. Als ik daar dan over begin merk ik dat veel mensen dat kunnen volgen en als we eenmaal aan de praat raken dan is het ook van beide kanten heel interessant en gemakkelijk, niet van die geforceerde studiepraat die totaal geen betekenis heeft. Merk alleen dat zulke gesprekken er zo weinig zijn en dat ze vaak van mijn kant gestart moeten worden, vandaar dat ik me volgende dingen als oorzaak afvraag:
1) of anderen uberhaupt nog wel interesse hebben in hun eigen studie
2) of we zo worden geblokkeerd door de gedachte aan die geforceerde studiepraatjes die meer met de vorm van doen hebben

Nogmaals, ik kan me wel voorstellen dat je in een kroeg niet een uur over deeltjesfysica of wat dan ook praat, maar op z'n tijd moet het toch kunnen?
  dinsdag 3 mei 2011 @ 12:41:40 #52
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_96290741
Maar goed, dan praat je niet over je studie, maar meer over een algemeen onderwerp waar je vanuit je studie mogelijk interessante dingen over te vertellen hebt. Misschien zit daar het verschil.

[ Bericht 0% gewijzigd door AgLarrr op 03-05-2011 18:29:08 ]
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_96304535
bijna iedereen die ik ken studeert wel dus het is een makkelijk gespreksonderwerp. ik kan het wel over met hobby gaan hebben, oa bodybuilding. maar weinig van mijn bekenden zijn geïnteresseerd in compound oefeningen, voedingsschema's en supplementen.

met mijn echte vrienden heb ik vaak wel andere gesprekken(crushes/exen/uitgaan/maatschappij/politiek/etc)
  dinsdag 3 mei 2011 @ 18:29:09 #54
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_96304683
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 12:41 schreef AgLarrr het volgende:
Maar goed, dan praat je niet over je studie, maar meer over een algemeen onderwerp waar je vauit je studie mogelijk interessante dingen over te vertellen hebt. Misschien zit daar het verschil.
Inderdaad. Dat komt vaak voor en dat is ook prima. Dan kan iemand ook iets heel interessant te vertellen hebben.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 3 mei 2011 @ 18:34:53 #55
262 Re
Kiss & Swallow
pi_96304967
inhoudelijk over mijn voormalige studie praten tegen vrienden/kenissen/onbekende is als tegen een muur praten, veel te moeilijk
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_96310740
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 18:26 schreef Agentperry het volgende:
bijna iedereen die ik ken studeert wel dus het is een makkelijk gespreksonderwerp. ik kan het wel over met hobby gaan hebben, oa bodybuilding. maar weinig van mijn bekenden zijn geïnteresseerd in compound oefeningen, voedingsschema's en supplementen.

met mijn echte vrienden heb ik vaak wel andere gesprekken(crushes/exen/uitgaan/maatschappij/politiek/etc)
Mja als je zegt ik doe compound oefeningen en supplementen heeft iemand ook echt geen zin om naar je te luisteren. Als je in plaats daarvan zou zeggen dat je je eigen trainingsschema's opstelt om een bepaald gewenst resultaat te bereiken, en dat je ook je voeding op een goede manier aanpast - op eenzelfde manier als dat een vrouw een dieet volgt, heeft iemand veel sneller de neiging om te vragen "Hoe doe je dat dan?".

Anders is het van tieft lekker op met je compound oefening wat boeit mij het. De achtergrond kennis ontbreekt dan.

Datzelfde geld eigenlijk voor alle mensen hier. Zo'n gesprek voeren is hetzelfde als een presentatie geven - je moet de luisteraar boeien en je naar hem of haar aanpassen. Doe je dat niet vallen ze al snel in slaap of zijn ze niet meer geïnteresseerd. Ik denk dat er meer om gaat dat mensen dat juist niet kunnen dan dat mensen het echt geen hol kan interesseren wat iemand voor studie doet en er daarom niet over gesproken wordt.
pi_96315914
Daar ben ik het zeker weten mee eens. Ik kom er namelijk vaak genoeg achter dat als er eenmaal een beetje schot in zo'n gesprek zit, dat er best dialoog en wederzijdse interesse kan ontstaan. Maar veel mensen geven het al voortijdig op; weet niet of dat onmacht (gebrek aan presentatieskills dus) of onwil is...
pi_96316022
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:01 schreef keste010 het volgende:

Ander punt is dat als het eenmaal over de studie gaat, men het vaak alleen over de vorm van de studie heeft, en niet over de inhoud.
Daar kun je zelf toch naar vragen? Twee mensen maken het gesprek, jij bent er 1 van.
pi_96316134
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 21:46 schreef keste010 het volgende:
Daar ben ik het zeker weten mee eens. Ik kom er namelijk vaak genoeg achter dat als er eenmaal een beetje schot in zo'n gesprek zit, dat er best dialoog en wederzijdse interesse kan ontstaan. Maar veel mensen geven het al voortijdig op; weet niet of dat onmacht (gebrek aan presentatieskills dus) of onwil is...
Het kan ook zijn dat ze van 9-17u in de UB hebben gezeten en dan op dat verjaardagsfeestje door keste010 weer lastig gevallen worden over hun studie :P ;)
pi_96317308
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 21:50 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Het kan ook zijn dat ze van 9-17u in de UB hebben gezeten en dan op dat verjaardagsfeestje door keste010 weer lastig gevallen worden over hun studie :P ;)
Haha, ja want studenten hebben het al zo zwaar he ;)
pi_96379572
Ik heb het ook nooit over de inhoud van mijn studie, of de studie van anderen.
Als er naar gevraagd wordt zeg ik 'ja gaat prima.'

Mijn vriend vertelt wel veel over zijn studie, maar is vrij lastige materie en ik zie dat mensen vrij snel afhaken, ook al doen ze alsof ze nog luisteren en het begrijpen.

Als iemand echt oprecht geinteresseerd is kan ik wel wat vertellen, maar meestal is het een beleefdheidsvraag en dan doe ik die moeite niet.
pi_96382071
Ik vind het altijd wel leuk als mensen met passie over hun studie of werk praten. Zelf vind ik dat ook leuk om te doen. En dan niet over resultaten die behaalt zijn of de moeilijkheidsgraad van zo'n studie, maar dan vooral de inhoud en hoe het toegepast kan worden in het dagelijkse leven.
signatuurloos
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')