Of ze vragen je medisch advies, heel irritant.quote:Op zondag 1 mei 2011 21:04 schreef Ascendancy het volgende:
Studie is gewoon een makkelijk begingesprek en een belangrijk deel van je leven
Dat dieper ingaan is gewoon lastig, omdat je dan een beklemmende monoloog krijgt waar je gespreksparter niets van begrijpt.
Ik doe bijvoorbeeld een medische studie en merk dat het grootste deel van mijn studie niet wordt begrepen door anderen. En als ik dan zeg dat ik in dieren snij, dan schrikt dat de helft direct helemaal af
Ja en daar word ik dan weer niet niet voor opgeleid en dat snappen ze nietquote:Op zondag 1 mei 2011 21:26 schreef Lotje-Plusone het volgende:
[..]
Of ze vragen je medisch advies, heel irritant.
Dit.quote:Op zondag 1 mei 2011 21:29 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
ZO gaar is dat, dat geforceerd intresse (moeten) tonen in elkaars studie, helemaal in het weekend tijdens het uitgaan of zoals bijvoorbeeld gisteren tijdens Koninginnedag.. Ik heb gister een maat gewoon grof onderbroken toen we wat aan het knagen waren ergens met iemand die we nog kenden van de middelbare school. Midden op het Leidseplein, overal feest, en jij gaat vragen wat 'ie studeert tegenwoordig!!!
Ik denk dan ook dat dit 1 van die oorzaken is voor die desinteresse die ik bedoel. Omdat we telkens worden gedwongen te vragen naar iemands studie, zelfs in situaties waarin je er echt geen zin in hebt, heeft niemand nu nog zin in een gesprek erover. Ik wil gewoon lekker over bepaalde onderwerpen kunnen praten op geschikte momenten (vaak dus ook niet als je midden op het Leidseplein staatquote:Op zondag 1 mei 2011 21:29 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
ZO gaar is dat, dat geforceerd intresse (moeten) tonen in elkaars studie, helemaal in het weekend tijdens het uitgaan of zoals bijvoorbeeld gisteren tijdens Koninginnedag.. Ik heb gister een maat gewoon grof onderbroken toen we wat aan het knagen waren ergens met iemand die we nog kenden van de middelbare school. Midden op het Leidseplein, overal feest, en jij gaat vragen wat 'ie studeert!!!
Al wordt je er wel voor opgeleid, als mensen medisch advies nodig hebben moeten ze dat niet inwinnen op een feestje bij een student!quote:Op zondag 1 mei 2011 21:29 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ja en daar word ik dan weer niet niet voor opgeleid en dat snappen ze niet
Dit is ook waar inderdaad. Als het bij mijn (toenmalige) studiegenoten na ga... als er iets inhoudelijks te doen was (extra symposium, seminar, lezing) op het gebied van de studie kwamen er misschien 4 man van de studie opdagen, de rest kwam nooit.quote:Op zondag 1 mei 2011 21:34 schreef keste010 het volgende:
Echter, met iedereen kan je over bier en tieten praten want dat vinden we allemaal interessant. Maar het lijkt wel alsof mensen gewoon weinig interesse in hun eigen studie hebben uberhaupt...
Da's ook waar ja, met alleen je middelbare schooldiploma kom je niet zo heel verquote:Op zondag 1 mei 2011 21:37 schreef Jabberwocky het volgende:
de meeste mensen studeren gewoon omdat ze iets moeten studeren, niet omdat de inhoud van de studie ze zoveel interesseert.
quote:
Nee. Studeren doe je omdat het je boeit. Anders ben je 5 jaar aan het studeren om vervolgens de rest van je leven iets te doen wat je kut vindtquote:Op zondag 1 mei 2011 21:37 schreef Jabberwocky het volgende:
[..]
de meeste mensen studeren gewoon omdat ze iets moeten studeren, niet omdat de inhoud van de studie ze zoveel interesseert.
Zo zou het moeten zijn ja, maar als ik zo eens om me heen keek gaat dat toch echt niet voor iedereen op.quote:Op zondag 1 mei 2011 22:26 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Nee. Studeren doe je omdat het je boeit. Anders ben je 5 jaar aan het studeren om vervolgens de rest van je leven iets te doen wat je kut vindt
Dat is dan dom. Gewoon stoppen als je iets niet leuk vindt en opnieuw proberen.quote:Op zondag 1 mei 2011 22:41 schreef Jabberwocky het volgende:
[..]
Zo zou het moeten zijn ja, maar als ik zo eens om me heen keek gaat dat toch echt niet voor iedereen op.
Same here. Inhoudelijk over elkaars studie praten is meestal maar vermoeiend en saai, tenzij je beide dezelfde studie doet en weet waar je over praat.quote:Op maandag 2 mei 2011 12:25 schreef Schuifpui het volgende:
Heb liever een universeel gespreksonderwerp, waarbij beide personen gewoon normaal over kunnen praten.
Inderdaad.quote:Op maandag 2 mei 2011 12:44 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Same here. Inhoudelijk over elkaars studie praten is meestal maar vermoeiend en saai, tenzij je beide dezelfde studie doet en weet waar je over praat.
Wat doe je dan voor saaie studie?quote:Op maandag 2 mei 2011 12:44 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Same here. Inhoudelijk over elkaars studie praten is meestal maar vermoeiend en saai, tenzij je beide dezelfde studie doet en weet waar je over praat.
Een saaie studie zal ik het nooit noemen (sterker nog, ik heb een enorme passie voor m'n vak), maar ik vind het veel leuker om over iets te praten over iets waarmee je beide te maken hebt. Het mondt nogal snel uit in een monoloog.quote:Op maandag 2 mei 2011 13:28 schreef Lotje-Plusone het volgende:
[..]
Wat doe je dan voor saaie studie?
Hmm ligt denk ik echt aan de gesprekspartner. Ik zie in jouw profiel dat je filosofie studeert, ik denk dat je daar op feestjes met de juiste mensen best leuke gesprekken over kan hebben!quote:Op maandag 2 mei 2011 13:42 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Een saaie studie zal ik het nooit noemen (sterker nog, ik heb een enorme passie voor m'n vak), maar ik vind het veel leuker om over iets te praten over iets waarmee je beide te maken hebt. Het mondt nogal snel uit in een monoloog.
Kijken dus of het ook iets meer dan een openingszin kan zijnquote:Op maandag 2 mei 2011 11:40 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Dat is dan dom. Gewoon stoppen als je iets niet leuk vindt en opnieuw proberen.
TS, wat wil je eigenlijk met dit topic? Want het is gewoon een veredelde openingszin.
alsof jij wel heel geinteresseerd en aandachtig luistert als iemand met passie over zijn werk praat, in een gebied waar jij totaal niks mee hebt. kwestie van interesse, plus dat de meeste mensen gewoon geen affiniteit hebben met de gemiddelde studie en dus ook student. jammer dat veel studenten zo arrogant zijn om te denken dat iedereen zich interesseert voor hetgeen ze studeren. vaak is het niet eens heel concreet, als het dat wel is luisteren mensen an sich wel, kijk maar naar je vriend.quote:Op maandag 2 mei 2011 16:11 schreef netflanders het volgende:
Herkenbaar.Wanneer ik stel dat ik onderzoek doe binnen de theoretische natuurkunde, valt het al snel stil. Soms komt men met een opmerking over de LHC of Stephen Hawking, maar meer herkenbaarheid is er niet. Wanneer mijn vriend gevraagd wordt wat hij studeert (archeologie) zitten de hele avond mensen om hem heen met interesse te luisteren naar de opgravingen die hij wereldwijd heeft gedaan, en het fysisch antropologische aspect. Jammer dat 'botten en Indiana Jones' voor mensen spannender is dan de oorsprong van het universum.
Dat is het eigenlijk ook.quote:Op maandag 2 mei 2011 16:11 schreef netflanders het volgende:
Wanneer mijn vriend gevraagd wordt wat hij studeert (archeologie) zitten de hele avond mensen om hem heen met interesse te luisteren naar de opgravingen die hij wereldwijd heeft gedaan, en het fysisch antropologische aspect. Jammer dat 'botten en Indiana Jones' voor mensen spannender is dan de oorsprong van het universum.
Wat een onzin zeg! Nu wordt het een 'ik luister neit naar jou want jij luistert niet naar mij'-spelletje. Waar mijn hele OP op slaat is dat studie gewoon een beleefdheidsonderwerp is geworden. Ik kan me inderdaad nog voorstellen dat je niet zo in natuurkunde geinteresseerd bent, net zoals archeologie mij niks kan schelen. Dat is ook gewoon doodnormaal en dan hoef je er van mij ook echt niet naar te vragen.quote:Op maandag 2 mei 2011 16:17 schreef dawg het volgende:
[..]
alsof jij wel heel geinteresseerd en aandachtig luistert als iemand met passie over zijn werk praat, in een gebied waar jij totaal niks mee hebt. kwestie van interesse, plus dat de meeste mensen gewoon geen affiniteit hebben met de gemiddelde studie en dus ook student. jammer dat veel studenten zo arrogant zijn om te denken dat iedereen zich interesseert voor hetgeen ze studeren. vaak is het niet eens heel concreet, als het dat wel is luisteren mensen an sich wel, kijk maar naar je vriend.
Dat dus.quote:Op maandag 2 mei 2011 12:25 schreef Schuifpui het volgende:
Ik vind het totaal niet boeiend om inhoudelijk over m'n studie te praten. Je krijgt dan altijd van die stroeve gesprekken, doordat de ander eigenlijk geen idee heeft waar het precies overgaat. Dan heb je twee soorten mensen. Mensen die het gewoon niet snappen en er ook geen moeite voor doen en het toegeven. En je mensen die graag mee willen praten en denken dat ze er verstand van hebben. Vooral die tweede groep vind ik heel irritant. Dan kan je de hele tijd dingen gaan uitleggen en dingen corrigeren.
Heb liever een universeel gespreksonderwerp, waarbij beide personen gewoon normaal over kunnen praten.
Waarschijnlijk heeft het meer te maken met de manier waarop jouw vriend kan vertellen. Ik heb exact hetzelfde met mijn vriend. Ik studeer fysiotherapie en hij heeft industrial design gestudeerd. Als mensen mij vragen hoe het met mijn studie gaat zeg ik goed, tot nu toe alles gehaald. Vraag je mijn vriend wat hij studeerde dan krijg je een verhaal over bijv. zijn afstudeerproject, de meeste mensen snappen er eigenlijk niets van maar hangen toch aan zijn lippen door de manier waarop hij zijn verhaal brengt.quote:Op maandag 2 mei 2011 16:11 schreef netflanders het volgende:
Herkenbaar.Wanneer ik stel dat ik onderzoek doe binnen de theoretische natuurkunde, valt het al snel stil. Soms komt men met een opmerking over de LHC of Stephen Hawking, maar meer herkenbaarheid is er niet. Wanneer mijn vriend gevraagd wordt wat hij studeert (archeologie) zitten de hele avond mensen om hem heen met interesse te luisteren naar de opgravingen die hij wereldwijd heeft gedaan, en het fysisch antropologische aspect. Jammer dat 'botten en Indiana Jones' voor mensen spannender is dan de oorsprong van het universum.
Zou kunnen. Ik geef echter colleges, waaronder introductiecolleges astronomie voor niet-bètawetenschappers. Er wordt mij vaak verteld dat ik boeiend en zonder veel drempels kan vertellen over een redelijk technisch onderwerp. In de praktijk lijkt het mensen echter niet zo te boeien. Mijn vriend kan uren vertellen over menselijke evolutie, de plekken in Afrika waar hij heeft opgegraven, en zijn toevoegingen aan forensische wetenschappen middels archeologische technieken. Ik kan me goed voorstellen waarom mensen het interessanter vinden, maar jammer is het wel. Mogelijk hebben anderen hetzelfde probleem. Sommige studies zijn nu eenmaal toegankelijker en spannender voor de leek. Maakt verder ook niet uit.quote:Op maandag 2 mei 2011 18:59 schreef Lotje-Plusone het volgende:
[..]
Waarschijnlijk heeft het meer te maken met de manier waarop jouw vriend kan vertellen. Ik heb exact hetzelfde met mijn vriend. Ik studeer fysiotherapie en hij heeft industrial design gestudeerd. Als mensen mij vragen hoe het met mijn studie gaat zeg ik goed, tot nu toe alles gehaald. Vraag je mijn vriend wat hij studeerde dan krijg je een verhaal over bijv. zijn afstudeerproject, de meeste mensen snappen er eigenlijk niets van maar hangen toch aan zijn lippen door de manier waarop hij zijn verhaal brengt.
I agree, anders wordt het al snel een soort van geïmproviseerd hoorcollege.quote:Op maandag 2 mei 2011 12:44 schreef Friek_ het volgende:
[..]
dat was me allang duidelijk. overigens geldt dat niet alleen voor studenten, ik schetste het wat overdreven met een student als voorbeeld.quote:Op maandag 2 mei 2011 17:45 schreef keste010 het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg! Nu wordt het een 'ik luister neit naar jou want jij luistert niet naar mij'-spelletje. Waar mijn hele OP op slaat is dat studie gewoon een beleefdheidsonderwerp is geworden. Ik kan me inderdaad nog voorstellen dat je niet zo in natuurkunde geinteresseerd bent, net zoals archeologie mij niks kan schelen. Dat is ook gewoon doodnormaal en dan hoef je er van mij ook echt niet naar te vragen.
Nee, waar het mij om gaat is dat zelfs bij mensen wiens studierichtingen niet eens zover uit elkaar lopen, er niet een goed gesprek over 1 van de studieonderwerpen vanaf kan (dit gebeurt mij in ieder geval enkel sporadisch). Jij maakt er meteen weer van dat iemand hoogdravend over zijn eigen studie gaat lopen praten. Ooit aan gedacht dat mensen ook wel willen weten wat iemand anders van een onderwerp vindt? Jammer dat interesse in iets anders dan iets wat binnen het ego van de individu valt zover te zoeken is, dat mag ik ook wel weer uit dit topic concluderen
Wat en hoe is een groot verschil hoor. Wat je zegt vind ik daarom ook echt nergens op slaan.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 11:23 schreef HostiMeister het volgende:
Kan ik me best voorstellen dat mensen niet zwaar inhoudelijk over hun studie praten, mede omdat men iets studeert waardoor men dieper op stof ingaat, waardoor het bij de meeste andere mensen buiten dat vakgebied niet in hun referentiekader past.
Punt 2 is al een R&P topic waard.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 12:27 schreef Weissman het volgende:
Ik kan me er 2 redenen bij bedenken.
1- Dat als je heel inhoudelijk er op in gaat er de kans bestaat dat het gesprek in een doodlopende straat eindigt.
2- Omdat je word afgerekend op wat je ''doet''. Het gaat niet meer om wie je bent maar om wat je doet en wat je bereikt. Iemand zonder studie of zonder interessante baan wordt al snel gezien als, tja...je snapt wat ik bedoel. Dus daarom proberen veel mensen hun status op te krikken met wat ze dagelijks doen, ambitieus over te komen etc.
Is er al vaak genoeg geweest tochquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |