abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96221682
Wat mij de laatste tijd zo opvalt is hoe en hoeveel mensen over hun studie praten in gesprekken. Dit kan wat mij betreft variëren tussen elk soort mensen; onbekende mensen tegen wie je een praatje begint; oude vrienden die je een tijd lang niet gezien hebt, maar ook studiegenoten die je nog niet zo goed kent: het gaat allemaal om de manier waarop je over je studie praat. Nu ben ik zelf een student International Development Studies, en dat doe ik eigenlijk grotendeels uit interesse. Ik kan goed studeren, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor wat ik veruit de interessantste studie van Nederland vind. Daar praat ik dan ook graag over; het zijn onderwerpen waar ik van nature het graag over heb.

Alleen het valt mij zo op dat er zo weinig mensen zijn die in een gesprek het inhoudelijkover hun studie willen hebben. Dit vind ik vreemd omdat je studie toch datgene is waar je je rest van je leven mee bezig zal gaan houden en waar je bewust voor gekozen hebt. Kijk, dat je op de middelbare school het niet over duitse woordjes gaat hebben kan ik nog begrijpen ;)

Ander punt is dat als het eenmaal over de studie gaat, men het vaak alleen over de vorm van de studie heeft, en niet over de inhoud. Hoe gaat het met je studie, hoeveel punten heb je gehaald, vond je het tentamen lastig, wanneer heb je tentamens, hoeveel les heb je, etc. Ik zelf houd altijd van gericht vragen naar iemand's vakken, wat hij/zij daar leuk aan vindt en waarom. Zou het zelf dan ook wel leuk vinden als dat andersom ook gebeurt, maar ik vraag me af of mensen bang zijn een verkeerde indruk te maken ofzo door dat soort vragen te stellen.

Ik zeg overigens niet dat ik hier heel erg last van heb, de reden waarom ik dit topic begin is omdat ik me afvraag of jullie dit ook herkennen en wat jullie ervan vinden :)
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  zondag 1 mei 2011 @ 21:03:32 #2
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_96221792
Over studie praten is een geforceerde intro om tot een normaal gesprek te komen :') Niemand interesseert het dat jij International Development Studies doet. Ze willen ouwehoeren over voetbal vrouwen en bier maar durven niet met de deur in huis te vallen.

En bij jou haken ze maar af omdat je zo vervelend maar over je studie blijft praten :o
pi_96221804
Zeer herkenbaar :) Krijg je er van als je een prestatie-gerichte maatschappij creëert.

Je moet die blikken eens zien als ik zeg dat ik niet studeer en dat ook nooit wil gaan doen :')

Weten ze opeens niet in welk hokje ze je kunnen plaatsen en klappen helemaal dicht _O-
pi_96221833
Je vrienden gaan meestal allemaal wat anders doen. Als de een goed is in economie en de ander in natuurkunde dan praat 't wat makkelijker over vorm van de studie (want hetzelfde) dan over de inhoud (want beide hebben verstand van iets anders).
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_96221867
Studie is gewoon een makkelijk begingesprek en een belangrijk deel van je leven
Dat dieper ingaan is gewoon lastig, omdat je dan een beklemmende monoloog krijgt waar je gespreksparter niets van begrijpt.
Ik doe bijvoorbeeld een medische studie en merk dat het grootste deel van mijn studie niet wordt begrepen door anderen. En als ik dan zeg dat ik in dieren snij, dan schrikt dat de helft direct helemaal af :')
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_96222401
@Pietje Puk: Ik vind het juist heel interessant om met vrienden over je studie te praten als je allemaal wat verschillends doet. Zou pas vervelend worden als je allemaal hetzelfde deed en je dus oogkleppen voor andere inzichten zou hebben. Mijn vrienden zijn heel gevarieerd qua studies en ik heb het dan ook graag daarover. Sommigen kan ik inderdaad goed mee praten over studies zodra je een beetje opgestart bent, maar mijn opmerking was eigenlijk meer in het algemeen gericht dan dat ik echt het gevoel heb dat het iets van mij is.

Misschien kunnen we gewoon concluderen dat interesse in het algemeen aan het afnemen is?
BTW: Dribbel_ volgens mij heb jij ofwel de post niet helemaal gelezen of je hebt zelf een hopeloos oppervlakkige vriendengroep, hoop voor je van het eerste :')
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
  zondag 1 mei 2011 @ 21:22:39 #7
256666 leeell
I know you're lonely
pi_96222859
omdat ik mijn studie een stuk minder interessant vind dat mijn hobby's en dus gespreksonderwerpen
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_96223038
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:04 schreef Ascendancy het volgende:
Studie is gewoon een makkelijk begingesprek en een belangrijk deel van je leven
Dat dieper ingaan is gewoon lastig, omdat je dan een beklemmende monoloog krijgt waar je gespreksparter niets van begrijpt.
Ik doe bijvoorbeeld een medische studie en merk dat het grootste deel van mijn studie niet wordt begrepen door anderen. En als ik dan zeg dat ik in dieren snij, dan schrikt dat de helft direct helemaal af :')
Of ze vragen je medisch advies, heel irritant.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  zondag 1 mei 2011 @ 21:27:25 #9
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_96223104
Ik ben net als TS ook wel geïnteresseerd in het inhoudelijk praten over een studie, in plaats van alleen over de moeilijkheidsgraad van een tentamen en het aantal contacturen. Hoewel ik om me heen toch ook wel genoeg mensen heb die dat ook vinden, dus dit was me nog niet eens zo opgevallen. :)

Met sommige mensen kun je wel zo'n gesprek hebben, met anderen heb je het over sport, muziek, bier en/of tieten. Alle gesprekken zijn nodig. :P
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
pi_96223214
ZO gaar is dat, dat geforceerd intresse (moeten) tonen in elkaars studie, helemaal in het weekend tijdens het uitgaan of zoals bijvoorbeeld gisteren tijdens Koninginnedag.. Ik heb gister een maat gewoon grof onderbroken toen we wat aan het knagen waren ergens met iemand die we nog kenden van de middelbare school. Midden op het Leidseplein, overal feest, en jij gaat vragen wat 'ie studeert tegenwoordig :')!!!
pi_96223229
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:26 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Of ze vragen je medisch advies, heel irritant.
Ja en daar word ik dan weer niet niet voor opgeleid en dat snappen ze niet :')
pi_96223257
quote:
13s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:29 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
ZO gaar is dat, dat geforceerd intresse (moeten) tonen in elkaars studie, helemaal in het weekend tijdens het uitgaan of zoals bijvoorbeeld gisteren tijdens Koninginnedag.. Ik heb gister een maat gewoon grof onderbroken toen we wat aan het knagen waren ergens met iemand die we nog kenden van de middelbare school. Midden op het Leidseplein, overal feest, en jij gaat vragen wat 'ie studeert tegenwoordig :')!!!
Dit.
No resentment ever evened out a weaker hand
pi_96223498
quote:
13s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:29 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
ZO gaar is dat, dat geforceerd intresse (moeten) tonen in elkaars studie, helemaal in het weekend tijdens het uitgaan of zoals bijvoorbeeld gisteren tijdens Koninginnedag.. Ik heb gister een maat gewoon grof onderbroken toen we wat aan het knagen waren ergens met iemand die we nog kenden van de middelbare school. Midden op het Leidseplein, overal feest, en jij gaat vragen wat 'ie studeert :')!!!
Ik denk dan ook dat dit 1 van die oorzaken is voor die desinteresse die ik bedoel. Omdat we telkens worden gedwongen te vragen naar iemands studie, zelfs in situaties waarin je er echt geen zin in hebt, heeft niemand nu nog zin in een gesprek erover. Ik wil gewoon lekker over bepaalde onderwerpen kunnen praten op geschikte momenten (vaak dus ook niet als je midden op het Leidseplein staat :') ) en het niet alleen maar hoeven te hebben over hoe veel colleges je hebt.

Echter, met iedereen kan je over bier en tieten praten want dat vinden we allemaal interessant. Maar het lijkt wel alsof mensen gewoon weinig interesse in hun eigen studie hebben uberhaupt...
pi_96223503
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:29 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ja en daar word ik dan weer niet niet voor opgeleid en dat snappen ze niet :')
Al wordt je er wel voor opgeleid, als mensen medisch advies nodig hebben moeten ze dat niet inwinnen op een feestje bij een student!
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  zondag 1 mei 2011 @ 21:37:49 #15
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_96223738
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:34 schreef keste010 het volgende:
Echter, met iedereen kan je over bier en tieten praten want dat vinden we allemaal interessant. Maar het lijkt wel alsof mensen gewoon weinig interesse in hun eigen studie hebben uberhaupt...
Dit is ook waar inderdaad. Als het bij mijn (toenmalige) studiegenoten na ga... als er iets inhoudelijks te doen was (extra symposium, seminar, lezing) op het gebied van de studie kwamen er misschien 4 man van de studie opdagen, de rest kwam nooit.
Nu kan het gebeuren dat je moet werken of iets anders, maar keer op keer hetzelfde verhaal, de meeste mensen studeren gewoon omdat ze iets moeten studeren, niet omdat de inhoud van de studie ze zoveel interesseert. :)
pi_96224217
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:37 schreef Jabberwocky het volgende:
de meeste mensen studeren gewoon omdat ze iets moeten studeren, niet omdat de inhoud van de studie ze zoveel interesseert. :)
Da's ook waar ja, met alleen je middelbare schooldiploma kom je niet zo heel ver :P.
  zondag 1 mei 2011 @ 22:06:47 #17
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_96225473
Wat interesseert jou andermans cijfers? Je bent hun vader niet.

En onder inhoudelijke vragen versta ik niet cijfers, punten en wanneer de tentamens zijn. Daaronder versta ik de stof, houding daar tegenover, motivatie, toekomstplannen, interesse en tal van andere zaken.
  zondag 1 mei 2011 @ 22:07:35 #18
256666 leeell
I know you're lonely
pi_96225516
hihi TS leeft voor zn studie
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_96225958
quote:
7s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:07 schreef leeell het volgende:
hihi TS leeft voor zn studie
:')

Toevallig ernaast ook genoeg te doen, en voldoende gespreksstof ook als ik niet zou studeren. Kennelijk laten mensen zich gewoon lamleggen door de angst om zo'n reactie als joune naar hun kop te krijgen, erg jammer.. Al kan ik me ook wel voorstellen dat mensen ook gewoon een studie doen omdat ze wat moeten, niet omdat ze er per sé interesse voor hebben. Maar dan mogen we dus inderdaad vaststellen dat er heel veel mensen zijn die zich niet of weinig interesseren voor iets wat hun leven bepaalt..
pi_96226376
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:37 schreef Jabberwocky het volgende:

[..]
de meeste mensen studeren gewoon omdat ze iets moeten studeren, niet omdat de inhoud van de studie ze zoveel interesseert. :)
Nee. Studeren doe je omdat het je boeit. Anders ben je 5 jaar aan het studeren om vervolgens de rest van je leven iets te doen wat je kut vindt :')
  zondag 1 mei 2011 @ 22:41:26 #21
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_96227096
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:26 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Nee. Studeren doe je omdat het je boeit. Anders ben je 5 jaar aan het studeren om vervolgens de rest van je leven iets te doen wat je kut vindt :')
Zo zou het moeten zijn ja, maar als ik zo eens om me heen keek gaat dat toch echt niet voor iedereen op. ;)
  maandag 2 mei 2011 @ 10:12:32 #22
139770 Miasan
Roemer has it
pi_96239377
Heel herkenbaar dit. Ik had in de introductieweek een paar jaar terug groepsleiders van een grote studentenvereniging en bij de kennismaking met de groep ging het alleen maar over zuipen, tanken en alle andere synoniemen die je hiervoor kunt bedenken. Ik probeerde toch maar aansluiting te vinden met deze mensen dus op een rustig moment vroeg ik een van de leiders naar zijn studie, hij was net geswitcht namelijk, en waarom hij dat ging studeren. Echt met grote tegenzin kreeg ik iets uit hem en nou ja, het stelde weinig voor. :') Echt dodelijk saai.

En toen heb ik met twee andere toffe mensen een eigen groepje gevormd en werd het alsnog een leuke week. :7
Hoofdletter, komma,
punten en grammatica.
Bericht is leesbaar.
pi_96242030
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:41 schreef Jabberwocky het volgende:

[..]

Zo zou het moeten zijn ja, maar als ik zo eens om me heen keek gaat dat toch echt niet voor iedereen op. ;)
Dat is dan dom. Gewoon stoppen als je iets niet leuk vindt en opnieuw proberen.
TS, wat wil je eigenlijk met dit topic? Want het is gewoon een veredelde openingszin.
pi_96243789
Ik vind het totaal niet boeiend om inhoudelijk over m'n studie te praten. Je krijgt dan altijd van die stroeve gesprekken, doordat de ander eigenlijk geen idee heeft waar het precies overgaat. Dan heb je twee soorten mensen. Mensen die het gewoon niet snappen en er ook geen moeite voor doen en het toegeven. En je mensen die graag mee willen praten en denken dat ze er verstand van hebben. Vooral die tweede groep vind ik heel irritant. Dan kan je de hele tijd dingen gaan uitleggen en dingen corrigeren.

Heb liever een universeel gespreksonderwerp, waarbij beide personen gewoon normaal over kunnen praten.
pi_96244510
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 12:25 schreef Schuifpui het volgende:
Heb liever een universeel gespreksonderwerp, waarbij beide personen gewoon normaal over kunnen praten.
Same here. Inhoudelijk over elkaars studie praten is meestal maar vermoeiend en saai, tenzij je beide dezelfde studie doet en weet waar je over praat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')