3JS: geluid nu belangrijker dan visuele presentatieDe 3JS hebben dinsdagochtend voor het eerst gerepeteerd voor het Eurovisie Songfestival. Hun ‘Never Alone’ werd door de Duitse regie nogal sober in beeld gebracht. “We zijn een popgroep,” zegt Jaap de Witte, “en niets anders dan een popgroep. Verwacht van ons geen rare dansjes, dat heeft ons liedje niet nodig!”
![072.jpg]()
De Volendammers kregen na afloop tijdens de persconferentie al vragen over de soberheid van hun podiumprestatie. Jan Dulles ziet het probleem niet zo, “we waren vooral bezig met het geluid. Met de monitoren, met de backings, maar hoe het eruit ziet, dat komt wel.” Volgens Jaap Kwakman moet eerst de productie af zijn, dan komt de visuele invulling vanzelf. “We hebben alle vertrouwen in onze eigen regisseur. Hij bespreekt de stage presence met de Duitse regie.”
Volgens Jaap de Witte rekenen de mannen op de Duitse gründlichkeit. “Eigenlijk vertrouwen we volledig op hen. We hebben vooraf zo min mogelijk eisen gesteld. Maar als we wat veranderd willen hebben, dan gaan we er vanuit, dat alles ook zo gebeurt zoals wij het willen. En buiten dat, we zijn een popgroep, wij doen geen grappige dansjes. Dat heeft ons liedje helemaal niet nodig. En dan nog, denk je dat Tom Dice zich vorig jaar druk heeft gemaakt over zijn podium, waar hij alleen in het donker achter zijn microfoonstandaard stond?”
Jan Dulles zong ‘Never Alone’ diverse keren loepzuiver in de Düsseldorf Arena, maar had soms zijn ogen dicht. “Ik weet het”, zegt hij glimlachend. “Ik moet mijn ogen openhouden, want dan krijg ik contact met het publiek. Maar als zanger ga ik zo in het liedje op, dat ik de omgeving vergeet en als het ware voor mezelf zing. Ik moet er nu dus bij nadenken, dat ik voor die anderen ga zingen.” Voor 125 miljoen mensen kijkers dus. “Ja, daar moet ik maar even niet aan denken. Die 36.000 mensen in de Arena zijn al spannend genoeg.” En daarmee komt toch weer even de druk terug bij de 3JS. De verwachtingen in Nederland zijn hoog. Na 7 magere jaren wordt van het Volendamse trio verwacht dat ze de finale halen. “Je kunt druk niet meten”, stelt Kwakman. “Maar we voelen die druk echt wel. We zijn trots op wat we doen, maar als we er op 14 mei niet bij zijn, dan blijft dat zonde. We moeten gewoon naar de finale!”
Bron