quote:andre_rouvoet: Bijzondere dag: vandaag kondig ik mijn vertrek uit de Kamer aan. @arieslob wordt de nieuwe CU-fractievoorzitter. Toelichting volgt om 10:30. 1 uur geleden
quote:Fractieleider van de ChristenUnie André Rouvoet verlaat de Tweede Kamer. Arie Slob zal hem opvolgen als voorzitter van de partij.
André Rouvoet. © anp
Rouvoet liet dat zojuist weten via twitter. Waarom hij vertrekt, is nog niet bekend.
Arie Slob, die al eerder fractievoorzitter was in de vorige kabinetsperiode, wordt de nieuwe voorzitter van de vijfkoppige fractie in de Tweede Kamer. De fractie heeft Slob gisteren unaniem gekozen, zo heeft een woordvoerder van de ChristenUnie vandaag gezegd.
17 mei
De 49-jarige Rouvoet vertrekt op 17 mei uit de Kamer. Een paar dagen daarvoor, op zaterdag 14 mei neemt hij afscheid van zijn partij op het congres van de ChristenUnie in Ede.
Rouvoet was in het laatste kabinet van Jan Peter Balkenende minister voor Jeugd en Gezin en vicepremier. Na de val in februari 2010 werd hij daarnaast nog demissionair minister van Onderwijs.
RPF
In 1994 kwam Rouvoet in de Tweede Kamer, namens de Reformatorische Politieke Federatie (RPF). Als Kamerlid hield hij zich vooral bezig met justitie en volksgezondheid. De RPF ging in 2001 samen met de GPV op in de ChristenUnie. In november 2002 werd hij politiek leider en fractievoorzitter van deze nieuwe partij, wat hij bleef tot hij in februari 2007 het kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie instapte.
Na de verloren verkiezingen van vorig jaar juni, keerde Rouvoet weer terug in de Tweede Kamer.
Meer informatie volgt snel, om 10.30 uur geeft Rouvoet een toelichting op zijn beslissing te vertrekken uit de Kamer.
Onder vuur
Volkskrant-verslaggeefster Kim van Keken schreef in maart van dit jaar dat Rouvoet in eigen kring onder vuur lag. Hij zou te links en bestuurlijk zijn.
Prima eigenschap voor politici en bankiers.quote:...Gewoon een beetje saai...
Precies, maar geen groot gemis.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:53 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Prima eigenschap voor politici en bankiers.
Eens.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:47 schreef KoosVogels het volgende:
Vond Rouvoet als minister een ramp, maar in de oppositiebankjes kon ik hem wel waarderen. Zonde.
Dat inderdaad en inhoudelijk zit ik ook bepaald niet op een lijn maar het is zeker een verlies.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:47 schreef KoosVogels het volgende:
Vond Rouvoet als minister een ramp, maar in de oppositiebankjes kon ik hem wel waarderen. Zonde.
Mensen die het verschil tussen protestanten en katholieken niet wetenquote:Op vrijdag 29 april 2011 17:01 schreef Voorschrift het volgende:
Opgeruimd staat netjes.
Hoewel de andere misdienaar klerk er voor in de plaats komt, pokke partij dat 't is.
Waarom het verschil aankaarten als ik de overeenkomst kan aankaarten: beiden idioten.quote:Op vrijdag 29 april 2011 17:04 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Mensen die het verschil tussen protestanten en katholieken niet weten.
Jammer dat Rouvoet weggaat, was/is toch volgens mij één van de meer onderlegde en fatsoenlijke politici.
Amerikanen zeggen dan: "It takes one to know one".quote:Op vrijdag 29 april 2011 17:06 schreef Voorschrift het volgende:
Waarom het verschil aankaarten als ik de overeenkomst kan aankaarten: beiden idioten.
Zoiets vind ik er ook van. Nu alleen nog even kijken hoe en waarom.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:47 schreef KoosVogels het volgende:
Mee eens.quote:Op vrijdag 29 april 2011 16:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat inderdaad en inhoudelijk zit ik ook bepaald niet op een lijn maar het is zeker een verlies.
Voeg het CDA daar maar aan toe hoor. Een grote consolidatie op de christelijke flank. Ook die combinatie zal aftakelen, maar minder snel dan de drie partijen individueel.quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:31 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Mee eens.
Ben zelf nu bang dat de ChristenUnie gaat opschuiven naar rechts, waardoor ze gaan samenvallen met het CDA en de SGP. Zou me niks verbazen als de ChristenUnie en SGP op den duur echt gaan fuseren.
Dat klopt, maar met die complete 'verrechtsing' die gaande is in Nederland zou ik er niet vreemd van opkijken.quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:38 schreef du_ke het volgende:
Zou kunnen hoor, maar nu probeert de CU zich vooral te profileren als redelijk en sociaal alternatief voor het CDA. Dat is echt een heel andere lijn dan de SGP.
Een partij kan idd snel aftakelenquote:Op vrijdag 29 april 2011 09:53 schreef freako het volgende:
Opvallend is wel dat de CU-fractie nu uit 3 vrouwen en 2 mannen gaat bestaan. Hoe snel kan het gaan, nog geen 10 jaar geleden werd voor het eerst een vrouw gekozen als Kamerlid voor een van de kleine christelijke partijen.
Mwoah, ik geloof dat het CDA daar niet zo snel wat voor voelt. Al moet ik toegeven dat het al eerder is gebeurd dat een boel christelijke partijen fuseerden, dus het zou zomaar ook kunnen.quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:40 schreef eriksd het volgende:
[..]
Voeg het CDA daar maar aan toe hoor. Een grote consolidatie op de christelijke flank. Ook die combinatie zal aftakelen, maar minder snel dan de drie partijen individueel.
Zolang ze nog de hoop hebben op een stevige aanhang in Brabant en Limburg zullen ze hier niet zo snel voor kiezen. grefo's en katholieken gaan niet heel geweldig samen.quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:48 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Mwoah, ik geloof dat het CDA daar niet zo snel wat voor voelt. Al moet ik toegeven dat het al eerder is gebeurd dat een boel christelijke partijen fuseerden, dus het zou zomaar ook kunnen.
Katholieken hebben er dan ook nog een leven naast.quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zolang ze nog de hoop hebben op een stevige aanhang in Brabant en Limburg zullen ze hier niet zo snel voor kiezen. grefo's en katholieken gaan niet heel geweldig samen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |