abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 april 2011 @ 22:53:53 #1
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_96115725
Binnenkort wordt er in ons nieuwe huis een nieuwe houten vloer aangelegd, onder de oude houten vloer kwam nog een mooi stuk loden waterleiding tevoorschijn. Nu het toch openligt wil ik dat meteen vervangen. Ik vroeg me nog het volgende af:

• Wat voor diameter is het beste? Het gaat om de hoofdleiding vanaf de watermeter. 15mm? Of dikker?
• De loden leiding ligt los op de grond, met koper kan ik dat neem ik aan niet flikken en moet ik het aan de balken monteren ... die er overigens nog niet zijn. Maar, kan ik gewoon koper gebruiken, of moet het nog ommanteld zijn met iets? Het komt weliswaar niet in een muur, maar er komen wel schelpen onder de vloer.
• Zou het veel uitmaken als ik de bochten met knietjes doe ipv zo'n pijpbuig-ding? Ik heb zo'n ding niet, dus die zou ik dan moeten huren.
• Zijn er nog essentiële zaken die ik vergeet?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_96116336
- 15mm voor de hoofdleiding is genoeg, als je echter heel veel moet leveren over een langere afstand zou je 22mm kunnen overwegen.

- Als je flexkoper op rol gebruikt (met mantel) dan kan dat met wat schroefzadels zo onder de vloer. (tegen waterslag)

- zie boven, voor korte scherpe bochten moet je toch een buigtang gebruiken. (ontkom je niet aan als je het fatsoenlijk en degelijk wilt maken.

- Geen soldeer/klem verbindingen in de vloer!

edit: linkje

http://www.verwarmings-store.nl/categorie/wicu-buis-4512.html
pi_96116351
Lengte en aantal tappunten bepalen de diameter van de buis
Bochten zijn wat weerstand betrefd, altijd beter dan knieen
In plaats van koper kan je ook voor kunststofbuis gaan
Buis altijd vast monteren, in verband met waterslag
  Boks-Chick donderdag 28 april 2011 @ 23:08:23 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_96116551
Wat hierboven staat :Y

Wat je voor de zekerheid nog even zou kunnen doen is kijken hoe het met je aarding zit. In sommige oude huizen zit dat nog wel eens op de loden binneninstallatie. Als je die weg haalt is je aarding weg en dat kan gevaarlijk zijn.
Kans is erg klein dat je aarding niet in orde is, maar ik zou het gewoon even checken ;).

Ik ga er gemakshalve even van uit dat je aansluitleiding (het deel voor de watermeter en dus van het waterleidingbedrijf) geen lood meer is? Is dat ook nog lood, neem dan contact op met je waterleidingbedrijf, die kunnen dit dat gelijk vervangen.
lolwut
  donderdag 28 april 2011 @ 23:20:50 #5
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_96117295
De aarding is als het goed is in orde. Maar: geen soldeer én geen klem-verbindingen? Hoe moet ik de boel dan aan elkaar knopen?
De aansluiting zelf is vóór de watermeter niet van lood. Erna ligt in het inspectieluik een intrigerende knoop, half ondergronds, van stukken koper en lood, gecombineerd met her en der een afsluitkraantje. Dit wordt gevolgd door koper naar de rest van het huis. Maar verstopt onder de vloer werd het dus weer gewoon lood. Creatief is het steekwoord in ons huis.
De zadels maak ik wel even tijdelijk vast aan de oude balken ofzo, dat mag de aannemer die de vloer gaat doen dan wel weer aan de nieuwe balken schroeven.

edit: oh en die geïsoleerde flexbuis, die kan ik met de handjes op nette wijze buigen? Bochten hoeven niet enorm scherp te zijn, het zit toch onder de vloer.
pi_96117764
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 23:20 schreef V2 het volgende:
Maar: geen soldeer én geen klem-verbindingen? Hoe moet ik de boel dan aan elkaar knopen?

Alleen onder de vloer niet, kans op lekkages uitsluiten
.

edit: oh en die geïsoleerde flexbuis, die kan ik met de handjes op nette wijze buigen? Bochten hoeven niet enorm scherp te zijn, het zit toch onder de vloer.

Als je echt de ruimte er voor hebt is het goed mogelijk.

vrijdag 29 april 2011 @ 08:30:41 #7
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_96125097
Okay, dus met een voldoende lange flexbuis in één keer van watermeter naar waar nu het einde van die leiding zit (bij de keuken ergens), boven de vloer. Dank voor alle tips!
pi_96125133
Natuurlijk kan en mag er onder de vloer gesoldeerd worden, de kans op lekkage is daar net zo groot als boven de vloer. Het is alleen zorgen voor deugdelijk werk, met eventueel de leiding afpersen voor dat de vloer dicht gaat
  vrijdag 29 april 2011 @ 09:00:36 #9
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_96125535
Aangezien ik nog nooit een leiding gesoldeerd heb spreekt het idee van niet solderen op onbereikbare plaatsen mij op zich wel aan ;) dus ik ga gewoon proberen om het uit één stuk te doen, dat moet wel lukken met dat flexibele spul. De aansluitingen soldeer ik dan wel, leuk om eens gedaan te hebben en een goed excuus om een soldeerbrander aan te schaffen O-)
pi_96127167
Succes. :)
  vrijdag 6 mei 2011 @ 22:08:07 #11
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_96454843
Ik zal 't ff afsluiten met een update :@ ik heb 't uiteindelijk toch lekker laten doen. Er lagen ook nog cv-leidingen, die zaten op de verkeerde plek voor de nieuwe vloer, dus die zijn vervangen door plastic leidingwerk (makkelijker/beter dan aanpassen). De loden leiding is meteen ook even meegenomen, dus daar ligt nu ook plastic. Beter, vond de aannemer, want minder kans op wegrotten. Dus ik heb alleen maar toegekeken :@ sorry voor het topic voor niks dus :P
  zaterdag 7 mei 2011 @ 09:28:41 #12
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_96466030
tof van de update ^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Boks-Chick zaterdag 7 mei 2011 @ 09:30:51 #13
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_96466057
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 22:08 schreef V2 het volgende:
Ik zal 't ff afsluiten met een update :@ ik heb 't uiteindelijk toch lekker laten doen. Er lagen ook nog cv-leidingen, die zaten op de verkeerde plek voor de nieuwe vloer, dus die zijn vervangen door plastic leidingwerk (makkelijker/beter dan aanpassen). De loden leiding is meteen ook even meegenomen, dus daar ligt nu ook plastic. Beter, vond de aannemer, want minder kans op wegrotten. Dus ik heb alleen maar toegekeken :@ sorry voor het topic voor niks dus :P
:D

Toffe update :Y

Even een bemoeial vraag: er is toch wel voldoende ruimte tussen den cv leidingen en de waterleidingen he? :@
lolwut
  zaterdag 7 mei 2011 @ 21:23:34 #14
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_96485202
quote:
19s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 09:30 schreef BrandX het volgende:

[..]

:D

Toffe update :Y

Even een bemoeial vraag: er is toch wel voldoende ruimte tussen den cv leidingen en de waterleidingen he? :@
Metertje of twee? :P moet genoeg zijn toch?

Overigens: het leidingwerk bij de watermeter was al bijna kapot. Het lekte al een beetje (dat wist ik al); er zat een scheurtje in een stukje leiding dat half in cement zat. Bovendien zag 't eruit alsof het nog van voor de oorlog was. Bij het eruit halen scheurde 't ook nog op een andere plek direct door. Precies op tijd erbij dus.
pi_96597404
quote:
6s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 21:23 schreef V2 het volgende:

[..]

Metertje of twee? :P moet genoeg zijn toch?

Overigens: het leidingwerk bij de watermeter was al bijna kapot. Het lekte al een beetje (dat wist ik al); er zat een scheurtje in een stukje leiding dat half in cement zat. Bovendien zag 't eruit alsof het nog van voor de oorlog was. Bij het eruit halen scheurde 't ook nog op een andere plek direct door. Precies op tijd erbij dus.
goede timing.. hoewel een breuk voor je meter is leuker ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')