De energieverdeler opzich is klaar, echter moet er nog een beetje stuurstroom in deze energieverdeler komen om de klok en de schemerschakelaar te kunnen laten werken.
![P1070659.JPG]()
Volgens bovenstaand schema wil ik de stuurstroom gaan aanleggen, de klok en de schemerschakelaar hebben zelf een vaste spanning nodig om te kunnen functioneren, de schakelklok heeft twee aparte contacten (nr 3 en 5 en nr 7 en 8).
Het ene contact schakeld dus puur en alleen de buitenverlichting op de klok en de schemerschakelaar, het andere contact puur en alleen op de klok

.
Dit alles wordt aangesloten op groep 4 van de energieverdeler, om de bedrading zo effectief mogelijk aan te leggen maak ik gebruik van een klemmenstrookje bestaande uit UT 2,5 mm² klemmen. Met behulp van die rode pennen verbind ik twee klemmen door aan elkaar.
![P1070624.JPG]()
De klemmen plaats ik naast de aardlekschakelaar die links in de meterkast zit.
![P1070627.JPG]()
Vanaf de bovenkant van groep 4 breng ik met 2,5 mm² zwart en blauw een voeding naar de UT 2,5 mm² klemmen. De eerste twee (aan elkaar doorverbonden) klemmen zijn bestemd voor de fase, de andere twee (aan elkaar verbonden) klemmen gebruik ik voor de nul.
Op dit contact A1 - A2 van de klok moeten we dus een vaste spanning aansluiten. Fase en nul.
![P1070597.JPG]()
Ook op de middelste schakelcontacten van de klok moet een vaste spanning aangesloten worden. Alleen een fase is voldoende.
![P1070598.JPG]()
En bij de schemerschakelaar moeten we op de contacten gemerkt met L en N een vaste spanning aanbieden. Fase en nul.
![P1070599.JPG]()
De stuurstroom voer ik uit met bruin, blauw en zwart 1,5 mm². Voor de vaste spanning gebruik ik de kleur bruin, voor het geschakelde gedeelte gebruik ik zwart.
Vanaf de onderkant van de klemmen gaan we dus met bruin en blauw naar de contacten A1 en A2, en de schakelcontacten van de klok en naar L en N van de schemerschakelaar.
![P1070629.JPG]()
![P1070631.JPG]()
![P1070634.JPG]()
Van de klok gebruik ik alleen de maakcontacten, ik wil namelijk mijn verlichting laten inschakelen en niet uitschakelen
Van contact 1 van de klok gaan we naar het contact van de schemerschakelaar, en van de schemerschakelaar naar de klemmen waarop we straks de verlichting aansluiten.
Contact 2 van de klok gaat rechtstreeks naar de klemmen.
![P1070636.JPG]()
Toen kwam ik er achter dat ik vergeten was om die twee klemmen toe te voegen aan de klemmenstrook

, die heb ik dus snel maar even bijgevoegd. De middelste twee klemmen heb ik dus toegevoegd, de ene is de draad van de klok (contact 1) en de schemerschakelaar; de andere alleen van de klok (contact 2).
Ook heb ik hier al twee klemmen toegevoegd waarop de schemerschakelaar zelf straks wordt aangesloten. Dit stukje bedraad ik uit met een stuk oranje 1,5 mm² draad op de schemerschakelaar zelf.
![P1070638.JPG]()
Even een paar adereindhulzen aan de oranje bedrading zetten, en dan is het stuurstroom gedeelte in principe helemaal klaar.
![P1070641.JPG]()
Om de werking van de klok en de schemerschakelaar even duidelijk te maken heb ik even een filmpje gemaakt. Watch and learn