PolkaDots | donderdag 28 april 2011 @ 08:29 |
Ik heb sinds september een Kia Pride uit '99, waar vanaf het begin al van alles aan mis was. Ik heb hem gekocht voor 800 euro, waarvan ik er in dezelfde week nog 100 van terug kreeg omdat de handrem bleef hangen en de wiellager verbrand was etc. De laatste tijd heb ik een wiellager laten vervangen (65 euro), laatste deel van de uitlaat (120 euro), distributieriem en waterpomp (320 euro). Nu moet hij gekeurd worden voor 6 mei, en is al 2x afgekeurd de laatste paar weken. De eerste garage zei dat het 1000 euro zou kosten; uitlaat op 2 plekken lek, handrem niet goed, remmen achter niet gelijkmatig, uitstoot te hoog, achterlicht niet goed, derde remlicht niet goed. Ik vond dit zelf nogal veel, dus ging naar een andere garage. Die constateerde dat het volgende niet goed was: handrem, remmen voor, remmen achter. Ik kon hem gisteren pas laten repareren, en ook al had ik gezegd dat het zo goedkoop mogelijk moest, was hij al begonnen met alles vervangen. Hij heeft al onder andere nieuwe remcilinders achter erin gedaan, kost nu al 190 euro, en dan nog 40 voor APK. De remmen werkten echter nog steeds niet. Dus dacht hij dat er een nieuwe hoofdremcilinder in moet (300 euro). Hij 'denkt' het, dus het kan net zo goed zijn dat hij dan nog niet goed genoeg remt voor de APK. Al met al moet ik dus rekenen op minstens 500 euro, voor een auto die dit niet eens opbrengt op Marktplaats met APK. Daarbij komt nog dat ik over een aantal maanden op vakantie wil (misschien wel one-way..) en een andere auto wil. Ik weet dat ik zelf moet beslissen maar ik weet echt niet wat ik moet doen.. Help! | |
Netsplitter | donderdag 28 april 2011 @ 08:31 |
Breng 'm lekker naar de sloop en kijk voor een andere. Dit klinkt als een bodemloze put en is zonde van je geld. | |
nuget | donderdag 28 april 2011 @ 08:32 |
1: Voorzichter omgaan met je auto. 2: je rijstijl gaan aanpassen, of leren rijden. 3: laten repareren en 1 & 2 volgen | |
Kapt-Ruigbaard | donderdag 28 april 2011 @ 08:33 |
Wat hij hierboven zegt. Je auto is economisch gezien totalloss. | |
PolkaDots | donderdag 28 april 2011 @ 08:34 |
Ik vind het alleen zo zonde dat ik er al veel aan heb uitgegeven, niet dat het beter wordt als ik er nog meer aan uitgeef.. Denk ook dat het hier maar moet eindigen. | |
Netsplitter | donderdag 28 april 2011 @ 08:35 |
Is zeer vervelend maar nog meer geld in pompen is echt zonde. | |
Misan | donderdag 28 april 2011 @ 08:35 |
Je moet kijken of je het er zelf voor over hebt. Als je het eigenlijk niet waard vindt dan moet je het niet doen. Bedenk wel dat je geen nieuwe auto hebt voor dat geld, al is het nog maar de vraag wat je in de toekomst mogelijk uit zal geven aan reparaties ![]() | |
PolkaDots | donderdag 28 april 2011 @ 08:37 |
Dat klopt, maar ik wil deze toch verkopen omdat ik hier niet mee naar Noorwegen kan rijden. Het is en blijft een koekblik. Ik denk dat ik beter kan sparen voor een goede auto, ook al is geen auto hebben ook erg vervelend.. | |
DrDarwin | donderdag 28 april 2011 @ 08:41 |
Als je geen geld hebt om je auto te onderhouden is het misschien handiger om geen auto te hebben, en als ik die bedragen zo zie dan is het zelfs goedkoper er een te huren als je er daadwerkelijk eentje nodig hebt. | |
PolkaDots | donderdag 28 april 2011 @ 08:47 |
Ik heb wel geld om mijn auto te onderhouden, maar ik wil dat liever in een auto stoppen die het waard is. Dus eigenlijk ben ik er al uit. Ik ga hem zo ophalen en kijken of er nog een gek is die er 150 euro of zo voor over heeft. Meer zal ik er niet voor krijgen. Daarbij was dit mijn eerste auto, en heb ik hem erg misbruikt. Ik wist niet eens hoe een koppeling werkte en vond het raar dat hij altijd zo schokte ![]() | |
Funksoldier | donderdag 28 april 2011 @ 08:49 |
Waar heb jij rijles gehad dan? | |
Kapt-Ruigbaard | donderdag 28 april 2011 @ 08:50 |
![]() Je hebt gelest/afgereden in een automaat? | |
Gunner | donderdag 28 april 2011 @ 08:51 |
Mag je dan wel in een schakelbak rijden? Voor zover ik weet staat er dan een vermelding van AUTOMAAT op? | |
babipangang | donderdag 28 april 2011 @ 08:56 |
gezien het geld wat je er nu al aan uit hebt gegeven zou ik toch even zorgen dat je er een nieuwe apk op hebt. Daarna direct verkopen, zonder APK kom je er helemaal niet vanaf. en anders: www.ikwilvanmijnautoaf.nl of www.mijnautoverkopen.nl | |
Poepoog | donderdag 28 april 2011 @ 08:57 |
Kia. ![]() | |
PolkaDots | donderdag 28 april 2011 @ 08:58 |
Haha ik mag gewoon in een schakelbak rijden, maar in een lesauto kun je je het nog veroorloven om niet goed met de pedalen om te gaan (ik bedoel dat ik bijvoorbeeld in een file waar je 10 rijdt niet zo goed begreep dat je met je koppeling een hoop kunt doen). En als deze koud is, vliegt hij ook vooruit als je niet heel langzaam de koppeling omhoog laat komen. Dat vond ik zo eng dat ik hem al eerder weg wilde doen, toen legde mijn vriend uit hoe je met de koppeling moet omgaan en ging er een wereld voor me open. Ik geef het gewoon eerlijk toe ![]() | |
T42 | donderdag 28 april 2011 @ 09:04 |
![]() ![]() zet hem te koop ts of ruil hem in op iets anders. of je komt even langs en ik krijg er wel een apk op veel kans ![]() | |
T42 | donderdag 28 april 2011 @ 09:05 |
krijg je alleen reclame ![]() | |
Kapt-Ruigbaard | donderdag 28 april 2011 @ 09:05 |
Het is je vergeven. Je bent immers een vrouw en zult nooit leren autorijden. | |
PolkaDots | donderdag 28 april 2011 @ 09:16 |
Wat zeg je? Kun je hem APK keuren zonder dat de remmen goed zijn? | |
Netsplitter | donderdag 28 april 2011 @ 09:17 |
Betere vraag, wil je het riskeren? | |
Kapt-Ruigbaard | donderdag 28 april 2011 @ 09:18 |
Zolang er geen APK steekproef volgt wel. | |
T42 | donderdag 28 april 2011 @ 09:18 |
hij remt toch nog? | |
PolkaDots | donderdag 28 april 2011 @ 09:24 |
Ja hij remt prima. Ze zeggen bij de garage ook dat je er niks van merkt als je ermee rijdt, alleen op zo'n machine geeft hij geen goede waarde. | |
CoolGuy | donderdag 28 april 2011 @ 09:37 |
Dus je koopt een auto voor 800 euro waar vanalles mis mee is (wat wil je ook, voor 800 euro) en dan vervolgens moet alles 'zo goedkoop mogelijk' gerepareerd worden, want je wil ook nog op vakantie en je wil ook nog een nieuwe auto. Zoveel mensen, zoveel wensen... Misschien moet je iets minder willen, want als je dat geld er niet voor hebt heb je niks te willen. Die auto is een bodemloze put. Je laat vanalles repareren, maar allemaal zo goedkoop mogelijk, dus geheid dat je aan 't repareren blijft. Ik zou zeggen, weg met dat ding, en dan eens fatsoenlijk sparen om een fatsoenlijke auto te kopen. ![]() | |
PolkaDots | donderdag 28 april 2011 @ 09:43 |
Ik wist niet dat er van alles mis mee was, dat was namelijk niet te zien en in de proefrit merkte ik het niet, dat was in de stad (Rotterdam) en daar kom je niet tot boven de 40. Hoorde niet dat er iets was met de wiellager. We hoorden en roken het pas 's avonds. De dingen die daarna niet goed waren, had ik ook niet kunnen weten. Het is altijd een gok, zo'n goedkope auto (Hij kostte in 1999 ook maar 8.000 euro). En over het repareren.. Ik bedoel daarmee vervangen ![]() Ik wil nu gaan voor een auto waarvan de nieuwprijs ook wat hoger lag. Iedereen bedankt voor de reacties, ik weet nu zeker dat hij rijp is voor de sloop. Al ga ik nog wel proberen hem zometeen aan een tweedehands dealer aan te bieden ![]() | |
PolkaDots | donderdag 28 april 2011 @ 09:45 |
-edit- | |
CoolGuy | donderdag 28 april 2011 @ 09:53 |
Hm, nou, dat vind ik wel een beetje naief als ik eerlijk moet zijn ![]() Dat is ook logisch, want daarom moest ie ook maar 800 euro kosten. Als ie had gedacht dat ie met 1000 euro weg kwam had ie er 1000 euro van gemaakt. Dat weet ik. Kia was toen heel goedkoop, en nog, al zijn ze volgens mij nu wel een stuk beter dan dat ze toen waren. Voor 150 euro zou ik niet de moeite doen om hem op marktplaats te zetten denk ik. Als je em naar de sloop brengt dan krijg je van hun ook wel die 150 euro, want ze slopen er alles af wat nog bruikbaar is, en ik denk dat dat ze dan wel weer die 150 euro waard is. Maar dan heb je iig geen gezeik achteraf dat degene die hem eventueel van marktplaats heeft gekocht terug komt met dat er vanalles mis mee is en gaat zeuren en zo. ![]() | |
T42 | donderdag 28 april 2011 @ 10:07 |
sloop geeft 50 tot 100 euro hoor. die zijn ook geen "liefdadigheidsinstelling hé" die willen ook meeste verdienen aan jouw autotje. als je hem op mp zet voor 500 en er bij zet dat hij afgekeurd is heb je kans dat een export bedrijf er gewoon 300 euro voor geeft. een fatsoenlijke auto hoeft niet duur te zijn! mijn beste auto's waar ik al jaren spijt van heb ze ooit weg gedaan te hebben, koste toen om ze te kopen 75 en 125 euro! met sleutelen erbij haal ik nog de 800 niet samen aan onkosten ![]() je moet gewoon weten wat je koopt en beetje verstand van zaken werkt ook goed ![]() owjah meest sechte auto die ik had heeft mij 10'000 gekost (aanschaf + onderhoud/opknappen) en was een benz | |
PolkaDots | donderdag 28 april 2011 @ 13:14 |
Morgen ga ik naar een dealer/garage om naar een andere auto te kijken, kan ik hem misschien omruilen. Een auto waar ik wel wat geld in zou willen steken, een Saab 900 Classic. | |
error_404 | donderdag 28 april 2011 @ 13:26 |
Over onderhoudskosten gesproken.... Zo'n auto moet je alleen rijden als je dat echt heel erg graag wil.... | |
XcUZ_Me | donderdag 28 april 2011 @ 13:30 |
Goede saab classics heb je amper voor minder dan 8k. En bedenk, duur in onderhoud en belasting en een aantal rijden alleen op euro 98. Mijn vriend heeft zo'n classic gehad en die stond meer kapot voor de deur dan dat 'ie reed. Het zijn liefhebber-auto's en de goedkope exemplaren zijn bijna allemaal gaar. En een proefrit maak je binnen en buiten de bebouwde kom en eigenlijk moet je ook een stukje snelweg meepakken. Remtestje, etc. En je moet wel een hele beroerde rijschool hebben gehad als je na je examen niet weet hoe een koppeling werkt. Dat je moet wennen, okee. Maar het zodanig verprutsen, dat is zorgwekkend. | |
error_404 | donderdag 28 april 2011 @ 13:56 |
Je vraagt je eerder af hoe dat examen ooit is goedgekomen.... | |
PolkaDots | donderdag 28 april 2011 @ 14:28 |
Kijken kan altijd toch? | |
CoolGuy | donderdag 28 april 2011 @ 14:56 |
Je opent een topic omdat je niet weet wat je met je huidige auto moet, want dat is een geldput, en nu wil je een auto van 800 euro die rammelt aan alle kanten inruilen op een Saab 900. Zoals gezegd krijg je die niet voor zo weinig geld, in ieder geval niet eentje waar je niet direct torenhoge reparatiekosten aan hebt. Dan raak je van de regen in de drup, maar jij vind dat 'kijken' nooit kwaad kan. Nou ja, succes er mee, maar als die saab nou niks is, en je koopt 'm toch, laat je dan die vakantie lekker schieten of open je weer een topic als dit waarin je vermeldt dat je ook nog op vakantie wil? | |
Eenskijken | donderdag 28 april 2011 @ 14:59 |
Daarom moet je nooit auto's kopen van 500-1000 euro. Vaak binnen een week is er al vanalles mis mee, en om 'm weer een beetje goed aan de praat te krijgen kost het bij elkaar vaak al het dubbele van de aanschaf, oftwel, laat dit een wijze les voor TS zijn. goedkoop een goed auto'tje scoren bestaat niet. | |
Fritessaus | donderdag 28 april 2011 @ 16:25 |
Neem iemand mee die er verstand van heeft, kan je veel ellende schelen. | |
sjoemie1985 | donderdag 28 april 2011 @ 17:07 |
je kunt wel een auto kopen voor 500/ 1000 euro, maar je moet eerst gewoon goed kijken of belangrijke onderdelen nog goed werken en er nog goed uitzien en natuurlijk zo weinig mogelijk roest. dan kun er best wel een jaartje plezier van hebben. en in dat jaar kun je mooi sparen voor een betere/ duurdere auto ![]() zo heb ik dat ook gedaan met mijn auto's. mijn eerste auto was een citroën AX die ik voor 1500 euro kocht en daar heb ik best plezier aan beleefd deze heb ik na een jaar ingeruild bij de aanschaf van een VW golf deze na een jaar ingeruild bij de aanschaf van een BMW 318i en deze na 2 jaar ingeruild voor mijn huidige auto een alfa romeo 166 telkens dus een iets duurdere auto ![]() ![]() | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 28 april 2011 @ 18:45 |
er zit een remkracht begrenser op de achteras, deze gaan nog wel eens vast zitten, met het gevolg dat de auto slecht of onvoldoende op de achteras rem. remmen voor schoonmaken eventueel nieuwe blokken, spul gangbaar maken, handrem of de hevels op de remklauwen vast zitten = gangbaarmaken, of kabels defect = vervangen | |
T42 | donderdag 28 april 2011 @ 19:09 |
niet komen klagen over de dure onderhouds kosten hé ![]() | |
T42 | donderdag 28 april 2011 @ 19:13 |
ONZIN! ![]() | |
T42 | donderdag 28 april 2011 @ 19:15 |
begon met 1 kever van 850 euro in 2002 die ik nog altijd heb en heb nu 18 auto's staan ![]() okeey er rijden er maar 2 van nu ![]() | |
CafeRoker | donderdag 28 april 2011 @ 20:57 |
.. en verliefd worden.. ik zou zeggen, neem in ieder geval iemand mee die er echt verstand van heeft. | |
Mikkie | vrijdag 29 april 2011 @ 00:23 |
Flikker dat ding op Marktplaats en koop voor die paar maanden een brik terug met een recente APK. | |
Mikkie | vrijdag 29 april 2011 @ 00:24 |
Dude, wat voor fucking loods of weiland heb jij bij je huis? ![]() | |
T42 | vrijdag 29 april 2011 @ 09:05 |
bij mijn huis kan ik geen auto's bewaren ![]() ![]() | |
Metro2005 | vrijdag 29 april 2011 @ 09:56 |
Tjezus man, gooi er 1000 euro tegenaan, ben je in totaal 1800 euro kwijt voor een auto die weer goed is met nieuwe APK uit 1999. Wat is dat toch altijd met mensen die kijken naar de dagwaarde en de waarde van de reparaties. Je moet je alleen maar afvragen: wil ik met deze auto blijven rijden ja of nee en aangezien je hem nog niet zo lang geleden gekocht hebt lijkt me het antwoord ja. Heb zelf ook wel eens een auto van 450 euro gekocht die voor 800 euro aan reparaties nodig had voor de APK. Maar lekker boeiend, dan heb je 1250 euro uitgegeven en heb je een auto waarvan je weet dat de belangrijke zaken gedaan zijn (had toen ook nwe distributie ed erop laten leggen). En mijn huidige auto heeft afgelopen januari ook nog een beurt gehad die me 900 euro lichter gemaakt heeft, dat is die auto financieel gezien ook niet meer waard (is uit 1998) maar hij rijdt nog perfect, hij bevalt me en kan bij goed onderhoud nog best een aantal jaren mee dus waarom zou ik het NIET doen? Moet ik dan een ander kopen waarvan ik niet weet wat daar mee mis is? Ik zeg : gewoon repareren en mee doorrijden ![]() | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 29 april 2011 @ 10:10 |
Zonde van die SAAB lijkt mij, als je huidige auto al zo afgetrapt is. En zo'n SAAB lust 'm wel, qua euro98 en qua centjes. | |
house_is_a_feeling | vrijdag 29 april 2011 @ 10:18 |
Gezeik hier op goedkope auto's ![]() | |
InFrA-WiZ | vrijdag 29 april 2011 @ 12:29 |
Klopt, je moet er een beetje geluk mee hebben, mijn eerste auto's ![]() Daarna kocht ik echter een Nissan Micra voor t zelfde geld als die eerste 3 barrels, en die heeft nadat ik er jaren mee rondgereden heb nog tot aan de slooppremie rondgereden zonder mankementen en minimaal onderhoud. Enige zonde aan die auto was het gebrek aan airco, maar dat vind ik achteraf meer n luxeprobleem ![]() | |
davidov2009 | vrijdag 29 april 2011 @ 19:58 |
De bijzin was overbodig. Met een 12 jaar oude Kia is per definitie van alles mis, tenzij ie 12 jaar in een vacuum garage heeft gestaan. De waarde van de Kia was zijn gewicht in kg metaal delen door 2. Conclusie: is kut, ik leef met je mee. Advies achteraf: Voor 1000-1500E (wat je nu hebt uitgegeven) had je een goed onderhouden 106 of andere fatsoenlijke auto kunnen kopen. Wanneer had deze voor het laatst onderhoud gehad, of waren er geen eens papieren bij? Advies nu: Geef geen enkele eurocent meer uit aan deze Kia en smelt hem om tot een leuke industrial-style bijzettafel, die kosten bij de designwinkel meer dan de waarde van de auto ![]() | |
PolkaDots | zaterdag 30 april 2011 @ 20:02 |
Inmiddels heb ik hem al verkocht, kreeg er nog 225 euro voor. | |
Prowl | zondag 1 mei 2011 @ 18:15 |
En staat ie zeker binnen een week MET APK weer te koop voor 800,= zonder dat er iets aan gedaan is ![]() | |
T42 | zondag 1 mei 2011 @ 21:20 |
![]() ![]() wel meer ![]() ![]() | |
Prowl | zondag 1 mei 2011 @ 23:17 |
Das knap omdat ik de mijne 3 jaar geleden echt niet goed verkocht kreeg en uiteindelijk 950,= voor gebeurd heb ![]() | |
BlueMage | zondag 1 mei 2011 @ 23:44 |
TS wat heb je ipv die KIA gekocht? | |
Heer_van_Bartolhoven | maandag 2 mei 2011 @ 05:09 |
Volledig eens, je moet alleen wel goed opletten op het aantal gereden kilometers, reparaties in het chassis na een mogelijke aanrijding, de remmen controleren in de stad, maar ook een stuk snelweg meepakken en daar (uiteraard als je geen achterliggers hebt) remmen en scheeftrekken controleren. Er zijn ook truckjes om de staat van de koppeling te achterhalen. Als werkende student heb ik de volgende auto's gehad: 1) Fiesta mk3 1.1 3-deurs, bouwjaar 1991 met 151.xxx op de teller --> weggedaan met 178.xxx op de teller. Aanschafprijs: ¤425. Verkoopprijs: ¤200. In totaal 2 jaar en 9 maanden plezier van gehad met alleen een deel uitlaat ter reparatie. Reden van verkoop: bijna versleten koppeling. 2) Fiesta mk3 1.3 5-deurs, bouwjaar 1992 met 177.xxx op de teller --> weggedaan met 200.xxx op de teller. Aanschafprijs: ¤500. Verkoopprijs: ¤50 (sloop). In totaal 2 jaar en 3 maanden plezier van gehad met kleine slijtage-reparaties. Reden van 'verkoop', drukgroep versleten en ineens niet meer kunnen schakelen (wel zonder koppeling) 3) Fiesta mk3 1.3 Laurent David 5-deurs, bouwjaar 1994 met 137.xxx op de teller. Doet het prima, raammechanieken vervangen (electrische ramen deden het niet meer) en de koelvin sloeg eerst niet aan, was de schakelaar. Sinds december in bezit. Aanschafprijs: ¤600. Ik heb tot nu toe wel redelijk geluk gehad denk ik, deze auto's hebben ook geen distributieriem (maar een ketting) en zijn meestal niet zo mishandeld ![]() | |
PolkaDots | maandag 2 mei 2011 @ 07:26 |
Volgende keer als ik een auto ga kopen neem ik jou mee.. Knap hoor ![]() | |
PolkaDots | maandag 2 mei 2011 @ 08:07 |
Dat is geheim, ik heb geen zin in kritiek ![]() | |
Gunner | maandag 2 mei 2011 @ 08:07 |
Een alfa zeker. | |
PolkaDots | maandag 2 mei 2011 @ 08:46 |
Nee natuurlijk niet. Ik wil nooit een Italiaanse, Franse of Spaanse. Heb een Zweedse... | |
XcUZ_Me | maandag 2 mei 2011 @ 08:54 |
De saab dus. Nou, ik tel vast af tot je volgende topic. | |
T42 | maandag 2 mei 2011 @ 09:55 |
ligt aan lokatie en hoe je hem verkoopt ![]() onderhoud is daar 3x zo duur van hé je bent zeker verliefd geworden op de auto? | |
Mikkie | maandag 2 mei 2011 @ 11:50 |
Die Fiëstaatjes zijn over het algemeen ook prima. Simpele techniek waar niet heel veel aan kapot kan, dat scheelt ook. Ze roesten wel flink bij de wielkasten, though. | |
PolkaDots | maandag 2 mei 2011 @ 12:03 |
Heb bij een Volvo 244 en een Saab 900 gekeken, en een van de twee is het geworden. En nee ik ga geen topics hierover openen, dat zou natuurlijk wel erg beschamend zijn! | |
BlueMage | maandag 2 mei 2011 @ 12:28 |
Dit. ![]() | |
CafeRoker | maandag 2 mei 2011 @ 12:36 |
Dit wordt weer een horrorverhaal. ![]() TS, zeg alsjeblieft dat er iemand bij je was iets van verstand van auto's heeft. En dan dus meer verstand dan alleen maar tegen de banden aan trappen. | |
Poepoog | maandag 2 mei 2011 @ 12:40 |
Maar wel een Koreaanse roestbak? ![]() | |
T42 | maandag 2 mei 2011 @ 12:55 |
hoop op de volvo voor je ![]() | |
PeeJay1980 | maandag 2 mei 2011 @ 13:13 |
Tot in begin jaren 80. En onder de naam 240 zelfs tot 1993 aan toe ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | maandag 2 mei 2011 @ 17:16 |
Ja klopt, ik heb dit weleens laten lassen voor een paar tientjes, had ik niet bij vermeld. Maar ach het zijn ongeveer de kosten van een weekendje uitgaan. ![]() |