Jongste (maat 104) fietst paar weken zonder zijwielen. Om zelf op en af te kunnen stappen is eigenlijk de 12 inch perfect. Maar met een zetje fietst ze dus op die 16 inch ook zomaar weg, maar dan moet je er weer hard achteraan om te kunnen vangen

(sportschool niet nodig...

).
Op die 16 inch kan ze net met het puntje van haar tenen bij de grond, dus nog wat oefenen de komende maanden en een paar cm langer en dan kan het denk ik wel

.
Oudste (maat 110/116) fietst nu op een 20 inch en kan sinds afgelopen weekend zelf op en afstappen, gaat helemaal goed. Het scheelt enorm qua trappen.
Ik moest met die 16 inch vaak duwen naar school, het laatste stuk en dat hoeft nu eigenlijk amper meer!
En nu ik erachter ben waarom ze eerst niet meer wilde fietsen naar school (rottig bruggetje), wil ze prima fietsen nu we een andere route nemen. Helaas iets drukker, maar voor haar zelfvertrouwen wel een heleboel beter!
Ik denk dat de maat ook best wel afhangt van hoe handig ze zijn. Het ene kind wil zekerheid en voelt zich prettiger met beide voeten plat op de grond. Anderen zijn weer handig genoeg om heel behendig af te stappen... En als je twijfelt, laat je voorlichten bij fietsenwinkel!