FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Soepel schakelen in benzine auto, ik krijg het maar niet voor elkaar.
FruitenCowoensdag 27 april 2011 @ 21:51
Ik heb nu ongeveer een maand mijn rijbewijs, en ik rijd vier keer in de week in de auto van pa en ma. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het in der loop de weken het schakelen steeds wat soepeler zou gaan worden, maar het word maar niet beter.

Wanneer ik normaal schakel op het juiste toerental (in onze auto ongeveer 2000 - 2500 TPM) heb ik soms dat wanneer ik de koppeling weer laat opkomen dat de auto even in de toeren schiet en dat ie dan even vooruit schiet. Ik heb altijd in een diesel gelest en daar ging het schakelen vrijwel altijd feiloos.

Ik heb wel een manier uitgevonden dat dit niet gebeurd door een heel klein beetje gas te geven wanneer ik de koppeling laat opkomen, echter schiet die eventjes in de toeren (500 toeren) en valt dan rustig weer terug en begint weer te accelereren.

Ik heb me zelf voorgenomen om zo soepel (comfortabel) mogelijk te rijden, echter wil de auto soms even een hopje maken naar voren. Hoe schakel je zo soepel mogelijk in een benzinewagen?
Dennis101woensdag 27 april 2011 @ 21:54
Bij mij ging het vanzelf goed na 3x een tank leeg gereden te hebben. Vond het in het begin ook wennen.
Biogardewoensdag 27 april 2011 @ 22:00
Is per auto weer anders. Zelfs al is het hetzelfde merk en type, bouwjaar en kleur.

Een poosje a 4 keer in de week is vrij weinig en gaat veel sneller wanneer je zelf een auto hebt en kunt oefenen (aub niet op mijn rijbaan).
Biogardewoensdag 27 april 2011 @ 22:01
En diesels rollen zelfs zonder ook maar je gas in te trappen (een benzineauto minimaal of helemaal niet), je anticipeert daar heel anders op qua koppelen.

Als ik in een willekeurige auto stap, dan ben ik ook weer aan het kloten.
MeraViglioSawoensdag 27 april 2011 @ 22:02
Is het een heel oude auto, toevallig?
Oudere wagens zijn vaak niet gebouwd op het 'nieuwe rijden' heb ik me laten vertellen, dwz bij 2K toeren al schakelen.
Dus probeer het eens bij 3-3,5K of bij 4. :?
Dennis101woensdag 27 april 2011 @ 22:02
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:00 schreef Biogarde het volgende:
Is per auto weer anders. Zelfs al is het hetzelfde merk en type, bouwjaar en kleur.

Een poosje a 4 keer in de week is vrij weinig en gaat veel sneller wanneer je zelf een auto hebt en kunt oefenen (aub niet op mijn rijbaan).
Inderdaad, het is gewoon een kwestie van gewenning. De auto van mijn ouders reageert heel anders dan mijn eigen auto waar ik nu nog niet altijd even soepel in schakel (ligt ook aan het type auto).
Marver8woensdag 27 april 2011 @ 22:04
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
Barcaconiawoensdag 27 april 2011 @ 22:05
Meer gas geven. Een diesel heeft meer koppel waardoor het wat vloeiender gaat en die motor toch wel doortrekt. Een benzine wil bijna uitvallen en daardoor moet je wat meer vermogen (gas) geven om hem goed aan de gang te houden. Doe je dit niet gaat hij schokken.
Biogardewoensdag 27 april 2011 @ 22:06
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:04 schreef Marver8 het volgende:
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
Dat is onderhand uitvallen indeed. Die van mij loopt al 1000 toeren stationair. En 2000 als ik alleen al naar het gaspedaal gekeken heb.
Dennis101woensdag 27 april 2011 @ 22:06
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:04 schreef Marver8 het volgende:
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
De mijne uit 2003 schakelt zonder problemen bij 2000 toeren, ik weet niet wat jouw definitie van 'heel modern' is? Sowieso auto's van het afgelopen decennium moeten dat wel aan kunnen.
TheFreshPrincewoensdag 27 april 2011 @ 22:08
Daarnaast koppeling in 2 stappen op laten komen.
Eerst naar aangrijppunt, dan pas helemaal op laten komen.
Per auto liggen die punten anders maar met wat oefenen moet dat snel onder de knie zijn.
FruitenCowoensdag 27 april 2011 @ 22:11
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:04 schreef Marver8 het volgende:
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
Het is een Toyota Yaris Linea Sol, het toeren aantal kan misschien wel iets hoger liggen. Ik probeer het toerental een beetje aan te houden wat ik met rijlessen ook deed 2-3000TPM, in de auto waarin ik nu rijd wil dat makkelijk.
onononowoensdag 27 april 2011 @ 22:12
Schakelen bij 2000 rpm in een benzine auto ;(
Begin eens bij 3000/3500 rpm dan maak je het jezelf een stuk makkelijker.

Dan idd je koppeling oplaten komen tot aangrijpings punt met een klein beetje gas.
Dan koppeling door laten komen en door accelereren.

Als je na je eerste paar duizend km dan een beetje gevoel voor de techniek hebt kan je het zo laag doen als je wilt/de auto het toelaat.
Barcaconiawoensdag 27 april 2011 @ 22:13
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:11 schreef FruitenCo het volgende:

[..]

Het is een Toyota Yaris Linea Sol, het toeren aantal kan misschien wel iets hoger liggen. Ik probeer het toerental een beetje aan te houden wat ik met rijlessen ook deed 2-3000TPM, in de auto waarin ik nu rijd wil dat makkelijk.
Diesel rijdt minder toeren dan benzine. Trek door naar 3500-4000rpm en dan schakelen. Op het aangrijppunt van je koppeling geef je een dot gas bij en je zult veel vloeiender rijden.
classpcwoensdag 27 april 2011 @ 22:15
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:08 schreef MaGNeT het volgende:
Daarnaast koppeling in 2 stappen op laten komen.
Eerst naar aangrijppunt, dan pas helemaal op laten komen.
Per auto liggen die punten anders maar met wat oefenen moet dat snel onder de knie zijn.
Dat dus, in twee stappen, en niet bang zijn voor een beetje toeren. Bij een benzinemotor is het heel normaal dat je aardig wat gas moet geven bij het wegrijden en overschakelen. Gas geven bij het omhoog laten van de koppeling zorgt er juist voor dat je veel soepeler wegrijdt en schakelt.

Maar zoals ik het lees zou het weleens kunnen dat je nog wat moeite hebt met koppelen. En dat het daardoor nog niet helemaal soepel gaat. Daar dus even wat meer op oefenen, waar het aangrijpingspunt zit.
En dan gewoon koppeling naar het aangrijpingspunt, daar houden, gas geven tot ongeveer 1000 toeren (of lager als je merkt dat het dan ook goed gaat) en dan koppeling langzaam op laten komen.
Chuck-N0rr1swoensdag 27 april 2011 @ 22:18
quote:
7s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:01 schreef Biogarde het volgende:

Als ik in een willekeurige auto stap, dan ben ik ook weer aan het kloten.
das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemen :7
Fritessauswoensdag 27 april 2011 @ 22:19
Hoe laat je de koppeling omhoog komen? Toch niet in één keer lossen?

En tussen de 2000 en 2500 kan bij sommige auto's (zoals die van mij o.a. :P) krap zijn, ik zou pas over de 2500 toeren schakelen.
Barcaconiawoensdag 27 april 2011 @ 22:19
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemen :7
Voordeel van gevoel hebben voor autorijden :') Daar hoef je geen monteur voor te zijn...
classpcwoensdag 27 april 2011 @ 22:26
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:19 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Voordeel van gevoel hebben voor autorijden :') Daar hoef je geen monteur voor te zijn...
Ik zou net zeggen :P
Biogardewoensdag 27 april 2011 @ 22:27
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemen :7
Wanneer ga je mn remblokken vervangen?
densmeewoensdag 27 april 2011 @ 22:28
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemen :7
heb je dat allemaal op de opleiding tot "steeksleutel aangever aan de eerste monteur" geleerd.
proficiat hoor, iedereen die langer dan 3 dagen zijn rijbewijs heeft kan met elke auto wegrijden :')
Barcaconiawoensdag 27 april 2011 @ 22:29
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:28 schreef densmee het volgende:

[..]

heb je dat allemaal op de opleiding tot "steeksleutel aangever aan de eerste monteur" geleerd.
proficiat hoor, iedereen die langer dan 3 dagen zijn rijbewijs heeft kan met elke auto wegrijden :')
Behalve Biogarde :')
Biogardewoensdag 27 april 2011 @ 22:31
quote:
10s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:29 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Behalve Biogarde :')
Ik was laatst aan het kutten met zoeen Polo uit '97 met een zompige koppeling die je moest intrappen tot op het riool onder het asfalt. Man man man, wat een apparaat. Moar! Koppelen is soberzo voor fappers. Bazen rijden automaten.
Barcaconiawoensdag 27 april 2011 @ 22:34
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:31 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Ik was laatst aan het kutten met zoeen Polo uit '97 met een zompige koppeling die je moest intrappen tot op het riool onder het asfalt. Man man man, wat een apparaat. Moar! Koppelen is soberzo voor fappers. Bazen rijden automaten.
Je kunt gewoon niet rijden :{w
2cvwoensdag 27 april 2011 @ 22:34
Kan ook iets mis zijn met de auto zelf. Koppeling niet fris meer of oude bakolie. Kan ...
densmeewoensdag 27 april 2011 @ 22:35
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:31 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Ik was laatst aan het kutten met zoeen Polo uit '97 met een zompige koppeling die je moest intrappen tot op het riool onder het asfalt. Man man man, wat een apparaat. Moar! Koppelen is soberzo voor fappers. Bazen rijden automaten.
automaat :')
erg handig ook als je een keer wat achter je auto wilt hangen begint dat ding allemaal te schakelen omdat die niet weet wat hij wilt.
en in het terrein ook erg ideaal :N
Biogardewoensdag 27 april 2011 @ 22:35
quote:
6s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:34 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Je kunt gewoon niet rijden :{w
Klopt.
Pileswoensdag 27 april 2011 @ 22:36
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:35 schreef densmee het volgende:
automaat :')
erg handig ook als je een keer wat achter je auto wilt hangen begint dat ding allemaal te schakelen omdat die niet weet wat hij wilt.
Sommige auto's zijn sowieso niet gemaakt om iets achter te hangen, dus dan kan een automaat prima.
quote:
en in het terrein ook erg ideaal :N
Daar rijden we ook dagelijks ja :D

Afgelopen week ik in een semi-automaat vrachtwagen gereden, en dat is toch wel lekker :9 Wel koppelen, niet schakelen.
Barcaconiawoensdag 27 april 2011 @ 22:37
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:35 schreef densmee het volgende:

[..]

automaat :')
erg handig ook als je een keer wat achter je auto wilt hangen begint dat ding allemaal te schakelen omdat die niet weet wat hij wilt.
en in het terrein ook erg ideaal :N
In echt terrein is het ideaal ja. Dan wil je juist een vloeistofkoppeling omdat je over de stenen/rotsen een plaatkoppeling toch alleen maar opbrandt.
131_1006_09+north_american_jk_experience+johnsons_valley_hammer_trail.jpg
Biogardewoensdag 27 april 2011 @ 22:37
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:35 schreef densmee het volgende:

[..]

automaat :')
erg handig ook als je een keer wat achter je auto wilt hangen begint dat ding allemaal te schakelen omdat die niet weet wat hij wilt.
en in het terrein ook erg ideaal :N
Ja, als ik hier de straat uit rij, dan moet ik idd eerst een heuvel op, door een sloot, over 2 keien van een meter hoog, weer door een sloot, over een boomstam, grindpad, weer een heuvel, weer een grindpad, 22 kilometer bos, weer een sloot en als ik dat allemaal gehad heb, denk ik jezus, ik heb geen zak aan een automaat.
Barcaconiawoensdag 27 april 2011 @ 22:37
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:36 schreef Piles het volgende:

[..]

Sommige auto's zijn sowieso niet gemaakt om iets achter te hangen, dus dan kan een automaat prima.

[..]

Daar rijden we ook dagelijks ja :D

Afgelopen week ik in een semi-automaat vrachtwagen gereden, en dat is toch wel lekker :9 Wel koppelen, niet schakelen.
Alleen Scania heeft een koppelingspedaal voor de 1ste versnelling. Alle andere semi-automaten zijn gewoon zonder koppeling.
Pileswoensdag 27 april 2011 @ 22:39
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:37 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Alleen Scania heeft een koppelingspedaal voor de 1ste versnelling. Alle andere semi-automaten zijn gewoon zonder koppeling.
Volgens mij reed ik Mercedes, met koppeling en zo'n pookje wat je vooruit tikt.
Tikje tegen pook, koppeling in, vrachtwagen kiest zelf versnelling, koppeling los en weer gaan :)
densmeewoensdag 27 april 2011 @ 22:39
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:37 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

In echt terrein is het ideaal ja. Dan wil je juist een vloeistofkoppeling omdat je over de stenen/rotsen een plaatkoppeling toch alleen maar opbrandt.
[ afbeelding ]
vloeistof koppeling met manuele bak ja
en de verliezen die een automaat veroorzaakt :')
Barcaconiawoensdag 27 april 2011 @ 22:41
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:39 schreef Piles het volgende:

[..]

Volgens mij reed ik Mercedes, met koppeling en zo'n pookje wat je vooruit tikt.
Tikje tegen pook, koppeling in, vrachtwagen kiest zelf versnelling, koppeling los en weer gaan :)
Hmm, die ken ik niet, dat is ook een WSK oid denk ik dan. klopt niet denk ik.....: Was het een bouwvoertuig ofzo?
Biogardewoensdag 27 april 2011 @ 22:42
Unimog.
densmeewoensdag 27 april 2011 @ 22:43
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:41 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Hmm, die ken ik niet, dat is ook een WSK oid denk ik dan. klopt niet denk ik.....: Was het een bouwvoertuig ofzo?
f4.jpg
hij zal wel een rondje hebben mogen rijden met deze titan oid
densmeewoensdag 27 april 2011 @ 22:44
quote:
6s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:42 schreef Biogarde het volgende:
Unimog.
inderdaad, ooit komt er weer een op de oprit
Barcaconiawoensdag 27 april 2011 @ 22:50
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:43 schreef densmee het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
hij zal wel een rondje hebben mogen rijden met deze titan oid
Pendelassen :9~
densmeewoensdag 27 april 2011 @ 22:51
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:50 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Pendelassen :9~
Nooteboom pendel X ^O^
Pileswoensdag 27 april 2011 @ 23:05
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:41 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Hmm, die ken ik niet, dat is ook een WSK oid denk ik dan. klopt niet denk ik.....: Was het een bouwvoertuig ofzo?
Bakwagen, lesvoertuig :P
T42donderdag 28 april 2011 @ 09:16
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:02 schreef MeraViglioSa het volgende:
Is het een heel oude auto, toevallig?
Oudere wagens zijn vaak niet gebouwd op het 'nieuwe rijden' heb ik me laten vertellen, dwz bij 2K toeren al schakelen.
Dus probeer het eens bij 3-3,5K of bij 4. :?
nieuwe ook niet... je auto slijt er van simpel....
amenthdonderdag 28 april 2011 @ 23:39
ts, ik neem aan dat je een vrouw bent? dan zul je het nooit helemaal leren maar na een half jaar zal het niet meer zo opvallen.
RingBewonervrijdag 29 april 2011 @ 00:16
Word het ook niet soepeler naarmate je wat meer rijd? Ik bedoel dan langer achter elkaar, bijvoorbeeld 100 tot 150 kilometer? Heb altijd met mijn Corsa en dan vooral als het nog een beetje koud is dat hij inderdaad wel eens happert of stottert. Maar als ik langere afstanden rij gaat dit altijd beter.
Dennis101vrijdag 29 april 2011 @ 00:17
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 23:39 schreef amenth het volgende:
ts, ik neem aan dat je een vrouw bent? dan zul je het nooit helemaal leren maar na een half jaar zal het niet meer zo opvallen.
Rare aanname....
Dennis101vrijdag 29 april 2011 @ 00:17
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 00:16 schreef RingBewoner het volgende:
Word het ook niet soepeler naarmate je wat meer rijd? Ik bedoel dan langer achter elkaar, bijvoorbeeld 100 tot 150 kilometer? Heb altijd met mijn Corsa en dan vooral als het nog een beetje koud is dat hij inderdaad wel eens happert of stottert. Maar als ik langere afstanden rij gaat dit altijd beter.
Inderdaad, met een koude motor protesteert mijn auto ook wel eens, zodra alles warm is gaat het een stuk soepeler.
RingBewonervrijdag 29 april 2011 @ 00:21
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 april 2011 00:17 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Inderdaad, met een koude motor protesteert mijn auto ook wel eens, zodra alles warm is gaat het een stuk soepeler.
Heb ook dat hij na een tijdje "soepeler" in de versnelling glijd, dus waar ik bij de start nog wel eens merk dat het stroef gaat, gaat het later beter en glijd hij er vanzelf in.

Rij ook wel eens in de Fox van mijn moeder (volgens mij uit 2004 of 2005) En die schakelt altijd soepel en makkelijk!
mylifeisgreyvrijdag 29 april 2011 @ 02:51
quote:
3s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:51 schreef FruitenCo het volgende:
Ik heb nu ongeveer een maand mijn rijbewijs, en ik rijd vier keer in de week in de auto van pa en ma. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het in der loop de weken het schakelen steeds wat soepeler zou gaan worden, maar het word maar niet beter.

Wanneer ik normaal schakel op het juiste toerental (in onze auto ongeveer 2000 - 2500 TPM) heb ik soms dat wanneer ik de koppeling weer laat opkomen dat de auto even in de toeren schiet en dat ie dan even vooruit schiet. Ik heb altijd in een diesel gelest en daar ging het schakelen vrijwel altijd feiloos.

Ik heb wel een manier uitgevonden dat dit niet gebeurd door een heel klein beetje gas te geven wanneer ik de koppeling laat opkomen, echter schiet die eventjes in de toeren (500 toeren) en valt dan rustig weer terug en begint weer te accelereren.

Ik heb me zelf voorgenomen om zo soepel (comfortabel) mogelijk te rijden
mooizo, kan ik niet zeggen over sommige medechauffeurs die ik kende toen ik net 18 was.
stel debielen....

quote:
echter wil de auto soms even een hopje maken naar voren. Hoe schakel je zo soepel mogelijk in een benzinewagen?
gewoon meer oefenen en eens wat anders proberen.
je kan hoe het bij die wagen lekker schakelt erachter komen door bijv te proberen:

-koppelingspedaal en gaspedaalactie precies hetzelfde doen, maar alles wat trager/sneller.

-iets eerder gasgeven (voordat koppeling helemaal omhoog is moet je gas alweer een stukje erbij bij het optrekken wil het soepel gaan)
-iets later gas geven (als je voelt dat je alweer acceleert en het gaspedaal alweer in hebt, en koppelingspedaal nog niet helemaal los hebt. mocht het dan zijn dat als je dan het koppelingspedaal verder loslaat de toeren droppen dan geef je te vroeg gas.)

-koppelingspedaal wat langzamer bewegen (of stilhouden) rond het aangrijpingspunt

[ Bericht 1% gewijzigd door mylifeisgrey op 29-04-2011 14:23:39 ]
blupvrijdag 29 april 2011 @ 09:14
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:37 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Alleen Scania heeft een koppelingspedaal voor de 1ste versnelling. Alle andere semi-automaten zijn gewoon zonder koppeling.
Dat systeem met koppeling is ideaal. Ik snap niet waarom ze daar nu plots weer mee gestopt zijn.
Manoeuvreren met zo een zenuwen automaten bak is helemaal niks, zeker als de bak door daf gemaakt is.
willemwausvrijdag 29 april 2011 @ 12:26
quote:
3s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:51 schreef FruitenCo het volgende:

Ik heb wel een manier uitgevonden dat dit niet gebeurd door een heel klein beetje gas te geven wanneer ik de koppeling laat opkomen, echter schiet die eventjes in de toeren (500 toeren) en valt dan rustig weer terug en begint weer te accelereren.

Altijd gas geven bij het koppelen, dan valt ie er veel soepeler in, je hoeft niet je gas in te trappen naar 6k rpm maar gewoon een beetje, op het begin kan je best 'm ff iets harder in trappen tot je het beste koppelpunt gevonden hebt en als dit gewoon goed gaat kan je 't met veel minder gas gaan doen (dan wil het wegrijden ook niet echt opschieten :p )

Toen een maat van me net z'n rijbewijs kreeg had hij ook nooit gehoord dat je tijdens het koppelen al gas moet geven maar erna pas. Dit kan ja, maar dan ben je rete traag en de kans is veel groter dat ie afslaat of inzakt oid.
MeraViglioSavrijdag 29 april 2011 @ 12:33
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 april 2011 12:26 schreef willemwaus het volgende:
Toen een maat van me net z'n rijbewijs kreeg had hij ook nooit gehoord dat je tijdens het koppelen al gas moet geven maar erna pas. Dit kan ja, maar dan ben je rete traag en de kans is veel groter dat ie afslaat of inzakt oid.
Dat is inderdaad hoe je het leert. Een lesauto is tenslotte een dieselwagen, en daarin werkt dat super want zo'n ding rolt best vlot weg op alleen de koppeling.
Ik moet zeggen dat ik het ook niet wist... Ik heb sinds een paar weken mijn eerste autootje (bezine ook) en merk ook dat het niet lekker gaat, dat wegrijden. Val heel vaak stil en dan schiet ik in de stress enzo. :')
Schakelen gaat overigens dan weer prima, als hij eenmaal rijdt. Maar dat wegrijden. :{
mylifeisgreyvrijdag 29 april 2011 @ 14:20
quote:
11s.gif Op vrijdag 29 april 2011 12:33 schreef MeraViglioSa het volgende:

[..]

Dat is inderdaad hoe je het leert. Een lesauto is tenslotte een dieselwagen, en daarin werkt dat super want zo'n ding rolt best vlot weg op alleen de koppeling.
Ik moet zeggen dat ik het ook niet wist... Ik heb sinds een paar weken mijn eerste autootje (bezine ook) en merk ook dat het niet lekker gaat, dat wegrijden. Val heel vaak stil en dan schiet ik in de stress enzo. :')
Schakelen gaat overigens dan weer prima, als hij eenmaal rijdt. Maar dat wegrijden. :{
ts heeft het ook over schakelen tijdens het rijden en optrekken toch.

[ Bericht 4% gewijzigd door mylifeisgrey op 29-04-2011 14:52:15 ]
mylifeisgreyvrijdag 29 april 2011 @ 14:40
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:04 schreef Marver8 het volgende:
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
ja is het ook wel als je "snel"(wat is snel) wilt optrekken..
voor langzaam optrekken(wat is langzaam optrekken) en constante snelheid kan het prima m.i.

[ Bericht 1% gewijzigd door mylifeisgrey op 29-04-2011 14:45:35 ]
willemwausvrijdag 29 april 2011 @ 14:50
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 14:20 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

waar heeft ts het nou over. over wegrijden of over schakelen.
over schakelen toch?
Tja, wegrijden ook gewoon wat meer gas geven en doorschakelen moet TS ook maar proberen om gewoon wat meer gas te geven, scheelt een hoop.
mylifeisgreyvrijdag 29 april 2011 @ 15:28
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 april 2011 14:50 schreef willemwaus het volgende:

[..]

Tja, wegrijden ook gewoon wat meer gas geven en doorschakelen moet TS ook maar proberen om gewoon wat meer gas te geven, scheelt een hoop.
ja, ts moet gewoon even proberen wat soepel gaat in die situaties. hij zegt zelf ook dat het alleen "soms" gebeurd. hij heeft dus wel een tempo/gewoonte die in de meeste gevallen gewoon goed gaat.

de meeste keren gaat het wel gewoon goed zegt hij. hij heeft er zelf nog niet heel veel gevoel voor voor alle situaties(want er is iets anders dat er soms wel een schok is tijdens het optrekken)

een schok kan opzich een beetje van 2 dingen komen.
-koppeling te snel laten opkomen.
als er veel snelheidsverschil is tussen vliegwiel en ingaande as versnellingsbak moet je hem heel voorzichtiger laten opkomen,
of ervoor zorgen dat er minder verschil is(met geen gas geven en even wachten tot toeren droppen, of wel gas geven omdat toeren te weinig waren. dat hangt er vanaf wat nodig is)

-er zitten veren in de koppeling(ik heb het niet over de veren in het druklager, maar over de veren in de aandrijflijn zeg maar) en aandrijflijn heeft ook iets speling. en de motor kan ook een klein beetje heen en weer bewegen in de rubberen motorsteunen.
die schok voel je ook als je bijv rijdt, en dan abrupt wisselt van geen gas naar wel gas en wel gas naar geen gas.
naast dat je voelt dat de auto begint af te remmen of begint op te trekken, voel je ook een shok dan

die schok kan je ook voelen waar je het over gaat in o.p.
als bij het koppeling omhoog laten komen in de nieuwe versnelling de motor wat te langzaam draait.
dan remt de motor de auto af als je koppeling dan op het aangrijppunt houdt en gaat "de speling" die kant op. dan voel je op het moment dat je wel weer gas geeft en de "spanning" op de aandrijflijn de andere kant op gaat een "schok".

[ Bericht 0% gewijzigd door mylifeisgrey op 29-04-2011 16:06:54 ]
Ou-Tannuvrijdag 29 april 2011 @ 16:10
quote:
9s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:06 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Dat is onderhand uitvallen indeed. Die van mij loopt al 1000 toeren stationair. En 2000 als ik alleen al naar het gaspedaal gekeken heb.
k schakel in de benzine van mn ouders gewoon ook vrij vlot aldoor hoor :?

50 in zn 5 op 1000 rpm ( stationair is 900 ) wil prima.. alleen als je dan gas bij geeft trekt t beestje gewoon niet fatsoenlijk op.. maar goed, dan klap je hem even terug naar een andere versnelling om op te trekken :P
mylifeisgreyvrijdag 29 april 2011 @ 16:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:10 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

k schakel in de benzine van mn ouders gewoon ook vrij vlot aldoor hoor :?

50 in zn 5 op 1000 rpm ( stationair is 900 ) wil prima.. alleen als je dan gas bij geeft trekt t beestje gewoon niet fatsoenlijk op.. maar goed, dan klap je hem even terug naar een andere versnelling om op te trekken :P
mij lijkt dat zelf wat te weinig. behalve als je net een beetje wind mee hebt of geen vlakke weg(bergaf), of wel een heel grote motor en een heel vaste voet, en maar heel weinig gas dan geeft zou het zuiniger kunnen zijn dan 4.

en als het zuiniger is om wel in 5 te met die snelheid rijden, dan zou het niet veel zuiniger zijn dan in 4 rijden.
vind ik dan
Ou-Tannuvrijdag 29 april 2011 @ 16:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:21 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

mij lijkt dat zelf wat te weinig. behalve als je net een beetje wind mee hebt of geen vlakke weg(bergaf), of wel een heel grote motor en een heel vaste voet, en maar heel weinig gas dan geeft zou het zuiniger kunnen zijn dan 4.

en als het zuiniger is om wel in 5 te met die snelheid rijden, dan zou het niet veel zuiniger zijn dan in 4 rijden.
vind ik dan
1.6 liter blokje dus zo extreem is die motor niet dacht ik :P en de boordcomputer loopt als ik rijd altijd op met de geschatte afstand vs liters benzine in de tank :')
willemwausvrijdag 29 april 2011 @ 16:53
Schakel altijd pas rond de 3k rpm, kost wat meer maar iig wel het gevoel dat ik aan het rijden ben :P
Ou-Tannuvrijdag 29 april 2011 @ 17:01
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:53 schreef willemwaus het volgende:
Schakel altijd pas rond de 3k rpm, kost wat meer maar iig wel het gevoel dat ik aan het rijden ben :P
af en toe eens lekker doortrekken is wel win ja :P

(gewoon tot 6K door trekken en dan van 2 naar 5 schakelen :P )
willemwausvrijdag 29 april 2011 @ 17:13
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:01 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

af en toe eens lekker doortrekken is wel win ja :P

(gewoon tot 6K door trekken en dan van 2 naar 5 schakelen :P )
van 2 naar 5 is dan wel weer erg slecht voor je auto :P

Maar af en toe ff flink doortrekken is goed voor je auto, ontroet ie, maar alleen doen met een warme motor natuurlijk :)
the85mcvrijdag 29 april 2011 @ 17:14
Onder de 1500 rpm rijden is slecht voor je motor. Je kunt hetzelfde creeeren door in je zwaarste versnelling weg proberen te fietsen. Dat is niet lekker voor je knieen en rijden met te weinig toeren is ook niet lekker voor je motor en geeft veel slijtage.
Ik schakel (met een turbodiesel) altijd tussen 2700 en 3000 toeren, afhankelijk van de versnelling. In de volgende versnelling zit je dan iig boven de 2000 rpm en zit je goed in het turbogebied. Bovendien rijdt het lekker vlot en soepel.

Om even terug te komen op de vraag van TS: je geeft teveel of te vroeg gas. Of je laat je koppeling te laat opkomen. En met wegrijden een beetje gas geven met een benzineblok en op een gegeven moment voel je wel wanneer de koppeling 'pakt'.
Dat dit zo anders is dan in een lesauto komt door het verschil tussen diesel en benzine. Benzine blokken zijn sowieso hoogtoeriger en hangen meer aan het gas. Een diesel heeft ook een zwaardere krukas ed dus kost het wat meer tijd om op gang te komen. En omdat de krukas van een diesel wat zwaarder is rij je ook makkelijker weg, door het vliegwieleffect. Maar met een benzine kun je ook prima wegrijden hoor, is gewoon een kwestie van wennen.
En wees niet te bang om toeren te maken. Die motors zijn ervoor gemaakt om toeren te maken en bovendien zit er een toerenbegrenzer op, dus kapotmaken zal je niet zo snel lukken. (wel rustig rijden met koude motor natuurlijk!)
Ik heb ook het nieuwe rijden geleerd, maar het kan echt geen kwaad om iets meer toeren te maken dan wat ze nu zeggen. Bovendien rijd je als een oma als je schakelt bij 2000 rpm.
Een benzine motortje in een yaris kan vast wel iets van 6500 rpm maken, misschien zelfs wel meer. Sommige (sport) blokken halen makkelijk 8-9000 rpm. En zeker als je een 16 kleps motor hebt moet je lekker doortrekken in toeren. een 16 klepper heeft onderin minder trekkracht en bovenin meer, dus als je vlot wil rijden moet je wat hoger in toeren rijden. Ik zeg niet dat je altijd tot 6500 rpm moet rijden, maar tot 3000 rpm kan echt geen kwaad en je zult er niet extreem meer door verbruiken.
mylifeisgreyvrijdag 29 april 2011 @ 17:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:28 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

1.6 liter blokje dus zo extreem is die motor niet dacht ik :P en de boordcomputer loopt als ik rijd altijd op met de geschatte afstand vs liters benzine in de tank :')
oh leuk zon boordcomputer ding.
ik zou er zelf ook wel graag 1 willen :@

goed dat je je bezig houdt met zuinig rijden :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:14 schreef the85mc het volgende:
Onder de 1500 rpm rijden is slecht voor je motor. Je kunt hetzelfde creeeren door in je zwaarste versnelling weg proberen te fietsen.
ik denk ook dat hij het een beetje te bond maakt.

minder dan 1500 toeren maken kan soms best hoor.
als je op een woonerf 10 km/uur constante snelheid rijdt, kan je prima onder de 1500 toeren blijven.
als 1ste versnelling dan uitkomt op 1700 toeren. en 2 op 1000 kan je beter in 2 rijden denk ik.
en ook tijdens het stilstaan voor het stoplicht kan je beter gewoon stationair laten draaien dan het gas erop houden om boven de 1,5K te blijven
het is maar net hoeveel vermogen nodig is, of koppel al in de bepaalde versnelling.

hij rijdt 50 in ze 5 met 1000 toeren, ik vind het persoonlijk een beetje te hoge versnelling
als 3de versnelling dan uitkomt op 2000 toeren zou ik daar niet voor gaan.
4de versnelling komt uit op 1400 toeren ofzo bijvoorbeeld
5 is 1000 zeg je.

50 rijden constante snelheid kost niet veel vermogen maar wel meer dan 20 kmuur of 10kmuur rijden uiteraard. 5 KW is misschien 50 constante snelheid ofzo.(Schat ik)

hangt van de motor af maar ik denk dat je voor de meeste benzinemotor van 50-75 kw max vermogen (zal die 1,6 dat zijn?). beter wat meer toeren kan maken om 5 kw op te wekken dan 1000.

misschien dat in 5 rijden net ietsjes zuiniger is dan in 4 rijden en 1400 toeren maken, maar het is ook veel moeilijker om het gas precies zo stil te houden, en het is moeilijk om niet ietsjes teveel gas te geven om toch aan het optrekken te zijn heel langzaam en dan ondertussen 9 kw zitten op te wekken.

voor 0KW opwekken kan je het beste zo min mogelijk toeren maken.(stationair laten draaien want je gaat niet aan het gas hangen tijdens stilstaan).
je weet ook dat als je geen gas geeft, de motor stationair gaat draaien.
een ander punt waar "we" gegevens over hebben uit het boekje is de koppelgrafiek tijdens volgas.

daar kan je een ander vast punt qua zuinigheid is uit afleiden.
kan je algabrarisch ook beetje uitrekenen:

als je neemt benzine/tijd=omwentelingen/tijd * gaspedaalpositie
en energie = koppel * omwentelingen

en dan efficienty = energie/benzine.
benzineverbruik en energie van hierboven daarin invullen geeft:

efficienty = (koppel * omwentelingen)/ (omwentelingen/tijd *gaspedaalpositie * tijd)
efficienty = koppel/gaspedaalpositie

efficienty zo hoog mogelijk, is dus wanneer koppel zo hoog mogelijk is(maxkoppelpunt), en gaspedaal is 100% in die koppelgrafiek dan.

[/spoiler]

het beste hoe je de motor kan behandelen voor benzineverbruik om een gevraagd vermogen te leveren is dus alle plekken tussen geen gasgeven en zo min mogelijk toeren, en volgas bij het maxkoppelpunt.
dan voor het vermogen wat meer is, volgas blijven houden boven het maxkoppelpunt tot het maxvermogenpunt.

voor 5 KW zal je meer gas moeten geven, en meer toeren moeten maken dan stationair.(of 500 toeren in jou geval, soort fictief punt)
en weer minder gas dan volgas, en minder toeren dan het maxkoppeltoeren

om die 5KW op te wekken schat ik in dat 1000 toeren maar ietsjes zuiniger is dan 1400 toeren, of misschien zelfs wel onzuiniger.

omdat het maar op ze best ietsjes zuiniger is(als zelfs al), en het best moeilijk rijdt zou ik zelf voor de 4de versnelling gaan.
tenzij je maxkoppelpunt bij zeer weinig rpm is, zoiets als 1,4K toeren ofzo. maar lijkt me niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door mylifeisgrey op 29-04-2011 17:49:15 ]
the85mcvrijdag 29 april 2011 @ 17:53
Ja, je moet stationair natuurlijk geen gas geven, en rollen onderin de 2e versnelling kan geen kwaad. Maar wanneer je 1000 rpm in zn 3,4,5,of 6 rijdt en je geeft veel gas krijgt je motor het flink te verduren. Je kunt het ook vaak aan je motor wel horen wanneer je em aan het mishandelen bent. Beetje nukkig brommen zo laag in toeren. Tandje terug en je motor zoemt weer zoals het hoort!
mylifeisgreyvrijdag 29 april 2011 @ 18:11
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:53 schreef the85mc het volgende:
Ja, je moet stationair natuurlijk geen gas geven, en rollen onderin de 2e versnelling kan geen kwaad.
ja preccies zo werkt het he. bij hogere snelheden moet je over het algemeen wat meer toeren maken.

en bij optrekken ook.

quote:
Maar wanneer je 1000 rpm in zn 3,4,5,of 6 rijdt en je geeft veel gas krijgt je motor het flink te verduren. Je kunt het ook vaak aan je motor wel horen wanneer je em aan het mishandelen bent. Beetje nukkig brommen zo laag in toeren. Tandje terug en je motor zoemt weer zoals het hoort!
ja hij zegt dat hij dan even terugschakelt als hij dan wilt optrekken. als hij wat meer gas geeft begon hij al te brommen.
dan schakelt hij wel terug, en dat is goed.

we denken dus beiden dat de motor ook BIJNA al staat te brommen voor die constant 50 rijden, helemaal als hij perongeluk ietsjes teveel gas heeft en eigenlijk ietsjes aan het optrekken is.
dat ietsjes optrekken is bij 50 veel moeilijker op te merken dan bij 20, omdat energie wat erin moet kwadratisch keer zo groot is. en ook het snelheidsverschil relatief minder is.
kortom de hoeveelheid gas is heel moeilijk in te schatten, en voordat je het weet zit je de hele tijd te zoeken, en gas minderen/meerderen.
en bij brommen dan ben je eigenlijk al veels te ver gegaan dat het echt niet meer goed gaat.

voor 50 rijden is al net iets meer power nodig dan met lage snelheid ergens over een woonerf sukkelen.

precies wat je zegt

[ Bericht 9% gewijzigd door mylifeisgrey op 29-04-2011 18:22:01 ]
08gnoT.vrijdag 29 april 2011 @ 18:27
Dat verschilt inderdaad enorm per auto. Ik schakel, ook tijdens het optrekken, bij 50km/h naar de vierde versnelling in mijn 1300cc benzine. En dan trek ik alsnog sneller op dan de gemiddelde auto achter me bij het stoplicht, zonder dat de motor een brommetje geeft. En dat met - uit m'n hoofd - 108nm max. koppel. Toerental weet ik niet, ik heb geen teller.

Sommige andere auto's waarin ik gereden heb met meer pk, koppel of cilinderinhoud trokken dat veel slechter en beginnen te schudden en stotteren zonder vaart te maken.

@TS - probeer eens een paar keer in de tweede of derde versnelling weg te rijden, wellicht dat je de koppeling en haar aangrijpingspunt beter aanvoelt :P
mylifeisgreyvrijdag 29 april 2011 @ 18:32
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:27 schreef 08gnoT. het volgende:
Dat verschilt inderdaad enorm per auto. Ik schakel, ook tijdens het optrekken, bij 50km/h naar de vierde versnelling in mijn 1300cc benzine. En dan trek ik alsnog sneller op dan de gemiddelde auto achter me bij het stoplicht, zonder dat de motor een brommetje geeft. En dat met - uit m'n hoofd - 108nm max. koppel. Toerental weet ik niet, ik heb geen teller.

Sommige andere auto's waarin ik gereden heb met meer pk, koppel of cilinderinhoud trokken dat veel slechter en beginnen te schudden en stotteren zonder vaart te maken.

@TS - probeer eens een paar keer in de tweede of derde versnelling weg te rijden, wellicht dat je de koppeling en haar aangrijpingspunt beter aanvoelt :P
ik heb ook geen toerenteller.
maar de echte autoliefhebber weet toch versnellingsbakverhoudingen, andere vertragingen, en de bandenmaat van zijn auto uit het hoofd :D

ik rijd zelf het liefst in 50 gebieden rond de 2000 toeren.
komt precies op 2000 toeren = 51 km/uur bij mij.
is een bezinemotor met het maxkoppelpunt al bij 2500 toeren. maar is nogal oud, en heeft geen ecu om schudden en alles te voorkomen.
is ook gereviseerd of zo oud dat alle cilinders misschien niet meer helemaal gelijk zijn(vergeleken met specs die er tegenwoordig zijn). en met minder toeren loopt hij niet zo mooi en wat meer onregelmatig

[ Bericht 3% gewijzigd door mylifeisgrey op 29-04-2011 19:58:01 ]
Catch_mevrijdag 29 april 2011 @ 18:36
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:13 schreef willemwaus het volgende:

[..]

van 2 naar 5 is dan wel weer erg slecht voor je auto :P

Maar af en toe ff flink doortrekken is goed voor je auto, ontroet ie, maar alleen doen met een warme motor natuurlijk :)
Huh hoezo is dat slecht dan? Je geeft je versnellingsbak/koppeling dezelfde of zelfs meer slijtage als je hem door elke versnelling gaat beuken, terwijl je hem ook bij de passende snelheid in z'n 5 kan zetten :?
08gnoT.vrijdag 29 april 2011 @ 18:37
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:32 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

ik heb ook geen toerenteller.
maar de echte autoliefhebber weet toch versnellingsbakverhoudingen, andere vertragingen, en de bandenmaat van zijn auto uit het hoofd :D
Bandenmaat wel, maar de overbrenging weet ik niet hoor. Wel dat de 5e een overdrive is, maar verder... :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:36 schreef Catch_me het volgende:

[..]

Huh hoezo is dat slecht dan? Je geeft je versnellingsbak/koppeling dezelfde of zelfs meer slijtage als je hem door elke versnelling gaat beuken, terwijl je hem ook bij de passende snelheid in z'n 5 kan zetten :?
Misschien voor de synchromeshringen?
mylifeisgreyvrijdag 29 april 2011 @ 18:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:37 schreef 08gnoT. het volgende:

[..]

Bandenmaat wel, maar de overbrenging weet ik niet hoor. Wel dat de 5e een overdrive is, maar verder... :P

[..]

Misschien voor de synchromeshringen?
het is slecht dat je de motor in het rood jaagt (ookal is volgens sommige dat afentoe even doen goed).
en dan niet gewent bent om te schakelen met zon groot verschil in overbrenging.
als je van 2 naar 5 gaat, trek je bijv in 2 op tot 80 km/uur en bijv 6000 rpm.
en dan ontkoppel je en moet je wat langzamer schakelen omdat alles dan eerst moet gaan draaien op bijv 2500 bijv

als je ontkoppelt uit 2 bij 80 en hem meteen in 5 ragt zet je ook druk op je synchroringen om prise as van bijna 6000 toeren af te remmen tot 2500 bijv

als je het normaal doet is het geen probleem.
ik zie weleens mensen als ik meerijdt optrekken tot bijv 100 in 3 omdat het gewoon snel moet(invoegen op korte invoegstrook op snelweg)
en dan vervolgens naar 4 schakelen, voor constant 100 gaan rijden.
en dan weer even later naar 5 schakelen, om constant 100 te rijden.

dan kan je netzogoed of zelfs beter gewoon 4 overslaan. je hoeft niet perce versnellingen in volgorde langs te gaan ofzo vind ik dan.

[ Bericht 2% gewijzigd door mylifeisgrey op 29-04-2011 18:52:12 ]
the85mcvrijdag 29 april 2011 @ 18:52
Toch is dat nieuwe rijden helemaal niet zo goed. Ja wel iets zuiniger, maar je motor slijt wel harder. Zeker als je in heuvelachtig gebied rijdt moet je het nieuwe rijden loslaten. 50 in zn vier kan prima, maar veel langzamer niet. Ik kon met mn vorige bak 165 in zn 4 :7 en dan nog niet eens in het rood..
Dennis101vrijdag 29 april 2011 @ 18:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:52 schreef the85mc het volgende:
Toch is dat nieuwe rijden helemaal niet zo goed. Ja wel iets zuiniger, maar je motor slijt wel harder. Zeker als je in heuvelachtig gebied rijdt moet je het nieuwe rijden loslaten. 50 in zn vier kan prima, maar veel langzamer niet. Ik kon met mn vorige bak 165 in zn 4 :7 en dan nog niet eens in het rood..
Het nieuwe rijden betekend niet dat je niet meer hoeft na te denken, in zijn 4 rijden in een heuvelachtig gebied is natuurlijk meestal niet slim (afhankelijk van de auto en hoe heuvelachtig het is), dan kan je zelf wel even bedenken wat de beste versnelling is.
08gnoT.vrijdag 29 april 2011 @ 18:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:52 schreef the85mc het volgende:
Toch is dat nieuwe rijden helemaal niet zo goed. Ja wel iets zuiniger, maar je motor slijt wel harder. Zeker als je in heuvelachtig gebied rijdt moet je het nieuwe rijden loslaten. 50 in zn vier kan prima, maar veel langzamer niet. Ik kon met mn vorige bak 165 in zn 4 :7 en dan nog niet eens in het rood..
Ik heb het nooit geprobeerd zelf, maar kunnen veel auto's niet sneller in z'n 4 dan in z'n 5?
mylifeisgreyvrijdag 29 april 2011 @ 18:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:52 schreef the85mc het volgende:
Toch is dat nieuwe rijden helemaal niet zo goed. Ja wel iets zuiniger, maar je motor slijt wel harder. Zeker als je in heuvelachtig gebied rijdt moet je het nieuwe rijden loslaten. 50 in zn vier kan prima, maar veel langzamer niet. Ik kon met mn vorige bak 165 in zn 4 :7 en dan nog niet eens in het rood..
mwa, slijtage komt van hoeveel het beweegt(aantal omwentelingen)
en van de druk die erop staat(kracht).

bij minder toeren maak je minder omwentelingen(minder slijtage dus),
maar daaraantegen ook weer meer kracht(zelfde vermogen nodig en minder toeren, dus wel meer koppel, en overal komt meer kracht en druk op).

oliepomp en waterpomp draait ook allemaal wat harder met meer toeren, en verzorgt de auto dus ook ietsjes beter.

geld aan benzine wat je gedurende een automotorleven uitgeeft, is vergeleken met onderhoudt, niewe lagers, en andere dingen stukken hoger. dus ik maak me zelf niet al te veel zorgen over "ohnee, dit kan weleens ietsjes slechter zijn voor de motor", omdat ik weet dat ik er een boel geld met benzine weer mee uitspaar.
mylifeisgreyvrijdag 29 april 2011 @ 19:03
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:53 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Het nieuwe rijden betekend niet dat je niet meer hoeft na te denken, in zijn 4 rijden in een heuvelachtig gebied is natuurlijk meestal niet slim (afhankelijk van de auto en hoe heuvelachtig het is), dan kan je zelf wel even bedenken wat de beste versnelling is.
we hebben niet zo veel heuvels in nederland. alles is hier vlak :P

http://www.viragotech.com(...)EfficiencyPower.html

voor fuel economy dus:
heuvel oprijden met bijna volgas(natuurlijk) en versnelling die uitkomt bij het maximum koppel toeren.

voor zo snel mogelijk de hoevel op te rijden, en niet geven om benzineverbruik en motorslijtage:
dan zo dicht mogelijk bij het maximumvermogentoerental.
en plankgas
meestal kom je dan in een te hoge versnelling niet tot dat toerental
en in de versnelling eronder in het rode gebied zowat.

wil je beste voor je auto, dan minder gas(minder druk op alles), en ietsjes meer toeren dan bij die gaspedaalstand geschikt zou zijn(betere smering en alles draait snel genoeg om de motor goed te 'verzorgen')

[ Bericht 3% gewijzigd door mylifeisgrey op 29-04-2011 19:09:12 ]
Dennis101vrijdag 29 april 2011 @ 19:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 19:03 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

we hebben niet zo veel heuvels in nederland. alles is hier vlak :P

http://www.viragotech.com(...)EfficiencyPower.html

voor fuel economy dus heuvel oprijden met bijna volgas(natuurlijk) en versnelling die uitkomt bij het maximum koppel toeren.


wil je zo snel mogelijk dan zo dicht mogelijk bij het maximumvermogentoerental.

wil je beste voor je auto, dan minder gas(minder druk op alles), en ietsjes meer toeren dan bij die gaspedaalstand geschikt zou zijn(betere smering en alles draait snel genoeg om de motor goed te 'verzorgen')
Er bestaat meer dan alleen Nederland uiteraard.
davidov2009vrijdag 29 april 2011 @ 19:31
Als ik in een oudere of zware benzineauto rij (die niet uit zichzelf makkelijk rolt) vind ik het ook altijd weer eventjes wennen (ik heb net een jaartje 't roze papiertje pasje); als ik er maar sporadisch mee rij, zal ie de eerste weken eens per 10-20 stoplichten ofzo afslaan. Het gebeurd vrijwel alleen als ik vooraan bij het stoplicht sta of als ik voorzichtig achteruit een parkeervak uitrij en in zo'n lekker geultje terecht kom. Terwijl als ik bij een stoplicht de >1ste auto ben, bij zelf stoppen (en doorrijden) bij een voorrangsweg of filerijden gebeurd het eigenlijk nooit :P Ook het schokje van 1 naar 2 zit er eerst nog een tijdje in (dat gaat als eerst weg, daarna gaat het afslaan weg).

Wat ik hierbij het lastigst vind is hoe lang je koppeling mag vasthouden rond het aangrijpingspunt; ik heb het gevoel dat ik met dat gas geven terwijl de koppeling aan het aangrijpen is de platen aan het vernaggelen ben. Maar geef ik wat minder gas, dan duurt het 2-3 seconden voor ik weg ben nadat het groen is geworden. Maar ik denk, ach met oefening komt het vanzelf, met de lesdiesel ging het immers ook prima :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:53 schreef the85mc het volgende:
Ja, je moet stationair natuurlijk geen gas geven, (...)
Nou... :P Sommige brakke bakkies hehe.
davidov2009vrijdag 29 april 2011 @ 19:32
-- editten en quoten is ook al moeilijk vandaag :')
mylifeisgreyvrijdag 29 april 2011 @ 19:46
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 19:31 schreef davidov2009 het volgende:
Als ik in een oudere of zware benzineauto rij (die niet uit zichzelf makkelijk rolt) vind ik het ook altijd weer eventjes wennen (ik heb net een jaartje 't roze papiertje pasje); als ik er maar sporadisch mee rij, zal ie de eerste weken eens per 10-20 stoplichten ofzo afslaan. Het gebeurd vrijwel alleen als ik vooraan bij het stoplicht sta of als ik voorzichtig achteruit een parkeervak uitrij en in zo'n lekker geultje terecht kom. Terwijl als ik bij een stoplicht de >1ste auto ben, bij zelf stoppen (en doorrijden) bij een voorrangsweg of filerijden gebeurd het eigenlijk nooit :P Ook het schokje van 1 naar 2 zit er eerst nog een tijdje in (dat gaat als eerst weg, daarna gaat het afslaan weg).

Wat ik hierbij het lastigst vind is hoe lang je koppeling mag vasthouden rond het aangrijpingspunt; ik heb het gevoel dat ik met dat gas geven terwijl de koppeling aan het aangrijpen is de platen aan het vernaggelen ben. Maar geef ik wat minder gas, dan duurt het 2-3 seconden voor ik weg ben nadat het groen is geworden. Maar ik denk, ach met oefening komt het vanzelf, met de lesdiesel ging het immers ook prima :)

[..]

Nou... :P Sommige brakke bakkies hehe.
maar volgensmij heeft ts het over het schakelen tussen versnellingen
niet over het wegrijden. ik volg niet waar hij het over heeft anders
JF_zaterdag 30 april 2011 @ 08:29
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:54 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Ik heb het nooit geprobeerd zelf, maar kunnen veel auto's niet sneller in z'n 4 dan in z'n 5?
Alleen onder-gemotoriseerde koekblikken met een veel te lange overdrive.
08gnoT.zaterdag 30 april 2011 @ 12:57
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 08:29 schreef JF_ het volgende:

[..]

Alleen onder-gemotoriseerde koekblikken met een veel te lange overdrive.
Je bedoelt die dingen die ongeveer 85% van het hedendaagse verkeer uitmaken? :P
junkiexpzaterdag 30 april 2011 @ 13:20
Slipt de koppeling niet gewoon ?
Patrick_NAMmaandag 23 mei 2011 @ 11:24
Als ik in een benzine rij loeit de motor ook altijd bij het schakelen van 1 naar 2 en vaak ook van 2 naar 3. Bij de hogere versnellingen maar heel soms.
Maar met optrekken of inparkeren hoor ik de motor veel harder loeien dan met schakelen.
Sjeenmaandag 23 mei 2011 @ 11:28
quote:
3s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:51 schreef FruitenCo het volgende:
Ik heb nu ongeveer een maand mijn rijbewijs, en ik rijd vier keer in de week in de auto van pa en ma. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het in der loop de weken het schakelen steeds wat soepeler zou gaan worden, maar het word maar niet beter.

Wanneer ik normaal schakel op het juiste toerental (in onze auto ongeveer 2000 - 2500 TPM) heb ik soms dat wanneer ik de koppeling weer laat opkomen dat de auto even in de toeren schiet en dat ie dan even vooruit schiet. Ik heb altijd in een diesel gelest en daar ging het schakelen vrijwel altijd feiloos.

Ik heb wel een manier uitgevonden dat dit niet gebeurd door een heel klein beetje gas te geven wanneer ik de koppeling laat opkomen, echter schiet die eventjes in de toeren (500 toeren) en valt dan rustig weer terug en begint weer te accelereren.

Ik heb me zelf voorgenomen om zo soepel (comfortabel) mogelijk te rijden, echter wil de auto soms even een hopje maken naar voren. Hoe schakel je zo soepel mogelijk in een benzinewagen?
Door te luisteren naar de motor ipv op de toerenteller te kijken :)