abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96045555
Alvast wat voorwerk voor later --> Roarr gaat klussen in zijn eigen appartement Utrecht

De huidige situatie in de keuken willen wij veranderen. Dit betekend dat wij weer op gas willen gaan koken én het fornuis op een ander plekkie komt te staan.

Nu zit ik met een aantal vragen/problemen:
- Kan in de gasaansluiting gewoon weer gaaan gebruiken of moet deze na jaren ongebruikt te zijn gecontroleerd worden ofzo?

Het fornuis wordt verplaatst wat betekend dat ik met de huidige verkrijgbare gasslangen (max 1 meter ) de afstand waarschijnlijk niet kan overbruggen. Zijn er langere gasslangen verkrijgbaar? Bijvoorbeeld via een installatiebedrijf of moet ik ik mijn aansluiting laten verplaatsen?

Iemand tevens een idee van de kosten hiervan?
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_96045677
Mag je überhaupt wel gas gebruiken daar?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_96045732
Er is een gasaansluiting aanwezig en ook de CV is gasgestookt dus waarom niet?

Oh jah en met gasaansluiting bedoel ik natuurlijk de gasaansluiting in de keuken en niet in de meterkast
  woensdag 27 april 2011 @ 15:15:41 #4
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_96045820
Ik zou het laten verplaatsen. Met de nadruk op laten.
Ok stelletje hokboeren
pi_96045924
Ja, ik ben ook niet van plan om het zelf te doen. Zo'n grote klusser ben ik nu ook weer niet.

Maar als er toevallig een makkelijkere oplossing voor is hoor ik het graag :)
pi_96046242
De gasleiding kan dan wel jarenlang niet gebruikt zijn in de keuken heeft toch altijd onder druk gestaan en is daar waarschijnlijk alleen maar afgedopt.
Word het een inbouwfornuis, dan zeker geen slangen gebruiken maar een vaste aansluiting (laten) maken natuurlijk wel achter een gaskraan, zo dat het toestel altijd gasvrij gemaakt kan worden
pi_96046386
Er is dus dit aanwezig

Waarbij in onze situatie de gasleiding op de muur loopt en niet in de muur. Volgens mij is alleen de kraan dicht gedraaid en de boel nog niet eens afgedopt.

Er komt een los fornuis te staan die verbonden zal worden met een slang.
pi_96052551
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 15:29 schreef RoaRRR het volgende:
Er is dus dit aanwezig
[ afbeelding ]

Waarbij in onze situatie de gasleiding op de muur loopt en niet in de muur. Volgens mij is alleen de kraan dicht gedraaid en de boel nog niet eens afgedopt.

Er komt een los fornuis te staan die verbonden zal worden met een slang.
Weer een reden om periodieke keuringen verplicht te stellen, als de wetgever dit nu ook eens daadwerkelijk gaat aanpakken ipv alleen op de agenda te plaatsen.

Ieder gaspunt dat niet gebruikt wordt, moet afgedopt zijn.
De aansluitkraan dicht draaien is niet voldoende.
Daar heb je nu verder weinig meer aan, aangezien je deze weer wilt gaan gebruiken.

De vraag met betrekking tot je gasleiding is of je een los gas fornuis neemt, of een inbouw.
( los staat los op het aanrecht )
Indien los dan de gasleiding minimaal zover verplaatsen dat de aansluiting in de buurt van je gasfornuis komt, en de aansluitslang zo kort mogelijk gekozen kan worden.
De gasslang iedere 5 jaar vervangen of uiterlijk op de datum die aangegeven staat op de slang.

Indien het een inbouw betreft, de gasleiding inclusief aansluitkraan zover verplaatsen dat deze bereikbaar blijft, vanaf de aansluitkraan moet deze dmv een vaste verbinding aangesloten worden.
Een vaste verbinding houd in dit geval in dat dit niet met een slang mag gebeuren, maar gewoon met bijvoorbeeld de welbekende roodkoperen leiding.
  Moderator woensdag 27 april 2011 @ 18:26:24 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_96053537
Gas slangen zijn niet voor niks alleen verkrijgbaar in maar enkele formaten. Als de aansluiting dan nog niet op de goede plek zit dan moet je de gehele aansluiting (laten) verplaatsen tot binnen handbereik van de opstelplaats van het toestel :)
pi_96055856
Ok verhaal is duidelijk. Ik ga een vrijstaand fornuis gebruiken. Indien ik het niet haal met een slang moet het aansluitpunt verplaats worden.

Wie doet zoiets? Loodgieter, klusjesman of moet het iemand van een gasbedrijf zijn? En wat kost dat nou ?
pi_96057488
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 19:17 schreef RoaRRR het volgende:
Ok verhaal is duidelijk. Ik ga een vrijstaand fornuis gebruiken. Indien ik het niet haal met een slang moet het aansluitpunt verplaats worden.

Wie doet zoiets? Loodgieter, klusjesman of moet het iemand van een gasbedrijf zijn? En wat kost dat nou ?
pi_96064551
Je mag het zelfs zelf doen indien je kan solderen of knellen.
Bij knellen geld wel dat je de koppeling mag aandraaien, maar na aandraaien niet meer losdraaien of de knelring moet vervangen worden. (officieel dan)
Knellen mag niet in de muur.
pi_96065738
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:42 schreef klipper het volgende:
Je mag het zelfs zelf doen indien je kan solderen of knellen.
Bij knellen geld wel dat je de koppeling mag aandraaien, maar na aandraaien niet meer losdraaien of de knelring moet vervangen worden. (officieel dan)
Knellen mag niet in de muur.
even de leiding afpersen is natuurlijk nooit onverstandig en maar een paar minuutjes extra werk voor een loodgieter
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_96066277
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:59 schreef densmee het volgende:

[..]

even de leiding afpersen is natuurlijk nooit onverstandig en maar een paar minuutjes extra werk voor een loodgieter
TS hoeft het ook niet zelf te doen, het mag.
Er is niemand die hem tegen gaat houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')