abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:42:49 #1
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_96021041
Leers: Grenzen dichtgooien tegen vluchtelingen geen oplossing

De grenzen dichtgooien is geen oplossing voor de stroom migranten vanuit Noord-Afrika naar Europa. Minister voor Immigratie en Asiel Gerd Leers (CDA) houdt het op een scherpere controle op Tunesiërs die met een Italiaanse verblijfsvergunning naar Nederland willen komen.

Gerd Leers ziet er niks in om de grenzen te sluiten Gerd Leers ziet er niks in om de grenzen te sluiten

'Het Verdrag van Schengen verbiedt Nederland om Tunesiërs aan de grens tegen te houden. Ons land moet dan ook zo snel mogelijk, samen met de 24 andere ondertekenaars, het verdrag aanpassen'

Lees het hele Elsevier-commentaar van Robert Stiphout: Hoog tijd voor revisie Verdrag van Schengen

Dat zei Leers dinsdag in overleg met de Tweede Kamer.

Schengen
Hij zei nog niets gehoord te hebben van voorstellen die Italië en Frankrijk willen doen voor aanpassingen van het verdragen van Schengen voor vrij verkeer in de aangesloten landen. De Franse president Nicolas Sarkozy en de Italiaanse premier Silvio Berlusconi spraken daarover dinsdag in Rome.

Leers had liever gezien dat de EU-landen gezamenlijk verder praten over een gemeenschappelijk asielbeleid. Wel wees hij erop dat landen de ruimte hebben zelf afspraken te maken. Nederland deed dat een paar jaar geleden zelf nog door een grote groep vluchtelingen een generaal pardon te verlenen.

Voorwaarden
Italië geeft duizenden Tunesiërs een verblijfsvergunning voor een half jaar waarmee ze door de Schengenlanden kunnen reizen. Nederland liet al eerder weten daar niet blij mee te zijn.

Net als in andere landen gaat de vreemdelingenpolitie op luchthavens en aan de grensovergangen goed kijken of Tunesiërs die het land in willen, voldoen aan de voorwaarden. Ze moeten een paspoort hebben, genoeg geld om in hun levensonderhoud te voorzien en mogen geen crimineel verleden hebben.

Binnen de Schengenlanden kunnen de grenzen alleen onder bijzondere omstandigheden dichtgaan, bijvoorbeeld als de openbare orde in het geding is. Maar daar is nu geen sprake van, zei Leers.

Bron: Elsevier

Ook in dit artikel komt duidelijk naar voren dat het verdrag van Schengen kraakt in haar voegen. Dit akkoord verbiedt ons om mensen aan de grens tegen te houden en terug te sturen naar waar ze vandaan komen, dit zal juist de immigratiestroom van ongewenste mensen aanwakkeren.

Verder is het godgeklaagd dat Leers niet gewoon de ballen heeft om toe te geven dat het verdrag van geen kanten deugt, ipv deze softe houding. Bah :r Gewoon je werk doen en die mensen weigeren en weer terugsturen waar ze vandaan komen, welnu.

Europa, laat je tanden zien!
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_96021378
Je snapt niet echt wat zijn taak inhoudt? Hij is geen politieagent die een uitvoerende taak heeft
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:49:03 #3
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_96021459
Onvoorstelbaar dom voorstel van Frankrijk en Italië om het Schengenverdrag te wijzigen.

Het zal het ook geen enkele vluchteling tegenhouden, aangezien er altijd manieren zijn om wegen te ontwijken.

Overigens is het versterken van FRONTEX en het uitbreiden van hun bevoegdheden wel een goed idee.
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:50:20 #4
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_96021544
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 22:49 schreef Holograph het volgende:
Onvoorstelbaar dom voorstel van Frankrijk en Italië om het Schengenverdrag te wijzigen.

Het zal het ook geen enkele vluchteling tegenhouden, aangezien er altijd manieren zijn om wegen te ontwijken.

Overigens is het versterken van FRONTEX en het uitbreiden van hun bevoegdheden wel een goed idee.
Pardon? Het verdrag van Schengen bemoeilijkt juist hetgeen wat we willen, die mensen terugsturen naar waar ze vandaan komen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:50:26 #5
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96021552
Hij houdt zich toch bij zijn leest? Is zijn portefeuille.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:51:34 #6
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_96021614
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 22:50 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Pardon? Het verdrag van Schengen bemoeilijkt juist hetgeen wat we willen, die mensen terugsturen naar waar ze vandaan komen.
Ongetwijfeld, maar het gaat hier om 20.000 vluchtelingen. Toen Spanje 1.000.00 illegalen legaliseerde was er niks aan de hand.
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:55:15 #7
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_96021848
Deze maatregelen zijn er vooral omdat Sarkozy graag wilt worden herkozen als president. Zijn dit de laatste stuiptrekkingen van Sarkozy?
pi_96022118
Beetje een vreemd gekozen topictitel maar ik vind het ook stuitend dat er dus zelfs bij het meest 'rechtse' kabinet denkbaar alweer geen ruimte is om massale immigratie tegen te houden, omdat we weer 'gebonden' zijn aan Europese verdragen. Ik krijg een beetje het zuur van al die verdragen. Invloed heb je er niet of nauwelijks op, als er een nieuw voorstel klaarligt (zoals de grondwet) wordt er net gedaan alsof er allemaal niets aan de hand is en achteraf blijkt altijd weer dat Nederland nog meer soeveriteit heeft ingeleverd en maar moet meewaaien met de winden uit andere landen.
pi_96022575
Er is helemaal geen sprake van massale immigratie door deze mensen... Althans niet in legale zin, dat ze door Italië in de illegaliteit worden gedreven is jammer en iets waarvoor Berlusconi afgezet zou moeten worden. Maar over 3 maand zijn ze buiten Italië gewoon illegaal en kunnen ze uitgezet worden naar hun land van herkomst of naar Italië.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 26 april 2011 @ 23:06:53 #10
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_96022620
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:06 schreef du_ke het volgende:
Er is helemaal geen sprake van massale immigratie door deze mensen... Althans niet in legale zin, dat ze door Italië in de illegaliteit worden gedreven is jammer en iets waarvoor Berlusconi afgezet zou moeten worden. Maar over 3 maand zijn ze buiten Italië gewoon illegaal en kunnen ze uitgezet worden naar hun land van herkomst of naar Italië.
Het gaat om het bizarre idee dat een verdrag ons verbiedt om dit soort elementaire zaken gewoon goed te regelen, en niet in de laatste plaats Italie.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_96022868
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Het gaat om het bizarre idee dat een verdrag ons verbiedt om dit soort elementaire zaken gewoon goed te regelen, en niet in de laatste plaats Italie.
Het Schengenverdrag is heel verstandig. Het zou wat wezen als al die landen plots en willekeurig op eigen houtje weer grenscontroles in gaan voeren. Weet je hoe groot de schade hiervan is voor onze op logistiek en handel gerichte economie?
pi_96022885
Nederland moet trouwens ook hetzelfde doen, alle asielzoekers die nu in nederland illegaal verblijven een tijdelijke vergunning geven, en in een contract zetten dat ze per direct op vakantie naar Italie moeten

Allemaal leuk natuurlijk die verdragen, maar uiteindelijk komt ieder land eerst voor zichzelf op, er moet dus meer ruimte zijn voor eigen wetten
pi_96023093
Leers heeft volkomen gelijk. Het "dichtgooien" van de grenzen zoals de PVV wil is een uiterst kortzichtige en nutteloze maatregel. Het enige wat je doet is het frustreren van hen die goede bedoelingen (economische activiteiten) en dus een paspoort hebben. Het tuig zul je maar mondjesmaat tegenhouden, tegenover veel te hoge kosten.

Lekker openlaten dus, die grenzen. Laat de xenofoben maar samen in een hoekje huilen over al die enge bruine mensen die ons land straks "overspoelen".
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 26 april 2011 @ 23:22:34 #14
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_96023703
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:13 schreef waht het volgende:
Leers heeft volkomen gelijk. Het "dichtgooien" van de grenzen zoals de PVV wil is een uiterst kortzichtige en nutteloze maatregel. .

Ja godverdomme zeg, dat onderscheid wordt tegenwoordig toch ook door rechts gemaakt? Ik snap ook wel dat we Japanse investeerders niet naar Japan kunnen trappen nee, maar je kunt toch zeker zelf ook wel het onderscheid maken tussen immigranten die een economische meerwaarde hebben en die dat niet hebben?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_96024136
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:06 schreef du_ke het volgende:
Tienduizenden mensen en nog is er geen massa-immigratie? Of het nu legaal of illegaal heet maakt mij niet uit, wat mij wel uitmaakt is dat er verblijfsvergunningen worden afgegeven.
Dáárvoor mag Berlusconi afgezet worden (niet echt overigens, ik zou dat een te grote aantasting van de soevereniteit van Italië vinden maar Nederland moet wel zien te voorkomen dat ze dan ook gewoon maar hierheen kunnen komen). Kortom het probleem zit 'm in die verdagen en zou niet moeten zitten in een beslissing van Italië.

Reden te meer om ervoor te pleiten immigratiezaken op nationaal niveau te regelen. Het gaat Italië, Spanje of Denemarken geen reet aan hoe wij dat doen en momenteel denk ik dat meer inspraak door het volk snel een einde zou maken aan wangedrochten als 'vrij verkeer van mensen'.
pi_96024141
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ja godverdomme zeg, dat onderscheid wordt tegenwoordig toch ook door rechts gemaakt? Ik snap ook wel dat we Japanse investeerders niet naar Japan kunnen trappen nee, maar je kunt toch zeker zelf ook wel het onderscheid maken tussen immigranten die een economische meerwaarde hebben en die dat niet hebben?
En kan jij het onderscheid maken tussen honderden miljoenen of zelfs miljarden aan economische schade en het streven om een handvol mogelijke illegalen te stopen? (die toch al weten dat ze hier geen kans maken op een verblijfsvergunning)
pi_96024266
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:10 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het Schengenverdrag is heel verstandig. Het zou wat wezen als al die landen plots en willekeurig op eigen houtje weer grenscontroles in gaan voeren. Weet je hoe groot de schade hiervan is voor onze op logistiek en handel gerichte economie?
Dat is dan pech hebben, dan maar minder wereldhandel. Bovendien kan een land als Nederland heus wel vrij verkeer van goederen regelen zonder zich op andere fronten te laten ondersneeuwen.
Maar als globale handel inherent leidt tot vrije migratie, mag je de wereldhandel van mij houden, dan maar wat minder rijk.
pi_96024382
quote:

[..]

Dat kan en moet ook gedaan worden voor zover dat kan.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_96024549
quote:

[..]

Veelal links stemmende mensen niet; zelfs kansarme Tunesiers zijn welkom, cultuurverschillen nog niet eens besproken.
pi_96024585
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:30 schreef du_ke het volgende:

[..]

En kan jij het onderscheid maken tussen honderden miljoenen of zelfs miljarden aan economische schade en het streven om een handvol mogelijke illegalen te stopen? (die toch al weten dat ze hier geen kans maken op een verblijfsvergunning)
Welke economische schade?
pi_96024844
quote:
5s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:38 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Welke economische schade?
Als het elke keer zo'n godsgruwelijk gezeik aan de grens is om je producten vanuit Nederland naar andere Europese landen te vervoeren zoeken die vervoerders zich wel andere (lucht)havens uit.
pi_96024896
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:43 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Als het elke keer zo'n godsgruwelijk gezeik aan de grens is om je producten vanuit Nederland naar andere Europese landen te vervoeren zoeken die vervoerders zich wel andere (lucht)havens uit.
Vrijhandel binnen de EU is goed, daar niet van. Maar mbt vluchtelingen en immigranten moeten er gewoonweg duidelijke afspraken worden gemaakt. Had de EU al eerder moeten doen, maar de EU is op bepaalde gebieden behoorlijk incompetent.
pi_96025033
Gerd Leers zijn leest is planologie en ruimtelijke economie. Hoe dat hem geschikt maakt voor zijn huidige functie is voor mij een raadsel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96025069
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:44 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Vrijhandel binnen de EU is goed, daar niet van. Maar mbt vluchtelingen en immigranten moeten er gewoonweg duidelijke afspraken worden gemaakt. Had de EU al eerder moeten doen, maar de EU is op bepaalde gebieden behoorlijk incompetent.
Logisch dat ze incompetent zijn als er bij elke poging om het goed te regelen weer mensen ergens staan te janken over de soevereiniteit van de lidstaten en weet ik veel wat voor vage onzinredenen.
pi_96025394
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:48 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Logisch dat ze incompetent zijn als er bij elke poging om het goed te regelen weer mensen ergens staan te janken over de soevereiniteit van de lidstaten en weet ik veel wat voor vage onzinredenen.
Soevereiniteit vd lidstaten is voor mij ook een belangrijk punt.
pi_96027685
Wat ik eerder exemplarisch vind is dat men in het verregaande samenwerkingsverband dat de EU pretendeert te zijn niet in staat is een lidstaat die een onevenredig grote last moet dragen voor wat betreft asielzoekers tegemoet weet te komen. Vervolgens heeft dat land een wanhoopsdaad gedaan door dan alle asielzoekers maar een visum te geven. Het is weer een signaal dat de EU geen natuurlijk samenwerkingsverband is waarin de lidstaten een collectief doel nastreven. Dat het verdrag van Schengen nu onder druk staat is dus vooral een uiting van de slappe en opportunistische politiek, een slechte zaak want vrij verkeer van goederen (en personen?) heeft economische voordelen. Deze voordelen komen nu onder druk te staan doordat zij onderwerp worden van een politiek gevecht dat er helemaal niet had hoeven zijn als het niet in EU verband geregeld was maar in aparte verdragen.
pi_96027862
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:30 schreef du_ke het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:43 schreef Tocadisco het volgende:
Dat valt nou ook wel weer mee hoor, tuurlijk er zijn economische voordelen, maar het is niet zo dat met het openen van de grenzen handel volledig vrij geworden is. Er zijn nu nog steeds 30 formulieren nodig om een container van Rotterdam naar het Duitse achterland te vervoeren. En bovendien hebben havens een natuurlijk monopolie op delen van het achterland, het is niet zo dat de containers ineens via de haven van Istanbul naar Duitsland zullen gaan.
  woensdag 27 april 2011 @ 01:27:02 #28
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_96028965
We doen net alsof het vrij verkeer van personen een ultiem doel is, we kunnen best eisen en restricties opleggen. Want als dat betekent dat je daarmee voorkomt dat we de immigratie kunnen beteugelen is dat het meer dan waard.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 27 april 2011 @ 01:34:21 #29
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_96029165
Alle grenzen open, iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen..... *O* *O* *O* *O*
pi_96029769
Ik vraag me af in welke context hij dit gezegd heeft. In het geval van deze Tunesiërs gaat het om een incident, maar het is wel tekenend voor de problemen waar de EU mee kampt. Ik hoop dat Leers wel in ieder geval gaat proberen om met die problemen te worstelen.

Als Leers machteloos of onwillig lijkt te zijn om structurele wijzigingen door te voeren, om zowel het asiel als migratiebeleid te verbeteren, dan mag hij wat mij betreft naar huis. Hij zit daar niet voor Jan Lul als minister voor Immigratie en Asiel.

[ Bericht 5% gewijzigd door Opperbest op 27-04-2011 02:02:16 ]
"Die glücklichen Sklaven sind die erbittertsten Feinde der Freiheit." - Marie von Ebner-Eschenbach
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')