Stranger stel je vraag svp even opnieuw pik ik hem zo op.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:20 schreef Stranger het volgende:
[..]
Haha sorry ik werd een beetje ongeduldig toen ik zag dat er wel ingegaan werd op stierenvechten, dierenpolitie, trends en mishandeling, maar niet op de originele reden waarom ik dacht dat de uitnodiging verstuurd werd.
Ik heb sinds het lezen van het artikel enkele dagen lopen broeden op de methodologie achter het onderzoek, maar ik kan er de vinger niet op leggen. Ik hoef de complete dataset helemaal niet te zien (in tegendeel), maar ik ben wel benieuwd naar de achtergronden en het tot standkomen van het onderzoek. Zeg maar: waar is de data op gebaseerd, hoe is er gemeten, genormeerd, etc. En wat me maar blijft bezighouden: hoe is er gecorrigeerd voor (zoiets als) inwoneraantal?quote:Op dinsdag 26 april 2011 16:52 schreef Stranger het volgende:
- Zijn de methodiek en 'rauwe' resultaten van het onderzoek online terug te vinden? Zo ja, is er een link naar, zo nee: hoe kan ik deze dan inzien?
De Oostvaardersplassen zijn een verhaal op zich. Vroeger kende Nederland ruimte en konden dieren in grote gebieden rondtrekken en voedsel verzamelen. De Oostvaardersplassen zijn een afgebakend terrein. Dus de ruimte is er beperkt. Ook het voedsel is dus beperkt en als men dan de aanwezige dieren niet steriliseert of castreert krijg je een groei van de populatie maar de groei in voedsel is er niet zo ook niet in leefruimte.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:21 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Over de Oostvaardersplassen.
Is het juist niet zo dat wanneer er bijgevoerd wordt dat men over een aantal jaar alsnog dieren moet gaan afschieten omdat ze er met teveel zijn?
Dus dat de zwakkeren alsnog overleven om later alsnog gedood te worden?
Wat is dan de "winst" zeg maar?
Meten is altijd moeilijk. Immers geen enkele overheid staat te popelen om inzage te geven in wat er mis zou zijn in welke tak. Daarom hebben we ook aangegeven dat de lijst zoals we die hebben samengesteld een graadmeter is. Samengesteld op basis van rapportages van dierenartsen wereldwijd, collega organisaties, toeristen die gewapend met camera beelden hebben gemaakt, media berichten.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:23 schreef ElisaB het volgende:
Joehoe, ik ben ook gearriveerd
Ik haak hier even bij aan:
[..]
Ik heb sinds het lezen van het artikel enkele dagen lopen broeden op de methodologie achter het onderzoek, maar ik kan er de vinger niet op leggen. Ik hoef de comnplete dataset helemaal niet te zien (in tegendeel), maar ik ben wel benieuwd naar de achtergronden en het tot standkomen van het onderzoek. Zeg maar: waar is de data op gebaseerd, hoe is er gemeten, genormeerd, etc. En wat me maar blijft bezighouden: hoe is er gecorrigeerd voor (zoiets als) inwoneraantal?
Het is inderdaad toeval dat landen waar wij aktief zijn hoog staan. China zoals je noemt kent veel dierenleed. Maar ten tijde van de Olympische Spelen was er veel media aandacht en werden ook deze zaken aan het licht gebracht. Nu die spelen weer voorbij zijn zakt de aandacht wat weg. Maar beren worden er nog altijd misbruikt voor hun gal en onlangs werd een vrachtwagen met honden vrijgekocht voor 15.000 dollar. Dus door betaling van geld kregen dieren vrijheid terug, maar de volgende vrachtwagen waar gaat die heen? Kortom het is altijd moeilijk een grens te trekken. Dierenleed waar ook is dierenleed.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:23 schreef Stranger het volgende:
- Zijn de methodiek en 'rauwe' resultaten van het onderzoek online terug te vinden? Zo ja, is er een link naar, zo nee: hoe kan ik deze dan inzien?
- Is het toeval dat stichting Dierenhulp opereert in 5 van de landen in de top 7 van dierenleed? Kan het zijn dat de metingen 'vervuild' zijn omdat het jullie meer opvalt in landen waar jullie actief zijn.
- Hoe komt het dat tweede- en derdewereldlanden als China of sommige Afrikaanse landen als Zuid Afrika zo laag op de lijst staan?
Dus als ik heb goed begrijp zou het dus prima zo kunnen zijn dat Nederland hoog scoort omdat we hier een cultuur van relatieve openheid hebben?quote:Op woensdag 27 april 2011 20:27 schreef Dierenhulp het volgende:
Meten is altijd moeilijk. Immers geen enkele overheid staat te popelen om inzage te geven in wat er mis zou zijn in welke tak. Daarom hebben we ook aangegeven dat de lijst zoals we die hebben samengesteld een graadmeter is. Samengesteld op basis van rapportages van dierenartsen wereldwijd, collega organisaties, toeristen die gewapend met camera beelden hebben gemaakt, media berichten.
ter vergelijk een land als Noord Korea staat niet in de lijst, terwijl wij er gevoegelijk van uit kunnen gaan dat er ook daar dierenleed bestaat en dieren gegeten worden. Maar je komt eenvoudig Noord Korea niet in.
Nemen we het land Aruba wat 32.000 inwoners teld dan hebben we daar bevestigd gekregen via de overheid dat jaarlijks minimaal 9000 dieren afgemaakt worden en soms zonder pre verdoving. De verhouding zorg dan mede voor een hogere notering.
Wij richten ons op het buitenland maar ook het Koninkrijk nederland overzee. Dus Antillen waar de nederlandse overheid niets doet voor dieren ook de Nederlandse Dierenbescherming niet.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:28 schreef oh-oh het volgende:
Ik zie op jullie site veel over wat jullie doen in het buitenland, maar eigenlijk zie ik niet terug hoe jullie in eigen land actief zijn.
Op de lijst staat NL zo hoog, zijn er niet genoeg zaken om hier aan te pakken ipv de focus op het buitenland te leggen ?
Circusdieren van mij hoeft het niet. Dieren ter vermaak...... En zoals we 2 weken terug konden zien de mishandeling van een Olifant door een Roemeense verzorger van een circus in Engeland. Nee persoonlijk zeg ik dieren horen niet in welk circus ook thuis.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:30 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik denk dat mijn tweede vraag gemist is, maar doen jullie ook iets voor dieren
in het circus. Zou er niet gewoon een verbod moeten komen in Nederland om
dieren in het circus te (mis) gebruiken?
edit; eigenlijk natuurlijk wereldwijd maar dat wordt een beetje moeilijk,
dus laten we zeggen ''om te beginnen met een verbod in Nederland''
ja, daar zijn we het dus over eens, maar zijn jullie daar ook mee bezig?quote:Op woensdag 27 april 2011 20:35 schreef Dierenhulp het volgende:
[..]
Circusdieren van mij hoeft het niet. Dieren ter vermaak...... En zoals we 2 weken terug konden zien de mishandeling van een Olifant door een Roemeense verzorger van een circus in Engeland. Nee persoonlijk zeg ik dieren horen niet in welk circus ook thuis.
Het naar Nederland halen van dieren is geen oplossing voor het daadwerkelijke probleem dat zich in die landen bevind. Immers de wagen met 20 dieren die anders vergast zouden worden in een dodingstation komen in Nederland. Maar de volgende 20 wat gaat daarmee gebeuren?quote:Op woensdag 27 april 2011 20:34 schreef Snakey het volgende:
Hoe staan jullie tegenover de verschillende organisaties die asieldieren uit het buitenland (bijvoorbeeld Spanje en Griekenland) naar Nederland halen om hier te plaatsen? En bestaat er een samenwerking?
Mooie insteek.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:39 schreef Dierenhulp het volgende:
[..]
Het naar Nederland halen van dieren is geen oplossing voor het daadwerkelijke probleem dat zich in die landen bevind. Immers de wagen met 20 dieren die anders vergast zouden worden in een dodingstation komen in Nederland. Maar de volgende 20 wat gaat daarmee gebeuren?
Uiteraard verzorgen wij ook wel eens dat een dier vanuit het buitenland naar Nederland komt. Maar dan wel met alle juiste papieren, gezondheidverklaring, entingen en heel belangrijk de eigenaar van het dier die het persoonlijk meeneemt.
Maar onze aanpak is de problemen bij de bron aanpakken. Dus dierenleed voorkomen. En dat doe je enkel door te steriliseren. Immers door ter plekke in het land van herkomst te helpen voorkom je dat de populatie gaat groeien. Plus je toont op die wijze de bevolking en overheid hoe het ook kan. Op een diervriendelijke wijze.
Ja wijw erken met een aantal organisaties heel fijn en plezierig samen in eigen land en helpen elkaar waar we kunnen.
Proefdieren dat moet gestopt worden. In 2009 werden in Nederland 500.000 afgemaakt die gefokt waren om diverse proeven op uit te oefenen, maar uiteindelijk overcompleet waren. Onder deze 500.000 dieren bevonden zich honden, katten, apen en uiteraard de muis en rat.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:30 schreef eight het volgende:
Ik heb begrepen dat er jaarlijks 12 miljoen proefdieren in Europa opgeofferd worden.
Het is dan ook goed nieuws dat vanaf 2013 geen proefdieren meer worden ingezet voor de cosmetica
Toch blijven er in de EU nog altijd miljoenen proefdieren nodig, terwijl dezelfde onderzoeken ook in Amerika en Azië plaatsvinden.
Kan daar niets tegen gedaan worden? En in hoeverre heeft u organisatie zicht op de noodzaak van dierproeven?
In eigen land is inderdaad nog veel mis maar organisaties als de DB en Wakker Dier en Proefdier Vrij hebben gelukkig een sterke lobby rochting politiek. En juist daar moet nog heel veel veranderen als het om dieren gaat.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:28 schreef oh-oh het volgende:
Ik zie op jullie site veel over wat jullie doen in het buitenland, maar eigenlijk zie ik niet terug hoe jullie in eigen land actief zijn.
Op de lijst staat NL zo hoog, zijn er niet genoeg zaken om hier aan te pakken ipv de focus op het buitenland te leggen ?
Loopt u daar vaak tegen een 'bemoei je met je eigen zaken' houding aan, of staat men er wel voor open?quote:Op woensdag 27 april 2011 20:39 schreef Dierenhulp het volgende:
Maar onze aanpak is de problemen bij de bron aanpakken. Dus dierenleed voorkomen. En dat doe je enkel door te steriliseren. Immers door ter plekke in het land van herkomst te helpen voorkom je dat de populatie gaat groeien. Plus je toont op die wijze de bevolking en overheid hoe het ook kan. Op een diervriendelijke wijze.
Ja hoor, geloof het of niet, maar ik heb een poosje met een circus meegetrokken, én jaren in een dierentuin gewerkt. Verder ben ik een dierenwatje van de ergste soort, maar je hebt dierenleed en dierenleed.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:35 schreef Dierenhulp het volgende:
Circusdieren van mij hoeft het niet. Dieren ter vermaak...... En zoals we 2 weken terug konden zien de mishandeling van een Olifant door een Roemeense verzorger van een circus in Engeland. Nee persoonlijk zeg ik dieren horen niet in welk circus ook thuis.
Moet 't of of dan? Wat mij betreft hebben dieren niets te zoeken in een klein hokje en ze kunstjes laten doen in een circus vind ik al helemaal niets, of er ondertussen nu proefdieren verminkt worden of er iemand foie gras eet doet daar niets aan af.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:44 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ja hoor, geloof het of niet, maar ik heb een poosje met een circus meegetrokken, én jaren in een dierentuin gewerkt. Verder ben ik een dierenwatje van de ergste soort, maar je hebt dierenleed en dierenleed.
Helaas heb ik de beelden gezien van de vrachtwagen met honden. En van het onverdoofd slachten. Dat staat beide (wat mij betreft) in geen verhouding tot het leed van dieren in een circus of een dierentuin. Ik zou prima zonder kunnen (geldt zowel voor het circus als voor een dierentuin).
Ik spring een beetje van de hak op de tak, maar: fois gras, bio-industrie, proefdieren met oogschaduw op, experimenten met ratten, een katje in de glasbak, onverdoofd slachten, kiloknallers... Het kan zoveel anders. En als ik dit zo zie, dan zie ik vele malen liever een leeuw in een circus of een dierentuin.
Wat mij betreft mag het even of of. Circussen en dierentuinen zijn erg in het oog springend, maar een beetje zonde om daar je tijd en middelen op te richten. Imho that is!quote:Op woensdag 27 april 2011 20:51 schreef Harajuku. het volgende:
Moet 't of of dan? Wat mij betreft hebben dieren niets te zoeken in een klein hokje en ze kunstjes laten doen in een circus vind ik al helemaal niets, of er ondertussen nu proefdieren verminkt worden of er iemand foie gras eet doet daar niets aan af.
Beste Stranger,quote:Op woensdag 27 april 2011 20:51 schreef Stranger het volgende:
Voordat ik dalijk een enorme discussie begin over wat ik het nut vind van proefdieren, wil ik toch graag nog even terug naar de lijst en de manier waarop deze is vastgesteld. Er werd al een goed begin gemaakt met uitleggen hoe de lijst is samengesteld maar als iemand die het vanuit een meer wetenschappelijk oogpunt bekijkt, ben ik niet helemaal tevreden met alleen een vermelding van bronnen zonder onderbouwing van (vergelijkende) cijfers of resultaten.
Is het dus mogelijk het volledige artikel of onderzoek ergens in te zien?
Datzelfde vind ik eigenlijk gelden voor de Bio-industrie en Kosjer slachten.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:54 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Wat mij betreft mag het even of of. Circussen en dierentuinen zijn erg in het oog springend, maar een beetje zonde om daar je tijd en middelen op te richten. Imho that is!
Zeker, bedankt voor de reactie en bedankt dat je op zo'n korte termijn hier op FOK! live toelichting komt geven, zouden veel organisaties een voorbeeld aan kunnen nemenquote:Op woensdag 27 april 2011 20:57 schreef Dierenhulp het volgende:
[..]
Beste Stranger,
[..]
Vertrouwend je een beter inzich gegeven te hebben.
Klopt, talloze rapporten via de PVV of PvdD of Wakker Dier, proefdier vrij etc geven inzicht in bepaalde bedrijfstakken. Die openheid is te siren omdat men zelf ook inziet waar problemen zijn. Maar dan moet men er vervolgens wel iets mee doen.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:52 schreef Greys het volgende:
Even wachten, de voorzitter ziet even door de bomen het bos niet meer, ik ga de vragen die nog open staan één voor een voorleggen even
Voorzitter, deze vraag van ElisaB staat nog open:
Dus als ik heb goed begrijp zou het dus prima zo kunnen zijn dat Nederland hoog scoort omdat we hier een cultuur van relatieve openheid hebben?
Let wel: ik ben er niet op uit de boel te bagatelliseren, maar ergens is er een (klein) stemmetje in me dat de resultaten van het onderzoek in twijfel trekt. En daardoor raak ik de boodschap uit het oog. En ik heb er echt lanbg over nagedacht en ik kom er steeds weer op uit dat het ontbreken van de verantwoording over de methodologie voor mij de reden is.
Is het artikel zo wij het kennen wellicht een slap aftreksel van het volledige artikel?
Ik krijg de nieuwsbrief niet geopend ,ik krijg een melding dat het bestand beschadigd is.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:45 schreef Dierenhulp het volgende:
Een vraag ging over onze financiele huishouding. Nu heb ik een primeur voor jullie met deze link. Dit is onze nieuwste uitgave die pas dit weekend naar de donateurs gestuurd gaat worden. In de pdf kun je zien wat onze bestedingen en kosten waren over het afgelopen boekjaar.
We maken dit elk jaar keurig bekend aan de donateur.
Lees hier alles in de nieuwste versie van de Nieuwsbrief: http://www.dierenhulp.nl/img/media/SD_nieuwsbericht201104.pdf
Ik krijg hem gewoon openquote:Op woensdag 27 april 2011 21:00 schreef indaha het volgende:
[..]
Ik krijg de nieuwsbrief niet geopend ,ik krijg een melding dat het bestand beschadigd is.
Kan een andere fokker even kijken of het wel lukt want dan ligt het aan mij en niet aan de link.
Heel graag gedaan, we hebben niets te verbergen en hopen enkel dat veel leed een halt wordt toegeroepen en trachten daar een steentje aan bij te dragen.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:59 schreef Stranger het volgende:
[..]
Zeker, bedankt voor de reactie en bedankt dat je op zo'n korte termijn hier op FOK! live toelichting komt geven, zouden veel organisaties een voorbeeld aan kunnen nemen
Ik krijg hem wel gewoon open.quote:Op woensdag 27 april 2011 21:00 schreef indaha het volgende:
[..]
Ik krijg de nieuwsbrief niet geopend ,ik krijg een melding dat het bestand beschadigd is.
Kan een andere fokker even kijken of het wel lukt want dan ligt het aan mij en niet aan de link.
Ik heb de nieuwsbrief gezien en hij werkte keurig bij mijquote:Op woensdag 27 april 2011 21:00 schreef indaha het volgende:
[..]
Ik sla even overquote:Op woensdag 27 april 2011 21:02 schreef Dierenhulp het volgende:
Ter illustratie dierenleed wereldwijd.
Pas wel op de beelden zijn zeer schokkend.
Maar we moeten er onze ogen niet voor sluiten het heeft plaats en soms dichterbij dan we denken.
Ik klik nooit meer op dat soort filmpjes; die achtervolgen me terwijl ik probeer te slapen, nee bedanktquote:Op woensdag 27 april 2011 21:02 schreef Dierenhulp het volgende:
Ter illustratie dierenleed wereldwijd.
Pas wel op de beelden zijn zeer schokkend.
Maar we moeten er onze ogen niet voor sluiten het heeft plaats en soms dichterbij dan we denken.
Hier kun je m wel openen: https://docs.google.com/viewerquote:Op woensdag 27 april 2011 21:00 schreef indaha het volgende:
[..]
Klopt veel leed. Griekenland bijvoorbeeld. Aan het einde van het vakantieseizoen als de toeristen allen vertrokken zijn begint het afmaken van de honden en katten die je overal zag. Tijdens het jachtseizoen schiet men werkelijk op alles wat beweegt. De klineik op het eiland Lesbos die wij al jaren ondersteunen wordt dan overspoeld met aangeschoten dieren. Zelfs de diverse vogelsoorten zijn niet veilig. En die feiten blijven vaak onderbelicht. Maar tellen wel degelijk mee. Spanje de windhond die als hij geen geld meer wint voor zijn eigenaar opgahenagen of verbrand wordt. Stierenvechten, fokken, slachten kortem legio voorbeelden helaas.quote:Op woensdag 27 april 2011 21:01 schreef Harajuku. het volgende:
Ja, als je animal cops wel eens hebt gekeken is het erg raar dat Amerika niet terugkomt in de top 10. In Amerika zijn er ook ontzettend veel pretnestjes, asiels zitten nog tig keer voller dan asiels in Nederland. Perfect gezonde dieren worden afgemaakt omdat er gewoon teveel huisdieren rondlopen.
België, dat is broodfokhemel. Je kan je pup gewoon online bestellen en die wordt geleverd alsof het de post betreft. Twee weken later gaat 't beest na te hebben geleden dood door ziektes.
Spanje, Griekenland e.d. hebben helemaal geen kaas gegeten van dierwelzijn. Loopt en leeft daar ook allemaal op straat en niemand die het een zier interesseert.
Ik geloof niet dat Nederland echt zo hoog staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |