Hoezo diversiteit?
Buren met een verschillende etnische afkomst hebben minder vertrouwen in elkaar dan buren met dezelfde afkomst. In buurten met een grote etnische diversiteit is het vertrouwen in de buurt daarom laag. Dit blijkt uit onderzoek van Bram Lancee en Jaap Dronkers, uitgevoerd aan het Europees Universitair Instituut in Florence.
Zowel allochtone als autochtonen vertrouwen elkaar niet. Etnische diversiteit heeft negatieve invloed op solidariteit en vertrouwen van buurtbewoners. Goed dat dit weer eens aandacht krijgt. Politici doen er te gemakkelijk over. Alsof het onderling vertrouwen vanzelf gaat groeien. Onderlinge verschillen leiden eerder tot onverschilligheid dan tot sociale toenadering. Door grote etnische verschillen kruipen mensen in hun schulp. Dan kunnen we de conclusie toch meteen trekken? “jij op je eilandje en ik op de mijne”?
Waarom moeten we dan blijven doorzeuren over diversiteit? Mensen met verschillende etnische achtergronden vertrouwen elkaar niet. Waarom dan doordringen? Ieder op z’n eigen eilandje kan toch ook prima werken? De Marokkaan heeft geen zin in stamppot en de autochtone Nederlander kan kotsen van al het lamchum en kebab. De chinees bekijkt het heel zakelijk. Als de nasi maar over de toonbank gaat, dan is het prima! Zo een gedachte is toch niet verkeerd?
Gewoon meer Chinese buurten, meer Marokkaanse buurten, meer “blanke” buurten en meer “zwarte” buurten. Soort bij soort. Laten ze samen werken aan een voor hun vertrouwde buurt. Een buurt waar mensen zich geïdentificeerd voelen met hun buren. Waar ieder omringd is door zijn soortgenoten?
We kunnen toch concluderen dat het de dood simpele waarheid is? Onze basis instincten kunnen we toch niet negeren? Doen alsof we iets graag willen terwijl onze eigen lichaam zich tegen verzet? Etnische groepen beschouwen elkaar als indringers. Indringers worden als vijanden gezien en moeten geweerd worden. Mijn buurman en mij zijn anders. We hebben een andere haarkleur, andere huidskleur en we hebben andere kleren aan. Dat respecteer ik. Maar ik heb geen behoefte om zijn vertouwen te winnen. Door het gezeur van etnische diversiteit gaan we twijfelen aan onze basis instincten.“Zijn deze mensen daadwerkelijk een gevaar of niet?” Wanneer de ‘indringers’ laten merken c q bewijzen geen wezenlijk gevaar en onze samenleving goedgezind te zijn, komt het goed. Anders blijft het tobben. Het gezamenlijk werken aan maatschappelijke doelen voor diversiteit mag van mij gisteren al de prullenbak in. Geef ieder gewoon z’n eigen ruimte! Oftewel, hun op hun eilandje en wij op de onze.
Discussie uitvoeren zonder gezicht. Dit is een experiment. Graag niet ingaan op de anonimiteit maar op de inhoud.