Nee God maakte de wereld perfect ... en gaf mensen een eigen wil (gelukkig) Hij HOOPT dat de wereld perfect is/blijft maar er bestaat ook nog zo iets als naar de duivel luisteren ... we hebben het hier gister nog over gehad in de kerk.... iedereen zondigd (ik ook) maar daar hoef je je niet aan toe te geven.... Nobody's perfect alleen God hoopt nog altijd dat iedereen uiteindelijk bij Hem terecht komt!quote:Op zaterdag 23 april 2011 04:12 schreef ZureMelk het volgende:
Vorige deel van dit topic:
Waarom zou God niet bestaan?
Mijn redenen om niet in God te geloven:
Als de perfecte, alwetende en almachtige God zou bestaan dan moet zijn schepping daar een weerspiegeling van zijn en dus ook perfect zijn.
Laten we kijken of dit het geval is.
God maakte de mens toch naar zijn evenbeeld? Deze vrije wil, en ons beoordelingsvermogen hebben we dan ook van god.. Als wij als mens naar de duivel kunnen neigen, dan zou god zelf dus ook door de duivel beïnvloed kunnen worden?quote:Op zaterdag 23 april 2011 06:05 schreef PuntMutss het volgende:
[..]
Nee God maakte de wereld perfect ... en gaf mensen een eigen wil (gelukkig)
Volgens mij wordt dat ook niet toegezegd; De bonus van geloven komt pas na de dood. (Dat is uiteraard ook makkelijker te verdedigen, aangezien niemand dat kan beoordelen)quote:Op zaterdag 23 april 2011 04:13 schreef ZureMelk het volgende:
Gelovigen worden niet aantoonbaar ontzien op wat voor manier dan ook door God.
Het is inderdaad een amusant verhaal met een aantal leermomenten, maar dat zie je ook terug in b.v. sprookjes. Eng wordt het pas als mensen het verhaal als waarheid aannemen, met alle vreemde gevolgen van dien.quote:Op zaterdag 23 april 2011 07:06 schreef Plugin het volgende:
Het oude testament is niet meer van deze tijd (afgezien er best mooie verhalen in staan), in het nieuwe staan in elk geval genoeg levenslessen.
Geloven in het "goede". Wat behelst dat goede precies?quote:Op zaterdag 23 april 2011 07:06 schreef Plugin het volgende:
Dus voor mij is het niet zozeer het geloven in god maar het geloven in het goede, en ja god zou dan goed zijn.
Dat het niet-bestaan niet kan worden bewezen vind ik altijd zo'n kromme bocht. Ik kan wel honderden theorieën bedenken welke niet kunnen worden ontkracht, maar toch door ieder weldenkend mens als fictie worden weggezet.quote:Op zaterdag 23 april 2011 08:55 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
sindsdien aanvaarden vrijwel alle serieuze denkers dat gods bestaan, of niet-bestaan, niet kan worden bewezen.
Mag ik even opmerken dat volgens mij al de onderstaande 'gebreken' geen bewijs leveren dat de wereld niet door God geschapen zou kunnen zijn.quote:Op zaterdag 23 april 2011 04:12 schreef ZureMelk het volgende:
Vorige deel van dit topic:
Waarom zou God niet bestaan?
Mijn redenen om niet in God te geloven:
Als de perfecte, alwetende en almachtige God zou bestaan dan moet zijn schepping daar een weerspiegeling van zijn en dus ook perfect zijn.
Laten we kijken of dit het geval is.
(...)
Simpel voorbeeld:quote:Op zaterdag 23 april 2011 10:45 schreef yarnamc het volgende:
Waarom heeft Leibniz ongelijk toen hij stelde : "Alhoewel de wereld niet perfect is, is deze wereld de beste onder de mogelijke."
Met andere woorden : het kan zijn dat alles gebrekkig is, maar er bestond geen mogelijkheid alles overeenkomstig met natuurwetten beter te maken.
Welke religie hangt een baby dan aan volgens jou ?quote:Ik zou ook graag even weten hoe je "We worden allemaal als atheïsten geboren (...)" onderbouwt, aangezien het AMP altijd al religie omvatte. Ik zou eerder stellen : "We worden allemaal religieus en spiritueel geboren".
Deels eens. Iets dat niet falsificeerbaar is hoort per definitie buiten wetenschappelijke discussies te worden gehouden - maar er is geen enkele reden om dergelijke zaken in niet-wetenschappelijke discussies te negeren.quote:"De God hypothese is niet falsifieerbaar dus neemt de logisch denkende mens God niet voor waar aan. Iets dat bestaat kan worden omschreven, God niet. Iets dat per definitie niet falseficeerbaar is dient buiten discussies aangaande zaken die bestaan gehouden te worden."
Het is namelijk een argumentum ad ignoratiam.
Ik zou het nog net iets anders willen formuleren: we worden allemaal geboren met een aanleg voor religie. Maar niemand wordt geboren met een specifieke religieuze overtuiging.quote:Op zaterdag 23 april 2011 10:45 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik zou ook graag even weten hoe je "We worden allemaal als atheïsten geboren (...)" onderbouwt, aangezien het AMP altijd al religie omvatte. Ik zou eerder stellen : "We worden allemaal religieus en spiritueel geboren".
Misschien niet helemaal waar. Er zijn onderzoeken zijn die stellen dat de aanleg voor religie (in het algemeen, idd geen specifieke overtuiging) genetisch bepaald is - en dat het mogelijk is er geen aanleg voor te hebben.quote:Op zaterdag 23 april 2011 10:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou het nog net iets anders willen formuleren: we worden allemaal geboren met een aanleg voor religie.
Zou dit behandelbaar zijn ?quote:Op zaterdag 23 april 2011 10:56 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Misschien niet helemaal waar. Er zijn onderzoeken zijn die stellen dat de aanleg voor religie (in het algemeen, idd geen specifieke overtuiging) genetisch bepaald is - en dat het mogelijk is er geen aanleg voor te hebben.
Er zou vast op geselecteerd kunnen worden in de baarmoeder.quote:
I concur. Mensen dommer maken is lijkt me ook eenvoudiger dan ze slimmer maken.quote:Op zaterdag 23 april 2011 11:04 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Er zou vast op geselecteerd kunnen worden in de baarmoeder.
Maar aangezien de overweldigende meerderheid van de wereldbevolking een geloof heeft denk ik dat men eerder de atheisten eruit zou filteren.
Maar moet je als ontwerper van het universum niet alles gaan wijzigen, opdat die blinde vlek er niet is? Stel je bent ontwerper en je hebt alles al uitgedacht : zwaartekracht, elektromagnetisme, abiogenese, evolutietheorie,... Alles zit in je hoofd, zodat leven mogelijk wordt en zodat het leven het zogoed mogelijk heeft. Je redeneert echter even en ziet dat die evolutietheorie ervoor zal zorgen dat mensen een blinde vlek hebben, hoe wil jij dat als ontwerper dan aanpakken, zodat die blinde vlek er niet is? Is dat niet onmogelijk zonder heel die evolutietheorie, al die wetten, ... aan te passen? Mogelijk zal dat weer andere beperkingen opleveren. Aldus komt Leibniz tot de conclusie : dit is de beste wereld van de mogelijke.quote:Op zaterdag 23 april 2011 10:52 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Simpel voorbeeld:
Onze ogen zijn stompzinnig ontworpen. De blinde vlek kan eenvoudig vermeden worden.
Evolutionair gezien is dit logisch. Een ontwerper moet echter hebben zitten slapen.
Er zijn miljoenen voorbeelden van dingen die beter zouden kunnen als je er echt voor gaat zitten.
Ik zou eigenlijk, in mijn onwetendheid (want ik heb het nooit onderzocht), denken dat babies pantheïstisch of ietsistisch zijn.quote:[..]
Welke religie hangt een baby dan aan volgens jou ?
Atheisme is niets meer of minder dan niet actief in een god geloven. Als je het begrip god niet kan begrijpen ben je dus een impliciete atheist.
Hoewel ik toegeef dat "de heilige borsten" mogelijk een religie zijn voor babies.
Volledig mee eens, want dat is wat ik probeerde duidelijk te maken met mijn reactie op ZureMelk.quote:[..]
Deels eens. Iets dat niet falsificeerbaar is hoort per definitie buiten wetenschappelijke discussies te worden gehouden - maar er is geen enkele reden om dergelijke zaken in niet-wetenschappelijke discussies te negeren.
Nou, dán zijn pas de rapen gaar.quote:Op zaterdag 23 april 2011 11:04 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Er zou vast op geselecteerd kunnen worden in de baarmoeder.
Maar aangezien de overweldigende meerderheid van de wereldbevolking een geloof heeft denk ik dat men eerder de atheisten eruit zou filteren.
Dan zitten we volgens jou opgezadeld met een God met menselijke beperktheden? Alsdus, komt je dan tot de conclusie: dit is de beste god van de mogelijke?quote:Maar moet je als ontwerper van het universum niet alles gaan wijzigen, opdat die blinde vlek er niet is? Stel je bent ontwerper en je hebt alles al uitgedacht : zwaartekracht, elektromagnetisme, abiogenese, evolutietheorie,... Alles zit in je hoofd, zodat leven mogelijk wordt en zodat het leven het zogoed mogelijk heeft. Je redeneert echter even en ziet dat die evolutietheorie ervoor zal zorgen dat mensen een blinde vlek hebben, hoe wil jij dat als ontwerper dan aanpakken, zodat die blinde vlek er niet is? Is dat niet onmogelijk zonder heel die evolutietheorie, al die wetten, ... aan te passen? Mogelijk zal dat weer andere beperkingen opleveren. Aldus komt Leibniz tot de conclusie : dit is de beste wereld van de mogelijke.
quote:Op zaterdag 23 april 2011 11:24 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik zie nu echter wel dat ik zonder het te beseffen een deïstische God verondersteld heb, in plaats van de christelijke.
Daar heeft hij in zijn almachtige wijsheid ongetwijfeld een almachtig mooie oplossing voor.quote:Op zaterdag 23 april 2011 11:24 schreef yarnamc het volgende:
hoe wil jij dat als ontwerper dan aanpakken, zodat die blinde vlek er niet is?
Mee eens, alhoewel ik het mogelijk acht dat een baby direct pantheïstisch of ietsistisch wordt bij het aanschouwen van de wereld. Geen enkele baby wordt echter volgens mij atheïstisch geboren.quote:Op zaterdag 23 april 2011 10:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou het nog net iets anders willen formuleren: we worden allemaal geboren met een aanleg voor religie. Maar niemand wordt geboren met een specifieke religieuze overtuiging.
Overigens is de vraag of mensen wel of niet religieus worden geboren niet zo heel interessant voor de vraag of goden daadwerkelijk bestaan: er zijn goed verklaringen mogelijk voor het bestaan van religie die geheel niets te maken hebben met het daadwerkelijke bestaan van goden.
Nee, de conclusie heeft niets met God te maken. De conclusie is : dit is de beste wereld van de mogelijke. En als het de beste wereld van de mogelijke is, dan kan die geschapen zijn door de beste God van de mogelijke natuurlijk (hoeft ook niet noodzakelijk zo te zijn). De deïstische God is niet beperkt, dus ik zie niet goed waar je die menselijke beperktheden ziet. Een perfecte God kan nooit een wereld scheppen, die perfecter is, dan mogelijk is. Daarom is hij nog niet beperkt.quote:Op zaterdag 23 april 2011 11:50 schreef ATON het volgende:
yamamc:
[..]
Dan zitten we volgens jou opgezadeld met een God met menselijke beperktheden? Alsdus, komt je dan tot de conclusie: dit is de beste god van de mogelijke?
Dat is juist het punt : ik denk van niet.quote:Op zaterdag 23 april 2011 12:02 schreef Arcee het volgende:
[..]
Daar heeft hij in zijn almachtige wijsheid ongetwijfeld een almachtig mooie oplossing voor.
De imperfecties gaan veel en veel verder als alleen het luisteren naar de Duivel. Alleen in de categorie menselijke psyche zou je dat kunnen gebruiken als excuus maar zelfs daar is het overduidelijk een onzinning argument. We weten van een groot deel van de psychiatrische en psychologische aandoeningen waardoor ze veroorzaakt worden en ondanks dat het vaak niet makkelijk is om die zaken te behandelen is het onweerlegbaar dat de uitleg het is de duivel totaal niet werkt en zaken als therapie, medicijnen en in enkele gevallen medische handelingen wel een significant effect hebben.quote:Op zaterdag 23 april 2011 06:05 schreef PuntMutss het volgende:
[..]
Nee God maakte de wereld perfect ... en gaf mensen een eigen wil (gelukkig) Hij HOOPT dat de wereld perfect is/blijft maar er bestaat ook nog zo iets als naar de duivel luisteren ... we hebben het hier gister nog over gehad in de kerk.... iedereen zondigd (ik ook) maar daar hoef je je niet aan toe te geven.... Nobody's perfect alleen God hoopt nog altijd dat iedereen uiteindelijk bij Hem terecht komt!
Ik blijf het vreemd vinden dat mensen de God van Abraham als goed blijven verdedigen.quote:The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |