http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)zinsmoordenaar.dhtmlMeer dan anderhalf jaar nadat Xavier Dupont de Ligonnès in Nantes zijn gezin en twee honden executeerde en in de tuin begroef, is de man nog altijd spoorloos. De politie in Zuid-Frankrijk heeft onlangs nieuwe sporen aangetroffen in de buurt van Roquebrune-sur-Argens, waar hij in april 2011 kort na de vijfvoudige moord op zijn vrouw en vier kinderen voor het laatst gezien was. Mogelijk pleegde Ligonnès zelfmoord en liggen zijn stoffelijke resten in de grotten of een oude mijnschacht.
De vijfvoudige gezinsmoord schokte in 2011 Frankrijk. Xavier Dupont de Ligonnès schoot zijn vrouw Agnès (49) en zijn kinderen Thomas (21), Arthur (18), Anne (16) en Benoît (13) in hun slaap dood. Pas enkele dagen later werden hun lichamen in de tuin ontdekt.
De politie kwam Xavier Dupont de Ligonnès al snel op het spoor in het zuiden van Frankrijk. Nabij Roquebrune-sur-Argens was hij het laatst gezien in een hotel. Maar het spoor hield snel op.
Nieuwe sporen
Ondanks een internationaal aanhoudingsbevel kwam er nog nauwelijks schot in de zaak. Tot er enkele dagen geleden nieuwe sporen zijn opgedoken. De politie doorzoekt nu grotten en oude mijnen.
'We zullen de plaatsen die eerder al doorzocht werden, niet opnieuw uitkammen. Deze keer richten we ons op moeilijk toegankelijke plaatsen zoals grotten, oude mijnen en afgelegen wandelpaden', zegt een politiewoordvoeder. Mogelijk heeft Xavier Dupont de Ligonnès enkele dagen na de slachtpartij zelfmoord gepleegd en zijn de agenten nu op zoek naar zijn stoffelijke resten.
De politie sluit echter niet uit dat de dader van de vijfvoudige gezinsmoord nog altijd voortvluchtig is en zich schuilhoudt in een van de vele huizen van zijn uitgebreide en rijke familie. Die familie is van adellijke afkomst. Onder meer de 19de eeuwse dichter Lamartine behoort tot zijn voorouders en er stroomt zelfs koninklijk bloed door zijn aderen.
Intellectueel verheven
Intellectueel voelde zonderling Xavier Dupont de Ligonnès zich verheven. Dat blijkt onder meer uit mails die openbaar werden gemaakt. Hij beschouwde zichzelf als een prominent lid van de katholieke elite die 'boven de massa verheven is'. Zo schreef hij in de mails: 'Ik denk dat ik een meerderwaardigheidscomplex heb. Zo kan je het noemen. Maar het is wel gebaseerd op de simpele vaststelling dat ik tot een groep van mensen behoor die intelligent en vastberaden zijn en in balans op geestelijk en lichamelijk vlak. Zulke mensen zijn zeldzaam in vergelijking met de massa. Mijn hele jeugd heb ik gewijd aan religie en geloof. Tot op zo'n hoogte dat ik niet zoals andere adolescenten rebelleerde of me liet gaan in drugsgebruik over rokkenjagerij.'
Minnares
Dat laatste klopt niet helemaal, want De Ligonnès had financiële problemen. Zo dook er kort na de moorden een minnares op aan wie hij grote sommen geld had gevraagd.
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P