Ja maar het probleem is dat ik niet weet hoe en met wie, omdat je sowieso al snel het risico loopt dat mensen je vreemd vinden of dat mensen het niet goed met je kunnen vinden omdat je vreemde interesses hebt waar zij niks of bijna niks van begrijpen. Ik denk dat bijna niet in mijn klas die ik dit jaar heb gehad geïnteresseerd was in filosofie of linguïstiek, wat van mij interesses zijn.quote:Op donderdag 21 april 2011 16:56 schreef leeell het volgende:
persoonlijk denk ik dat (licht)autistisch mensen (als er sowieso sprake van is, sommige "professionals" willen maar al te graag een stempel drukken op mensen) het meest worden tegengehouden door familie en anderen niet zo zeer door hun (mogelijke) aandoening, ik zou zeggen ga er actief wat aan doen, probeer gewoon wat vaker contact te leggen, draai je leven om
forum zoals Fok! is een perfecte plek om gewoon casual wat gesprekjes en contactjes te leggen (genoeg subfora voor jouw interesses!), en dat breid je gewoon uit naar contacten bij studies die je wellicht bij interesses gaat volgen ed.quote:Op donderdag 21 april 2011 16:59 schreef Decisions het volgende:
[..]
Ja maar het probleem is dat ik niet weet hoe en met wie, omdat je sowieso al snel het risico loopt dat mensen je vreemd vinden of dat mensen het niet goed met je kunnen vinden omdat je vreemde interesses hebt waar zij niks of bijna niks van begrijpen. Ik denk dat bijna niet in mijn klas die ik dit jaar heb gehad geïnteresseerd was in filosofie of linguïstiek, wat van mij interesses zijn.
Misschien heb ik dat in de OP niet duidelijk gemaakt, maar het gaat hier om real-life contact en niet om online contact.quote:Op donderdag 21 april 2011 17:01 schreef leeell het volgende:
[..]
forum zoals Fok! is een perfecte plek om gewoon casual wat gesprekjes en contactjes te leggen (genoeg subfora voor jouw interesses!), en dat breid je gewoon uit naar contacten bij studies die je wellicht bij interesses gaat volgen ed.
klein beginnen [ afbeelding ]
-laat maar--quote:Op donderdag 21 april 2011 17:06 schreef Decisions het volgende:
[..]
Misschien heb ik dat in de OP niet duidelijk gemaakt, maar het gaat hier om real-life contact en niet om online contact.
Dat heb ik de OP al uitgelegd. Dat snap ik zelf dus ook niet, dat mijn gedrag vreemd overkomt is een van de redenen, andere redenen zijn dat ik niet goed weet hoe je dat moet doen en met wie.quote:Op donderdag 21 april 2011 17:08 schreef leeell het volgende:
[..]
maar waarom kan je dan geen contact maken?
puur en alleen om je interesses?
Ik luister ook naar die mensen, maar ik heb zelf die behoefte om soms iets met mensen te willen doen. Ik bedoel, ik ben graag vaak alleen, maar om altijd alleen te moeten zijn is gewoon heel vervelend als je behoefte hebt om iets te ondernemen. Als ik bijvoorbeeld naar concerten wil, of rockfestivals of iets dergelijks, heb ik niemand om mee te gaan waardoor ik het vervolgens gewoon niet doe. Ik ben twee keer naar een concert geweest, maar toen ik alleen ging was dat nogal saai en ben een andere keer met een van mijn ouders geweest, maar die kunnen niet goed tegen die muziek en daarnaast is het ook leuk om met leeftijdsgenoten te gaan.quote:Op donderdag 21 april 2011 17:22 schreef Sisiorange94 het volgende:
Trouwens TS, ik heb ook Asperger (diagnose) en maak ook moeilijk contact met andere (voor onbekende) mensen. Die diagnose maakt dan helemaal niks uit, het is alleen maar een label dat je krijgt, verder blijf je in principe hetzelfde. Ik heb zelf vooral dat ik ervan geniet om alleen te zijn en helemaal in mijn eigen interesses op te gaan, maar dat het ik een tijdje willen veranderen omdat andere mensen zeggen dat het "beter" is om sociale contacten te leggen en met andere mensen om te gaan.
Luister daar niet naar, doe gewoon wat je zelf het liefste hebt, dan ben je het gelukkigst.
Mensen vinden dat ik goed kan tekenen, ik kan ook wel redelijk goed strips maken die mensen ook vaak grappig vinden. Wat ik alleen wel vaak merk is dat mensen de humor in mijn strips grappiger vinden dan de humor die ik vaak gebruik bij sociale contacten. Verder maak ik zelf ook wel muziek, heb alleen geen muziekles, en ik discussieer graag over onderwerpen. Ook vind ik het altijd leuk om te filosoferen. Daarnaast, klinkt misschien vreemd, maar er zijn geen meisjes die ik leuk vind op dit moment. Ik zoek ook eigenlijk iemand die alternatief en intelligent is, iets wat je bij ons op school niet snel vindt sowieso...quote:Op donderdag 21 april 2011 17:42 schreef okiokinl het volgende:
autistisch of niet, je moet toch gewoon proberen om vrienden te maken met mensen. als ze je maar raar vinden en je uitlachen enzo, dan zijn ze het niet waard, moet je iemand anders zoeken. er zijn heus wel mensen te vinden die jou willen accepteren zoals je bent.
gewoon blijven proberen, dat is de enige manier. en als je naar een concert wilt, vraag dan gewoon een meisje mee di je leuk vind.
ben je ook ergens goed in?
Wat wil je na je VWO studeren denk je?quote:Op donderdag 21 april 2011 17:58 schreef Decisions het volgende:
[..]
Mensen vinden dat ik goed kan tekenen, ik kan ook wel redelijk goed strips maken die mensen ook vaak grappig vinden. Wat ik alleen wel vaak merk is dat mensen de humor in mijn strips grappiger vinden dan de humor die ik vaak gebruik bij sociale contacten. Verder maak ik zelf ook wel muziek, heb alleen geen muziekles, en ik discussieer graag over onderwerpen. Ook vind ik het altijd leuk om te filosoferen. Daarnaast, klinkt misschien vreemd, maar er zijn geen meisjes die ik leuk vind op dit moment. Ik zoek ook eigenlijk iemand die alternatief en intelligent is, iets wat je bij ons op school niet snel vindt sowieso...
Verschillende keuzes, wat ik waarschijnlijk eerst wil doen is een kunstopleiding omdat ik in de eerste plaats kunstenaar wilde worden, dan misschien een studie filosofie, theologie, linguïstiek, een specifieke taal (liefst Slavisch, Japans iets dergelijks, een erg vreemde taal in iedergeval), volkenkunde, psychologie, psychiatrie dan weer niet omdat ik dat geneeskundige deel niet interessant vind, dat is het zo'n beetje wel.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:00 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Wat wil je na je VWO studeren denk je?
Dan komt het met alternatieve contacten wel goed.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:03 schreef Decisions het volgende:
[..]
Verschillende keuzes, wat ik waarschijnlijk eerst wil doen is een kunstopleiding omdat ik in de eerste plaats kunstenaar wilde worden, dan misschien een studie filosofie, theologie, linguïstiek, een specifieke taal (liefst Slavisch, Japans iets dergelijks, een erg vreemde taal in iedergeval), volkenkunde, psychologie, psychiatrie dan weer niet omdat ik dat geneeskundige deel niet interessant vind, dat is het zo'n beetje wel.
Ja, maar dat is dan weer over een paar jaar pas natuurlijk, en ik doel nu meer op een huidige situatie. Ik vind het vervelend om nog een paar jaar te moeten wachten tot er sowieso misschien een mogelijkheid is dat het eindelijk zou lukken, en dat weet ik niet eens zeker.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:06 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan komt het met alternatieve contacten wel goed.
Je komt straks in een nieuwe VWO klas. Dan kan je proberen uit te vinden welk soort persoon met jou zou kunnen klikken. Geforceerd met mensen omgaan werkt ook niet. Als jij graag omgaat met alternatieve mensen, omdat je je daar meer prettig bij voelt en jezelf kan zijn, dan kan je hopen dat er een paar alternatievelingen in die VWO klas zitten.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:08 schreef Decisions het volgende:
[..]
Ja, maar dat is dan weer over een paar jaar pas natuurlijk, en ik doel nu meer op een huidige situatie. Ik vind het vervelend om nog een paar jaar te moeten wachten tot er sowieso misschien een mogelijkheid is dat het eindelijk zou lukken, en dat weet ik niet eens zeker.
ja, lastig als je niemand ziet die een beeje aansluit bij je interesses..quote:Op donderdag 21 april 2011 17:58 schreef Decisions het volgende:
[..]
Mensen vinden dat ik goed kan tekenen, ik kan ook wel redelijk goed strips maken die mensen ook vaak grappig vinden. Wat ik alleen wel vaak merk is dat mensen de humor in mijn strips grappiger vinden dan de humor die ik vaak gebruik bij sociale contacten. Verder maak ik zelf ook wel muziek, heb alleen geen muziekles, en ik discussieer graag over onderwerpen. Ook vind ik het altijd leuk om te filosoferen. Daarnaast, klinkt misschien vreemd, maar er zijn geen meisjes die ik leuk vind op dit moment. Ik zoek ook eigenlijk iemand die alternatief en intelligent is, iets wat je bij ons op school niet snel vindt sowieso...
Huh? Bij mij is die diagnose gesteld maar heb gewoon mijn rijbewijs gehaald hoor en niks geen vage testen hoeven doen. Ze gaan toch niet standaard in je dossier bij de huisarts kijken ofzo??quote:Op donderdag 21 april 2011 22:26 schreef schaal_9 het volgende:
Je hebt ook contactgroepen speciaal voor mensen met autisme (de autismesoos). Niet direct hip en trendy, maar wellicht een alternatief mocht je in normale groepen heel moeilijk aansluiting vinden. Ook kan het een brug zijn naar contact met mensen zonder ASS.
Houd rekening met de nadelen bij een officiële diagnose: rijbewijs halen wordt door het CBR een stuk lastiger als je Asperger (of een andere variant) hebt. Dan moet je formeel allerlei tests doen.
Ja, maar er zijn sowieso al erg weinig mensen waar ik in real-life contact mee leg. Daarnaast zou ik niet goed weten hoe je die verder moet ontmoeten, de hobbies die ik heb ik heb zijn individueel, sport interesseert me niet zo en van bijbaan zou ik geen leuke weten. Verder is daar na school vrijwel nooit tijd voor vanwege huiswerk en daarnaast op vrijdag ook niet echt omdat ik dan om half 5 naar een kunstvereniging ga. Contact dat ik daar heb is wel goed, maar het zijn geen mensen om echt iets mee af te spreken ofzo als je snapt wat ik bedoel.quote:Op donderdag 21 april 2011 23:57 schreef Rovenaar het volgende:
zoals anderen al zeiden, je moet zelf ook initiatief nemen met contact zoeken, hebben en voorstellen om iets te gaan doen na school bijv.
is helemaal niet raar (je moet ze al wel een beetje kennen, zeg al paar keer mee hebben gepraat ofzo, dus niet 5 min mee staan praten en dan dat onmiddelijk vragen) maar je snapt me wel.
en ook al zeggen ze nee,.. dan jammer,.. op naar de volgende
en voor de rest van je contactenverbreding,.. ga op een sport,.. zoek een hobby,.. zoek een bijbaan.. go outside:)
Dank je wel voor de tips, ik heb ook al geprobeerd om via internet Real-Life contacten te leggen maar dat is nog niet gelukt tot nu toe. Dat ik gevoelens/emoties op papier goed kwijt kan klopt wel, ik raak mezelf sowieso altijd kwijt in creatieve bezigheden zoals muziek enzo. Ik zat er dus ook al aan te denken om ooit in de toekomst een band op te richten, omdat dat ook een van mijn dromen is. Enige probleem is dus dat ik er geen mensen voor weet, hoewel ik wel andere mensen ken die ook Rock/Metal luisteren, is het daar weer bij dat zij al in een band spelen of er geen zin in hebben.quote:Op zaterdag 23 april 2011 13:43 schreef pietkanarie het volgende:
Ik denk inderdaad dat je goed over weg zou kunnen met alternatievere mensen. Veel 'doosnee' mensen zijn (als ze jong zijn) nog niet open-minded genoeg om om te gaan met iemand met autisme.
Alles wat anders is dan totaal normaal (maar ja, wat is normaal?) wordt niet zo geaccepteerd.
Jammer, maar ik denk niet dat jij vrienden zult vinden tussen dit soort mensen.
Ik vind sowieso dat veel mensen enorm veel langs de meetlat van 'normaal' leggen. Onzinnig, want anders is niet minder.
Wat dus niet wel zeggen dat je nooit vrienden zult maken, er zullen vast mensen die je wel kunnen accepteren en voor lief nemen dat die sociale hints je soms ontgaan of dat je wat minder flexibel reageert.
Maar de vraag is natuurlijk hoe je de mensen gaat vinden, die je wel accepteren. En dat is lastig (maar niet onmogelijk.)
Gun jezelf tijd om dingen op jezelf te doen. Sociale contacten zijn leuk, maar kosten je wel veel energie als ik het zo lees. Zorg dat je die energie behoudt, door genoeg voor jezelf te zorgen.
Mij kosten sociale contacten ook veel energie, niet door autisme maar doordat ik slechter hoor.
Ik gun mezelf veel tijd om alleen te zijn, zodat ik ook energie heb voor de sociale contacten.
En je zit nu bij een kunstverening. Misschien kun je in diezelfde creatieve hoek nog een andere vereniging vinden? Dan ben je in ieder geval op een plek waar je je talent kwijt kan en je gevoel voor creativiteit kunt delen met de andere mensen die ook lid zijn.
Wie weet ontmoet je bij die vereniging wel iemand waarmee je ook buiten de vereniging om contact kan houden.
En misschien kan internet ook wel een uitkomst zijn?? Niet alleen om een digitaal contact op te doen, maar ook voor contacten in real-life. Aan de openingpost te zien kun je dingen/gevoelens op papier wel goed verwoorden en er zijn veel mensen die het makkelijker vinden om de eerste contacten via de computer te laten verlopen. Als de toon eenmaal gezet, verlopen evt. 'real-life' afspraken misschien ook gemakkelijker. Omdat je al het een en ander van elkaar weet.
Over deze reactie is zo slecht nagedacht dat ik verder geen behoefte heb om hier inhoudelijk op in te gaan.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:17 schreef From.the.block het volgende:
wat een belachelijke argument. het enige dat ik op kan maken uit je story is dat je onwijs lui bent. wil je iets? sta dan op en do what it takes..
Ja, dat wil ik ook wel, maar de contacten leggen in het sociale gebeuren op zich is dus iets waar ik problemen mee heb. Hoewel ik moet afwachten of dat volgend jaar anders is.quote:Op zaterdag 23 april 2011 12:26 schreef WindowsFan het volgende:
Zelf heb ik zeer lichte PDD-NOS.
Ik ben ook sociaal geïsoleerd, ik geloof dat ik nu ook 2 jaar niet op een feest of whatever geweest ben. Ik hou me bezig met ICT (wat zeker een bepaalde aantrekkingskracht heeft op mijn soort mensen) en zit de hele dag achter mijn PC.
Wat wil ik hier mee zeggen? Wel, je moet je geen zorgen maken over je sociale leven als je er moeite mee hebt, ik heb het zelf ook van me afgeschoven. Ik ben gewoon niet sociaal, punt.
Doe gewoon wat je leuk of het beste lijkt, als het gaat om het sociale gebeuren.
Daar heb je dus niet echt zekerheid van. Officiëel kunnen andere mensen het niet in zien, maar of dat echt zo in de praktijk werkt vraag ik me af. Ik denk niet dat je autisme hebt, omdat je dan dus meestal ook niet weet hoe je je precies moet gedragen. Maar misschien heb je wel iets anders, waar mensen weer graag een labeltje voor verzinnen.quote:Op zaterdag 30 april 2011 20:10 schreef Snuwerd het volgende:
Hey,
Ik lees eigenlijk vooral op t forum en geef veel advies, maar autisme is me nog een erg groot raadsel. Vandaar dat ik zelf met een vraag kom:
ik heb zelf opzich wel vrienden, maar merk dat ik me vrij slecht voor mensen zelf interesseer en als ik met iemand praat heb ik het idee dat ik vaak wel weet hoe ik me zou moeten gedragen, maar ik kan het niet zo goed, want ik voel er niets voor. Op dagen dat ik me goed voel gaat het me wel okay af, maar de andere dagen ... ik reken me er ook constant op af.
Hoe is dat bij jou/jullie?
ps. ik heb nog geen psycho-educatie gehad, dus kan zijn dat ik er dan wel meer over te horen krijg.
pps. ik heb alleen je openingspost gelezen, maar als je een diagnose krijgt, dan weet alleen de GGZ, jij en huisarts het toch? Dan is er verder toch weinig om je druk over te maken?
als dat zo was, dan zou hij/zij dit onderwerp toch niet hebben gemaakt? is dus wel geinteresseerd in contact.quote:Op maandag 2 mei 2011 14:10 schreef Maanvis het volgende:
Ik heb niet alle reacties in dit topique gelezne, maar het lijkt er sterk op dat je gewoon niet sociaal bent, en niet geïnteresseerd bent in intermenselijk contact. Waarom zou je iets willen zijn wat je niet bent?
Dat lijkt me niet, TS zit alleen maar thuis tenzij ie naar school gaat, als ie echt geïnteresseerd was in contact dan was ie wel op een sport of iets dergelijks gegaan. Mensen komen niet bij elkaar aan de deur om te vragen of je alsjeblieft contact wiltquote:Op maandag 2 mei 2011 16:21 schreef okiokinl het volgende:
[..]
als dat zo was, dan zou hij/zij dit onderwerp toch niet hebben gemaakt? is dus wel geinteresseerd in contact.
is moeilijk voor autistische mensen. en als je nergens aansluiting vind, raak je nog meer ontmoedigd.quote:Op maandag 2 mei 2011 16:33 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet, TS zit alleen maar thuis tenzij ie naar school gaat, als ie echt geïnteresseerd was in contact dan was ie wel op een sport of iets dergelijks gegaan. Mensen komen niet bij elkaar aan de deur om te vragen of je alsjeblieft contact wilt.
Dat bedoelde ik ook. Was meer om TS te prikkelen om van zijn luie reet af te komen als ie sociale contacten wilquote:Op maandag 2 mei 2011 16:47 schreef okiokinl het volgende:
[..]
is moeilijk voor autistische mensen. en als je nergens aansluiting vind, raak je nog meer ontmoedigd.
maar goed, het is inderdaad wel een kwestie van actie ondernemen.
quote:Op donderdag 21 april 2011 16:48 schreef Decisions het volgende:
Ik zit ook wel op een vereniging, maar daar heb ik ook maar 1 persoon waarmee ik chat-contact heb op dit moment, waarbij het dus ook niet gelukt is om iets af te spreken tot nu toe.
Jaja, een vereniging waar je alleen chatcontacten op doet. Is dat toevallig een internetvereniging?quote:
Nee, een kunstvereniging. Maar de enige persoon daar waar ik veel mee praat, heb ik buiten die vereniging alleen chatcontact mee. Ik zit niet op een internetvereniging, ben ook geen ICT'er of iemand die daarvan houdt, dus dat soort mensen zoek ik ook niet.quote:Op maandag 2 mei 2011 17:52 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Jaja, een vereniging waar je alleen chatcontacten op doet. Is dat toevallig een internetvereniging?
Ah dank je wel, ik verwacht er in ieder geval niet teveel van, omdat ik eerder al het probleem heb gehad dat ik door teveel hoop enorme teleurstellingen kreeg. Toen ik op de school kwam waar ik nu op zit, zei mijn moeder de hele tijd dat het geweldig was. Ik geloofde daar stom genoeg in, maar toen ik erop zat was het een soort hel.quote:Op maandag 2 mei 2011 16:59 schreef N20 het volgende:
Volwassenonderwijs heb ik zelf ook gedaan en dat heeft mij enorm geholpen met nieuwe contacten en vrienden maken, want daarvoor had ik ook altijd moeite met vrienden en contacten maken, maar ik heb bij volwassen onderwijs dus enkele vriendinnen/vrienden gemaakt. Dus dat zal jou ook wel helpen! Veel succes!:)
Ja, ik weet dus niet precies hoe ik actie moet ondernemen. Als ik zomaar naar een uitgaansplek ga is er het risico dat je uitgelachen wordt omdat je alleen gaat. Ik weet dat je je daar niet iets van moet aantrekken, maar het heeft ook verder geen zin als je er alleen bent en daardoor moeilijk contact legt. Dat is namelijk makkelijker als je met meerdere mensen bent.quote:Op maandag 2 mei 2011 16:47 schreef okiokinl het volgende:
[..]
is moeilijk voor autistische mensen. en als je nergens aansluiting vind, raak je nog meer ontmoedigd.
maar goed, het is inderdaad wel een kwestie van actie ondernemen.
Ja, maar ben je dan verzekerd dat je niet verplicht bent om constant (teveel) contacten te moeten leggen?quote:Op maandag 2 mei 2011 16:50 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik ook. Was meer om TS te prikkelen om van zijn luie reet af te komen als ie sociale contacten wil.
Sociaal contact willen = Stappen ondernemen = SOCIALE DINGEN DOEN DUS!
Ik zat zelf al aan electrische gitaar te denken eigenlijk. Ik ben op dit moment bezig om veel te improviseren op piano, alleen zang lukt niet echt geweldig heb ik het idee, omdat ik niet vals zing, maar ik heb wel soms last van mijn keel als ik het gedaan heb. Maar dat komt omdat ik nog van een zangleraar wat privé-lessen moet krijgen over hoe je het hoort te doen.quote:Op maandag 2 mei 2011 16:21 schreef okiokinl het volgende:
[..]
als dat zo was, dan zou hij/zij dit onderwerp toch niet hebben gemaakt? is dus wel geinteresseerd in contact.
en TS, als je in een band wilt spelen, zorg dan dat je een beetje een instrument beheerst (hoeft niet goed te zijn) en ga naar een muziek winkel of een plek met oefenruimtes, en daar hangen altijd borden met advertenties van bandjes die mensen zoeken. en dan gewoon even dapper zijn en reageren. voordeel is, dat als je als muziekant een beetje anders bent, dat mensen dat vaak juist wel tof vinden, hoort een beetje bij het vak.en als je veel keuze wilt hebben, ga dan basgitaar spelen, die zijn altijd gewild omdat daar de minsten van zijn, en het is makkelijk te leren.
Mensen komen alleen naar je toe als je zelf ook initiatief neemt, en dus interesse toont. Dat kost moeite, maar dat is de enige manierquote:Op maandag 2 mei 2011 22:47 schreef Decisions het volgende:
Ja, maar ben je dan verzekerd dat je niet verplicht bent om constant (teveel) contacten te moeten leggen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |