quote:
Op woensdag 11 mei 2011 09:55 schreef simmu het volgende:[..]
knap dat je dat vanaf je toetsenbord zo kan beslissen. ik voor mij zou zoiets met een professional overleggen bij een dergelijke ziekte.
Dat gegeven, dat het continue 'helpen' van iemand met zwakke spieren voor iets waarbij fijn-motoriek nodig is, juist erg nadelig kan zijn; geld voor alle mensen met een zware ziekte (en ook bv voor mensen die ouder worden)... juist ook de zorgzaamheid van ouders of familie kan hen een nadeel geven als deze teveel uit de handen nemen 'omdat de persoon dat toch niet kan'.
Mijn vrouw _is_ overigens therapeute die veelal met mensen met zware handicaps werkt (grotendeels ook geestelijke) die juist een wat oudere leeftijd hebben, veelal vanaf 18 jaar en dat is één van de meest voorkomende problemen die ze ook zelf ervaart.
Gehandicapten die een zware beperking van hun fijnmotoriek hebben die _niet_ verklaarbaar door hun handicap is maar veelal juist komt omdat er veel handelingen hun 'uit handen genomen worden'.
In veel instellingen moeten juist bv physiotherapeuten specifiek aan de gang om zulke gehandicapten extra te trainen die achterstand in fijnmotoriek-ontwikkeling in te halen die anders kan verworden tot een éxtra handicap, naast hun handicap die hun grove motorische vaardigheid en bv kracht hindert.
Of dat wérkelijk het geval is in de situatie van de TS zijn broertje weten we niet, ook een 'expert' kàn dat niet zomaar van buitenaf beoordelen (maar zal vermoedelijk wel exact herhalen wat hier gesteld is over het belang van gehandicapten zoveel mogelijk zélf laten uitvoeren, en het motiveren van zulke 'oefening').
wél heeft ook de TS zélf aangehaald dat de moeder het broertje 'een beetje verwend'. o.m. door nog steeds de veters te strikken (wat iets is dat met fijnmotoriek samenhangt en niet met spierkracht en juist te oefenen is, sterker nog , vaak juist deel uitmaakt van de therapie bij spierziektes)
Wat betreft de vraag welke sportkeuze goed is voor iemand die door een spierzeikte minder kracht heeft ....
eerlijk gezegd denk ik ook dat je best kunt concluderen dat voetbal een probleem zal kunnen zijn, omdat die jongen altijd tot de zwakste in zn team met leeftijdgsenoten zal behoren en zodoende vaak ook niet goed mee kan komen op sociaal vlak.. de speler die soms kan veroorzaken dat het team verliest is meestal niet de populairste.
Of een vechtsport handig is, mogelijk kan het wel goed zijn om bv dingen als motoriek te oefenen én hierbij is er een andere omgang ten opzichte van je tegenstanders.
Ik denk echter niet dat je kunt stellen dat een qua kracht wat zwakker persoon opeens zich beter kan verweren doordat hij vechten zou leren... hooguit is het wel mogelijk om bv aan zelfvertrouwen te winnen een een betere sociale omgang met andere teamgenoten te krijgen, maar ik betwijfel ook of iemand een 'succes-ervaring zal hebben bij een vechtsport als hij een duidelijke ontwikelingsachterstand is en het gaat om 'man-tegen-man-vechtwedstrijden... ik vermoed dat de kans groot is dat die jongen nog steeds vaak de 'verliezer' zal zijn tenzij het een vechtsport is die meer zich richt op bepaalde motorische vaardigheden en niet het twee-gevecht zélf...
zelf zou ik eerder het idee hebben dat een solosport die zich vooral richt op 'vaardigheden', als bv badminton of turnen/gymnastiek mischien meer zin kan hebben, bij iemand met een spierziekte..
Overigens heb je zeker gelijk dat het wél nuttig kan zijn bv zoiets als en sportkeuze ook met een arts te bespreken.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25