abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95727733
Ik ben Abel. Ben zestien jaar oud, woon in Amsterdam, zit op een gymnasium (Grieks én Latijn), speel contrabas, ben drietalig opgevoed, geen lichamelijke/mentale aandoeningen, heb veel vrienden en vriendinnen; het type blanke jongen dat later jullie pensioenen moeten gaan betalen x)!

Mijn broertje is twaalf jaar oud, is gek op voetbal en schaken en houdt bijv. heel erg van Voetbal International kijken op TV samen met opa (die aan de overkant woont) en schaakproblemen oplossen. Hij loopt motorisch nogal wat achter op zijn leeftijdsgenootjes. Zo schrijft hij heel lelijk, soms zelfs onleesbaar en heeft hij moeite met simpele dingen (zijn veters strikken of knoopjes snel vastmaken) van het leven. Misschien is hij een beetje verwend door mijn ouders (mijn moeder strikt nog altijd met liefde zijn veters...) maar die gedachte zal vast komen door ik als oudere broer twaalf jaar met heb heb doorgebracht. Verder is het een hele lieve jongen met het hart op de juiste plaats.

Hij heeft alleen één groot 'gebrek': Hij is klein. 1 meter 40 en is daarnaast heeft hij één of andere spieraandoening waardoor hij relatief zwak is. Zo kan hij niet een fles Cola of zo in z'n eetje opendraaien omdat hij zwakke handjes heeft. Ik hoop dat ik een duidelijk beeld geschept heb.
Ik zou het zelf overigens niet een gebrek willen noemen maar zo zien zijn leeftijdsgenootjes het nu eenmaal en hij wordt ook naar de hand van zijn uiterlijk op school behandeld.

Nu zit mijn broertje op voetbal. Hier wordt hij vaak gepest omdat hij zo klein is en niet zo veel kracht heeft in zijn benen, niet zo snel kan rennen etc. Ook op school noemen treiteraars hem vaak een lilliputter of doen ze vernederend tegen hem en het verscheurt echt mijn hart als hij dan om de zoveel dagen thuis komt en stilletjes in een hoekje op de bank gaat zitten. Soms huilt hij dan heel zachtjes en denkt dat wij het niet horen. Hij heeft ooit een keer een korte training gehad waarin hij leerde het gepest te negeren alleen soms zegt hij dat hij ''er zo verdrietig van wordt en dat hij niet begrijpt dat 'ze' met z'n allen zo gemeen tegen hem doen. Misschien doet hij wel iets fout?''.

Ik vroeg mij af of iemand mij kon helpen met het ''verzachten'' van het leed van mijn broertje. Kan ik iets tegen hem zeggen? Zo een broer-broer verhaal...? Of moet ik hem misschien proberen op te peppen? Hem meenemen naar een voetbalwedstrijd of zo, het circus?
De bovenstaande dingen kunnen natuurlijk helpen, alleen zijn het vooral symptoombestrijdingen. Ik ben meer op zoek naar iets dat ik zou kunnen doen om te helpen; opdat hij mentaal boven die treiteraars gaat staan.
Ik neem aan dat er vrij weinig te doen is en dat het ook bij de leeftijd hoort, iemand pesten om hoe hij eruit ziet,(ikzelf heb ook wel eens ''vetzak'' tegen een klasgenoot op school gezegd.) alleen vind ik het zo verschrikkelijk zielig om hem soms zo verdrietig te zien en krijg ik er ook soms tranen in mijn ogen van. Of dat hij dan als hij net is thuisgekomen zijn hoofdje in mijn buik duwt en zijn armpjes om mijn middel slaat. Dit is natuurlijk uitzonderlijk -een keer per twee weken of zo-, maar toch; het gebeurt.
Hopelijk hebben jullie als ouders hier wat meer ervaring mee.

Alvast bedankt voor je reactie!!

Abel

P.S. Tot de moderatoren: Het spijt mij, mocht deze topic niet juist geplaatst zijn. Ik weet dat jullie er altijd op gebrand zijn om alle topics netjes op plaats te houden (mods... it's a way of life harhar), wist alleen niet echt waar anders; lifestyle leek meer over materiële dingen te gaan en ga zo maar door.
pi_95727993
Een echte broer slaat die pestkoppen gewoon de tyfus in.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_95728016
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:41 schreef Aegryspes het volgende:
vrienden en vriendinnen; het type blanke jongen dat later jullie pensioenen moeten gaan betalen x)!
kneus
pi_95728423
Als je zelf een beetje groot bent dan sla je die 12 jarige pestkoppen toch 14.gif
pi_95728463
Je eerste alinea is niet erg uitnodigend om verder te lezen. Als je zo geweldig bent op school, of jezelf zo wil voor doen, moet je wel eerst ff al je taalfouten verwijderen.
Ontopic: Pesten kun je weinig aan doen. Steun je broertje waar je kunt, misschien wordt hij er mentaal sterker door, of misschien blijft het hem altijd achtervolgen.
hy·po·criet (de; m,v; meervoud: hypocrieten)
1 schijnheilige, "sir" Lewis Hamilton
pi_95728592
Wees gewoon een grote broer voor je broertje. Leuke dingen met hem doen, samen voetballen, chillen etc. Zorg dat hij thuis aan iets anders kan denken.

Benadruk verder dat de enige rede waarom mensen pesten is omdat ze zelf onzeker zijn en dat het een manier is om dat te verdrukken.

Maakt je broertje zich zelf zorgen om zijn lengte en zijn spierkracht? Zegmaar zit hij daar zelf mee of vind hij het erger dat hij er mee gepest wordt?
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_95728943
Heeft ie een spierziekte?
http://www.spierziekten.n(...)e.php?onderwerp_id=3

Lijkt mij iets om op de eerste plaats uit te zoeken. Als dat duidelijk is, of ook niet, sowieso even meegaan een keer naar ze klas en met zijn "vrienden" een heel serieus gesprek aangaan. Als ze brutaal gaan doen, moeten je ouders maar even met de leraren praten dat het in de gaten houden.

En voor hem zelf lijkt het mij goed om erachter te komen of het een ziekte is of niet. Wat het ook is, probeer hem erop te trainen om laconiek te reageren op zijn klasgenoten door mee te gaan in de grapjes, dan vinden ze het namelijk niet meer leuk om te pesten. Dus vraag wat ze tegen hem zeggen, en probeer goede verweerwoorden te vinden voor je broertje.
pi_95729104
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:59 schreef omdat_appel het volgende:
Als dat duidelijk is, of ook niet, sowieso even meegaan een keer naar ze klas en met zijn "vrienden" een heel serieus gesprek aangaan. Als ze brutaal gaan doen, moeten je ouders maar even met de leraren praten dat het in de gaten houden.
Dat
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
pi_95729409
Oh ja, internet oO

- Ik ga geen twaalfjarigen slaan
- ''kneus'' hahahahahahah xDDD
- Diomedes, hoe kom je er bij dat ik geweldig ben op school, heb een drie gehaald voor een PTA economie, een vijf voor wiskunde en heb ook nog nooit in mijn leven mijzelf willen voordoen als een voorbeeldig leerling of zo oO(?) Het is gewoon mijn eerste post ooit op FOK dus had zoiets van laat ik mijzelf eens voorstellen maar bedankt voor je reactie!

Ah, thx Sattyagraha! Ja, hij maakt zich heel erg zorgen om zijn lengte en is er zegt ook vaak dat hij wou dat hij gewoon lang en sterk was (het is heel frustrerend om niet zelf je eigen vlees te kunnen snijden of zo, fles openmaken, simpele dingen). Hij zit er echt zelf mee ja =/... Dat pesten is idd een soort van druppel erbovenop; een gemene bevestiging.

Bedankt, Appel voor je reactie! Hij heeft een lichte vorm van het Leopaard Syndroom. Ik weet hier echt helemaal niets van dus zou niet weten of het daadwerkelijk een ''ziekte'' is of een ''aandoening'' of zo. Feit is dat hij slappe spieren heeft en dat hij er niet zo veel aan kan doen :(
pi_95729891
quote:
Hij heeft een lichte vorm van het Leopaard Syndroom. Ik weet hier echt helemaal niets van dus zou niet weten of het daadwerkelijk een ''ziekte'' is of een ''aandoening'' of zo.
Dit vind ik wel raar, je weel wel de naam van het syndroom maar je weet er helemaal niets over. Je doet je in elk geval erg intelligent overkomen in je post dus ik neem aan dat je ook kunt googlen! Begin daar eerst maar eens mee, zoek uit wat het is en wat de consequenties zijn, en toon op basis daarvan begrip voor je broertje. Dat iemand hem begrijpt zal hem al veel beter voelen. Hou je zoektocht samen met hem zodat hij er ook veel van af komt te weten. Geheid dat er ook een lotgenoten forum is, zoek daar ook naar.

Apart dat iemand die drie talen beheerst, de wereld wilt redden en weet ik veel wat allemaal, niet even op google heeft gezocht wat voor aandoening zijn broertje heeft. Maar goed wat het ook is, doet het!!
pi_95729992
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:06 schreef Aegryspes het volgende:
Oh ja, internet oO

- Diomedes, hoe kom je er bij dat ik geweldig ben op school, heb een drie gehaald voor een PTA economie, een vijf voor wiskunde en heb ook nog nooit in mijn leven mijzelf willen voordoen als een voorbeeldig leerling of zo oO(?) Het is gewoon mijn eerste post ooit op FOK dus had zoiets van laat ik mijzelf eens voorstellen maar bedankt voor je reactie!

Ah, thx Sattyagraha! Ja, hij maakt zich heel erg zorgen om zijn lengte en is er zegt ook vaak dat hij wou dat hij gewoon lang en sterk was (het is heel frustrerend om niet zelf je eigen vlees te kunnen snijden of zo, fles openmaken, simpele dingen). Hij zit er echt zelf mee ja =/... Dat pesten is idd een soort van druppel erbovenop; een gemene bevestiging.

Bedankt, Appel voor je reactie! Hij heeft een lichte vorm van het Leopaard Syndroom. Ik weet hier echt helemaal niets van dus zou niet weten of het daadwerkelijk een ''ziekte'' is of een ''aandoening'' of zo. Feit is dat hij slappe spieren heeft en dat hij er niet zo veel aan kan doen :(
quote:
Oh ja, internet oO

Niet percee slaan, maar als je zelf niet al te klein ben kan je ze afschrikken 14.gif
pi_95730628
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:44 schreef DuTank het volgende:
Een echte broer slaat die pestkoppen gewoon de tyfus in.
pi_95733152
quote:
Oh ja, internet oO
Indeed :|W Hoewel, een grote broer is zeker een perk in 12-jarigen land. Je hoeft die jongens niet perse te slaan oid.
quote:
Dan is het denk ik jouw taak als grote broer om je broertje er telkens aan te herinneren dat hij is zoals hij is, met sterke en zwakke punten zoals ieder mens. Zodra het hem lukt om zijn 'handicap' te accepteren en zich focust op waar hij wel goed in is neemt hij de munitie van de pesters uit handen.

Is je broertje wel goed in taal. Zegmaar, gevoel voor humor en dergelijke? Humor is echt het beste wapen tegen pesters in mijn optiek.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:11:53 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_95733906
Even een zetje richting R&P, wellicht dat er daar meer mensen met suggesties zijn.
pi_95735304
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:41 schreef Aegryspes het volgende:
Ik ben Abel. Ben zestien jaar oud, woon in Amsterdam, zit op een gymnasium (Grieks én Latijn), speel contrabas, ben drietalig opgevoed, geen lichamelijke/mentale aandoeningen, heb veel vrienden en vriendinnen; het type blanke jongen dat later jullie pensioenen moeten gaan betalen x)!
Hier stopte ik met lezen! Gemiste kans sukkel!
S. 2014
J. 2016
pi_95735908
heeft je broertje dan ook schrik tegenover die anderen?

er iets van zeggen (ookal ben je zelf groter.. ) hoeft niet per direct wat op te lossen.

wat bij mijn broertje hielp toendertijd: ik bond een zakdoek om zijn hand en vertelde hem zodra hij weer gepest wordt gewoon slaan. (hij was bang dat hij zich zou bezeren als hij iemand zou slaan, dus die zakdoek gaf hem wat meer vertrouwen)

succes
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:42:09 #17
249648 Niefke
Today again was a totall waste
pi_95736005
Ik vind het een lief topic!!! Come on, give the kid some credits, hij is 16 !!!

Dus nu effe inhoudelijk ...

Ik weet niet zo goed wat de rol van je ouders hierin is, dat komt niet echt duidelijk naar voren in het verhaal vind ik. Maar ik vind dus dat je ouders hierin óók een grote verantwoordelijkheid hebben, in die zin dat zij bijvoorbeeld met je broertje naar "kanjertraining'kunnen gaan of hem op "rots& water" kunnen inschrijven. Hij heeft één keer een cursusje gedaan (zeg je zelf) ..misschien was dat niet het goeie moment of misschien was dat niet voldoende en heeft hij meer nodig. Zoals ik het lees is je broertje er zelf ook erg verdrietig onder en eigenlijk is het heel goed en positief dat hij het wel bij jou kan/ durft te uiten!! Ik denk dat het belangrijkste wat jij kunt doen is aan je ouders aangeven wat je ziet, en de vertrouwensband die je broertje met jou heeft zo sterk houden! Wees er voor hem, leg hem uit wat zijn kwaliteiten zijn..en eigenlijk is het misschien wat een raar advies maar...vind je broertje voetbal wel leuk dan?? ik kan me voorstellen dat dit m juist veel stress oplevert...zou ie niet veel liever bij een schaakclubje voor kids willen ozo? Die zijn er zat en dan zal hij meer in contact komen met kinderen die dezelfde intersse delen en die andere dingen belangrijk vinden dan fysiek presteren (want da's voebal toch wel he...en dat is nou net wat zijn grootste struikelblok is)

Volgens mij ben je een topbroer voor je broertje
en schijt aan al die mensen die niet verder lezen dan hun neus lang is en voor het gemak even vergeten dat je intenties belangrijker zijn dan je presentatie!
Pompiedompiedomm...
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:53:20 #18
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95736855
Normaal zou ik zeggen: Jaag die 12-jarige pesters eens flink wat angst aan, laat ze geloven dat jij ze helemaal lens komt slaan. Het klinkt heel kansloos, maar geloof me op mijn woord, ik ben zelf flink gepest vroeger, dat fysiek geweld de ultieme oplossing tegen pesten is.
Je broertje is hier echter niet toe in staat wegens zijn ziektes. Dus moet iemand anders dit voor hem doen. Ik had geen grote broer die voor me op kwam, omdat ik zelf de oudste thuis ben. Maar ik heb mijn 8 jaar jongere broertje ook een paar keer geholpen met dit soort issues.
Oh en ga anders gewoon een keer met hem naar ajax ofzo ;). Vindt ie vast leuk!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:58:18 #19
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95737202
Je klinkt zelf een beetje arrogant en wereldvreemd. Je hebt nog een lange weg te gaan... Je bent niet beter of anders omdat je gymnasium doet (en ik kan het weten want ik heb het zelf ook gedaan).

Hopelijk kom je nog met echte mensen met echte problemen in contact die niet zo makkelijk een elitaire opleiding kunnen volgen. Veel mensen werken gewoon en oefenen een vak uit en dat is ook goed.

Hopelijk krijgt je broertje hulp.
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:59:39 #20
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95737293
Kan je broertje trouwens niet met een psycholoog praten? Die kan wat langer hulp bieden om hem meer weerbaar te maken.
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:03:35 #21
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95737519
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:59 schreef Mishu het volgende:
Kan je broertje trouwens niet met een psycholoog praten? Die kan wat langer hulp bieden om hem meer weerbaar te maken.
Ik ben op m'n 13e ook naar het riagg geweest voor zoiets. Totaal nutteloos.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:05:43 #22
249648 Niefke
Today again was a totall waste
pi_95737658
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:03 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik ben op m'n 13e ook naar het Riagg geweest voor zoiets. Totaal nutteloos.
Misschien in Jóuw geval maanvis..Misschien had je de verkeerde persoon, misschien is het Riagg niet de goeie instelling, misschien was je eigen motivatie of inzet niet denderend, misschien was de locatie verkeerd, de omgeving niet goed, het tijdstip niet oke, duurde het te lang, of te kort of of of.....dat het voor éen iemand niet werkt, wil niet zeggen dat het nutteloos IS natuurlijk.
Pompiedompiedomm...
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:13:11 #23
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95738120
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:03 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik ben op m'n 13e ook naar het riagg geweest voor zoiets. Totaal nutteloos.
Bij mij heeft het destijds wel geholpen. Doordat er continue iemand met je meedenkt.
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:14:18 #24
281927 mcf
The end is the beginning.
pi_95738190
Creëer een situatie/plek voor hem waar hij zijn gedachten kan verzetten, waar hij niet geconfronteerd wordt met zijn "gebreken" en zijn "demonen". Een soort plek waar hij helemaal zich zelf kan zijn en gelukkig is. Dit is natuurlijk ook tijdrovend voor jou en dat moet je er dan ook voor over hebben.
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:14:47 #25
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95738218
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:05 schreef Niefke het volgende:

[..]

Misschien in Jóuw geval maanvis..Misschien had je de verkeerde persoon, misschien is het Riagg niet de goeie instelling, misschien was je eigen motivatie of inzet niet denderend, misschien was de locatie verkeerd, de omgeving niet goed, het tijdstip niet oke, duurde het te lang, of te kort of of of.....dat het voor éen iemand niet werkt, wil niet zeggen dat het nutteloos IS natuurlijk.
Ik heb niet de indruk dat de andere kinderen het wel nuttig vonden ;). Het was meer iets waar je verplicht heen moest omdat de mentor/ouders het zeiden. Het werkte daardoor zelfs averechts. Op school hoorde je er niet bij en dan gaan ook nog je ouders/mentor zeggen dat je anders bent en naar zo'n cursus toe moet ;).

En weerbaarheidstraining? Laat me niet lachen. Als ze (bijv) over je gymspullen heen pissen of je dag in dag uit van je fiets af trappen helpt geen enkele weerbaarheidstraining waarin je hebt geleerd het te negeren of er om te lachen, dan is er maar 1 ding dat helpt en dat is zwaar fysiek geweld.
Een gedicht over Maanvis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')