Geschiedenisquote:Amstel Gold Race is een Nederlandse eendaagse wielerwedstrijd voor profrenners, die sinds 1966 jaarlijks gehouden wordt in de Limburgse heuvels en tot de wielerklassiekers wordt gerekend.
De Amstel Gold Race maakte sinds 1989 deel uit van de wereldbeker wielrennen, sinds 2005 van de UCI ProTour, sinds 2009 van de UCI World Calendar en vanaf 2011 behoort hij tot de UCI World Tour. Desondanks wordt de wedstrijd nog altijd een trapje lager ingeschat dan bijvoorbeeld Milaan-San Remo, Luik-Bastenaken-Luik of de Ronde van Vlaanderen.
De naam komt van de hoofdsponsor, het biermerk Amstel. De Nederlander Jan Raas won de wedstrijd vijf keer, een record. Men sprak in die jaren wel van de Amstel Gold Raas.
Bron: Wiki
Parcoursquote:De Amstel Gold Race werd pas in 1966 voor het eerst georganiseerd, en is dus 'slechts' aan zijn 45ste editie toe. Ondanks het ontbreken van een lange historie, is de koers één van de hoogtepunten in het klassieke voorjaar, en dat blijkt ook uit de rijke erelijst. Onder meer grote buitenlandse namen als Walter Planckaert (1972), Eddy Merckx (1973 en 1975), Freddy Maertens (1976), Bernard Hinault (1981), Phil Anderson (1983), Johan Museeuw (1994), Bjarne Riis (1996), Erik Zabel (2000) en meer recent ook Michele Bartoli, Alexander Vinokourov, Davide Rebellin, Danilo Di Luca, Fränk Schleck en Damiano Cunego prijken op de erelijst.
Als de grootste koers van Nederland heeft de Amstel Gold Race ook een hele hoop Nederlandse winnaars gekend. De eerste was Arie den Hartog in 1967, een jaar later gevolgd door Steevens. Recordhouder qua aantal zeges in de Amstel Gold Race is Jan Raas, die tussen 1977 en 1981 vijf maal de handen in de lucht mocht steken. Ook andere Nederlandse wielergrootheden als Gerrie Knetemann (1974 en 1985), Steven Rooks (1986) en Joop Zoetemelk (1987) kwamen ooit winnend over de finishlijn, die tot en met 2002 nog in Maastricht getrokken lag. Daarnaast staan ook Jacques Hanegraaf (1984), Jelle Nijdam (1988), Adrie van der Poel (1990) en Frans Maassen (1991) op de erelijst. De laatste twee Nederlandse winnaar van de Amstel Gold Race waren Michael Boogerd en Erik Dekker in respectievelijk 1999 en 2001.
Bron: Wielerflits
quote:1. Philippe Gilbert Omega Pharma-Lotto 06:22:54
2. Ryder Hesjedal Team Garmin - Transitions 00:02
3. Enrico Gasparotto Team Astana zt.
4. Bert De Waele Landbouwkrediet 00:05
5. Roman Kreuziger Liquigas-Doimo zt.
6. Damiano Cunego Lampre - Farnese Vini zt.
7. Frank Schleck Saxo Bank 00:07
8. Marco Marcato Vacansoleil 00:09
9. Karsten Kroon BMC Racing Team 00:11
10. Chris Horner Radio Shack zt.
11. Paul Martens Rabobank ProTeam zt.
12. Serguei Ivanov Katusha zt.
13. Cadel Evans BMC Racing Team zt.
14. Oscar Gomez Freire Rabobank ProTeam 00:17
15. Eduard Vorganov Katusha zt.
16. Sylvain Chavanel Quickstep - Innergetic 00:19
17. Haimar Zubeldia Agirre Radio Shack 00:21
18. Andy Schleck Saxo Bank 00:25
19. Carlos Barredo Llamazales Quickstep - Innergetic 00:37
20. Jurgen Van Den Broeck Omega Pharma-Lotto 00:46
21. Vincenzo Nibali Liquigas-Doimo 00:56
22. Alexandr Kolobnev Katusha 01:11
23. Robert Gesink Rabobank ProTeam 01:38
24. Bjorn Leukemans Vacansoleil 02:02
25. Fabian Wegmann Milram zt.
Ja, ik vind het zoals het nu is eigenlijk voordelig voor Omega Pharma. Klein, relatief simpel te controleren groepje vooruit dat je daar wat kan laten "zwemmen", ze moeten zelfs nog niet eens hun "sterke" knechten gebruiken, 't zijn Vandewalle en Lodewijck maar. Zo worden VDB2 en Bakelants ook gespaard.quote:Op zondag 17 april 2011 15:47 schreef franklop het volgende:
maar zo wordt de koers niet echt hard natuurlijk, hadden veel meer man mee moeten gaan om OPL leeg te rijden
Yep, blijkbaar hebben veel ploegen niet door dat Gilbert net zo indrukwekkend was als Cancellara.quote:Op zondag 17 april 2011 15:47 schreef franklop het volgende:
maar zo wordt de koers niet echt hard natuurlijk, hadden veel meer man mee moeten gaan om OPL leeg te rijden
quote:#agr - Ruijgh was wel degelijk uit de wedstiijd genomen maar rijdt toch nog in het peloton - de UCI gaat hem terug aanmanen te stoppen
ze moeten wel, al willen ze het OPL lastig maken..quote:Op zondag 17 april 2011 15:55 schreef DutchSL het volgende:
Wolfsberg, eens kijken of er aanvallen komen in het peloton.
Het lijkt wel alsof buiten Rabobank niemand echt zin heeft om het Gilbert het wat moeilijk te maken.quote:
De finale wordt dan misschien des te spannender.quote:Op zondag 17 april 2011 15:57 schreef SaintOfKillers het volgende:
Beetje jammer dat zulke renners op 40 kilometer van de finish nog probleemloos achteraan kunnen zitten lunchen.
Nee.quote:Op zondag 17 april 2011 15:58 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
De finale wordt dan misschien des te spannender.
En waarom dan op kop rijden?quote:
Ze gaan dezelfde tactiek toepassen als afgelopen woensdag?quote:
Gilbert in een zetel naar de overwinning helpen? Slim.quote:Op zondag 17 april 2011 15:59 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ze gaan dezelfde tactiek toepassen als afgelopen woensdag?
daar is iedereen nu al mee bezigquote:Op zondag 17 april 2011 16:01 schreef marcodej het volgende:
[..]
Gilbert in een zetel naar de overwinning helpen? Slim.
Dat is wel wat ze nu doen.quote:Op zondag 17 april 2011 16:01 schreef marcodej het volgende:
[..]
Wat zou er dan moeten gebeuren?quote:Op zondag 17 april 2011 16:01 schreef marcodej het volgende:
[..]
Het is gewoon even wachten op de Eyserbosweg, dan gaat er wel wat gebeuren.quote:
de koers hardmaken natuurlijk, niet 1 man vooruitsturen maar een mooi groepje, zoals eerder werd geopperd hier..quote:Op zondag 17 april 2011 16:02 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Wat zou er dan moeten gebeuren?
De koers hard maken, zoals alleen Rabo probeerde.quote:Op zondag 17 april 2011 16:02 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Wat zou er dan moeten gebeuren?
Als hij zijn mond nou eens zou houden...quote:Op zondag 17 april 2011 16:08 schreef Pino112 het volgende:
Knap dat Mart het bij elke wedstrijd weer voor elkaar krijgt om Trending Topic te zijn![]()
quote:#agr - Ruijgh nu wel degelijk uit de wedstrijd gehaald door de UCI man op de motor
Hij leek nu wel te luisteren, want echt hard vond ik hem niet gaanquote:
Nu vertrekt hij wel op een redelijk goed moment.quote:
Als dat de AGR zou winnen...quote:Op zondag 17 april 2011 16:16 schreef SaintOfKillers het volgende:
Gavazzi, Lequatre, wat een namen...
Radio 1? Die zullen in de finale wel regelmatig schakelen naar de AGR. L1 misschien wel?quote:Op zondag 17 april 2011 16:17 schreef nodisch18 het volgende:
Ik zit momenteel in India, hebben jullie advies welke stream ik het best kan proberen. Eventueel alleen audio?
Radio 1?quote:Op zondag 17 april 2011 16:17 schreef nodisch18 het volgende:
Ik zit momenteel in India, hebben jullie advies welke stream ik het best kan proberen. Eventueel alleen audio?
steephill.tv heeft vast wel streams.quote:Op zondag 17 april 2011 16:17 schreef nodisch18 het volgende:
http://www.amstelgoldrace.nl/live/ misschien?quote:Op zondag 17 april 2011 16:17 schreef nodisch18 het volgende:
http://www.amstelgoldrace.nl/live/quote:Op zondag 17 april 2011 16:17 schreef nodisch18 het volgende:
Nee, 90% voetbal, de rest andere sporten. Maar denk dat het na de laatste fluitsignalen wel meer AGR zal zijn.quote:Op zondag 17 april 2011 16:17 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Radio 1? Die zullen in de finale wel regelmatig schakelen naar de AGR. L1 misschien wel?
Vandaar ook dat ik Radio 1 wel noem..quote:Op zondag 17 april 2011 16:18 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nee, 90% voetbal, de rest andere sporten. Maar denk dat het na de laatste fluitsignalen wel meer AGR zal zijn.
En dat terwijl de beslissing van Dekker dommer is.quote:Op zondag 17 april 2011 16:20 schreef Maarten-Pieter het volgende:
En we vonden het bij Garmin wel erg dat de ploegleider zei dat ze niet moesten rijden.
Niet als Gesink heel erg goed is.quote:Op zondag 17 april 2011 16:22 schreef marcodej het volgende:
[..]
En dat terwijl de beslissing van Dekker dommer is.
Hij goed hij ook is, hij is gewoon niet superexplosief.quote:Op zondag 17 april 2011 16:22 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Niet als Gesink heel erg goed is.
De fout van vorig jaar.quote:Op zondag 17 april 2011 16:30 schreef marcodej het volgende:
Oh no, nu gaat Rabo Freire toch niet uitspelen? Kom op Robert.
Van een paar jaartjes eerder.quote:
Voor zover ik weet toch echt van 2010. Ze zaten met Gesink en Freire in de finale en speelden toen Freire uit.quote:
Rodriguez, Leukemans..quote:Op zondag 17 april 2011 16:32 schreef No-P het volgende:
Tankink, Martens, Gesink, Di Luca, Freire, Vino, A Schleck, Hoogerland, Gilbert, VDB, Gerrans, Kolobnev, Cunego .....
Gesink was slecht zei hij en reed het gat grotendeels dicht.quote:Op zondag 17 april 2011 16:32 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Voor zover ik weet toch echt van 2010. Ze zaten met Gesink en Freire in de finale en speelden toen Freire uit.
OPR minimaal net zo sterk.quote:
jazeker, maar meer een opmerking van, alweer sterk in de breedtequote:
di luca niet gezien hoorquote:Op zondag 17 april 2011 16:34 schreef No-P het volgende:
Tankink, Martens, Gesink, Di Luca, Freire, Vino, A Schleck, Hoogerland, Gilbert, VDB, Gerrans, Kolobnev, Cunego, Rodriguez, Leukemans, Moreno, Chavanel, Fuglsang.
Mis er 1 denk ik.
Di Luca zit er niet bij.quote:Op zondag 17 april 2011 16:34 schreef No-P het volgende:
Tankink, Martens, Gesink, Di Luca, Freire, Vino, A Schleck, Hoogerland, Gilbert, VDB, Gerrans, Kolobnev, Cunego, Rodriguez, Leukemans, Moreno, Chavanel, Fuglsang.
Mis er 1 denk ik.
quote:Op zondag 17 april 2011 16:38 schreef Falco het volgende:
Kolobnev, stoere krijger. Die verdient ook eens een grote prijs
die haalt wel brons op het WK ofzoquote:Op zondag 17 april 2011 16:38 schreef Falco het volgende:
Kolobnev, stoere krijger. Die verdient ook eens een grote prijs
Ja, niet veel dus.quote:
Gilbert op laten branden en op de kaart Martens gokken?quote:
Die wil altijd rijden.quote:Op zondag 17 april 2011 16:44 schreef Ambrosius het volgende:
Hoogerland wil wel rijden voor Leukemans.
Freire waarschijnlijkquote:Op zondag 17 april 2011 16:44 schreef No-P het volgende:
[..]
Gilbert op laten branden en op de kaart Martens gokken?
Niet eens zo'n slecht ideequote:Op zondag 17 april 2011 16:44 schreef No-P het volgende:
[..]
Gilbert op laten branden en op de kaart Martens gokken?
We zullen zienquote:Op zondag 17 april 2011 16:46 schreef Ambrosius het volgende:
Rabo weet gewoon niet op wie ze moeten spelen, dus dan gaat er ook niet werken.
quote:Op donderdag 7 april 2011 16:09 schreef franklop het volgende:
[..]
Rabobank zal alles wel bij elkaar willen houden voor OscaritoSerieus, als Freire de AGR wint dan is het ten eerste een baas en ten tweede eet ik dan een blik rauwe bonen op
Is volgens mij niet ver van de waarheid...quote:Op zondag 17 april 2011 16:46 schreef Ambrosius het volgende:
Rabo weet gewoon niet op wie ze moeten spelen, dus dan gaat er ook niemand werken.
die heb ik 1 keer zien sprinten en kwam niet vooruitquote:Op zondag 17 april 2011 16:47 schreef No-P het volgende:
Fuglsang moet ook wel redelijk explosief zijn als ex-mountainbiker.
Gewoon tactisch.quote:Op zondag 17 april 2011 16:48 schreef misteriks het volgende:
Gilbert zal het dan maar op zijn eentje moeten doen, wat een lafbekken bij Rabo wederom
lafbekken? als ze 2 man erbij zetten, rijden ze gilbert in een zetel naar de zege? ik vind het juist slimquote:Op zondag 17 april 2011 16:48 schreef misteriks het volgende:
Gilbert zal het dan maar op zijn eentje moeten doen, wat een lafbekken bij Rabo wederom
Tactiek.quote:Op zondag 17 april 2011 16:48 schreef misteriks het volgende:
tis amper zes secondenquote:
er had er 1 mee moeten zitten bij Andy en dan afstoppen, maar ja wat doe je er aanquote:Op zondag 17 april 2011 16:53 schreef Szura het volgende:
Ongelofelijk Rabobank, wat was dat nou voor tactiek
Dit.quote:Op zondag 17 april 2011 16:55 schreef marcodej het volgende:
Ok dat je gokt op de Cauberg als Rabo. Maar dan moet je er niet zo afgereden worden.
Misschien voelden ze al dat ze niet beter konden (enige verklaring die ik kan verzinnen).quote:Op zondag 17 april 2011 16:55 schreef marcodej het volgende:
Ok dat je gokt op de Cauberg als Rabo. Maar dan moet je er niet zo afgereden worden.
Dan moeten ze demarreren, want je weet dat je Gilbert nooit in een sprint gaat kloppen.quote:Op zondag 17 april 2011 16:56 schreef PirE het volgende:
[..]
Misschien voelden ze al dat ze niet beter konden (enige verklaring die ik kan verzinnen).
Ze moeten verder voorin zitten. Rabo zat erg achterin.quote:Op zondag 17 april 2011 16:56 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Dan moeten ze demarreren, want je weet dat je Gilbert nooit in een sprint gaat kloppen.
Ze konden niet. Punt.quote:Op zondag 17 april 2011 16:55 schreef marcodej het volgende:
Ze konden gewoon niet mee met Schleck, anders hadden ze dat heus wel gedaan. Vervolgens komt Schleck, die dus sterker is dan alle Rabo's, niet echt weg. Dus waar baseer je op dat een Rabo-aanval wel kans van slagen zou hebben?quote:Op zondag 17 april 2011 16:56 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Dan moeten ze demarreren, want je weet dat je Gilbert nooit in een sprint gaat kloppen.
Hopelijk is Gesink volgende week beter want echt top is ie nog niet.quote:Op zondag 17 april 2011 16:52 schreef marcodej het volgende:
Nou, dit was dus wel best slecht van Rabo.
Alsjeblieft zeg ik wil geen Gilbert in Rabobank. Irritante renner.quote:Op zondag 17 april 2011 16:58 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ze konden gewoon niet mee met Schleck, anders hadden ze dat heus wel gedaan. Vervolgens komt Schleck, die dus sterker is dan alle Rabo's, niet echt weg. Dus waar baseer je op dat een Rabo-aanval wel kans van slagen zou hebben?
Renners van Rabo gewoon niet goed genoeg, het enige wat ze hadden kunnen doen is Gilbert of Rodriguez of Schleck kopen.
Dat doet Gesink wel vaker (T-A) en in de Tour zat hij vorig jaar ook een paar keer te ver achterin.quote:Op zondag 17 april 2011 16:56 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Ze moeten verder voorin zitten. Rabo zat erg achterin.
Dan moet je iets voor de Cauberg proberen. Blijkbaar konden ze dat ook niet. Helaas.quote:
Misschien moet hij dat weer proberen.quote:Op zondag 17 april 2011 16:59 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hopelijk is Gesink volgende week beter want echt top is ie nog niet.
Snap niet hoe hij 2 jaar geleden ooit bijna won.
toen reed ie vooruitquote:Op zondag 17 april 2011 16:59 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hopelijk is Gesink volgende week beter want echt top is ie nog niet.
Snap niet hoe hij 2 jaar geleden ooit bijna won.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |