-tape- | vrijdag 15 april 2011 @ 16:15 |
Beste FOk!ers, Ik rijd in een audi a4 uit 2004 waar eigenlijk nooit motorische problemen mee zijn geweest, maar nu heb ik sinds een paar dagen dat na een ritje bij het uitstappen, ik een vreemde geur ruik. Het is niet echt een brandgeur maar daar komt het wel een beetje bij in de buurt. Ik krijg geen melding ervan op mijn scherm of er klinkt niks raars aan de motor. Het koppelen gaat ook allemaal erg soepel en als vanouds. Nu ben ik nog niet naar de dealer gegaan maar misschien weet hier iemand wat het probleem is en waar ik me op kan voorbereiden als ik wél langsga ![]() Alvast bedankt. | |
Gunner | vrijdag 15 april 2011 @ 16:15 |
muffe geur van de airco wellicht? | |
-tape- | vrijdag 15 april 2011 @ 16:16 |
Je ruikt het sterker buiten de auto dan dat je er daadwerkelijk in zit. | |
Snakey | vrijdag 15 april 2011 @ 16:16 |
Misschien zit er iets aan je uitlaat geplakt? Ik ben een keer over een stuk plastic gereden wat bleef plakken, dan weet je echt niet waar de geur vandaan komt. ![]() | |
Osiris024 | vrijdag 15 april 2011 @ 16:16 |
Catalysator op of remmen op. Haal de handrem eraf als je rijdt! | |
-tape- | vrijdag 15 april 2011 @ 16:19 |
Als ik zeg maar ruik waar het vandaan komt dan is het toch eigenlijk wel de bovenkant van de motorkap of de wielen. Zullen het dan de remmen zijn die op zijn? Dann zou ik dat toch wel moeten voelen met het remmen? Oh en een catalysator.. dat is..? ![]() De geur komt echt van voor af aan de auto. En met name eigenlijk de linkervoorkant van de auto. | |
Osiris024 | vrijdag 15 april 2011 @ 16:24 |
Remmen gaan krassen en piepen als ze (bijna) op zijn, dat zal het wel niet zijn dan. En de Katalysator zit in je uitlaatsysteem om Groen Links een plezier te doen ![]() | |
CantFazeMe | vrijdag 15 april 2011 @ 16:24 |
Kijk even onder de motorkap volg je neus ![]() | |
Wouzziej | vrijdag 15 april 2011 @ 16:25 |
lijkt erop dat je koppeling niet helemaal lekker meer is en doorslipt. is het een penetrante sterke geur? | |
-tape- | vrijdag 15 april 2011 @ 16:26 |
Ja, maar met koppelen zelf heb ik geen moeite ofzo. Maar misschien is dat nooit zo, dat je het merkt. Ik heb ook nog maar een maandje me rijbewijs ![]() [ Bericht 19% gewijzigd door -tape- op 15-04-2011 16:31:22 ] | |
Osiris024 | vrijdag 15 april 2011 @ 16:33 |
Aha, dat verklaart dan meteen de verbrande koppeling ![]() | |
-tape- | vrijdag 15 april 2011 @ 16:34 |
Maar verbrand, hij doet het wel gewoon. Niet meer mij rijden gewoon? ![]() | |
nightfall | vrijdag 15 april 2011 @ 16:38 |
een remblokje wat ietsie blijft hangen mischien? | |
HugoBaas | vrijdag 15 april 2011 @ 16:40 |
- ![]() [ Bericht 73% gewijzigd door Anne op 15-04-2011 17:31:46 ] | |
Robin__ | vrijdag 15 april 2011 @ 16:42 |
olie lekkage bij je uitlaat? Ook zo'n typisch luchtje. Plastic is vrij herkenbaar. Koppeling ruikt anders, maar ook best chemisch zegmaar. Als je zelf overdreven veel gas bij geeft tijdens het wegrijden (of inparkeren etc) ga je iedere koppeling vroeg of laat ruiken. Ik zou trouwens gewoon de motorkap open zetten en hem gewoon een poos warm te laten draaien.. dan sluit je een aantal dingen als remmen of koppeling even uit. | |
-tape- | vrijdag 15 april 2011 @ 16:44 |
Het is een hele penetrante geur, het ruikt verbrand maar het ruikt niet alsof er iets verbrand is. Als je begrijpt wat ik bedoel. ![]() De geur is wel heel scherp en komt van de voorkant van de auto. Ik zal morgen wel even langs de garage gaan, maar ik ben bang dat die mensen gaan vertellen dat me koppeling kapot is (de geur kwam van de ene op de andere dag) en ik die moet gaan vervangen. ![]() Ja dat is misschien wel handig ja ![]() | |
-tape- | vrijdag 15 april 2011 @ 16:59 |
Nou net even de auto warm laten draaien, als hij start dan maakt hij een wat harder geluid dan dat hij na 5minuten warm is geworden, maar dat zal wel normaal zijn? De geur is wel aanwezig, zelfs zonder dat de motor aan stond. (Ik ben er vanochtend mee naar school geweest (12 uur)) dus dat ding heeft 5 uur stil gestaan nu. De geur werd niet sterker naarmate hij langer aanstond, maar het is wel duidelijk dat het van de voorkant van de motor komt, dus net achter de gril. Iemand enig idee wat daar überhaupt zit? ![]() | |
CantFazeMe | vrijdag 15 april 2011 @ 17:18 |
Geen verbrande vogel? Uberhaupt onder de motorkap gekeken? | |
TommyGun | vrijdag 15 april 2011 @ 17:20 |
Ventilator, maar kan die stinken? ![]() | |
penny-wise | vrijdag 15 april 2011 @ 17:27 |
Haha heb ik ook eens gehad, zat tegen de radiator geplakt. Echt zo`n muffe geur in de auto. Na een keer met de hogedrukreiniger te hebben gespoten viel ie tussen de radiator uit.
| |
-tape- | vrijdag 15 april 2011 @ 17:32 |
Ja ik heb de motorkap open gehad, er zit nergens iets wat er niet in hoort (volgens mij). De geur kwam, zoals hierboven vermeld, vanaf de voorkant van de auto (net achter de gril, waar dat bandje loopt. Of als je voor de motorkap staat rechts voor, daar zitten ook wat dingen (geen idee wat) maar daar ruik ik het ook erg sterk. Ik weet niet waar het spruitstuk zit dus zou dat niet kunnen zeggen ![]() | |
penny-wise | vrijdag 15 april 2011 @ 17:40 |
Sjee, jij hebt echt net je rijbewijs of niet? En van auto`s heb je geen verstand zo te lezen. Voel je niet beledigd aub ![]() Maakt niet uit, maar denk dat het niks ernstigs is. Elke auto kan wel eens ruiken na een lange rit. Is gewoon warmte in combinatie met de materialen onder de motorkap. | |
Osiris024 | vrijdag 15 april 2011 @ 17:46 |
Maar niet zo dat het echt opvalt. ![]() | |
-tape- | vrijdag 15 april 2011 @ 17:52 |
Ja, inderdaad. :p Naja het is nu al 3 dagen dat ik het merk na elk ritje, en het zijn geen lange ritten. Alles in Alkmaar. | |
Robin__ | vrijdag 15 april 2011 @ 19:25 |
Das wel normaal, bij koude olie hoor je wat meer getik en mechanische bij geluiden, meestal ook wat ruwer, minder constant toerental etc. Wat het dan wel kan zijn zou ik helaas niet weten. Ben het wel mee eens dat het lang niet altijd een probleem hoeft te zijn als je de koppeling of de remmen een keer ruikt, dat gebeurt gewoon als ze flink gebruikt worden. Bij jou klinkt het wat minder direct verklaarbaar. Als het goed te ruiken is zou ik in ieder geval even langs de dealer gaan ermee, die hebben het vast eerder geroken. niet helemaal de bedoeling dat er altijd iets stinkt natuurlijk, Zolang het niet direct van de uitlaat afkomt, of van smeltende elektronica zal er allemaal niet zo veel spannends kunnen gebeuren. Brand in je voertuig is wel het allerlaatste wat je wilt, das gewoon bijna altijd einde verhaal tenzij je zelf een blusser hebt, dus wel altijd goed om bij onverklaarbare geuren even goed te kijken. | |
Sounddragon | vrijdag 15 april 2011 @ 20:53 |
Ruik eens in de buurt van je wielen als je net hebt gereden, dan weet je rap genoeg of het je remmen zijn. Olielekkages kunnen ook nogal naar ruiken, zeker als het vanaf je kleppendeksel op je uitlaatspruitstuk drupt, maar dan zou je ook een lichte rook moeten zen als je de kap open doet, en dat spruitstuk zit volgens mij ook niet helemaal voorin bij een A4. Even goed in de gaten houden, en als het aanhoudt eens een keertje langs de garage tuffen en een vakmensch laten snuffelen, die kunnen je meestal van een afstandje al vertellen wat je ruikt ![]() | |
Dawnbreaker | vrijdag 15 april 2011 @ 20:54 |
Misschien heeft iemand ingebroken, is gaan joyriden, daarna moest ie schijten en heeft hij het in de airco geduwd | |
-tape- | vrijdag 15 april 2011 @ 23:54 |
Ja daar komt die geur vandaan, maar die geur heb ik ook rond de motorkap en onder de motorkap ![]() ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 16 april 2011 @ 01:06 |
grote kans op een aanlopende remklauw; ik hoop dat je blokken niet verbrand zijn, anders worden het nieuwe, en je remschijf wordt er ook.niet blij van.. even weer gangbaar maken en evt een nieuwe set blokken en je bent weer klaar met een beetje mazzel.' | |
-tape- | zaterdag 16 april 2011 @ 14:53 |
Oke net terug van de dealer, hij dacht eerst aan een aanlopende remschijf maar uiteindelijk toch een koppeling die iets te intensief gebruikt is voor sportief rijden ![]() ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 16 april 2011 @ 15:00 |
![]() ![]() Sterkte ermee, en hou hem heel ![]() | |
Rainesz | zaterdag 16 april 2011 @ 18:38 |
Die geur gaat echt niet weg! Koppeling is gewoon aan het doodgaan,heb het nu zelf ook ![]() Maakt echt niet uit of poosje rustig aan gaat rijden! | |
Robin__ | zaterdag 16 april 2011 @ 19:14 |
Mwa merkt ie vanzelf, tussen het ding een paar keer flink laten stinken en doorslippen tijdens het rijden kunnen nog heel veel km's zitten. Met 1 maand rijervaring denk ik dat je het gas bijgeven tijdens het wegrijden iets te ruim opvat.. zeker als je sportief weg wil rijden en niet voor lul wil staan als ie afslaat zie ik dat nog wel gebeuren. | |
-tape- | zaterdag 16 april 2011 @ 19:26 |
Is het zo slecht om gas bij te geven bij het wegrijden dan? Oh en die reparateur van de garage zei dat zolang de koppeling niet slipt de geur wel kan verdwijnen. Misschien dat jij er ook veel verstand van hebt hoor, maar hij zag er uit alsof hij vaak onder auto's lag ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door -tape- op 16-04-2011 19:35:40 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 16 april 2011 @ 19:41 |
Je kunt niet rijden en over maand ofzo zijn de koppelingsplaten versleten. | |
Robin__ | zaterdag 16 april 2011 @ 21:27 |
Puur giswerk van mijn kant, tuurlijk is het normaal om wat gas bij te geven, best veel zelfs als je hard wegrijd maar het is dan wel de truc om de koppeling niet seconden lang te laten slippen. Overdaad schaad. Als jij zeker weet dat je wat dat betreft geen gekke dingen doet heb ik niets gezegd ![]() | |
the85mc | woensdag 20 april 2011 @ 14:35 |
Je moet zo min mogelijk met slippende koppeling rijden. Het is sowieso niet sneller om met slippende koppeling te rijden, je onderbreekt je aandrijving. Bovendien slijt dat ding als een malle. Ook tijdens het rijden moet je je linkervoet van de koppeling halen. Bij elke auto is ruimte om je voet neer te zetten zodat je niet op de koppeling leunt. En als je snel wil rijden, begin eerst maar eens met bochten wat sportiever te nemen. Leer je meer van dan snel optrekken. Leer je ook gelijk waar de grenzen van jou en de auto liggen. En meestal is een setje nieuwe banden goedkoper dan een koppeling ![]() |