abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95546593
Beste FOk!ers,

Ik rijd in een audi a4 uit 2004 waar eigenlijk nooit motorische problemen mee zijn geweest, maar nu heb ik sinds een paar dagen dat na een ritje bij het uitstappen, ik een vreemde geur ruik. Het is niet echt een brandgeur maar daar komt het wel een beetje bij in de buurt. Ik krijg geen melding ervan op mijn scherm of er klinkt niks raars aan de motor. Het koppelen gaat ook allemaal erg soepel en als vanouds.

Nu ben ik nog niet naar de dealer gegaan maar misschien weet hier iemand wat het probleem is en waar ik me op kan voorbereiden als ik wél langsga :')

Alvast bedankt.
  vrijdag 15 april 2011 @ 16:15:56 #2
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_95546608
muffe geur van de airco wellicht?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_95546630
quote:
1s.gif
Op vrijdag 15 april 2011 16:15 schreef Gunner het volgende:
muffe geur van de airco wellicht?
Je ruikt het sterker buiten de auto dan dat je er daadwerkelijk in zit.
  vrijdag 15 april 2011 @ 16:16:56 #4
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_95546649
Misschien zit er iets aan je uitlaat geplakt?

Ik ben een keer over een stuk plastic gereden wat bleef plakken, dan weet je echt niet waar de geur vandaan komt. :')
pi_95546654
Catalysator op of remmen op.

Haal de handrem eraf als je rijdt!
pi_95546745
quote:
1s.gif
Op vrijdag 15 april 2011 16:16 schreef Osiris024 het volgende:
Catalysator op of remmen op.

Haal de handrem eraf als je rijdt!
Als ik zeg maar ruik waar het vandaan komt dan is het toch eigenlijk wel de bovenkant van de motorkap of de wielen. Zullen het dan de remmen zijn die op zijn? Dann zou ik dat toch wel moeten voelen met het remmen?

Oh en een catalysator.. dat is..? :D

quote:
5s.gif
Op vrijdag 15 april 2011 16:16 schreef Snakey het volgende:
Misschien zit er iets aan je uitlaat geplakt?

Ik ben een keer over een stuk plastic gereden wat bleef plakken, dan weet je echt niet waar de geur vandaan komt. :')
De geur komt echt van voor af aan de auto.

En met name eigenlijk de linkervoorkant van de auto.
pi_95546911
Remmen gaan krassen en piepen als ze (bijna) op zijn, dat zal het wel niet zijn dan.

En de Katalysator zit in je uitlaatsysteem om Groen Links een plezier te doen :P
  vrijdag 15 april 2011 @ 16:24:55 #8
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_95546936
Kijk even onder de motorkap volg je neus :).
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_95546949
lijkt erop dat je koppeling niet helemaal lekker meer is en doorslipt.

is het een penetrante sterke geur?
pi_95546966
quote:
1s.gif
Op vrijdag 15 april 2011 16:25 schreef Wouzziej het volgende:is het een penetrante sterke geur?
Ja, maar met koppelen zelf heb ik geen moeite ofzo.

Maar misschien is dat nooit zo, dat je het merkt. Ik heb ook nog maar een maandje me rijbewijs :')

[ Bericht 19% gewijzigd door -tape- op 15-04-2011 16:31:22 ]
pi_95547185
Aha, dat verklaart dan meteen de verbrande koppeling :P
pi_95547245
quote:
1s.gif
Op vrijdag 15 april 2011 16:33 schreef Osiris024 het volgende:
Aha, dat verklaart dan meteen de verbrande koppeling :P
Maar verbrand, hij doet het wel gewoon. Niet meer mij rijden gewoon? :')
pi_95547382
een remblokje wat ietsie blijft hangen mischien?
  vrijdag 15 april 2011 @ 16:40:46 #14
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_95547454
- :'), doe eens niet -

[ Bericht 73% gewijzigd door Anne op 15-04-2011 17:31:46 ]
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
  vrijdag 15 april 2011 @ 16:42:11 #15
87694 Robin__
letitredno
pi_95547504
olie lekkage bij je uitlaat? Ook zo'n typisch luchtje.

Plastic is vrij herkenbaar. Koppeling ruikt anders, maar ook best chemisch zegmaar. Als je zelf overdreven veel gas bij geeft tijdens het wegrijden (of inparkeren etc) ga je iedere koppeling vroeg of laat ruiken.

Ik zou trouwens gewoon de motorkap open zetten en hem gewoon een poos warm te laten draaien.. dan sluit je een aantal dingen als remmen of koppeling even uit.
pi_95547592
quote:
1s.gif
Op vrijdag 15 april 2011 16:42 schreef Robin__ het volgende:
olie lekkage bij je uitlaat? Ook zo'n typisch luchtje.

Plastic is vrij herkenbaar. Koppeling ruikt anders, maar ook best chemisch zegmaar. Als je zelf overdreven veel gas bij geeft tijdens het wegrijden (of inparkeren etc) ga je iedere koppeling vroeg of laat ruiken.
Het is een hele penetrante geur, het ruikt verbrand maar het ruikt niet alsof er iets verbrand is. Als je begrijpt wat ik bedoel. :9

De geur is wel heel scherp en komt van de voorkant van de auto. Ik zal morgen wel even langs de garage gaan, maar ik ben bang dat die mensen gaan vertellen dat me koppeling kapot is (de geur kwam van de ene op de andere dag) en ik die moet gaan vervangen. :')

quote:
1s.gif
Op vrijdag 15 april 2011 16:42 schreef Robin__ het volgende:
Ik zou trouwens gewoon de motorkap open zetten en hem gewoon een poos warm te laten draaien.. dan sluit je een aantal dingen als remmen of koppeling even uit.
Ja dat is misschien wel handig ja :) Ga ik zo even doen.
pi_95548154
Nou net even de auto warm laten draaien, als hij start dan maakt hij een wat harder geluid dan dat hij na 5minuten warm is geworden, maar dat zal wel normaal zijn?

De geur is wel aanwezig, zelfs zonder dat de motor aan stond. (Ik ben er vanochtend mee naar school geweest (12 uur)) dus dat ding heeft 5 uur stil gestaan nu. De geur werd niet sterker naarmate hij langer aanstond, maar het is wel duidelijk dat het van de voorkant van de motor komt, dus net achter de gril. Iemand enig idee wat daar überhaupt zit? :)
  vrijdag 15 april 2011 @ 17:18:52 #18
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_95548893
Geen verbrande vogel? Uberhaupt onder de motorkap gekeken?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  vrijdag 15 april 2011 @ 17:20:06 #19
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_95548954
Ventilator, maar kan die stinken? :P
  vrijdag 15 april 2011 @ 17:27:21 #20
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_95549206
quote:
1s.gif
Op vrijdag 15 april 2011 17:18 schreef CantFazeMe het volgende:
Geen verbrande vogel? Uberhaupt onder de motorkap gekeken?
Haha heb ik ook eens gehad, zat tegen de radiator geplakt. Echt zo`n muffe geur in de auto. Na een keer met de hogedrukreiniger te hebben gespoten viel ie tussen de radiator uit.

quote:
Misschien lekt er wat olie op het hete spruitstuk dat ruik je ook goed
pi_95549392
Ja ik heb de motorkap open gehad, er zit nergens iets wat er niet in hoort (volgens mij). De geur kwam, zoals hierboven vermeld, vanaf de voorkant van de auto (net achter de gril, waar dat bandje loopt. Of als je voor de motorkap staat rechts voor, daar zitten ook wat dingen (geen idee wat) maar daar ruik ik het ook erg sterk.

Ik weet niet waar het spruitstuk zit dus zou dat niet kunnen zeggen :(
  vrijdag 15 april 2011 @ 17:40:23 #22
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_95549689
quote:
1s.gif
Op vrijdag 15 april 2011 17:32 schreef -tape- het volgende:
Ja ik heb de motorkap open gehad, er zit nergens iets wat er niet in hoort (volgens mij). De geur kwam, zoals hierboven vermeld, vanaf de voorkant van de auto (net achter de gril, waar dat bandje loopt. Of als je voor de motorkap staat rechts voor, daar zitten ook wat dingen (geen idee wat) maar daar ruik ik het ook erg sterk.

Ik weet niet waar het spruitstuk zit dus zou dat niet kunnen zeggen :(
Sjee, jij hebt echt net je rijbewijs of niet?
En van auto`s heb je geen verstand zo te lezen.
Voel je niet beledigd aub *;
Maakt niet uit, maar denk dat het niks ernstigs is. Elke auto kan wel eens ruiken na een lange rit. Is gewoon warmte in combinatie met de materialen onder de motorkap.
pi_95549867
quote:
1s.gif
Op vrijdag 15 april 2011 17:40 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Maakt niet uit, maar denk dat het niks ernstigs is. Elke auto kan wel eens ruiken na een lange rit. Is gewoon warmte in combinatie met de materialen onder de motorkap.
Maar niet zo dat het echt opvalt. :)
pi_95550061
quote:
1s.gif
Op vrijdag 15 april 2011 17:40 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Ja, inderdaad. :p

Naja het is nu al 3 dagen dat ik het merk na elk ritje, en het zijn geen lange ritten. Alles in Alkmaar.
  vrijdag 15 april 2011 @ 19:25:50 #25
87694 Robin__
letitredno
pi_95553367
quote:
1s.gif
Op vrijdag 15 april 2011 16:59 schreef -tape- het volgende:
Nou net even de auto warm laten draaien, als hij start dan maakt hij een wat harder geluid dan dat hij na 5minuten warm is geworden, maar dat zal wel normaal zijn?

Das wel normaal, bij koude olie hoor je wat meer getik en mechanische bij geluiden, meestal ook wat ruwer, minder constant toerental etc.

Wat het dan wel kan zijn zou ik helaas niet weten. Ben het wel mee eens dat het lang niet altijd een probleem hoeft te zijn als je de koppeling of de remmen een keer ruikt, dat gebeurt gewoon als ze flink gebruikt worden. Bij jou klinkt het wat minder direct verklaarbaar.

Als het goed te ruiken is zou ik in ieder geval even langs de dealer gaan ermee, die hebben het vast eerder geroken. niet helemaal de bedoeling dat er altijd iets stinkt natuurlijk, Zolang het niet direct van de uitlaat afkomt, of van smeltende elektronica zal er allemaal niet zo veel spannends kunnen gebeuren. Brand in je voertuig is wel het allerlaatste wat je wilt, das gewoon bijna altijd einde verhaal tenzij je zelf een blusser hebt, dus wel altijd goed om bij onverklaarbare geuren even goed te kijken.
  vrijdag 15 april 2011 @ 20:53:07 #26
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_95558092
Ruik eens in de buurt van je wielen als je net hebt gereden, dan weet je rap genoeg of het je remmen zijn. Olielekkages kunnen ook nogal naar ruiken, zeker als het vanaf je kleppendeksel op je uitlaatspruitstuk drupt, maar dan zou je ook een lichte rook moeten zen als je de kap open doet, en dat spruitstuk zit volgens mij ook niet helemaal voorin bij een A4.

Even goed in de gaten houden, en als het aanhoudt eens een keertje langs de garage tuffen en een vakmensch laten snuffelen, die kunnen je meestal van een afstandje al vertellen wat je ruikt ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_95558202
Misschien heeft iemand ingebroken, is gaan joyriden, daarna moest ie schijten en heeft hij het in de airco geduwd
<hr>
pi_95568219
quote:
14s.gif
Op vrijdag 15 april 2011 20:53 schreef Sounddragon het volgende:
Ruik eens in de buurt van je wielen als je net hebt gereden, dan weet je rap genoeg of het je remmen zijn. Olielekkages kunnen ook nogal naar ruiken, zeker als het vanaf je kleppendeksel op je uitlaatspruitstuk drupt, maar dan zou je ook een lichte rook moeten zen als je de kap open doet, en dat spruitstuk zit volgens mij ook niet helemaal voorin bij een A4.

Even goed in de gaten houden, en als het aanhoudt eens een keertje langs de garage tuffen en een vakmensch laten snuffelen, die kunnen je meestal van een afstandje al vertellen wat je ruikt ;)
Ja daar komt die geur vandaan, maar die geur heb ik ook rond de motorkap en onder de motorkap :) Maar de geur is wel erg sterk rond de wielkas, en natuurlijk door de velg heen. Ik ga morgenmiddag wel even langs de garage, me vrije middag spenderen in een over-kunstmatig ruikende showroom. :D
  zaterdag 16 april 2011 @ 01:06:49 #29
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_95570594
grote kans op een aanlopende remklauw; ik hoop dat je blokken niet verbrand zijn, anders worden het nieuwe, en je remschijf wordt er ook.niet blij van.. even weer gangbaar maken en evt een nieuwe set blokken en je bent weer klaar met een beetje mazzel.'
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_95581355
Oke net terug van de dealer, hij dacht eerst aan een aanlopende remschijf maar uiteindelijk toch een koppeling die iets te intensief gebruikt is voor sportief rijden :@ De koppeling slipt niet door en voelt gewoon normaal aan dus waarschijnlijk gaat de geur vanzelf als ik er weer 'normaal' mee ga rijden. Laten we het hopen. In ieder geval bedankt allen voor de support hier oO<
  zaterdag 16 april 2011 @ 15:00:15 #31
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_95581567
:') Het Nikki Lauda-syndroom _O-

Sterkte ermee, en hou hem heel :W
pi_95588277
Die geur gaat echt niet weg!
Koppeling is gewoon aan het doodgaan,heb het nu zelf ook ;)
Maakt echt niet uit of poosje rustig aan gaat rijden!
Tough Times Never Last, But Tough People Do!
pi_95589454
quote:
1s.gif
Op zaterdag 16 april 2011 18:38 schreef Rainesz het volgende:
Die geur gaat echt niet weg!
Koppeling is gewoon aan het doodgaan,heb het nu zelf ook ;)
Maakt echt niet uit of poosje rustig aan gaat rijden!
Mwa merkt ie vanzelf, tussen het ding een paar keer flink laten stinken en doorslippen tijdens het rijden kunnen nog heel veel km's zitten. Met 1 maand rijervaring denk ik dat je het gas bijgeven tijdens het wegrijden iets te ruim opvat.. zeker als je sportief weg wil rijden en niet voor lul wil staan als ie afslaat zie ik dat nog wel gebeuren.
pi_95589931
quote:
1s.gif
Op zaterdag 16 april 2011 19:14 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Mwa merkt ie vanzelf, tussen het ding een paar keer flink laten stinken en doorslippen tijdens het rijden kunnen nog heel veel km's zitten. Met 1 maand rijervaring denk ik dat je het gas bijgeven tijdens het wegrijden iets te ruim opvat.. zeker als je sportief weg wil rijden en niet voor lul wil staan als ie afslaat zie ik dat nog wel gebeuren.
Is het zo slecht om gas bij te geven bij het wegrijden dan?

Oh en die reparateur van de garage zei dat zolang de koppeling niet slipt de geur wel kan verdwijnen. Misschien dat jij er ook veel verstand van hebt hoor, maar hij zag er uit alsof hij vaak onder auto's lag :')

[ Bericht 13% gewijzigd door -tape- op 16-04-2011 19:35:40 ]
pi_95590544
Je kunt niet rijden en over maand ofzo zijn de koppelingsplaten versleten.
pi_95595733
quote:
0s.gif
Op zaterdag 16 april 2011 19:26 schreef -tape- het volgende:

[..]

Is het zo slecht om gas bij te geven bij het wegrijden dan?

Oh en die reparateur van de garage zei dat zolang de koppeling niet slipt de geur wel kan verdwijnen. Misschien dat jij er ook veel verstand van hebt hoor, maar hij zag er uit alsof hij vaak onder auto's lag :')
Puur giswerk van mijn kant, tuurlijk is het normaal om wat gas bij te geven, best veel zelfs als je hard wegrijd maar het is dan wel de truc om de koppeling niet seconden lang te laten slippen. Overdaad schaad. Als jij zeker weet dat je wat dat betreft geen gekke dingen doet heb ik niets gezegd ;)
pi_95761141
Je moet zo min mogelijk met slippende koppeling rijden. Het is sowieso niet sneller om met slippende koppeling te rijden, je onderbreekt je aandrijving. Bovendien slijt dat ding als een malle. Ook tijdens het rijden moet je je linkervoet van de koppeling halen. Bij elke auto is ruimte om je voet neer te zetten zodat je niet op de koppeling leunt.
En als je snel wil rijden, begin eerst maar eens met bochten wat sportiever te nemen. Leer je meer van dan snel optrekken. Leer je ook gelijk waar de grenzen van jou en de auto liggen. En meestal is een setje nieuwe banden goedkoper dan een koppeling :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop