FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Achterstallige betaling Ben Sim only abonnement; consequenties
M-Bozzwoensdag 13 april 2011 @ 12:34
Ik heb een Ben sim only abonnement, maar door een onverwachtse (hoge) postenkost heb ik de rekening van februari/maart (factuurdatum 21-3) nog niet betaald. Nu heeft Ben daar een herinnerings-sms over gestuurd: dat ik binnen 5 dagen moet betalen om (gedeeltelijke) blokkade te voorkomen. Na die 5 dagen had ik het geld ook nog niet en nu hebben ze een sms gestuurd met: dat ik binnen 24 uur moet betalen om afsluiting te voorkomen.

Nu staat op de site van Ben:
Is je automatische incasso mislukt? Of heb je hem ingetrokken? Dan blijft je rekening openstaan en stuurt Ben je een e-mail. Met een handmatige overschrijving kun je dan alsnog betalen. Doe dit direct: als je betaling binnen 10 dagen niet binnen is, is Ben genoodzaakt je abonnement gedeeltelijk of helemaal te blokkeren. Bovendien lopen je abonnementskosten gewoon door.

Ben je geblokkeerd door te late betaling? Doe ook dan een handmatige overschrijving. Na ontvangst van de betaling deblokkeert Ben je abonnement.


Hier hebben ze het dus alleen over blokkades.

Weet iemand in het geval van Ben:
- wat dit afsluiten (sms) betekent? Is dat dat het contract helemaal wordt afgesloten of betekent dit zoals op de site staat vermeld: gewoon een blokkade, die ook weer kan worden opgeheven en uiteraard wel met kosten gemoeid gaan?
- wat de extra kosten zijn die hiermee gemoeid gaan in het geval van Ben?
- wanneer ze écht overgaan tot inschakeling van een incasso-bureau? Al na een maand of duurt dat langer?

En m.b.t. die 24 uur:
- houden ze er rekening mee dat een overschrijving tussen sommige banken meer dan 24 uur kan duren?
AdBlockerwoensdag 13 april 2011 @ 12:42
Betalen, anders heb je BKR-code.
Jeroen_S.woensdag 13 april 2011 @ 12:48
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 12:42 schreef AdBlocker het volgende:
Betalen, anders heb je BKR-code.
doen telefoonmaatschappijen niet meer aan toch?
Sam-xwoensdag 13 april 2011 @ 12:48
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 12:48 schreef Jeroen_S. het volgende:

[..]

doen telefoonmaatschappijen niet meer aan toch?
QFT
Tja..1986woensdag 13 april 2011 @ 12:50
Gewoon betalen. Het gaat neem ik aan maar om een paar tientjes.
Zo niet moet je wat aan je belgedrag of aan je inkomsten doen.
M-Bozzwoensdag 13 april 2011 @ 12:50
@AdBlocker:
Right, geloof je het zelf? :D Voor dit soort lage bedragen doen ze dat niet volgens mij. En überhaupt...
BrandXwoensdag 13 april 2011 @ 12:51
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 12:50 schreef M-Bozz het volgende:
Right, geloof je het zelf? :D Voor dit soort lage bedragen doen ze dat niet volgens mij. En überhaupt...
wel dus, want al die duizenden klanten bij elkaar is een leuk bedrag.
Daarbij kom je op de zwarte lijst waardoor je mogelijk niet opnieuw bij welke provider dan ook een abo kan nemen.

Waarom bel je niet op en leg je het uit? daarmee kan je vaak uitstel regelen.
OF je dat nu nog kan regelen is de vraag, je had dan gelijk even moeten bellen.
M-Bozzwoensdag 13 april 2011 @ 12:51
@Tsja 1986:
Dat gewoon betalen gaat dus niet. Geef liever even antwoord op mijn vragen. Dit soort triviale gepost heb ik niks aan.

;)
M-Bozzwoensdag 13 april 2011 @ 12:54
quote:
19s.gif Op woensdag 13 april 2011 12:51 schreef BrandX het volgende:

[..]

wel dus, want al die duizenden klanten bij elkaar is een leuk bedrag.
Daarbij kom je op de zwarte lijst waardoor je mogelijk niet opnieuw bij welke provider dan ook een abo kan nemen.

Waarom bel je niet op en leg je het uit? daarmee kan je vaak uitstel regelen.
OF je dat nu nog kan regelen is de vraag, je had dan gelijk even moeten bellen.
Dat uitstellen van betaling doen ze niet aan. Als eens geprobeerd. Uiteraard.

En ik las ergens dat die BKR aantekening niet onder 250 euro wordt gedaan. En dat-ie wordt aangepast als je betaald hebt. Maar anyway, wanneer gaan ze over tot het inschakelen van een incassobureau?
Tja..1986woensdag 13 april 2011 @ 12:56
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 12:51 schreef M-Bozz het volgende:
@Tsja 1986:
Dat gewoon betalen gaat dus niet. Geef liever even antwoord op mijn vragen. Dit soort triviale gepost heb ik niks aan.

;)
Jeetje, leen wat geld bij je ouders ofzo. Beter een kleine schuld bij je ouders dan een oplopende bij een bedrijf.
M-Bozzwoensdag 13 april 2011 @ 12:58
Ik stel die vragen niet voor niks. Al die andere suggesties snap ik zelf ook wel. Ik wil gewoon even informatie over de door mij gestelde vragen... :D
Civilianwoensdag 13 april 2011 @ 13:00
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 12:48 schreef Jeroen_S. het volgende:

[..]

doen telefoonmaatschappijen niet meer aan toch?
Jawel, alleen KPN en Vodafone niet geloof ik :)
Tja..1986woensdag 13 april 2011 @ 13:00
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 12:58 schreef M-Bozz het volgende:
Ik stel die vragen niet voor niks. Al die andere suggesties snap ik zelf ook wel. Ik wil gewoon even informatie over de door mij gestelde vragen... :D
Je klinkt als iemand die zich in allerlei bochten draait om te voorkomen dat hij zijn problemen echt moet oplossen. Blijkbaar zijn je maandelijkse inkomsten te laag voor je lasten. Doe daar wat aan.
En antwoord op je vragen? Ze zullen redelijk snel een incassobureau op je afsturen en de kosten daarvan (toch al snel 30-50 euro) op jou verhalen.
Civilianwoensdag 13 april 2011 @ 13:03
Tjah ik zou zeggen: Blokkade = geen uitgaand verkeer en afsluiting = geen in-/en uitgaand verkeer.
Extra kosten zijn verschillend maar kunnen best wel eens 2 tientjes zijn ofzo.

En nee ze houden geen rekening met de overboektijd tussen de banken want spoedoverboeking :)
Stokstaartwoensdag 13 april 2011 @ 13:05
Volledige afsluiting kost je wel een eurootje of 80 :D .
Volgende keer nadenken en op tijd betalen dus.
tehoefwoensdag 13 april 2011 @ 13:18
wat kost dat simonly, kan nooit veel zijn.

Eventueel, en ja ik weet het hoge kosten bij de bank even rood staan.
Zelf zou ik nooit rood staan.
Deetchwoensdag 13 april 2011 @ 13:23
Ik zou er niet op wachten. Vaak heeft zo'n telefoonbedrijf als Ben een vast contract met een incassobureau en gaat dat verder automatisch. Dus als de termijn is verlopen gaat er een opdracht naar het incassobureau en krijg jij een brief.
Op dat moment heb jij al extra kosten aan je rekeninge hangen die kan oplopen tot een flink bedrag als je pech hebt. Reken in ieder geval meer dan 50 euro.
Knaviawoensdag 13 april 2011 @ 13:47
Ik meen te weten dat standaard elke mobiel telefoon abo bij de BKR staat opgegeven. Niet dat gelijk een notering krijgt waar je problemen door hebt, maar gewoon dat het gemeld staat dat er een abo loopt,
En tsjonge, leen wat geld van vrienden (zullen ze best bereid toe zijn mits dit niet de 100ste keer is dat je met een zielig verhaal komt) en betaal gewoon die nota.
fruityloopwoensdag 13 april 2011 @ 13:50
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 12:58 schreef M-Bozz het volgende:
Ik stel die vragen niet voor niks. Al die andere suggesties snap ik zelf ook wel. Ik wil gewoon even informatie over de door mij gestelde vragen... :D
Wat zeggen ze bij BEN als antwoord op je geschreeuw/vragen?
fruityloopwoensdag 13 april 2011 @ 13:52
Het duurste ben abbo is trouwens 20 euro/maand zo te zien, dat is toch wel even op te hoesten via een contante lening van papa of mama?
Civilianwoensdag 13 april 2011 @ 15:08
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 13:52 schreef fruityloop het volgende:
Het duurste ben abbo is trouwens 20 euro/maand zo te zien, dat is toch wel even op te hoesten via een contante lening van papa of mama?
Bij een abonnement kan je ook meer verbellen dat in je bundel zit, dat weet je he? ;)
Dus TS kan ook best een rekening hebben van 500,-
BrandXwoensdag 13 april 2011 @ 15:19
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 15:08 schreef Civilian het volgende:

[..]

Bij een abonnement kan je ook meer verbellen dat in je bundel zit, dat weet je he? ;)
Dus TS kan ook best een rekening hebben van 500,-
als dat zo is, is TS heel erg niet slim bezig geweest :o
Civilianwoensdag 13 april 2011 @ 15:31
quote:
19s.gif Op woensdag 13 april 2011 15:19 schreef BrandX het volgende:

[..]

als dat zo is, is TS heel erg niet slim bezig geweest :o
Idd, maar als TS zijn standaard abokosten niet eens kan betalen, had'ie geen abonnement af moeten sluiten :P
fruityloopwoensdag 13 april 2011 @ 15:33
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 15:08 schreef Civilian het volgende:

[..]

Bij een abonnement kan je ook meer verbellen dat in je bundel zit, dat weet je he? ;)
Dus TS kan ook best een rekening hebben van 500,-
Zoiets zal het ook wel zijn idd, voor 20 euro had hij geen topic geopend, en het onbreken van bedragen doet mij vermoeden dattie niet slim bezig is geweest.
mrPaneraiwoensdag 13 april 2011 @ 16:31
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 15:33 schreef fruityloop het volgende:

[..]

..., voor 20 euro had hij geen topic geopend, ...
Je bent toch niet nieuw op Fok! ? Er worden volgens mij zelfs topics voor 10ct geopend!
M-Bozzwoensdag 13 april 2011 @ 17:25
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 13:00 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Je klinkt als iemand die zich in allerlei bochten draait om te voorkomen dat hij zijn problemen echt moet oplossen. Blijkbaar zijn je maandelijkse inkomsten te laag voor je lasten. Doe daar wat aan.
En antwoord op je vragen? Ze zullen redelijk snel een incassobureau op je afsturen en de kosten daarvan (toch al snel 30-50 euro) op jou verhalen.
Heb je mijn openingspost wel gelezen makker? Ik heb te maken gehad met een grote onverwachtse kostenpost, die niet te plannen viel.. Iets met een overdreven grote gas- en elektrarekening... Dus trek niet zo snel je conclusies over mijn situatie a.j.b.

Thanks voor je antwoorden.
M-Bozzwoensdag 13 april 2011 @ 17:30
@ de anderen:
Zie mijn post hierboven.

Verder: tuurlijk leen ik dat gewoon (of laat het iemand anders overmaken, anders haal ik de 24 uur niet ;)). Het was alleen mijn bedoeling om meer informatie op te vragen over de gevolgen van niet betalen. Kortom om de vraag te kunnen beantwoorden: is het loos gedreig van de provider of moet ik het serieus nemen?

En trouwens bij sim-only kun je echt wel meer dan 20 eu betalen... oneindig internet, oneindig sms, veel servicenummers bellen (dat laatste niet in mijn geval, haha)...

Dus nogmaals: het gaat me alleen om de vraag: hoe serieus moet je de dreigingen nemen?
Sjeenwoensdag 13 april 2011 @ 17:32
Misschien dat je je iets minder fel zou kunnen opstellen...
tehoefwoensdag 13 april 2011 @ 17:32
Ik zou het er niet op gokken met telefoon bedrijven.
fruityloopwoensdag 13 april 2011 @ 17:33
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 17:30 schreef M-Bozz het volgende:
@ de anderen:
Zie mijn post hierboven.

Verder: tuurlijk leen ik dat gewoon (of laat het iemand anders overmaken, anders haal ik de 24 uur niet ;)). Het was alleen mijn bedoeling om meer informatie op te vragen over de gevolgen van niet betalen. Kortom om de vraag te kunnen beantwoorden: is het loos gedreig van de provider of moet ik het serieus nemen?

En trouwens bij sim-only kun je echt wel meer dan 20 eu betalen... oneindig internet, oneindig sms, veel servicenummers bellen (dat laatste niet in mijn geval, haha)...

Dus nogmaals: het gaat me alleen om de vraag: hoe serieus moet je de dreigingen nemen?
Gezien het feit dat ze gelijk hebben, zou ik ze serieus nemen. Ze hoogstwaarschijnlijk gaan extra administratie/incasso kosten op je verhalen, en dat is meestal zo rond de 40 euro meen ik.
fruityloopwoensdag 13 april 2011 @ 17:34
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 17:32 schreef tehoef het volgende:
Ik zou het er niet op gokken met telefoon bedrijven.
Wat nou gokken? In dit geval staan Ben volledig in zijn/hun recht, aangezien de incasso is mislukt door onvoldoende saldo op de door TS aangewezen rekening. Ben is een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling.
Stokstaartwoensdag 13 april 2011 @ 17:35
Hoe hoog is je rekening TS?
tehoefwoensdag 13 april 2011 @ 17:37
Met gokken bedoel ik hopen dat Ben geen incasso inschakkeld. en of afsluit
Ik denk eerder dat ze wel gewoon doen.
Farenjiwoensdag 13 april 2011 @ 17:42
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 12:42 schreef AdBlocker het volgende:
Betalen, anders heb je BKR-code.
Nee, BKR code doen ze niet aan. Je krijgt vaak *wel* een preventel-registratie. En die zorgt ervoor dat je geen ander abonnement meer kan afsluiten totdat die registratie verwijderd is. En dat kan soms lastig zijn; ook als je al lang hebt betaald "vergeet" de telecomoperator die wel eens te verwijderen.

Ik spreek uit ervaring. En afsluiten doet iig T-Mobile *wel* dus ik gok Ben ook. Ik heb bij T-Mobile wel eens een rekening niet betaald doordat een incasso niet was gelukt, maar ik was toen net verhuisd, en snel daarna op vakantie gegaan, dus wist ik het niet. Toen is mijn telefoon afgesloten. Dat betekent dus: echt afgesloten, volledig.

De rekening is betaald, ik ben weer aangesloten; maar jaren later kwam ik er dus achter dat ik een preventel registratie had. Kon daardoor geen enkel abo meer afsluiten. Heeft me weken gekost en vele brieven om daar vanaf te komen.
M-Bozzwoensdag 13 april 2011 @ 17:51
Sjonge... ik snap niet dat sommige mensen het hier per sé moeten opnemen voor de bedrijven. Ik snap het een en ander ook wel m.b.t. hun positie... maar het is nieuw voor me dat FOKkers elkaar hier niet even mee willen helpen. Besides, in sommige gevallen staan wij ook in ons recht, maar daar hebben bedrijven ook schijt aan, dus een beetje recalcitrant gedrag kan best.. ;)

Nogmaals: het was gewoon een onverwachtse grote rekening die mijn saldo deed kelderen en ik wil alleen meer weten over de speelruimte die je hebt.

@Sjeen: Ik ben i.m.o. niet fel (ik formuleer dingen misschien wat scherp, daarom gooi ik er af en toe een smiley tussendoor). Ik vraag alleen mensen te reageren op mijn vragen en niet aldoor triviale informatie te geven of juist fel tegen mij te posten dat ik gewoon moet betalen e.d. Daar is het me niet om te doen.
brulaap112woensdag 13 april 2011 @ 17:54
Goed de consensus is, niet fucken met telecom bedrijven. Je komt op een zwarte lijst te staan en zal moeilijker een contract kunnen krijgen in de toekomst. Mogelijk BKR zelfs omdat het een goeie indicatie is voor klaplopers. Maar veel telecom bedrijven doen daar niet meer aan omdat ze de straf te zwaar vinden.
Tja..1986woensdag 13 april 2011 @ 17:54
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 17:25 schreef M-Bozz het volgende:

[..]

Heb je mijn openingspost wel gelezen makker? Ik heb te maken gehad met een grote onverwachtse kostenpost, die niet te plannen viel.. Iets met een overdreven grote gas- en elektrarekening... Dus trek niet zo snel je conclusies over mijn situatie a.j.b.

Thanks voor je antwoorden.
Makker, misschien moet je post nog een keer lezen, dan kan je zien dat ik geen conclussie trek.
M-Bozzwoensdag 13 april 2011 @ 17:57
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 17:54 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Makker, misschien moet je post nog een keer lezen, dan kan je zien dat ik geen conclussie trek.
"Blijkbaar... [...] dus doe daar wat aan..."

Klinkt als een redelijke conclusie. En ik probeer duidelijk te maken dat het gaat om een uitzonderingsgeval ;)
Civilianwoensdag 13 april 2011 @ 17:59
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 17:57 schreef M-Bozz het volgende:

[..]

"Blijkbaar... [...] dus doe daar wat aan..."

Klinkt als een redelijke conclusie. En ik probeer duidelijk te maken dat het gaat om een uitzonderingsgeval ;)
Een telecomprovider heeft lak aan een uitzonderingsgeval van hun klanten. Tenzij je overlijdt, dien je gewoon je rekeningen te voldoen.
En betaal je niet, tjah dan word je afgesloten.
Chinlesswoensdag 13 april 2011 @ 18:00
en anders stel je jou energie rekening uit, dat kan wel.
Daarbij kan je ook even kijken op www.voorschotje.nl. Ik wil de geld schieter wel zijn tegen een kleine vergoeding.
Civilianwoensdag 13 april 2011 @ 18:02
quote:
7s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:00 schreef Chinless het volgende:
en anders stel je jou energie rekening uit, dat kan wel.
Daarbij kan je ook even kijken op www.voorschotje.nl. Ik wil de geld schieter wel zijn tegen een kleine vergoeding.
:')_! vooral dat gedrag gaan aanmoedigen ja
Sessywoensdag 13 april 2011 @ 18:43
mobiele telefoonaanbieders gaan eerst over tot opschorting (dat is die blokkade) en als daarna alsnog geen betaling wordt ontvangen, dan gaat men over tot ontbinding (dan kan je met betaling dus ook niet meer je toegang tot het netwerk herstellen!)

Bovendien worden, volgens telecomaabieders, bij ontbinding de resterende abonnementstermijnen tot het einde van de minimale contractsduur direct opeisbaar en kan je laatste factuur gemakkelijk >1000 euro bedragen (afhankelijk van wat voor ovk je hebt). Overigens doen telefoonaanbieders dat laatste op basis van de algemene voorwaarden, alleen heeft de rechter (zowel Nederlandse als Europese, ook onderkend in het "Rapport ambtshalve toepassing Europees consumentenrecht" van het LOVK, google it) al tigduizend keer bepaald dat dit een onredelijk bezwarend boetebeding is wat moet worden vernietigd (en de rechter is in beginsel gehouden dit ambtshalve te toetsen, maar handig is als je zich er voor de rechter wel op beroept en ook even eist dat ze de ovk + algemene voorwaarden overleggen).

Vervolgens vorderen telefoonaanbieders (of hun incassobureau's) secundair vervangende schadevergoeding, ze vorderen het compleet maar als er ook maar iets van verweer wordt gevoerd, gaat de rechter daar niet in mee. Bij goed verweer, in 't algemeen zal dat 50% van de resterende abonnementstermijnen worden, plus restantwaarde van de telefoon (bijv telefoon is 400 euro waard bij een minimumabonnementstermijn van 2 jaar, je hebt 1 jaar uitgediend, is het nog 200 euro) op basis van bovengenoemd Rapport en jurisprudentie van kantonrechters. Goed te weten op 't moment dat je met een incassobureau te maken hebt en een regeling probeert te treffen.

Overigens zetten ze je ook op een - eigen, niet meer BKR tegenwoordig - zwarte lijst als ze de vordering aan een incassobureau uit handen geven.

Beste actie bij blokkade: alsnog betalen. Beste actie bij ontbinding: alsnog betalen, maar kijken of je er met bovenstaande argumenten wat op kunt afdingen.

Bij een rechtszaak, die je naar alle waarschijnlijkheid gaat verliezen (je hebt immers niet betaald en wel gebeld en overeenkomst was er) komen er namelijk ook nog zeer flinke proceskosten bij die je moet betalen en dat wil je eeeecht niet.

Slechtste wat je kunt doen: probleem ignoreren en het verstekvonnis afwachten. Slechtste wat je kunt doen, echt waar. Wordt (nagenoeg altijd) alles wat het incassobureau vordert toegewezen.

Overigens, als je niet hebt betaald omdat je de factuur betwist, kijk ff in de algemene voorwaarden, vaak is de regeling dat je het onbetwiste deel moet voldoen en over de rest een procedure moet starten (bij de telecomprovider) en dat niet hoeft te betalen tot erop beslist is. Meestal moet dat ook nog binnen een bepaalde termijn t.a.v. het ontvangen van de factuur.

[ Bericht 6% gewijzigd door Sessy op 13-04-2011 18:51:53 ]
fruityloopwoensdag 13 april 2011 @ 19:38
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 17:51 schreef M-Bozz het volgende:
Sjonge... ik snap niet dat sommige mensen het hier per sé moeten opnemen voor de bedrijven. Ik snap het een en ander ook wel m.b.t. hun positie... maar het is nieuw voor me dat FOKkers elkaar hier niet even mee willen helpen. Besides, in sommige gevallen staan wij ook in ons recht, maar daar hebben bedrijven ook schijt aan, dus een beetje recalcitrant gedrag kan best.. ;)

Nogmaals: het was gewoon een onverwachtse grote rekening die mijn saldo deed kelderen en ik wil alleen meer weten over de speelruimte die je hebt.

@Sjeen: Ik ben i.m.o. niet fel (ik formuleer dingen misschien wat scherp, daarom gooi ik er af en toe een smiley tussendoor). Ik vraag alleen mensen te reageren op mijn vragen en niet aldoor triviale informatie te geven of juist fel tegen mij te posten dat ik gewoon moet betalen e.d. Daar is het me niet om te doen.
De enige manier om je te "helpen" is je vertellen wat de gevolgen zijn bij het niet betalen, en het advies om dit dus zsm wél te doen. Waarom verwacht jij coulance van de partij die zijn afspraken wél na komt, jij hebt immers tijdens die periode van hun diensten gebruik gemaakt?

Worst case als jij niet bij de les bent, is het onderbouwde scenario van Sessy hierboven. Is dat serieus genoeg voor je?
consiowoensdag 13 april 2011 @ 19:58
Veel plezier met stichting Preventel
En succes met het afkomen van de zwarte lijst, mocht je betaling niet op tijd binnen zijn.