mobiele telefoonaanbieders gaan eerst over tot opschorting (dat is die blokkade) en als daarna alsnog geen betaling wordt ontvangen, dan gaat men over tot ontbinding (dan kan je met betaling dus ook niet meer je toegang tot het netwerk herstellen!)
Bovendien worden, volgens telecomaabieders, bij ontbinding de resterende abonnementstermijnen tot het einde van de minimale contractsduur direct opeisbaar en kan je laatste factuur gemakkelijk >1000 euro bedragen (afhankelijk van wat voor ovk je hebt). Overigens doen telefoonaanbieders dat laatste op basis van de algemene voorwaarden, alleen heeft de rechter (zowel Nederlandse als Europese, ook onderkend in het "Rapport ambtshalve toepassing Europees consumentenrecht" van het LOVK, google it) al tigduizend keer bepaald dat dit een onredelijk bezwarend boetebeding is wat moet worden vernietigd (en de rechter is in beginsel gehouden dit ambtshalve te toetsen, maar handig is als je zich er voor de rechter wel op beroept en ook even eist dat ze de ovk + algemene voorwaarden overleggen).
Vervolgens vorderen telefoonaanbieders (of hun incassobureau's) secundair vervangende schadevergoeding, ze vorderen het compleet maar als er ook maar iets van verweer wordt gevoerd, gaat de rechter daar niet in mee. Bij goed verweer, in 't algemeen zal dat 50% van de resterende abonnementstermijnen worden, plus restantwaarde van de telefoon (bijv telefoon is 400 euro waard bij een minimumabonnementstermijn van 2 jaar, je hebt 1 jaar uitgediend, is het nog 200 euro) op basis van bovengenoemd Rapport en jurisprudentie van kantonrechters. Goed te weten op 't moment dat je met een incassobureau te maken hebt en een regeling probeert te treffen.
Overigens zetten ze je ook op een - eigen, niet meer BKR tegenwoordig - zwarte lijst als ze de vordering aan een incassobureau uit handen geven.
Beste actie bij blokkade: alsnog betalen. Beste actie bij ontbinding: alsnog betalen, maar kijken of je er met bovenstaande argumenten wat op kunt afdingen.
Bij een rechtszaak, die je naar alle waarschijnlijkheid gaat verliezen (je hebt immers niet betaald en wel gebeld en overeenkomst was er) komen er namelijk ook nog zeer flinke proceskosten bij die je moet betalen en dat wil je eeeecht niet.
Slechtste wat je kunt doen: probleem ignoreren en het verstekvonnis afwachten. Slechtste wat je kunt doen, echt waar. Wordt (nagenoeg altijd) alles wat het incassobureau vordert toegewezen.
Overigens, als je niet hebt betaald omdat je de factuur betwist, kijk ff in de algemene voorwaarden, vaak is de regeling dat je het onbetwiste deel moet voldoen en over de rest een procedure moet starten (bij de telecomprovider) en dat niet hoeft te betalen tot erop beslist is. Meestal moet dat ook nog binnen een bepaalde termijn t.a.v. het ontvangen van de factuur.
[ Bericht 6% gewijzigd door Sessy op 13-04-2011 18:51:53 ]