ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 20:25 |
Hey Gasten, Een maat van mij heeft voor een zachte prijsje een next gen turbo verkocht aan me, nu ben ik in het weekend bezig geweest om er meer informatie over te vinden voordat ik hem in ga bouwen. Er werd me verteld dat deze turbo in de start kan opschalen van een 3 tot 15 bar, welke stappen zou ik moeten ondernemen om te voorkomen dat bij het testen van het opschalen de turbo kapot zou kunnen gaan? En moet ik mijn Computer ook laten aanpassen om met de nieuwe samenstelling optimaal te kunnen werken? Alvast bedankt ![]() Hier een pic van mijn nieuwe turbo: ![]() | |
Acryl | maandag 11 april 2011 @ 20:38 |
![]() | |
Barcaconia | maandag 11 april 2011 @ 20:40 |
Dit is een compressor TS. ![]() | |
Anne | maandag 11 april 2011 @ 20:44 |
![]() | |
Biogarde | maandag 11 april 2011 @ 20:53 |
Ik ga meelezen. | |
densmee | maandag 11 april 2011 @ 21:02 |
![]() ![]() | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:06 |
Even serieus nou mensen! Ik heb er echt moeite mee | |
Barcaconia | maandag 11 april 2011 @ 21:09 |
Ik zal maar even serieus antwoorden dan. Dit is dus zoals gezegd een luchtcompressor (aangedreven door een riem) ipv een turbo (aangedreven door uitlaatgassen). Deze worden standaard geleverd met flink wat fabrieksbescherming in de vorm van koper in de drukkamer. Je moet hem dus even openschroeven en het koperen beschermmateriaal er uit gooien en dan weer terug in elkaar monteren. Dan op je auto zetten, met een riem aandrijven de de drukleidingen op je inlaatkanaal aansluiten. | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:13 |
Dus de ECU hoeft dan niet meer aangepast te worden? Mag ik dan ook in 1 keer de druk gelijk opschalen naar 10 PSI? ![]() | |
Sounddragon | maandag 11 april 2011 @ 21:15 |
Waarom maar zo weinig? ![]() | |
GizartFRL | maandag 11 april 2011 @ 21:17 |
Zorg nou eerst voor een goede decompressieplaat tussen het blok en het carter. Heb je trouwens wel een montagesteun bij deze turbo gekregen, anders lukt dat monteren nooit... | |
Acryl | maandag 11 april 2011 @ 21:17 |
Idd, 20 PSI kan zo'n ding makkelijk aan! | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:17 |
Ik wil niet in 1 keer 2500 Euro naar de maan helpen? ![]() Ga jij eens even wat anders doen ofzo, ik heb hier een serieus topic met serieuze vragen. Jij rijdt toch ook niet volcontinu volgas in zijn tweede versnelling? ![]() | |
T42 | maandag 11 april 2011 @ 21:19 |
is het een diesel motor op lpg? | |
ZwartmetSuiker | maandag 11 april 2011 @ 21:19 |
TS als je dat toch bezig bent moet je even je gaskabel inkorten, dan trekt 'ie meteen wat sneller. Verder koele setup, hier kun je zo 100pk mee winnen als je de harde schijf goed kan configureren. | |
GizartFRL | maandag 11 april 2011 @ 21:20 |
Op mijn 205 GTI ( Gran Turbo injection) heb ik hem op de volgende manier gemonteerd:![]() | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:21 |
Ja, een steun en een stuk plat met een met een gradenboog, er werd me verteld dat de turbo eerst naar 14 graden moest om niet gelijk de riem te breken. ![]() | |
GizartFRL | maandag 11 april 2011 @ 21:23 |
Met een nieuwe riem moet dat inderdaad wel, maar neem aan dat je dat gewoon meeneemt in de ombouw. | |
Sounddragon | maandag 11 april 2011 @ 21:23 |
Waaruit concludeer jij dat ik 2 versnellingen heb? ik heb alleen 'D' of telt de R ook als versnelling? ![]() | |
Acryl | maandag 11 april 2011 @ 21:24 |
En als de nieuwe riem niet past, kan je de riem gewoon verlengen door er een stuk van de oude riem aan te nieten/naaien! dit werkt perfect. | |
Sounddragon | maandag 11 april 2011 @ 21:24 |
WOW! is dat nou zo'n upside-down setup? nog nooit irl gezien ![]() levert dat een beetje extra PK's ? | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:25 |
Zeg..... als je denkt leuk te zijn, pleur dan lekker op naar ONZ, niemand zit hier op te wachten ![]() | |
Sounddragon | maandag 11 april 2011 @ 21:25 |
Er zijn diverse zelfspannende riemen in de handel; die span je dmv heet water, dat is echt de uitvinding van de eeuw ![]() | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:27 |
Een beetje volgens het krimpkousenmethodiek bedoel je? ![]() Das dan wel weer interessant ![]() | |
Acryl | maandag 11 april 2011 @ 21:27 |
Fantastisch, wat ze al niet verzinnen vandaag de dag! | |
Barcaconia | maandag 11 april 2011 @ 21:27 |
Spannen met heet water ![]() ![]() Dat is net zo'n fabeltje als dat koude lucht meer vermogen oplevert als warme lucht ![]() | |
GizartFRL | maandag 11 april 2011 @ 21:28 |
Zit gewoon rechtop hoor. Alleen de inlaat is wel omgekeer gemonteerd om meer ruimte te krijgen aan de onderzijde. Als je bedenkt dat een standaard 205 een 60 pk heeft en deze met dezelfde turbo als ellevehC86 zonder extra aanpassingen op 130PK zit dan vind ik het zelf een hele verbetering. Destijds wel 2ehands gekocht en veel zelf kunnen doen, anders is zoiets niet te betalen. | |
Resistor | maandag 11 april 2011 @ 21:28 |
Wat voor auto en vooral: wat voor motor moet het op? Maar ik denk dat dit topic wel een grote kans maakt om in PTA toppers te eindigen. | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:29 |
Nee, zit wel een logica in Bara, kan zowel met water als heetstoken, maar ik wist niet dat het ook al in riemen zat ![]() | |
Sounddragon | maandag 11 april 2011 @ 21:30 |
Ja, bijna hetzelfde materiaal ook, alleen zit hier een soort van 'wapening' in tegen uitrekken ![]() | |
Resistor | maandag 11 april 2011 @ 21:30 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtkoeler | |
Barcaconia | maandag 11 april 2011 @ 21:31 |
Jij snapt niet dat fabrikanten alles doen om mensen meer geld uit hun zakken te kloppen? | |
vosss | maandag 11 april 2011 @ 21:31 |
Nice. Zal wel gaan als de brandweer nu of niet? ![]() | |
Resistor | maandag 11 april 2011 @ 21:32 |
Sorry, bij natuurkunde op school klonk het zo logisch (en ja, ik haalde goede cijfers voor natuurkunde) | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:33 |
Een Hyundai Excel 1.3 Hatchback uit 1990 ![]() Maar toppers?........ik bedoel....het is niet alsof dit topic momenteel erg veel toegevoegde waarde biedt ofzo, kan het mis hebben | |
Barcaconia | maandag 11 april 2011 @ 21:34 |
Ik zie niet in waarom het goed zou kunnen zijn. Die lucht gaat met zo'n snelheid dat een beetje warmte geen zak uitmaakt natuurlijk. | |
vosss | maandag 11 april 2011 @ 21:34 |
Ik had minstens gedacht dat je een dikke Chevelle zou hebben ![]() | |
ueberduitser | maandag 11 april 2011 @ 21:35 |
Volgens mij ben je opgelicht, ik heb daarvoor incl. inbouw in m'n signum vorige maand welgeteld ¤370,67 betaald. | |
Barcaconia | maandag 11 april 2011 @ 21:35 |
Volgens mij ben jij opgelicht dan, je hebt een Signum ![]() ![]() ![]() | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:36 |
Zal wel een low pressure turbo zijn dan denk ik, deze word in de rally wereld gebruikt ![]() | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:36 |
Ja heb ik ook, maar dat is een carburateurmotor, en dat gaat dus niet ![]() | |
ZwartmetSuiker | maandag 11 april 2011 @ 21:37 |
Wel even de luchtkanalen polijsten hè. | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:38 |
Lol, dat topic had ik gezien, die gozer is echt dom ![]() | |
Acryl | maandag 11 april 2011 @ 21:38 |
Ik zou trouwens wel een grotere inlet fan monteren, geeft net dat meer vermogen op lagere toeren! | |
murp | maandag 11 april 2011 @ 21:40 |
![]() ![]() | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:40 |
Liever niet, ik wil het wel "factory standard" laten, zo groot is mijn kennis nou ook weer niet en ik wil dat ding echt niet innen 100 km opgeblazen hebben ![]() | |
ZwartmetSuiker | maandag 11 april 2011 @ 21:41 |
Dat topic ken ik niet. Maar ik zou het wel overwegen. Polijsten is wat anders dan zandstralen hè. | |
ueberduitser | maandag 11 april 2011 @ 21:41 |
Ik vond het al raar dat de monteur me vroeg of ik ook wel eens een bospaadje meepakte of dat ik gewoon op de openbare weg bleef. Als ik dat geweten had! | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:44 |
Ik weet het, maar daar heb ik de machines niet voor helaas ![]() ![]() | |
Sounddragon | maandag 11 april 2011 @ 21:44 |
Aiiii, had je zomaar even een dikke turbo upgrade kunnen krijgen voor misschien wel hetzelfde geld ![]() | |
ZwartmetSuiker | maandag 11 april 2011 @ 21:45 |
Als je er trouwens nog een poelie op maakt kun je 2 riemen trekken, dan kan 'ie meer toeren aan. | |
Sounddragon | maandag 11 april 2011 @ 21:45 |
Heeft de fabrikant wel een indicatie voor de vermogens/koppelwinst van dat ding erbij gegeven? en ga je er achteraf mee op de testbank? | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:46 |
Denk dat de lagers dan te heet worden, durf ik nog echt niet aan hoor ![]() | |
densmee | maandag 11 april 2011 @ 21:46 |
je moet er natuurlijk altijd mee op de draaibank gaan liefst voor en na dan kun je het verschil zien | |
ZwartmetSuiker | maandag 11 april 2011 @ 21:47 |
Man dat zijn turbolagers, die kunnen dat echt wel hebben. Anders wat vaseline ertussen. | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:48 |
Nee, maar ik zal morgen even mijn vriend bellen waarvan ik hem heb gekocht, hij vertelde me alleen dat er momenteel nog geen betere turbo van dit type uit was, maar als ik klaar ben gaat ie echt wel de testbank op ![]() | |
guapo | maandag 11 april 2011 @ 21:49 |
Je kan ook nog een extra ventilator vóór je Turbo of Compressor plaatsen. Als er meer lucht door stroomt dan kan dat zo'n 40 pk schelen. | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:49 |
hahahahaha ![]() | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 21:51 |
Je neemt me in de maling.......toch?, dude, even serieus nou, niet dat ik het ga doen ofzo, maar dit lijkt me te makkelijk, anders zou de fabrikant het toch zelf ook aanraden? | |
ZwartmetSuiker | maandag 11 april 2011 @ 21:53 |
Die fabrikant houdt zijn smoel wel hoor, want die hebben liever dat jij een grotere turbo koopt. Maar als dit zo makkelijk kan, des te beter toch? Fabrikanten vertellen toch ook niet dat je 50pk kan winnen door een andere chip of 10pk door een beter luchtfilter? | |
Acryl | maandag 11 april 2011 @ 21:54 |
Dit dus. De fabrikant heeft ten eerste met milieu eisen te maken, waardoor ze alles knijpen, en daarbij willen ze ook wel wat geld verdienen natuurlijk! | |
Sounddragon | maandag 11 april 2011 @ 21:55 |
Heb je trouwens ook de buizenset erbij die naar het uitlaatspruitstuk loopt? want je originele uitlaat kan die onderdruk niet aan waarschijnlijk ![]() | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 22:07 |
![]() Zijn deze: ![]() | |
ellevehC86 | maandag 11 april 2011 @ 22:07 |
Sorry, kon alleen foto vinden van verpakking ![]() | |
ZwartmetSuiker | maandag 11 april 2011 @ 22:11 |
Ja dat plaatje is echt een stom grapje. Gewoon even naar de onderdelenwinkel vragen. | |
Sounddragon | maandag 11 april 2011 @ 22:11 |
Dat zijn idd goede ![]() Wanneer moet het projekt gaan beginnen? | |
T42 | maandag 11 april 2011 @ 22:15 |
als je geen vario hebt dan heeft de D ook een aantal versnellingen ![]() | |
ueberduitser | maandag 11 april 2011 @ 22:17 |
aanrader trouwens, mocht je aan de inbouw beginnen: http://shop.etel-tuning.de | |
peterzx9r | dinsdag 12 april 2011 @ 08:08 |
ik wil niet de vervelentste zijn maar de foto die ik boven ziet is een dynamo met vacuem pomp die op diesels zit hoezo turbo? | |
DrDarwin | dinsdag 12 april 2011 @ 08:19 |
Kijk, dat is nou echt zo'n reactie van een noob die geen turbo van een dynamo kan onderscheiden...tjonge, jonge... ![]() | |
HFdude | dinsdag 12 april 2011 @ 08:38 |
Je weet niet waar je over lult! Het verschil in zuurstof in koude en warme lucht is zo groot dat het het met een turbomotor met intercooler zelfs heel goed merkbaar is voor de bestuurder... | |
T42 | dinsdag 12 april 2011 @ 08:44 |
![]() | |
DrDarwin | dinsdag 12 april 2011 @ 08:48 |
Inderdaad, daarom kun je op een iceroad ook veel harder rijden dan in een zoutwoestijn...dat kan elke beginneling je vertellen. | |
blup | dinsdag 12 april 2011 @ 08:59 |
check mijn nieuwe dynamo ![]() | |
koffiekoekje | dinsdag 12 april 2011 @ 09:06 |
En tegenwind helpt ook ![]() Een intercooler is natuurlijk wel iets anders dan wat omgevingslucht ![]() | |
DrDarwin | dinsdag 12 april 2011 @ 09:09 |
Da's een poelieloze...die is kapot, er zit een gat in. | |
blup | dinsdag 12 april 2011 @ 09:17 |
Deze sluit je direct op de krukas aan, die stop je in het gat. | |
DrDarwin | dinsdag 12 april 2011 @ 09:38 |
Dan zal ie wel extra veel spanning aanmaken...dat loopt de spuigaten uit.. | |
Barcaconia | dinsdag 12 april 2011 @ 10:07 |
En jij gelooft dat? Moet je je intercooler eens weghalen bij die motor. Heb je zeker nog nooit gedaan? | |
Gokhan03 | dinsdag 12 april 2011 @ 10:08 |
Vergeet de extra schoepen niet:![]() Je uitlaat geeft ook extra vermogen als je die opvoert: ![]() | |
koffiekoekje | dinsdag 12 april 2011 @ 10:20 |
Dat er nog geen slotje op dit topic zit ![]() | |
Anne | dinsdag 12 april 2011 @ 10:34 |
Ja, nou is het leuke er wel weer vanaf. |