FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Turbo-setup gekocht, hulp nodig
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 20:25
Hey Gasten,

Een maat van mij heeft voor een zachte prijsje een next gen turbo verkocht aan me, nu ben ik in het weekend bezig geweest om er meer informatie over te vinden voordat ik hem in ga bouwen.

Er werd me verteld dat deze turbo in de start kan opschalen van een 3 tot 15 bar, welke stappen zou ik moeten ondernemen om te voorkomen dat bij het testen van het opschalen de turbo kapot zou kunnen gaan?

En moet ik mijn Computer ook laten aanpassen om met de nieuwe samenstelling optimaal te kunnen werken?

Alvast bedankt :)

Hier een pic van mijn nieuwe turbo:
29bytlf.jpg
Acrylmaandag 11 april 2011 @ 20:38
:')!!
Barcaconiamaandag 11 april 2011 @ 20:40
Dit is een compressor TS. :|W
Annemaandag 11 april 2011 @ 20:44
popcorn.gif
Biogardemaandag 11 april 2011 @ 20:53
Ik ga meelezen.
densmeemaandag 11 april 2011 @ 21:02
:') een turk kloon _O-
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:06
Even serieus nou mensen!

Ik heb er echt moeite mee
Barcaconiamaandag 11 april 2011 @ 21:09
Ik zal maar even serieus antwoorden dan.
Dit is dus zoals gezegd een luchtcompressor (aangedreven door een riem) ipv een turbo (aangedreven door uitlaatgassen). Deze worden standaard geleverd met flink wat fabrieksbescherming in de vorm van koper in de drukkamer.
Je moet hem dus even openschroeven en het koperen beschermmateriaal er uit gooien en dan weer terug in elkaar monteren.

Dan op je auto zetten, met een riem aandrijven de de drukleidingen op je inlaatkanaal aansluiten.
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:13
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 21:09 schreef Barcaconia het volgende:
Ik zal maar even serieus antwoorden dan.
Dit is dus zoals gezegd een luchtcompressor (aangedreven door een riem) ipv een turbo (aangedreven door uitlaatgassen). Deze worden standaard geleverd met flink wat fabrieksbescherming in de vorm van koper in de drukkamer.
Je moet hem dus even openschroeven en het koperen beschermmateriaal er uit gooien en dan weer terug in elkaar monteren.

Dan op je auto zetten, met een riem aandrijven de de drukleidingen op je inlaatkanaal aansluiten.
Dus de ECU hoeft dan niet meer aangepast te worden?

Mag ik dan ook in 1 keer de druk gelijk opschalen naar 10 PSI? :)
Sounddragonmaandag 11 april 2011 @ 21:15
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:13 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Dus de ECU hoeft dan niet meer aangepast te worden?

Mag ik dan ook in 1 keer de druk gelijk opschalen naar 10 PSI? :)
Waarom maar zo weinig? :?
GizartFRLmaandag 11 april 2011 @ 21:17
Zorg nou eerst voor een goede decompressieplaat tussen het blok en het carter.
Heb je trouwens wel een montagesteun bij deze turbo gekregen, anders lukt dat monteren nooit...
Acrylmaandag 11 april 2011 @ 21:17
quote:
11s.gif Op maandag 11 april 2011 21:15 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Waarom maar zo weinig? :?
Idd, 20 PSI kan zo'n ding makkelijk aan!
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:17
quote:
11s.gif Op maandag 11 april 2011 21:15 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Waarom maar zo weinig? :?
Ik wil niet in 1 keer 2500 Euro naar de maan helpen? :{

Ga jij eens even wat anders doen ofzo, ik heb hier een serieus topic met serieuze vragen.

Jij rijdt toch ook niet volcontinu volgas in zijn tweede versnelling? :(
T42maandag 11 april 2011 @ 21:19
is het een diesel motor op lpg?
ZwartmetSuikermaandag 11 april 2011 @ 21:19
TS als je dat toch bezig bent moet je even je gaskabel inkorten, dan trekt 'ie meteen wat sneller. Verder koele setup, hier kun je zo 100pk mee winnen als je de harde schijf goed kan configureren.
GizartFRLmaandag 11 april 2011 @ 21:20
Op mijn 205 GTI ( Gran Turbo injection) heb ik hem op de volgende manier gemonteerd:

tipo-de-motor-de-205-gti.jpg
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:21
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:17 schreef GizartFRL het volgende:
Zorg nou eerst voor een goede decompressieplaat tussen het blok en het carter.
Heb je trouwens wel een montagesteun bij deze turbo gekregen, anders lukt dat monteren nooit...
Ja, een steun en een stuk plat met een met een gradenboog, er werd me verteld dat de turbo eerst naar 14 graden moest om niet gelijk de riem te breken. :)
GizartFRLmaandag 11 april 2011 @ 21:23
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:21 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Ja, een steun en een stuk plat met een met een gradenboog, er werd me verteld dat de turbo eerst naar 14 graden moest om niet gelijk de riem te breken. :)
Met een nieuwe riem moet dat inderdaad wel, maar neem aan dat je dat gewoon meeneemt in de ombouw.
Sounddragonmaandag 11 april 2011 @ 21:23
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:17 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Ik wil niet in 1 keer 2500 Euro naar de maan helpen? :{

Ga jij eens even wat anders doen ofzo, ik heb hier een serieus topic met serieuze vragen.

Jij rijdt toch ook niet volcontinu volgas in zijn tweede versnelling? :(
Waaruit concludeer jij dat ik 2 versnellingen heb? ik heb alleen 'D' of telt de R ook als versnelling? :?
Acrylmaandag 11 april 2011 @ 21:24
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:23 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Met een nieuwe riem moet dat inderdaad wel, maar neem aan dat je dat gewoon meeneemt in de ombouw.
En als de nieuwe riem niet past, kan je de riem gewoon verlengen door er een stuk van de oude riem aan te nieten/naaien! dit werkt perfect.
Sounddragonmaandag 11 april 2011 @ 21:24
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:20 schreef GizartFRL het volgende:
Op mijn 205 GTI ( Gran Turbo injection) heb ik hem op de volgende manier gemonteerd:

[ afbeelding ]
WOW! is dat nou zo'n upside-down setup? nog nooit irl gezien :9~
levert dat een beetje extra PK's ?
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:25
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:24 schreef Acryl het volgende:

[..]

En als de nieuwe riem niet past, kan je de riem gewoon verlengen door er een stuk van de oude riem aan te nieten/naaien! dit werkt perfect.
Zeg..... als je denkt leuk te zijn, pleur dan lekker op naar ONZ, niemand zit hier op te wachten :(
Sounddragonmaandag 11 april 2011 @ 21:25
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:24 schreef Acryl het volgende:

[..]

En als de nieuwe riem niet past, kan je de riem gewoon verlengen door er een stuk van de oude riem aan te nieten/naaien! dit werkt perfect.
Er zijn diverse zelfspannende riemen in de handel; die span je dmv heet water, dat is echt de uitvinding van de eeuw _O_
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:27
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 21:25 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Er zijn diverse zelfspannende riemen in de handel; die span je dmv heet water, dat is echt de uitvinding van de eeuw _O_
Een beetje volgens het krimpkousenmethodiek bedoel je? :)

Das dan wel weer interessant :)
Acrylmaandag 11 april 2011 @ 21:27
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 21:25 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Er zijn diverse zelfspannende riemen in de handel; die span je dmv heet water, dat is echt de uitvinding van de eeuw _O_
Fantastisch, wat ze al niet verzinnen vandaag de dag!
Barcaconiamaandag 11 april 2011 @ 21:27
Spannen met heet water :') Geloof je het zelf??? :')
Dat is net zo'n fabeltje als dat koude lucht meer vermogen oplevert als warme lucht :')
GizartFRLmaandag 11 april 2011 @ 21:28
quote:
11s.gif Op maandag 11 april 2011 21:24 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

WOW! is dat nou zo'n upside-down setup? nog nooit irl gezien :9~
levert dat een beetje extra PK's ?
Zit gewoon rechtop hoor.
Alleen de inlaat is wel omgekeer gemonteerd om meer ruimte te krijgen aan de onderzijde.
Als je bedenkt dat een standaard 205 een 60 pk heeft en deze met dezelfde turbo als ellevehC86 zonder extra aanpassingen op 130PK zit dan vind ik het zelf een hele verbetering.
Destijds wel 2ehands gekocht en veel zelf kunnen doen, anders is zoiets niet te betalen.
Resistormaandag 11 april 2011 @ 21:28
Wat voor auto en vooral: wat voor motor moet het op?

Maar ik denk dat dit topic wel een grote kans maakt om in PTA toppers te eindigen.
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:29
quote:
10s.gif Op maandag 11 april 2011 21:27 schreef Barcaconia het volgende:
Spannen met heet water :') Geloof je het zelf??? :')
Dat is net zo'n fabeltje als dat koude lucht meer vermogen oplevert als warme lucht :')
Nee, zit wel een logica in Bara, kan zowel met water als heetstoken, maar ik wist niet dat het ook al in riemen zat :)

Sounddragonmaandag 11 april 2011 @ 21:30
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:27 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Een beetje volgens het krimpkousenmethodiek bedoel je? :)

Das dan wel weer interessant :)
Ja, bijna hetzelfde materiaal ook, alleen zit hier een soort van 'wapening' in tegen uitrekken :Y
Resistormaandag 11 april 2011 @ 21:30
quote:
10s.gif Op maandag 11 april 2011 21:27 schreef Barcaconia het volgende:
Spannen met heet water :') Geloof je het zelf??? :')
Dat is net zo'n fabeltje als dat koude lucht meer vermogen oplevert als warme lucht :')
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtkoeler
Barcaconiamaandag 11 april 2011 @ 21:31
quote:
Jij snapt niet dat fabrikanten alles doen om mensen meer geld uit hun zakken te kloppen?
vosssmaandag 11 april 2011 @ 21:31
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:28 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Zit gewoon rechtop hoor.
Alleen de inlaat is wel omgekeer gemonteerd om meer ruimte te krijgen aan de onderzijde.
Als je bedenkt dat een standaard 205 een 60 pk heeft en deze met dezelfde turbo als ellevehC86 zonder extra aanpassingen op 130PK zit dan vind ik het zelf een hele verbetering.
Destijds wel 2ehands gekocht en veel zelf kunnen doen, anders is zoiets niet te betalen.
Nice. Zal wel gaan als de brandweer nu of niet? :D
Resistormaandag 11 april 2011 @ 21:32
quote:
15s.gif Op maandag 11 april 2011 21:31 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Jij snapt niet dat fabrikanten alles doen om mensen meer geld uit hun zakken te kloppen?
Sorry, bij natuurkunde op school klonk het zo logisch (en ja, ik haalde goede cijfers voor natuurkunde)
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:33
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:28 schreef Resistor het volgende:
Wat voor auto en vooral: wat voor motor moet het op?

Maar ik denk dat dit topic wel een grote kans maakt om in PTA toppers te eindigen.
Een Hyundai Excel 1.3 Hatchback uit 1990 :)

Maar toppers?........ik bedoel....het is niet alsof dit topic momenteel erg veel toegevoegde waarde biedt ofzo, kan het mis hebben
Barcaconiamaandag 11 april 2011 @ 21:34
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:32 schreef Resistor het volgende:

[..]

Sorry, bij natuurkunde op school klonk het zo logisch (en ja, ik haalde goede cijfers voor natuurkunde)
Ik zie niet in waarom het goed zou kunnen zijn. Die lucht gaat met zo'n snelheid dat een beetje warmte geen zak uitmaakt natuurlijk.
vosssmaandag 11 april 2011 @ 21:34
Ik had minstens gedacht dat je een dikke Chevelle zou hebben :@
ueberduitsermaandag 11 april 2011 @ 21:35
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:17 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Ik wil niet in 1 keer 2500 Euro naar de maan helpen? :{

Volgens mij ben je opgelicht, ik heb daarvoor incl. inbouw in m'n signum vorige maand welgeteld ¤370,67 betaald.
Barcaconiamaandag 11 april 2011 @ 21:35
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:35 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Volgens mij ben je opgelicht, ik heb daarvoor incl. inbouw in m'n signum vorige maand welgeteld ¤370,67 betaald.
Volgens mij ben jij opgelicht dan, je hebt een Signum :D ;( :D
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:36
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:35 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Volgens mij ben je opgelicht, ik heb daarvoor incl. inbouw in m'n signum vorige maand welgeteld ¤370,67 betaald.
Zal wel een low pressure turbo zijn dan denk ik, deze word in de rally wereld gebruikt :)
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:36
quote:
11s.gif Op maandag 11 april 2011 21:34 schreef vosss het volgende:
Ik had minstens gedacht dat je een dikke Chevelle zou hebben :@
Ja heb ik ook, maar dat is een carburateurmotor, en dat gaat dus niet :)
ZwartmetSuikermaandag 11 april 2011 @ 21:37
Wel even de luchtkanalen polijsten hè.
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:38
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 21:37 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Wel even de luchtkanalen polijsten hè.
Lol, dat topic had ik gezien, die gozer is echt dom :D
Acrylmaandag 11 april 2011 @ 21:38
Ik zou trouwens wel een grotere inlet fan monteren, geeft net dat meer vermogen op lagere toeren!
murpmaandag 11 april 2011 @ 21:40
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:38 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Lol, dat topic had ik gezien, die gozer is echt dom :D
14.gif :')
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:40
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:38 schreef Acryl het volgende:
Ik zou trouwens wel een grotere inlet fan monteren, geeft net dat meer vermogen op lagere toeren!
Liever niet, ik wil het wel "factory standard" laten, zo groot is mijn kennis nou ook weer niet en ik wil dat ding echt niet innen 100 km opgeblazen hebben :P
ZwartmetSuikermaandag 11 april 2011 @ 21:41
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:38 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Lol, dat topic had ik gezien, die gozer is echt dom :D
Dat topic ken ik niet. Maar ik zou het wel overwegen. Polijsten is wat anders dan zandstralen hè.
ueberduitsermaandag 11 april 2011 @ 21:41
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:36 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Zal wel een low pressure turbo zijn dan denk ik, deze word in de rally wereld gebruikt :)
Ik vond het al raar dat de monteur me vroeg of ik ook wel eens een bospaadje meepakte of dat ik gewoon op de openbare weg bleef. Als ik dat geweten had!
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:44
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 21:41 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Dat topic ken ik niet. Maar ik zou het wel overwegen. Polijsten is wat anders dan zandstralen hè.
Ik weet het, maar daar heb ik de machines niet voor helaas :), en ik wil het per stap doen :)
Sounddragonmaandag 11 april 2011 @ 21:44
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:41 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Ik vond het al raar dat de monteur me vroeg of ik ook wel eens een bospaadje meepakte of dat ik gewoon op de openbare weg bleef. Als ik dat geweten had!
Aiiii, had je zomaar even een dikke turbo upgrade kunnen krijgen voor misschien wel hetzelfde geld -O-
ZwartmetSuikermaandag 11 april 2011 @ 21:45
Als je er trouwens nog een poelie op maakt kun je 2 riemen trekken, dan kan 'ie meer toeren aan.
Sounddragonmaandag 11 april 2011 @ 21:45
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:40 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Liever niet, ik wil het wel "factory standard" laten, zo groot is mijn kennis nou ook weer niet en ik wil dat ding echt niet innen 100 km opgeblazen hebben :P
Heeft de fabrikant wel een indicatie voor de vermogens/koppelwinst van dat ding erbij gegeven? en ga je er achteraf mee op de testbank?
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:46
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 21:45 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Als je er trouwens nog een poelie op maakt kun je 2 riemen trekken, dan kan 'ie meer toeren aan.
Denk dat de lagers dan te heet worden, durf ik nog echt niet aan hoor :P
densmeemaandag 11 april 2011 @ 21:46
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 21:45 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Heeft de fabrikant wel een indicatie voor de vermogens/koppelwinst van dat ding erbij gegeven? en ga je er achteraf mee op de testbank?
je moet er natuurlijk altijd mee op de draaibank gaan liefst voor en na dan kun je het verschil zien
ZwartmetSuikermaandag 11 april 2011 @ 21:47
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:46 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Denk dat de lagers dan te heet worden, durf ik nog echt niet aan hoor :P
Man dat zijn turbolagers, die kunnen dat echt wel hebben. Anders wat vaseline ertussen.
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:48
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 21:45 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Heeft de fabrikant wel een indicatie voor de vermogens/koppelwinst van dat ding erbij gegeven? en ga je er achteraf mee op de testbank?
Nee, maar ik zal morgen even mijn vriend bellen waarvan ik hem heb gekocht, hij vertelde me alleen dat er momenteel nog geen betere turbo van dit type uit was, maar als ik klaar ben gaat ie echt wel de testbank op :P
guapomaandag 11 april 2011 @ 21:49
Je kan ook nog een extra ventilator vóór je Turbo of Compressor plaatsen. Als er meer lucht door stroomt dan kan dat zo'n 40 pk schelen.
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:49
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:49 schreef guapo het volgende:
Je kan ook nog een extra ventilator vóór je Turbo of Compressor plaatsen. Als er meer lucht door stroomt dan kan dat zo'n 40 pk schelen.
hahahahaha :O
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 21:51
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 21:47 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Man dat zijn turbolagers, die kunnen dat echt wel hebben. Anders wat vaseline ertussen.
Je neemt me in de maling.......toch?, dude, even serieus nou, niet dat ik het ga doen ofzo, maar dit lijkt me te makkelijk, anders zou de fabrikant het toch zelf ook aanraden?
ZwartmetSuikermaandag 11 april 2011 @ 21:53
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:51 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Je neemt me in de maling.......toch?, dude, even serieus nou, niet dat ik het ga doen ofzo, maar dit lijkt me te makkelijk, anders zou de fabrikant het toch zelf ook aanraden?
Die fabrikant houdt zijn smoel wel hoor, want die hebben liever dat jij een grotere turbo koopt. Maar als dit zo makkelijk kan, des te beter toch? Fabrikanten vertellen toch ook niet dat je 50pk kan winnen door een andere chip of 10pk door een beter luchtfilter?
Acrylmaandag 11 april 2011 @ 21:54
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 21:53 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Die fabrikant houdt zijn smoel wel hoor, want die hebben liever dat jij een grotere turbo koopt. Maar als dit zo makkelijk kan, des te beter toch? Fabrikanten vertellen toch ook niet dat je 50pk kan winnen door een andere chip of 10pk door een beter luchtfilter?
Dit dus.
De fabrikant heeft ten eerste met milieu eisen te maken, waardoor ze alles knijpen, en daarbij willen ze ook wel wat geld verdienen natuurlijk!
Sounddragonmaandag 11 april 2011 @ 21:55
Heb je trouwens ook de buizenset erbij die naar het uitlaatspruitstuk loopt? want je originele uitlaat kan die onderdruk niet aan waarschijnlijk :)
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 22:07
quote:
5s.gif Op maandag 11 april 2011 21:55 schreef Sounddragon het volgende:
Heb je trouwens ook de buizenset erbij die naar het uitlaatspruitstuk loopt? want je originele uitlaat kan die onderdruk niet aan waarschijnlijk :)
:Y

Zijn deze:
turbo_tubes.jpg
ellevehC86maandag 11 april 2011 @ 22:07
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 22:07 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

:Y

Zijn deze:
[ afbeelding ]
Sorry, kon alleen foto vinden van verpakking :)
ZwartmetSuikermaandag 11 april 2011 @ 22:11
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 22:07 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Sorry, kon alleen foto vinden van verpakking :)
Ja dat plaatje is echt een stom grapje. Gewoon even naar de onderdelenwinkel vragen.
Sounddragonmaandag 11 april 2011 @ 22:11
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 22:07 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

:Y

Zijn deze:
[ afbeelding ]
Dat zijn idd goede _O_

Wanneer moet het projekt gaan beginnen?
T42maandag 11 april 2011 @ 22:15
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 21:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Waaruit concludeer jij dat ik 2 versnellingen heb? ik heb alleen 'D' of telt de R ook als versnelling? :?
als je geen vario hebt dan heeft de D ook een aantal versnellingen ;)
ueberduitsermaandag 11 april 2011 @ 22:17
aanrader trouwens, mocht je aan de inbouw beginnen: http://shop.etel-tuning.de
peterzx9rdinsdag 12 april 2011 @ 08:08
ik wil niet de vervelentste zijn maar de foto die ik boven ziet is een dynamo met vacuem pomp die op diesels zit hoezo turbo?
DrDarwindinsdag 12 april 2011 @ 08:19
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 08:08 schreef peterzx9r het volgende:
ik wil niet de vervelentste zijn maar de foto die ik boven ziet is een dynamo met vacuem pomp die op diesels zit hoezo turbo?
Kijk, dat is nou echt zo'n reactie van een noob die geen turbo van een dynamo kan onderscheiden...tjonge, jonge... :')
HFdudedinsdag 12 april 2011 @ 08:38
quote:
10s.gif Op maandag 11 april 2011 21:27 schreef Barcaconia het volgende:
Spannen met heet water :') Geloof je het zelf??? :')
Dat is net zo'n fabeltje als dat koude lucht meer vermogen oplevert als warme lucht :')
Je weet niet waar je over lult! Het verschil in zuurstof in koude en warme lucht is zo groot dat het het met een turbomotor met intercooler zelfs heel goed merkbaar is voor de bestuurder...
T42dinsdag 12 april 2011 @ 08:44
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 08:08 schreef peterzx9r het volgende:
ik wil niet de vervelentste zijn maar de foto die ik boven ziet is een dynamo met vacuem pomp die op diesels zit hoezo turbo?
o_rly.jpg
DrDarwindinsdag 12 april 2011 @ 08:48
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 08:38 schreef HFdude het volgende:

[..]

Je weet niet waar je over lult! Het verschil in zuurstof in koude en warme lucht is zo groot dat het het met een turbomotor met intercooler zelfs heel goed merkbaar is voor de bestuurder...
Inderdaad, daarom kun je op een iceroad ook veel harder rijden dan in een zoutwoestijn...dat kan elke beginneling je vertellen.
blupdinsdag 12 april 2011 @ 08:59
check mijn nieuwe dynamo GT28RS-375375.jpg
koffiekoekjedinsdag 12 april 2011 @ 09:06
quote:
Op dinsdag 12 april 2011 08:48 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Inderdaad, daarom kun je op een iceroad ook veel harder rijden dan in een zoutwoestijn...dat kan elke beginneling je vertellen.
En tegenwind helpt ook :7

Een intercooler is natuurlijk wel iets anders dan wat omgevingslucht ;(
DrDarwindinsdag 12 april 2011 @ 09:09
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 april 2011 08:59 schreef blup het volgende:
check mijn nieuwe dynamo [ afbeelding ]
Da's een poelieloze...die is kapot, er zit een gat in.
blupdinsdag 12 april 2011 @ 09:17
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 09:09 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Da's een poelieloze...die is kapot, er zit een gat in.
Deze sluit je direct op de krukas aan, die stop je in het gat.
DrDarwindinsdag 12 april 2011 @ 09:38
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 april 2011 09:17 schreef blup het volgende:

[..]

Deze sluit je direct op de krukas aan, die stop je in het gat.
Dan zal ie wel extra veel spanning aanmaken...dat loopt de spuigaten uit..
Barcaconiadinsdag 12 april 2011 @ 10:07
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 08:38 schreef HFdude het volgende:

[..]

Je weet niet waar je over lult! Het verschil in zuurstof in koude en warme lucht is zo groot dat het het met een turbomotor met intercooler zelfs heel goed merkbaar is voor de bestuurder...
En jij gelooft dat? Moet je je intercooler eens weghalen bij die motor. Heb je zeker nog nooit gedaan?
Gokhan03dinsdag 12 april 2011 @ 10:08
Vergeet de extra schoepen niet:
failure9.jpg

Je uitlaat geeft ook extra vermogen als je die opvoert:
failure2.jpg
koffiekoekjedinsdag 12 april 2011 @ 10:20
Dat er nog geen slotje op dit topic zit :')
Annedinsdag 12 april 2011 @ 10:34
Ja, nou is het leuke er wel weer vanaf.