abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 14 april 2011 @ 12:46:19 #26
309742 toetsenbordridder
Schopt kont op jouw typtafel.
pi_95486503
Echt een prachtig verslag, zojuist even snel doorgenomen en lees het zo meteen nog een keer opnieuw. Leuk geschreven!

Hoe regelde jij je visa, en moest je nog speciale inentingen hebben?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 14 april 2011 @ 13:24:18 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95488103
quote:
14s.gif Op donderdag 14 april 2011 12:46 schreef toetsenbordridder het volgende:

Hoe regelde jij je visa
Vietnam moest vooraf worden geregeld, Laos en Cambodja kon aan de grens.

quote:
en moest je nog speciale inentingen hebben?
De standaard dingen denk ik, ik heb er niet op gelet (heb alle "belangrijke" inentingen wel zo'n beetje gehad de laatste jaren)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_95488628
quote:
14s.gif Op donderdag 14 april 2011 12:46 schreef toetsenbordridder het volgende:
Echt een prachtig verslag, zojuist even snel doorgenomen en lees het zo meteen nog een keer opnieuw. Leuk geschreven!

Hoe regelde jij je visa, en moest je nog speciale inentingen hebben?
Als je de afgelopen paar jaar niet in Azië oid bent geweest heb je ze wel nodig ;)
  donderdag 14 april 2011 @ 13:46:48 #29
62913 Blik
The one and Only!
pi_95489101
Heel herkenbaar allemaal, leuk verslag en mooie foto's
  donderdag 14 april 2011 @ 16:27:14 #30
309742 toetsenbordridder
pi_95496278
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 13:37 schreef Jorwol het volgende:

[..]

Als je de afgelopen paar jaar niet in Azië oid bent geweest heb je ze wel nodig ;)
Sterker nog, nooit ;) maar huisarts zal er wel raad mee weten.
pi_95497141
wat betreft vaccinaties:
http://www.lievervacciner(...)es-per-land/vietnam/
http://www.lievervacciner(...)aties-per-land/laos/
http://www.lievervacciner(...)s-per-land/cambodja/

weet niet of ze ook daadwerkelijk kloppen, aangezien het een eigen promotie is natuurlijk
beste kan je bij de ggd even informeren

volgens mij redelijk dezelfde voor indonesie, daarvoor heb ik hepatitis a + b gehaald, DTP en buiktyfus
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_95499841
Wauw, su-per gaaf _O_. En wat een geweldige foto's O+.
  donderdag 14 april 2011 @ 20:48:14 #33
238762 Skylark.
Mijn witte lach en ik.
pi_95509369
Mooi verslag man _O_! Ik ga zelf binnenkort naar Vietnam, dus voor mij was het helemaal interessant!
zwakken overleven moeilijk, sterken zitten in de wolken
pi_95519369
quote:
14s.gif Op donderdag 14 april 2011 20:48 schreef Skylark. het volgende:
Mooi verslag man _O_! Ik ga zelf binnenkort naar Vietnam, dus voor mij was het helemaal interessant!
heb jij je reis al ingepland of hoe ga je t aanpakken?
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_95526174
quote:
10s.gif Op donderdag 14 april 2011 16:27 schreef toetsenbordridder het volgende:

[..]

Sterker nog, nooit ;) maar huisarts zal er wel raad mee weten.
Je hoeft niet naar de huisarts, maar je moet even langs de GGD.
pi_95950443
quote:
7s.gif Op zondag 10 april 2011 10:54 schreef SeLang het volgende:
[knip]
Dat klinkt allemaal erg goed, ik ga in mei een kleine 3 weken naar Laos (tja, regentijd, maar wie weet heb ik geluk). En tot nu toe was ik van plan om vooral uit de buurt van Vang Vieng te blijven, maar misschien moet ik me toch maar eens aan wagen. Wie weet blijkt het toch leuk te zijn.

Heb jij nog tips voor een goed guesthouse in Vientiane? Aangezien ik dan net een dag vliegen achter de rug heb, hoeft het niet al te spartaans te zijn. En hoe zit het met kakkerlakken in de guesthouses? Want als ik ergens een gruwelijke hekel aan heb, dan zijn het die toch wel.

Heb je trouwens nog last gehad van bloedzuigers? Ergens in een reisverslag van ETA las ik dat dat wel heel erg was, daar.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 25 april 2011 @ 12:37:27 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95951477
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 12:09 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat klinkt allemaal erg goed, ik ga in mei een kleine 3 weken naar Laos (tja, regentijd, maar wie weet heb ik geluk). En tot nu toe was ik van plan om vooral uit de buurt van Vang Vieng te blijven, maar misschien moet ik me toch maar eens aan wagen. Wie weet blijkt het toch leuk te zijn.

Heb jij nog tips voor een goed guesthouse in Vientiane? Aangezien ik dan net een dag vliegen achter de rug heb, hoeft het niet al te spartaans te zijn. En hoe zit het met kakkerlakken in de guesthouses? Want als ik ergens een gruwelijke hekel aan heb, dan zijn het die toch wel.

Heb je trouwens nog last gehad van bloedzuigers? Ergens in een reisverslag van ETA las ik dat dat wel heel erg was, daar.
Geen enkele kakkerlak gezien in 2 maanden tijd. En ook geen enkele bloedzuiger. Het was niet het seizoen daarvoor denk ik. Ik had een goed guesthouse in Vientiane maar ik weet de naam niet meer. Het zat aan Th Heng Boun. Maar er zijn genoeg guesthouses in centraal Vientiane (wel veel duurder dan op andere plaatsen in Laos). Gewoon even kijken of de kamer aan je standaard voldoet en zo niet dan neem je een andere guesthouse.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_97150506
Leuk om te lezen en echt prachtige foto's! ^O^
pi_97165357
Het is in die regio ook heel normaal om eerst een kijkje te nemen in de kamer voordat je besluit om het te nemen.

Maar ik neem aan dat je in Vietnam ook wel eens de trein hebt gepakt?
pi_97626153
Dit ga ik binnenkort even helemaal lezen, ga over een paar weken zelf naar Vietnam en Cambodja :7
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
pi_97627592
Schitterend verslag! Bedankt voor het leesvoer. :D
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
pi_98079817
Bij deze zal ik dit topic ook maar hergebruiken om mijn reisfoto's van Laos te showen...
Ik had i.t.t. Selang maar twee weken, wat toch wel enigszins kort bleek te zijn. Ook het relatief trage vervoer per bus hielp daar niet echt aan mee. Uiteindelijk ben ik in de hoofdstad Vientiane, Vang Vieng, Luang Prabang en op het nippertje ook nog Phonsavan geweest.

Vientiane is voor een hoofdstad nogal rustig, alles gaat er gemoedelijk en verkeersopstoppingen á la Bangkok of Kuala Lumpur komt je er nauwelijks tegen. Echt hele bijzondere zienswaardigheden zijn er niet, maar er staan toch een paar leuke tempels. Het National Museum (tot voor kort het Revolutionary Museum) vond ik ook wel de moeite waard. Niet zozeer dat het museum zo geweldig is, maar meer omdat ze dat hele museum in een museum zouden moeten plaatsen. Waar ter wereld (buiten Noord-Korea) kom je nog musea tegen met bijschriften onder foto's als 'The puppets of the American Emperial Dogs' of 'This grand mother has had the intelligence to fight against her enemy, the puppets of the American Emperialist'?

Kennelijk mogen kapotte buda-beelden niet weggegooid worden. Vandaar dat je overal in Laos opgeborgen beschadigde beelden tegen komt. Deze beelden in Wat Si Saket zijn gedeeltelijk beschadigd tijdens een Siamese inval in de 19de eeuw.

Aan de oever van de Mekong worden 's avond kraampjes opgebouwd waar je vanalles en nog wat kunt eten, zolang het maar op de barbeque kan (maar dat doen ze daar zelfs met loempia's).

Vervolgens ben ik met de bus naar Vang Vieng gegaan. Ik heb nog wel even getwijfeld of ik er wel naartoe wilde omdat het vooral bekend staat om stonede, Friends kijkende Australische Backpackers. Om dat gebeuren een beetje te vermijden heb ik pakweg 3 km buiten het dorp een hutje gehuurd op de Vang Vieng Organic farm.

Behalve moerbeien kweken, fokken ze er ook geiten die ze aan boeren in de omgeving geven om hun productie te diversificeren. De boeren betalen niets voor de geiten, maar ze moeten later even veel jonge geiten teruggeven als ze ontvangen hebben.

Het landschap rond Vang Vieng is ronduit spektaculair met overal kalksteenrotswanden. Daarom heb ik er een fiets (formaat liliputter) gehuurd en ben ik een paar dorpen ten noord-westen van Vang Vieng ingefietst. Eerst via een ongelooflijk modderige weg met veel vrachtverkeer van een steengroeve. Later werd het beter, zoals de weg hierboven.

Luang Prabang is de oude hoofdstad van Laos en is wereld erfgoed en heeft nog heel veel herkenbare Franse koloniale elementen. Voor een goed Frans restaurant of een Baguette hoef je niet lang te zoeken. Aan het noordoostelijke einde van de stad ligt het prachtige tempelcomplex Wat Xieng Thong, op de foto hierboven is Wat Sene.

Laos is ongewild betrokken geraakt bij de Vietnam-oorlog. In het hele land kom je daar ook de resten van tegen, meestal in de vorm van bommen die verbouwd zijn tot voederbakken voor vee, bloempotten of als fundering voor gebouwen gebruikt worden. Een mooi luchtafweergeschut scheelt ook weer de aanleg van een speeltuin.

Vlak bij Luang Prabang liggen de Pak Ou-Caves. De grotten zelf stellen een beetje teleur, maar de boottocht er naartoe is meer dan de moeite waard.

's Avonds is er in Luang Prabang een grote textielmarkt. Op de markt, maar ook in winkels e.d. wordt het geld van de eerste klant van de dag afgeklopt. Kennelijk brengt dat geluk. Bij deze juffrouw was ik de eerste klant halverwege de avond. Ze vertelde dat ze voor een verkocht klein artikel 2000 kip (+- 18 eurocent) kreeg en voor een grote tas 4000 kip. Dat zijn overigens bedragen die ik ook van andere mensen op de markt hoorde. Het was dan wel laagseizoen, maar volgens mij verdien je dan met een hele avond op de markt zitten (en kraampje opbouwen en afbreken) gemiddeld niet meer dan een euro. Wat dan wel weer overeenkomt met een gemiddeld jaarloon van ruim 800 $ in Laos, als je er nog een ander baantje bijdoet.
Maar ik werd wel met de neus op de feiten gedrukt. Ik heb in 2 weken 300 $ uitgegeven, iets waar een local bijna een half jaar mee moet doen.

Vervolgens ben ik naar Phonsovan gegaan om het Ṕlain of Jars te bezoeken. Een onbekende beschaving heeft daar een paar duizend jaar geleden overal stenen potten neergezet. De potten zijn gemiddeld ruim een meter hoog, maar er zijn ook een paar van 3 m. Vermoed wordt dat de potten als urnen gebruikt werden, maar dat is niet helemaal zeker. De locale interpretatie is dat ze ooit gemaakt zijn om sterke drank (Lao Lao) te maken voor een overwinningsfeest.
De steen waarvan de potten zijn gemaakt, komt niet uit de omgeving van de potten, maar komt overeen met het type gesteente in de bergen in de achtergrond.

De potten staan verspreid over een aantal locaties. Het gebied is in de Vietnamoorlog zwaar gebombardeerd (op Laos zijn meer bommen gegooid dan op Duitsland en Japan samen in de tweede wereldoorlog.) Het hele gebied ligt nog vol bommen, waardoor er regelmatig koeien en buffels op de weilanden ontploffen, en van de meer dan 50 sites met potten er momenteel maar 7 veilig te bezoeken zijn.

Tussen de sites 2 en 3 loopt een pad (ongeveer 1 uur lopen) dat betrekkelijk vrij gemaakt is van bommen. Het pad is gemarkeerd met witte stenen die helaas vrij ver uit elkaar liggen en niet altijd even goed te zien zijn. Ik schrok me dan ook rot toen in ineens bijna over deze struikelde (op de foto zie je bovenin een witte marker van het veilige pad). Toen ik mijn gids vroeg hoe vaak hij dit al gedaan had, wist hij me te vertellen dat de meeste toeristen niet willen lopen en dat het dus voor hem ook pas de tweede keer was... Ik werd er niet geruster op.

Uiteindelijk wist men mij bij het infocentrum van de Mines Advisory Group te vertellen dat dit een betrekkelijk ongevaarlijke granaat was die waarschijnlijk door spelende kinderen is meegenomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door stavromulabeta op 12-06-2011 20:57:43 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 13 juni 2011 @ 19:34:03 #43
309742 toetsenbordridder
pi_98125059
Waarschijnlijk een ongevaarlijke granaat, het lijken wel politici :P ruimden ze hem wel op?

Leuk verslag, krijg steeds meer zin om er heen te gaan!
pi_98146581
Mooi verslag van volgens mij een hele mooie reis. De prijzen vallen me alleszins mee!
Voor wat foto's, kijk hier
pi_98378355
Wat een fantastisch verslag van een prachtige reis. Wil zelf komend jaar naar Vietnam toe voor een korte periode en ben dus al aan het oriënteren waar ik ongeveer naar toe zou moeten gaan, heb hier al aardig wat ideeën opgedaan :).
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')