+1quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:48 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
+1 ik wil niet weg bij defensie, sterker nog ik wil ook ooit n ouwe zeurende adjudant zijn maar dat zit er niet meer in. Als ik wat beters kan vinden kunnen ze bij de KL de pot op en ben ik weg.
Voor mij dus ook. Ik dien mijn BBT contract uit tot 2017 (quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:48 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
+1 ik wil niet weg bij defensie, sterker nog ik wil ook ooit n ouwe zeurende adjudant zijn maar dat zit er niet meer in. Als ik wat beters kan vinden kunnen ze bij de KL de pot op en ben ik weg.
Volgens mij in Nederland alle behalve Schiphol. Althans een enkele zal bij de gewone bedrijfsvoering vast wel eens een paar cent winst maken maar bij grote investeringen vallen ze toch terug op bijdragen van de diverse overheden.quote:
De overblijvende groep zal wel onder een stijgende uitzenddruk gaan lijden denk ik. Speelt dat voor jou ook nog mee in je afweging?quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:01 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Voor mij dus ook. Ik dien mijn BBT contract uit tot 2017 () en dan vertrek ik. Tegen die tijd heb ik genoeg ervaring opgedaan en heb ik mijn externe door de baas betaalde studie afgerond.
your reap what you sow
uitzend druk, waar heb jij het overquote:Op vrijdag 15 april 2011 15:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
De overblijvende groep zal wel onder een stijgende uitzenddruk gaan lijden denk ik. Speelt dat voor jou ook nog mee in je afweging?
quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:07 schreef paintmeester het volgende:
Hoe bedoel je dat precies? Uitzend druk voor mij persoonlijk of uitzend druk voor collega's als ik en vele met mij weggaan?
Ik bedoel voor de hele organisatie. Het zal geen nieuw Uruzgan worden maar Nederland vindt het nog altijd leuk om agentje te spelen in de wereld. Hoewel defensie probeert te schrappen in de overhead zal een groot deel toch van de gewone man op de werkvloer/ in het veld moeten komen. Dat hakt er toch wel in op een gegeven moment denk ik.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:11 schreef Pumatje het volgende:
[..]
uitzend druk, waar heb jij het over?
Denk maar niet dat er de komende 4 jaar grote missies komen..
dat is het grote risico inderdaad.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:11 schreef Sloggi het volgende:
Het 'leuke' is, de beste mensen vertrekken nu natuurlijk. Capabele, ambitieuze mensen met een goed stel hersens en een leuke studie achter de hand kiezen eieren voor hun geld, en de groep waar Defensie juist het liefst vanaf wil blijft zitten.
Zoals al werd gezegd: je oogst wat je zaait. Eigen schuld, dikke bult.
er is geen fokkin overhead.. accepteer dat nou eens.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
[..]
Ik bedoel voor de hele organisatie. Het zal geen nieuw Uruzgan worden maar Nederland vindt het nog altijd leuk om agentje te spelen in de wereld. Hoewel defensie probeert te schrappen in de overhead zal een groot deel toch van de gewone man op de werkvloer/ in het veld moeten komen. Dat hakt er toch wel in op een gegeven moment denk ik.
Er is geen organisatie zonder overhead (op een enkele ZZP'er na misschien maar om dat een organisatie te noemen gaat me wat ver). Het gaat er om of er wel of geen overbodige overhead is. Volgens Hillen is die er. Hij gaat daarom onder meer naar verhouding meer snijden in de top dan in de uitvoering. Dit kan hij natuurlijk verzonnen hebben maar volgens mij is dat hem voorgekauwd door zijn ambtenaren van het ministerie (ook daar zit overhead bijvoorbeeld)quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:20 schreef Pumatje het volgende:
[..]
er is geen fokkin overhead.. accepteer dat nou eens.
Hier verlies je me toch.quote:vandaag van de Gerenaal der landstrijdkrachten een presentatie gehad hierover, en of je weet het beter dan een heleboel slimme lui en de algemene terug te vinden cijfers en bestedingen of je bent gewoon fokkin geniaal, en op jou manier van denken valt de overhead weghalen complete wapensystemen en werkplekken.
Natuurlijk wel, dat is in het verleden ook al gebeurd en dat zal in de toekomst weer gebeuren. Overheidsorganen hebben namelijk de neiging om op niet-vitale plekken flink uit te dijen. Tijden en werkzaamheden veranderen terwijl functies daar lang niet altijd op aangepast worden bijvoorbeeld. En bij Defensie zou je ook een deel van de vastgoedportefeuille onder overhead kunnen/ moeten rekenen. Krimpt de club dan kan je daar ook snijden.quote:Er is zoiezo geen overhead te koppelen aan een niet commercieel overheids orgaan dat voorbereid moet zijn op het ergste geval en zich daar tegen kunnen verdedigen..
dat is ludacris
Duke zal wel een iets ander idee over overhead hebben, ik denk niet dat de overhead van het bedrijfsleven, waarbij ze allerlei externe zaken inhuren, 1 op 1 te vertalen valt naar defensie.quote:Op vrijdag 15 april 2011 17:49 schreef RonaldV het volgende:
Puma, volgens mij heb jij een heel ander idee over 'overhead' dan wij. Overhead is alles wat er in de organisatie aan functies zit om de 'laarzen op de grond' te ondersteunen.
Roger, maar dat zie ik niet als overhead, meer als geklungel en ja ik heb het vaker gezien.quote:Op vrijdag 15 april 2011 18:09 schreef du_ke het volgende:
ik zit wel op de RonaldV lijn hoor. Zijn verhaal is ook aardig herkenbaar voor andere overheidsorganisaties. Ik ken een gemeente waar ze met de aboutalebgelden laptops hebben aangeschaft voor schoolgaande kinderen van minima. opzich best een leuk idee maar.. dan moeten degenen voor wie ze bedoeld zijn ze wel claimen en ophalen. Een aanzienlijk deel deed dat niet maar die laptops waren al wel aangeschaft... Die zijn straks verouderd zonder ooit gebruikt te zijn,..
Het inhuren van externe partijen is geen overhead, althans: niet per sé. Laat ik het anders duiden: als dat overhead is, dan zijn alle Afghanistangangers overhead van de Afghaanse regering.quote:Op vrijdag 15 april 2011 18:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Roger, maar dat zie ik niet als overhead, meer als geklungel en ja ik heb het vaker gezien.
Dat is weer iets anders, dat heet out-sourcen. Dat doe je doorgaans met die taken die niet direct tot de kerntaken behoren. De RAF gaat bijvoorbeeld haar tankvliegtuigen inhuren. Reden: Tankvliegtuigen voeren geen gevechtstaken uit, dus is het geen core business. Persoonlijk vind ik dat je in die redenatie nogal wat heel grote gaten kunt schieten, maar goedquote:Wat ik bedoel is dat het bedrijfsleven vrij makkelijk een externe partij kan inhuren als er iets afbreekt, die hoef je dan niet meer intern in je eigen organisatie onder te brengen, bij defensie kan dat als alles hier op de kazerne zit ook tot op zekere hoogte, maar het spek begint te stinken als je ergens in de rimboe zit, dus zul je die capaciteit wel in huis moeten hebben. Hoe nutteloos ze in vredestijd/ Nederland ook lijken, omdat de garage om de hoek jouw auto ook wel kan repareren.
Ik denk dat we het in grote lijnen over hetzelfde hebben, alleen heb ik het misschien wat te simplistisch uitgelegd.quote:Op vrijdag 15 april 2011 19:01 schreef RonaldV het volgende:
Het inhuren van externe partijen is geen overhead, althans: niet per sé. Laat ik het anders duiden: als dat overhead is, dan zijn alle Afghanistangangers overhead van de Afghaanse regering.
Overhead is letterlijk: alle organisatorische werkzaamheden die niet direct toe te dragen zijn aan het eindproduct, zoals HRM, ICT en inkoop. Daar kan inhuur bij zitten, maar voor inhuren kunnen zeer valide redenen zijn.
Ik vind het dan ook een boud redenatie.quote:Dat is weer iets anders, dat heet out-sourcen. Dat doe je doorgaans met die taken die niet direct tot de kerntaken behoren. De RAF gaat bijvoorbeeld haar tankvliegtuigen inhuren. Reden: Tankvliegtuigen voeren geen gevechtstaken uit, dus is het geen core business. Persoonlijk vind ik dat je in die redenatie nogal wat heel grote gaten kunt schieten, maar goed
We hebben het inderdaad over hetzelfde, maar zoals ik al zei: dat is out-sourcen, en niet overhead. Overhead zit in de staven, zowel in het militaire leven als in de burgermaatschappij. Het zijn zaken die moeten gebeuren, maar niets met de productie te maken hebben.quote:Op vrijdag 15 april 2011 20:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik denk dat we het in grote lijnen over hetzelfde hebben, alleen heb ik het misschien wat te simplistisch uitgelegd.
Ik doelde in het geval van externe herstelcapaciteit op iets waar wij mee te maken hebben. Er is wat nieuws aangekocht en bij de prijs inbegrepen zit een onderhoudscontract van zoveel jaar (industrie) ergo de eigen herstelcapaciteit (imo overhead, want het draagt niet direct bij aan het eindproduct) kan in de ogen van Duke weggehaald worden. Kort door de bocht genomen kan dat ook, want de industrie is verantwoordelijk voor het onderhoud/ herstel. Echter na zoveel jaar/ inzetgebied zul je het zelf moeten oplossen, maar dat kan niet meer omdat je eigen herstelcapaciteit wegbezuinigd is. En om dan een nieuwe club op te richten en "current" te krijgen op dat apparaat gaan daar weer tientallen jaren overheen.
[..]
Ik vind het dan ook een boud redenatie.
Zeker niet als je het bij buitenlandse bedrijven onderbrengt...quote:Op vrijdag 15 april 2011 21:39 schreef RonaldV het volgende:
Ik ben het wel met je eens trouwens: outsourcen is niet per definitie een goed idee, zeker niet bij defensie. In vredestijd klinkt het allemaal leuk en aardig, maar als het een keer 'om het echie' is heb je dus geen zak aan burgers. Dan heb je militairen nodig, en zoals je correct stelt: dan blijk je 'plots' de kennis niet meer te hebben.
Andeersom ook hoor, maar dan is het wel nodig dat je de beschikking krijgt over de bijbehorende voorraden. En aangezien we niet op de grond actief willen zijn zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.quote:Op zaterdag 16 april 2011 11:23 schreef FoXje het volgende:
Zelfs de RUssen zorgden in de koude oorlog dat ze gewoon NATO spullen konden gebruiken ...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |