Zijn deze verhalen niet naar aanleiding van de oproep van iemand van de Telegraaf waar hij vroeg om dit soort verhalenquote:Op vrijdag 8 april 2011 15:45 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het is natuurlijk de Telegraaf dus je moet het met een schep zout nemen, ik denk dat Whuzz maar weer even een rondje Viva moet doen om de dames ervan te overtuigen dat er ook nog echte mannen rondlopen in Ollandia![]()
Al die angsthazen... laat die maar verkassen naar de polder
Tja. Oud nieuws lijkt me. Die hele provincie had gewoon water moeten blijven tenslotte. Als er *iets* een complete bubbel is, dan is het flevoland wel. Een hoop opgespoten modder waarop wat steden zijn "ge-engineerd".quote:Hier in Flevoland is het aan de orde van de dag
Oke, als ik meer ga verdienen dan is dat ook een zaak die verandert, en daar zie ik niet echt een probleem in. Als mijn gezinssituatie verandert dan zou dat betekenen dat ik dus ga samen wonen, en aangezien mijn vriendin ook een goed inkomen heeft wordt het alleen maar nóg meerquote:Op vrijdag 8 april 2011 15:51 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dan is er niets aan de hand, het word pas een probleem als er zaken veranderen, zoals je gezinssituatie of je inkomen. Het punt is dat kopen tegenwoordig weer gepaard gaat met het nemen van risico's, iets waar de afgelopen 25 jaar geen sprake meer van geweest is.
Ik ben gewend naar mijn werk te lopen, dus de prijs van brandstof boeit niet. Als ik ga verhuizen naar een dorpje in een krimpregio (omdat mijn geliefde Flevoland is afgezonkenquote:Op vrijdag 8 april 2011 15:56 schreef CoolGuy het volgende:
Overigens, Xeno, als jij nou wil verhuizen? wat doe je dan? Ja ik weet dat jij geen huis hebt om te verkopen maar jij vindt 400 euro in de maand al duur, en zo heel veel plekken zullen er niet zijn waar je maar 400 euro hoeft te, dat zal meer zijn, dus jij kúnt ook niet verhuizen.
Ja, wellicht naar een ander dorp, maar ik vermoed dat jij redelijk dicht bij je werk woont, dus tenzij je elke ver op en neer wil rijden naar je werk in je Starlet tegen ¤ 1.60 per liter denk ik zo dat jij 'vast' zit![]()
Jij hebt het allemaal heel goed voor elkaar maar dat geldt vast niet voor iedereenquote:Op vrijdag 8 april 2011 15:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oke, als ik meer ga verdienen dan is dat ook een zaak die verandert, en daar zie ik niet echt een probleem in. Als mijn gezinssituatie verandert dan zou dat betekenen dat ik dus ga samen wonen, en aangezien mijn vriendin ook een goed inkomen heeft wordt het alleen maar nóg meer
Neem jezelf als representatief voor de rest en er is geen vuiltje aan de lucht. Ik zeg doenquote:Op vrijdag 8 april 2011 15:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oke, als ik meer ga verdienen dan is dat ook een zaak die verandert, en daar zie ik niet echt een probleem in. Als mijn gezinssituatie verandert dan zou dat betekenen dat ik dus ga samen wonen, en aangezien mijn vriendin ook een goed inkomen heeft wordt het alleen maar nóg meer
Dat is de dubbele dip in brabant dan. Door de inkoopregeling van de provincie moeten de provincie ruim 800 woningen voor 90% van de taxatiewaarde toendertijd op gaan kopen en later weer eens in de markt gaan zetten. Maar door die inkoopregeling heeft men in brabant misschien wel een korte opleving gehad.quote:Op vrijdag 8 april 2011 14:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Brabants Dagblad
Het was een artikel naar aanleiding van de cijfers die gisteren door de NVM naar buiten zijn gebracht.
Brabanders zit het zeepbelblazen in de genen, misschien moeten we het gewoon aan België cadeau doen (als ze het willen hebben wel te verstaan)quote:Op vrijdag 8 april 2011 16:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is de dubbele dip in brabant dan. Door de inkoopregeling van de provincie moeten de provincie ruim 800 woningen voor 90% van de taxatiewaarde toendertijd op gaan kopen en later weer eens in de markt gaan zetten. Maar door die inkoopregeling heeft men in brabant misschien wel een korte opleving gehad.
Brabanders zijn gewoon altijd optimistisch en genieten met volle teugen van het leven. De zwartgalligheid en doemdenkerij laten we aan de andere provincies over.quote:Op vrijdag 8 april 2011 16:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Brabanders zit het zeepbelblazen in de genen, misschien moeten we het gewoon aan België cadeau doen (als ze het willen hebben wel te verstaan)
Cijfers van de NVM gaan bij mijn weten niet alleen over Brabant.quote:Op vrijdag 8 april 2011 16:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is de dubbele dip in brabant dan. Door de inkoopregeling van de provincie moeten de provincie ruim 800 woningen voor 90% van de taxatiewaarde toendertijd op gaan kopen en later weer eens in de markt gaan zetten. Maar door die inkoopregeling heeft men in brabant misschien wel een korte opleving gehad.
Bedoelt u wellicht de technologie campus in Eindhoven? Of ASML?quote:Op vrijdag 8 april 2011 15:56 schreef antfukker het volgende:
Is brabant dat ook niet een beetje? Kijk maar naar alle verhalen rondom Oss met de MSD.
quote:Op vrijdag 8 april 2011 16:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Brabanders zit het zeepbelblazen in de genen, misschien moeten we het gewoon aan België cadeau doen (als ze het willen hebben wel te verstaan)
Yep.quote:
Misschien moet je de Wiki pagina over de vastgoedzeepbel ook even aanpassenquote:Op vrijdag 8 april 2011 18:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yep.
En zo te lezen aan ieders posts waarvan ik weet dat ze uit Brabant komen ook nog eens een soort die wel weet hoe je verstandig een hypotheek afsluit.
Goed idee.quote:Op vrijdag 8 april 2011 18:08 schreef Censuur-152 het volgende:
Misschien moet je de Wiki pagina over de vastgoedzeepbel ook even aanpassen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vastgoedzeepbel
Huren wtfquote:AMSTERDAM Pa, wat is de lol nog van een eigen huis? Vroeg mijn dochter, die een klein huurappartementje bewoont in een renovatiewijk . Ze kan elk moment horen dat ze op kan krassen en ze moest er voor tekenen, dat ze dan niet naar de rechter stapt. Ze komt niet in aanmerking voor huursubsidie en ze betaalt de hoofdprijs.
Ze somt op: Ik lees alleen maar ellende over koopwoningen. De aftrekbaarheid van de hypotheek rente moet worden afgeschaft, zegt meneer Wellink van DNB. De huizenprijzen dalen als in Schussfahrt . De koophuizen markt zit volledig op slot. Onderhoudskosten rijzen de pan uit. Bij een bank hoef ik met mijn jaarcontract niet aan te komen. De hypotheekrente wordt weer skyhigh. Er is grote onzekerheid over mijn pensioen. Er komt een spaarverplichting.
Een waardestijging is lang niet meer zeker. En alle winst moet ik weer in mijn volgende huis stoppen. Aannemers vallen bij bosjes om. Al mijn geld gaat in stenen zitten en mijn Polotje kan ik dan nog wel even vergeten. Waarom hamert iedereen er toch zo op dat een eigen huis het grootste ideaal is?`
Rekensommetje
Ik sta niet zo gauw met de mond vol tanden, maar ik moest als eigen woning bezitter wel even slikken. Gelukkig is ons bedrijf niet afhankelijk van hypotheekadvies, dus haar gewetensvraag bracht me niet in geestelijke nood .
Laten we maar eens een rekensommetje maken, sprak ik opgewekt. Jouw flatje kost nieuw ongeveer ¤ 250.000 op de vrije markt. Je hebt lekker gespaard, dus je betaalt ¤ 25.000 voor de inrichting en je leent ¤ 250.000 bij de Rabobank, want daar bankier je. En vandaag of morgen krijg je toch wel je vaste aanstelling. Ze zouden wel gek zijn om jou te laten gaan.
Nuchter vraagje: En wat gaat me dat dan maandelijks kosten, Pa? Eh, bij 6% rente voor 10 jaar vast betaal je ¤ 15.000 aan rente per jaar. Na belastingaftrek blijft daar ongeveer ¤ 10.000 netto van over. Je moet voor ¤ 125.000 aflossing gaan sparen om over 30 jaar de helft te kunnen aflossen. Das inclusief de overlijdensrisicodekking ¤ 1.200 per jaar. Servicekosten van je Vereniging van Eigenaren ¤ 1.500 per jaar en voor het onderhoud moet je toch wel ¤ 1.000 per jaar reserveren. Alle kosten komen immers voor je eigen rekening.
Je bent eigen woning bezitter of je bent het niet, dus je betaalt ook nog ¤ 600 WOZ (Waarde Onroerende Zaak) belasting aan de gemeente waar je woont. Je mag 0,6% van de WOZ waarde bij je inkomen optellen en daar betaal je dan ca. 35%, stel ¤ 500 belasting aan Den Haag over. Dat hebben ze vroeger bedacht om het renteaftrekvoordeel ten opzichte van de huurders van woningen een beetje te nivelleren. Opgeteld moet je toch wel op zon ¤ 14.800 per jaar, oftewel ¤ 1233 per maand rekenen.
Blok aan je been
Maar ik betaal nu maar iets méér dan de helft! Dan moet ik wel knettergek zijn om een huis te kopen.. Misschien wil ik nog wel eens naar het buitenland verhuizen, dan wordt mijn droomhuis een nachtmerrie en een blok aan mijn been.
En eigenlijk spaar ik dan voor mijn erfgenamen en weet ik niet eens of er wel wat van over blijft voor mijn kids. Komt er een crisis over 30 jaar Pa? Moet niet iedereen die meer dan ¤ 33.000 verdient straks zijn sociale woningbouw huurhuis uit en komt er dan niet een enorme hoos aan betaalbare huurhuizen vrij en kan ik uitkiezen? Storten dan de prijzen van koopwoningen niet nog verder in elkaar blijft er dan misschien wel helemaal niets meer over voor de kids? Is mijn huis dan straks uberhaupt nog wel verkoopbaar?
Sushi-hap
Bedankt Pa, het is me glashelder. Ik blijf zitten waar ik zit. En als ik wil verhuizen, zeg ik gewoon de huur op. En ik hou nog een heleboel geld over ook. Ik ga mijn Polotje bestellen. En ik neem de uitnodiging van Coen om hem in Boston op te zoeken aan. Mag ik jou en ma uitnodigen voor een Sushi-hap in Okura vanavond? Ik heb zin om leuke dingen te gaan doen. Ik kreeg last van spaar benauwdheid
Ik sta niet gauw met de mond vol tanden. Kind, je hebt groot gelijk. Ik ga ons huis te koop zetten voor het te laat is. De tijd dat de huizenprijzen met 20% per jaar kunnen stijgen is voorgoed voorbij
En de leerboeken over koophuizen en hypotheken moeten maar gauw worden herschreven. Zou meneer Wellink van DNB dát bedoeld hebben?
bron
Maar de economie trekt toch weer aan? Als ik zo lees krijgt heel Brabant dikke salarisverhogingen. Als ik een makelaar was ging ik daar wonenquote:
Leuke rekensom....quote:
Die high tech campus is dat ding er nu al eens? ASML is een innovatief bedrijf maar ook zeer conjunctuur gevoelig. Ik merk het altijd weer als het slecht gaat met ASML dan word ik door allerlei lieden opgebeld..... 'vanwaar de hernieuwde interesse?'quote:Op vrijdag 8 april 2011 17:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Bedoelt u wellicht de technologie campus in Eindhoven? Of ASML?
Nou, ik verwacht eind mei toch weer de jaarlijkse HRA teruggave, vakantiegeld en het normale salaris. Tikt lekker aan. En meer dan de helft kan zo door naar een termijndeposito @ 4,1%quote:Op vrijdag 8 april 2011 19:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Maar de economie trekt toch weer aan? Als ik zo lees krijgt heel Brabant dikke salarisverhogingen. Als ik een makelaar was ging ik daar wonen
nog even los van overlijdenskostenverzekering (waarom?) en servicekosten (nee, die betaal je als huurder zeker niet). Is de hypotheekrente soms ook geindexeerd?quote:Op vrijdag 8 april 2011 19:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Leuke rekensom....
Flatje van 250.000,-![]()
6% rente voor 10 jaar![]()
En dan dat zwikkie ook nog vergelijken met een huurflatje van 650,-![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |