Een partner zoeken die ook Asperger heeft? Als er toch zoveel mensen met die aandoening zijn die zonder het zelf te willen relatieloos door het leven gaan, zijn er vast wel een aantal leuke eventuele partners tussen te vinden.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:31 schreef Varuw het volgende:
Wat zouden jullie doen als je in deze situatie zat?
Het probleem is, de meeste mensen met de diagnose Asperger zijn van het mannelijk geslacht, en ik ben dus geen anaalvandaal. Als het al mogelijk is op deze manier aan een partner te raken, zullen de weinige vrouwen met Aspergersyndroom allemaal bezet zijn, of anders willen ze geen relatie.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:35 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Een partner zoeken die ook Asperger heeft? Als er toch zoveel mensen met die aandoening zijn die zonder het zelf te willen relatieloos door het leven gaan, zijn er vast wel een aantal leuke eventuele partners tussen te vinden.
Omdat IK dat wil, omdat het niet leuk is steeds alleen te zijn. Waarom moet je per se eten en drinken? Omdat de samenleving je dat verplicht??quote:Op donderdag 7 april 2011 19:35 schreef QBay het volgende:
Waarom moet je per se een partner hebben? Wie verplicht je dat? De samenleving? Want als dat het is moet je je er niks van aantrekken. Je MOET geen partner, je KAN een partner hebben.
Dat heb ik ook al geprobeerd, en het is niet gelukt.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:38 schreef Strani het volgende:
Maar probeer het anders online? Wordt steeds normaler tegenwoordig.
Dat vindt ik dus ook maar mensen om je heen kunnen namelijk wel heel zielig doen als je alleen door het leven gaat. Dat weet ik uit ervaring. Ik trok me er nooit iets van aan want mij beviel het vrijgezellenbestaan wel. Ben nu wel getrouwd en dat is ook prima hoor. Het kwam op m'n pad en dat terwijl ik er nooit naar gezocht heb. Het gebeurde gewoon.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:35 schreef QBay het volgende:
Waarom moet je per se een partner hebben? Wie verplicht je dat? De samenleving? Want als dat het is moet je je er niks van aantrekken. Je MOET geen partner, je KAN een partner hebben.
Dat zou ik sowieso niet doen.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:35 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Een partner zoeken die ook Asperger heeft? Als er toch zoveel mensen met die aandoening zijn die zonder het zelf te willen relatieloos door het leven gaan, zijn er vast wel een aantal leuke eventuele partners tussen te vinden.
Zoals Barry Stevens altijd zei: Vooral doorgaan.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:39 schreef Varuw het volgende:
[..]
Dat heb ik ook al geprobeerd, en het is niet gelukt.
Wat bedoel je daarmee?quote:Op donderdag 7 april 2011 19:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat zou ik sowieso niet doen.
Juist een "gewone" vrouw kan het beste uit je naar boven halen.
Heb je beiden Asperger dan word je zo'n "we blijven ook vandaag veilig thuis" stelletje.
Waarom wil je het? Je weet niet eens wat het is. Een relatie is leuk hoor, maar veel mensen romantiseren het beeld.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:37 schreef Varuw het volgende:
[..]
Omdat IK dat wil, omdat het niet leuk is steeds alleen te zijn. Waarom moet je per se eten en drinken? Omdat de samenleving je dat verplicht??
Mja het zal eerder een probleem zijn voor de toekomstige partner dan voor TS zelf. Asperger is gewoon niet makkelijk om mee samen te leven, dus je zult echt goed moeten zoeken om iemand te vinden die dat nu aankan, en over een paar jaar nog steeds.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:42 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik zou niet te veel aan het asperger stempeltje denken, leef je leven gewoon zoals je bent.
Er zijn zo veel 28-jarige vrijgezellen, niet te druk over maken.
Er werd voorgesteld een vrouw te zoeken die ook Asperger heeft.quote:
Tja, waarom willen de meeste mensen vrienden hebben? Waarom willen de meeste mensen in een comfortabel huis wonen? Waarom willen de meeste mensen...quote:Op donderdag 7 april 2011 19:44 schreef QBay het volgende:
[..]
Waarom wil je het? Je weet niet eens wat het is. Een relatie is leuk hoor, maar veel mensen romantiseren het beeld.
Voor een Asperger is een relatie ook erg zwaar en confronterend.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:44 schreef Strani het volgende:
[..]
Mja het zal eerder een probleem zijn voor de toekomstige partner dan voor TS zelf. Asperger is gewoon niet makkelijk om mee samen te leven, dus je zult echt goed moeten zoeken om iemand te vinden die dat nu aankan, en over een paar jaar nog steeds.
Nu ja, samenleven, ik wil niet trouwen of met een vrouw samen wonen, maar een relatie terwijl je alleen blijft wonen.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:44 schreef Strani het volgende:
[..]
Mja het zal eerder een probleem zijn voor de toekomstige partner dan voor TS zelf. Asperger is gewoon niet makkelijk om mee samen te leven, dus je zult echt goed moeten zoeken om iemand te vinden die dat nu aankan, en over een paar jaar nog steeds.
Als Asperger is het soms heel goed om niet jezelf te zijn...quote:Op donderdag 7 april 2011 19:48 schreef Jeem het volgende:
neem jezelf niet zo serieus
dat is stap 1
en stap 2 is, wees jezelf
leef jou leven
Lat relaties kunnen soms erg lang goedgaan maar meestal wil 1 van de 2 vroeg-of-laat meer.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:50 schreef Varuw het volgende:
[..]
Nu ja, samenleven, ik wil niet trouwen of met een vrouw samen wonen, maar een relatie terwijl je alleen blijft wonen.
Dat heb je met alle soorten relaties. Beter een relatie die ophoudt dan je hele leven alleenstaand blijven.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Lat relaties kunnen soms erg lang goedgaan maar meestal wil 1 van de 2 vroeg-of-laat meer.
En als dat niet lukt, minder.
Ach echt leuk hoeft ook weer niet, er is ook een tussenwegquote:Op donderdag 7 april 2011 19:53 schreef Strani het volgende:
"Wees jezelf" is alleen een goede tip voor mensen die een leuke "jezelf" hebben he.
Dat is in iedergeval een positieve instelling.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:55 schreef Varuw het volgende:
[..]
Dat heb je met alle soorten relaties. Beter een relatie die ophoudt dan je hele leven alleenstaand blijven.
Ik zei reeds, die zijn zeer zeldzaam, de overgrote meerderheid van de mensen (geloof iets van 90 %) die de diagnose Asperger hebben, zijn man.quote:Op donderdag 7 april 2011 20:12 schreef -Strawberry- het volgende:
Probeer vrouwen te ontmoeten met hetzelfde 'probleem' (asperger)?
Wat lijkt je het moeilijkst aan het samenwonen in een relatie?quote:Op donderdag 7 april 2011 20:22 schreef Varuw het volgende:
[..]
Ik zei reeds, die zijn zeer zeldzaam, de overgrote meerderheid van de mensen (geloof iets van 90 %) die de diagnose Asperger hebben, zijn man.
Ik kan zeer moeilijk met andere mensen samenwonen, de tijd dat ik bij mijn ouders woonde heeft dat bewezen. Er waren voortdurend spanningen. Ook heb ik een heel andere interieursmaak dan de meeste (jonge) mensen, ik hou van een klassiek interieur: muren behangen met drukke motieven, schaakbordvloeren, enz. De meeste mensen van mijn leeftijd moeten daar niets van hebben, ik heb mensen foto's van de kamers van mijn huis laten zien, en kreeg vaak reacties als: "Ik zou gek worden in dat huis!"quote:Op donderdag 7 april 2011 20:25 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wat lijkt je het moeilijkst aan het samenwonen in een relatie?
Het altijd iemand om je heen hebben?
Minder tijd voor hobby's?
Dat hoeft niet te betekenen dat iedereen een hekel aan schaakbordvloeren heeft.quote:Op donderdag 7 april 2011 20:30 schreef Varuw het volgende:
[..]
Ik kan zeer moeilijk met andere mensen samenwonen, de tijd dat ik bij mijn ouders woonde heeft dat bewezen. Er waren voortdurend spanningen. Ook heb ik een heel andere interieursmaak dan de meeste (jonge) mensen, ik hou van een klassiek interieur: muren behangen met drukke motieven, schaakbordvloeren, enz. De meeste mensen van mijn leeftijd moeten daar niets van hebben, ik heb mensen foto's van de kamers van mijn huis laten zien, en kreeg vaak reacties als: "Ik zou gek worden in dat huis!"
Dus, als ik ooit een relatie zal hebben, zal het een LAT-relatie zijn.
Dergelijke cursussen heb ik in mijn tienerjaren vaak genoeg gekregen, zulke adviezen heb ik opgevolgd, en het heeft niet geholpen. Ik heb eigenlijk ook totaal geen idee hoe een relatie te beginnen; gewoon aan een vrouw vragen: "Wil je een relatie met mij?" of zo? Ik kan me niet voorstellen dat daar ooit een vrouw op zou ingaan.quote:Op vrijdag 8 april 2011 12:50 schreef semexo het volgende:
Wellicht is het een idee een Sociale Vaardigheden cursus te volgen? Die zijn er speciaal voor mensen die een aan autisme verwante stoornis lijden. Lijkt me sowieso goed om te volgen of het nou om een vriendin vinden gaat of niet.
Vrouwen zijn namelijk nogal gevoelig en zonder onderstaande dingen, die Asperger-mensen ontberen, zal het moeilijk worden een vrouw je leuk te laten vinden:
1. Toon interesse in wat ze vertelt
2. Onthoud dingen die ze verteld heeft en kom daar later op terug
3. Vraag hoe het gaat, en als ze bijv. ergens geweest zijn gevraagd wordt:
"Hoe was het daar?" en dat daar op doorgevraagd wordt en interesse getoond wordt.
4. In de ander weten te verplaatsen (of doen alsof). Dit kan ook "aangeleerd" worden (dus gesimuleerd).
Omdat mensen met het Asperger syndroom deze dingen niet van zichzelf hebben, omdat dat medeleven niet ingebakken zit, is het belangrijk dit wel te oefenen en je op die manier voor kunnen doen alsof je de empatische eigenschappen wel bezit.
Heb je deze 4 dingen onder de knie dan is succes verzekerd!
Ook als iets geen eerste levensbehoefte is, kan het heel vervelend zijn als je het leven niet iets aangenamer weet te maken.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:44 schreef QBay het volgende:
[..]
Waarom wil je het? Je weet niet eens wat het is. Een relatie is leuk hoor, maar veel mensen romantiseren het beeld.
Het eten en drinken wat je aanhaalt raakt kant noch wal, zonder eten en drinken ga je uiteindelijk dood...zonder een relatie ga je niet dood.
Nou ik ben 27 jaar single maar heb wel heel wat vrienden en collega's met een relatie dus ik ken ook de nare kanten en het is niet altijd even leuk maar geloof me het is veel erger om altijd alleen te blijven.quote:Waarom wil je het? Je weet niet eens wat het is. Een relatie is leuk hoor, maar veel mensen romantiseren het beeld.
quote:Op zaterdag 9 april 2011 15:03 schreef richard_prf het volgende:
[..]
Nou ik ben 27 jaar single maar heb wel heel wat vrienden en collega's met een relatie dus ik ken ook de nare kanten en het is niet altijd even leuk maar geloof me het is veel erger om altijd alleen te blijven.
Dat je alleen alles meemaakt vanaf de zijlijn is v-e-r-s-c-h-r-i-k-k-e-l-i-j-k.
quote:Op donderdag 7 april 2011 19:53 schreef Strani het volgende:
"Wees jezelf" is alleen een goede tip voor mensen die een leuke "jezelf" hebben he.
Ja dat is zo ik heb dat al 35jaar als ik die vrienden en collega's met een relatie van jouw ooit eens in mijn schoenen kon zetten dan praten ze niet meer over de nare kanten.quote:Op zaterdag 9 april 2011 15:03 schreef richard_prf het volgende:
[..]
Nou ik ben 27 jaar single maar heb wel heel wat vrienden en collega's met een relatie dus ik ken ook de nare kanten en het is niet altijd even leuk maar geloof me het is veel erger om altijd alleen te blijven.
Dat je alleen alles meemaakt vanaf de zijlijn is v-e-r-s-c-h-r-i-k-k-e-l-i-j-k.
Ik ben toch sterk geneigd om dit verhaal te geloven.quote:Op zaterdag 9 april 2011 23:46 schreef strong het volgende:
[..]
Ja dat is zo ik heb dat al 35jaar als ik die vrienden en collega's met een relatie van jouw ooit eens in mijn schoenen kon zetten dan praten ze niet meer over de nare kanten.
Dan worden ze gek want dan voelen ze hoe het is door elke goed uitziende vrouw
genegeerd te worden.(wees maar blij als je met een goed/redelijk uiterlijk bent geboren
dan heb je die ellende niet)
Say what? Eerst autistisch en daarna niet?quote:Op zondag 10 april 2011 08:48 schreef LostInSpace het volgende:
Okee, Asperger betekent niet meteen dat je geen relatie kunt hebben.
Een kennis van mij heeft Asperger en die heeft regelmatig vriendinnetjes gehad, inmiddels woont hij samen.
PS:
In de tijd dat ik met hem omging was ik ook een beetje autistisch volgens mij. Door mijn relatie ben ik juist veranderd. Er is een soort verschuiving geweest van abstractie naar het wezenlijke als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben minder goed in bepaalde dingen (wiskunde, programmeren, duizenden regels code uit mijn hoofd kennen), maar kan nu veel beter dingen aanvoelen en voel mij menselijker if that makes sense. Alsof die hersencellen een nieuwe bestemming hebben gekregen
Haha, ik ben niet echt autistisch. Heb alleen wel wat trekjes ervan (kan bijv niet bellen als ik andere geluiden hoor, hou vast aan bepaalde routines, kan maar 1 ding tegelijk, etc). Van die typische dingen.quote:Op zondag 10 april 2011 22:54 schreef Snuwerd het volgende:
Say what? Eerst autistisch en daarna niet?
Als je een meisje net leert kennen zou ik toch gewoon proberen om een soort van "modelgesprek" te voeren: "Hoi hoe is het met je?", "Waar kom je vandaan?" "Wat voor studie/werk heb je?", en daar op doorgaan. Ook moet je jezelf een beetje verkopen. Niet zeggen dat je Asperger hebt, maar dat je erg goed met computers bent (ik noem maar wat).quote:Op vrijdag 8 april 2011 23:18 schreef Varuw het volgende:
[..]
Dergelijke cursussen heb ik in mijn tienerjaren vaak genoeg gekregen, zulke adviezen heb ik opgevolgd, en het heeft niet geholpen. Ik heb eigenlijk ook totaal geen idee hoe een relatie te beginnen; gewoon aan een vrouw vragen: "Wil je een relatie met mij?" of zo? Ik kan me niet voorstellen dat daar ooit een vrouw op zou ingaan.
En wat let je om het te proberen met minder goed uitziende vrouwen. Jij bent blijkbaar wel kieskeurig met vrouwen, maar andersom vind je het niet normaal?quote:Op zaterdag 9 april 2011 23:46 schreef strong het volgende:
[..]
Ja dat is zo ik heb dat al 35jaar als ik die vrienden en collega's met een relatie van jouw ooit eens in mijn schoenen kon zetten dan praten ze niet meer over de nare kanten.
Dan worden ze gek want dan voelen ze hoe het is door elke goed uitziende vrouw
genegeerd te worden.(wees maar blij als je met een goed/redelijk uiterlijk bent geboren
dan heb je die ellende niet)
ik herken dat wel, omdat je zo'n achterstand op heb gelopen wil je het goedmaken door iemand te kiezen die heel knap is, waardoor je weer meer zelfvertrouwen krijgt en denkt dat je weer sneller wordt geaccepteerd door je omgeving.quote:Op maandag 11 april 2011 00:12 schreef V-for-Vendetta het volgende:
[..]
En wat let je om het te proberen met minder goed uitziende vrouwen. Jij bent blijkbaar wel kieskeurig met vrouwen, maar andersom vind je het niet normaal?
Heb ik gezegd dat ik dat niet gedaan heb? Ook daar heb ik al veel pogingen toe gedaan, maar meestal zonder succes. Ik ga bijvoorbeeld vaak in groep op reis, maar ik ben altijd een buitenbeentje, ik pas niet zo goed bij de groep. Ik praat wel wat met die mensen, maar buiten die reis zie ik ze nooit meer. In mijn openingspost zei ik al dat ik moeilijk aan een groepsgesprek kan deelnemen. Alleen met enkele ex-schoolgenoten heb ik af en toe nog vriendschappelijk contact.quote:Op zaterdag 9 april 2011 12:46 schreef Snuwerd het volgende:
Man, als je zegt dat relaties chinees voor je zijn, waarom begin je dan niet eerst gewoon met een poging om meer/veel vrienden te maken.
Dat dus hé. Denk je echt dat het leuk is steeds alleen te zijn?quote:Op zaterdag 9 april 2011 19:30 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
TS: wat zoek je precies in een relatie? Vriendschap? Liefde?
Thrust me I knowquote:Op dinsdag 12 april 2011 13:42 schreef Varuw het volgende:
[..]
Heb ik gezegd dat ik dat niet gedaan heb? Ook daar heb ik al veel pogingen toe gedaan, maar meestal zonder succes. Ik ga bijvoorbeeld vaak in groep op reis, maar ik ben altijd een buitenbeentje, ik pas niet zo goed bij de groep. Ik praat wel wat met die mensen, maar buiten die reis zie ik ze nooit meer. In mijn openingspost zei ik al dat ik moeilijk aan een groepsgesprek kan deelnemen. Alleen met enkele ex-schoolgenoten heb ik af en toe nog vriendschappelijk contact.
[..]
Dat dus hé. Denk je echt dat het leuk is steeds alleen te zijn?
Ja, zoiets. Contact met 1 of 2 mensen tegelijk. De meeste mensen houden meer van contact in een grote groep, toch?quote:Op dinsdag 12 april 2011 15:18 schreef Snuwerd het volgende:
Ik begrijp wel dat ' normaal' functioneren in een groep lastig is, daarom neem ik aan dat je eerder vrienden voor 1-op-1 contact zoekt? Of is dat niet zo?
Dat ik groepsgesprekken niet goed kan volgen, dat ik erbij loop als vijfde wiel aan de wagen.quote:Op dinsdag 12 april 2011 15:18 schreef Snuwerd het volgende:
En wat bedoel je precies met 'ik pas niet zo goed bij de groep' ?
Werk is ook nog zo'n vervelend punt, vanwege mijn beperking heb ik geen betaalde baan, ik doe het al 9 jaar met een uitkering en een beetje vrijwilligerswerk. Van iemand in een rolstoel aanvaarden de meeste mensen zo'n situatie gemakkelijk, maar van iemand die geen zichtbare beperkingen heeft, is dat anders. Nood aan duidelijke instructies, moeite met sociale contacten, onbedoeld grappig zijn, problemen met prikkelverwerking,... voor zulk soort beperkingen hebben maar weinig mensen begrip.quote:
Dat kan aan zo veel dingen liggen. Iemand moet de eerste stap zetten met versierenn/flirten. Als je dat niet durft omdat je verlegen bent etc. Of denkt dat niemand in jou leuk vindt. Zal je dus niet snel iets in die richting doen.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:43 schreef Pugly het volgende:
Sorry, misschien een beetje een persoonlijk, maar mag ik vragen waarom het tot nu toe nog niet gelukt is? Ontmoet je gewoon niemand, krijg je keihard te horen dat het ligt aan je Asperger, krijg je andere feedback van de dames over hoe je doet of je uiterlijk o.i.d.?
Trouwens, ik ben het eens met iemand die eerder zei dat het hebben van vrienden ook heel belangrijk is, misschien nog wel belangrijker! Inmiddels ben ik er wel achter dat je aan goede vrienden veel meer kan hebben dan aan een partner!!
Iedereen heeft behoefte aan sociaal contact.quote:Op woensdag 13 april 2011 22:19 schreef Pugly het volgende:
Nee, maar volgens mij heeft TS juist wel behoefte aan sociaal contact? Anders begint hij dit topic niet lijkt me?
Het gaat vooral om een relatie. En wat hij daar precies van verwacht is mij iig niet duidelijk.quote:Op woensdag 13 april 2011 22:19 schreef Pugly het volgende:
Nee, maar volgens mij heeft TS juist wel behoefte aan sociaal contact? Anders begint hij dit topic niet lijkt me?
Pugly stelt opzich goede vragen. Een beetje analyseren hoe je interacties met mensen of groepen mensen precies verlopen kan goed zijn.quote:Op dinsdag 12 april 2011 21:53 schreef Varuw het volgende:
[..]
Ja, zoiets. Contact met 1 of 2 mensen tegelijk. De meeste mensen houden meer van contact in een grote groep, toch?
[..]
Dat ik groepsgesprekken niet goed kan volgen, dat ik erbij loop als vijfde wiel aan de wagen.
[..]
Werk is ook nog zo'n vervelend punt, vanwege mijn beperking heb ik geen betaalde baan, ik doe het al 9 jaar met een uitkering en een beetje vrijwilligerswerk. Van iemand in een rolstoel aanvaarden de meeste mensen zo'n situatie gemakkelijk, maar van iemand die geen zichtbare beperkingen heeft, is dat anders. Nood aan duidelijke instructies, moeite met sociale contacten, onbedoeld grappig zijn, problemen met prikkelverwerking,... voor zulk soort beperkingen hebben maar weinig mensen begrip.
Van sport doe ik vooral zwemmen, wandelen en ook af en toe fitness.
Klopt, maar niet iedereen in dezelfde vorm. De ene persoon zit het liefst elke dag bij vrienden, de ander vindt eens in de twee weken uitgaan meer dan zat. En de ander haalt voldoening uit online contacten.quote:Op woensdag 13 april 2011 22:24 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Iedereen heeft behoefte aan sociaal contact.
True, ook best een goed om te weten hoeveel je ongeveer nodig hebt. Is misschien wat plastisch, maar ik weet dat ik soms prima 1 a 2 dagen alleen kan zijn, maar daarna sta ik wel weer te springen om wat mensen te zien.quote:Op woensdag 13 april 2011 23:19 schreef Ontbijtcoach het volgende:
[..]
Klopt, maar niet iedereen in dezelfde vorm. De ene persoon zit het liefst elke dag bij vrienden, de ander vindt eens in de twee weken uitgaan meer dan zat. En de ander haalt voldoening uit online contacten.
Waarom het toch nu toe niet gelukt is, ligt aan verschillende redenen. Ik ontmoet niet zoveel mensen, heb geen idee hoe de eerste stap te zetten, vind niemand die min of meer bij me past. Maar hét fundamentele probleem is dat ik die typische sociale instincten van andere mensen, die onontbeerlijk zijn voor het opbouwen en instand houden van vriendschappen en relaties, mis. Die vaardigheden zijn de basis voor het slagen van een relatie, als je die ontbeert, zal het bijna nooit goed lukken, hoe goed je de rest ook doet. Vergelijk: de fundering is van kapitaal belang voor de stabiliteit van een gebouw, als de fundering niet goed is, zal het gebouw nooit echt stevig zijn, ongeacht hoe goed de constructie zelf is.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:43 schreef Pugly het volgende:
Sorry, misschien een beetje een persoonlijk, maar mag ik vragen waarom het tot nu toe nog niet gelukt is? Ontmoet je gewoon niemand, krijg je keihard te horen dat het ligt aan je Asperger, krijg je andere feedback van de dames over hoe je doet of je uiterlijk o.i.d.?
In groep ben ik meestal vrij stil. En als veel mensen door elkaar babbelen, kan ik nauwelijks wat verstaan van wat ze zeggen, ik kan nauwelijks volgen. Vaak zit de hele groep keihard te lachen, terwijl ik geen spier vertrek, omdat ik helemaal niet mee ben.quote:Op woensdag 13 april 2011 23:19 schreef Snuwerd het volgende:
[..]
Hoe gaat het eraan toe als je in een groep bent? Ik denk sowieso dat heel erg veel mensen zich niet direct goed kunnen positioneren in een groep hoor. Ook tussen de 'gezonde mensen'. En daar kunnen erg veel redenen voor zijn bv: niet snel genoeg zijn, niet goed aanvoelen wat mensen graag horen, niet te onzeker zijn (veel mensen praten veel in een groep, juist omdat ze onzeker zijn), gewoon geen zin hebben om te praten etc. Ik ben dan misschien geen geweldig voorbeeld, maar ik kan aardig functioneren in een groep (vooral een groep die ik iets langer ken) en praat liever met 1 of 2 mensen.
Nee, ik gebruik geen medicatie.quote:Op woensdag 13 april 2011 23:19 schreef Snuwerd het volgende:
Gebruik je overigens ook medicatie? Kan denk ik enigszins helpen wat betreft overprikkeling in groepssituaties, vrije gok van me though.
Ik ben jaren geleden eens een paar maanden met een groepje mensen wekelijks gaan bowlingen, en ik praatte soms wel wat met hen, maar het contact verliep meestal toch stroef. Op een dag kreeg ik te horen dat "er geen plaats meer was in de groep"...quote:Op woensdag 13 april 2011 23:19 schreef Snuwerd het volgende:
Ik neem aan dat je niet echt van groepssporten houdt, gezien je zwemt, wandelt en fitnesst. Echter is dit vaker wel een manier om relatief makkelijk contacten op te doen denk ik. Dus... mensen help eens mee = )
Mijn interesses zijn vooral reizen en foto's maken.quote:Op woensdag 13 april 2011 23:19 schreef Snuwerd het volgende:Nog een vraag: heb je passies/interesses? Ik heb bv computers, games, klimmen, cognities, poker ... en vast nog wel wat
Ik moest stiekem even lachen, no offencequote:Op dinsdag 12 april 2011 18:59 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Thrust me I know![]()
Ik kan hier wel weer een heel verhaal gaan ophangen maar daar heb ik nu geen zin in.
is er een parkje in de buurt? pak je camera en maak wat interessante foto'squote:Op donderdag 14 april 2011 11:09 schreef Varuw het volgende:
Mijn interesses zijn vooral reizen en foto's maken.
Of vraag of mensen het erg vinden dat ze ook op de foto staan. Overigens handig om dit niet alleen tegen leeftijdsgenoten te zeggen, maar ook oudere mensen. Zo kun je misschien prima in een gesprek raken, is een aardige ijsbreker.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:09 schreef smilez het volgende:
[..]
is er een parkje in de buurt? pak je camera en maak wat interessante foto's
van daar uit kun je op mensen afstappen en vragen naar hun mening?
ben je iig al pratende en in de goede richting, toch?
gierenquote:Op vrijdag 15 april 2011 14:09 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik moest stiekem even lachen, no offence
flink uit de heupen!quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:47 schreef smilez het volgende:
[..]
dat doe je op de wc
flink uit de heupen!
flink uit de heupen gieren!quote:
dat zou ook kunnen uiteraardquote:Op vrijdag 15 april 2011 14:39 schreef Snuwerd het volgende:
[..]
Of vraag of mensen het erg vinden dat ze ook op de foto staan. Overigens handig om dit niet alleen tegen leeftijdsgenoten te zeggen, maar ook oudere mensen. Zo kun je misschien prima in een gesprek raken, is een aardige ijsbreker.
Da's nu eens iets dat ik écht niet kan hé, met mensen die ik zomaar in het openbaar tegenkom beginnen praten anders dan voor inlichtingen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:09 schreef smilez het volgende:
[..]
is er een parkje in de buurt? pak je camera en maak wat interessante foto's
van daar uit kun je op mensen afstappen en vragen naar hun mening?
ben je iig al pratende en in de goede richting, toch?
Mensen vragen of ze het erg vinden dat ze op de foto staan, is dat niet om inlichtingen vragen?quote:Op vrijdag 15 april 2011 22:01 schreef Varuw het volgende:
[..]
Da's nu eens iets dat ik écht niet kan hé, met mensen die ik zomaar in het openbaar tegenkom beginnen praten anders dan voor inlichtingen.
Nee, inlichtingen vragen, dat is bijvoorbeeld: "Weet u deze of deze straat zijn?"quote:Op zaterdag 16 april 2011 03:06 schreef Snuwerd het volgende:
[..]
Mensen vragen of ze het erg vinden dat ze op de foto staan, is dat niet om inlichtingen vragen?
Ho, ik begrijp je heel goed. Je hebt best een lastig probleem, laten we dat voorop stellen.quote:Op zaterdag 16 april 2011 10:06 schreef Varuw het volgende:
[..]
Nee, inlichtingen vragen, dat is bijvoorbeeld: "Weet u deze of deze straat zijn?"
Je snapt het probleem volgens mij niet goed. Als je mijn voorgaande posts goed leest, dan begrijp je dat ik al veel pogingen gedaan heb om uit mijn sociaal isolement te raken. Ik heb verenigingen opgezocht van mensen met mijn interesses, ga vaak in groep op reis, heb diverse cursussen gevolgd, onder meer fotografie. Allemaal dingen waardoor je in contact komt met andere mensen. Het heeft me allemaal niet aan een relatie noch aan vriendschappen geholpen. Dus is het duidelijk dat daarin de oplossing níet zit, dat die elders gezocht moet worden. Vergelijk: als jij tien verschillende studies volgt, en geen enkele levert je iets op, ga jij er dan nóg eens tien volgen in de veronderstelling dat je met de volgende tien wél iets zult bereiken? Wordt het dan niet stilaan duidelijk dat het probleem elders zit?
wat een klote streek..quote:Ik ben jaren geleden eens een paar maanden met een groepje mensen wekelijks gaan bowlingen, en ik praatte soms wel wat met hen, maar het contact verliep meestal toch stroef. Op een dag kreeg ik te horen dat "er geen plaats meer was in de groep"...
Ik denk dat het verschilt van persoon tot persoon. Een jongen die ik ken heeft ook Asperger. Verder een hele leuke, lieve, gezellige, spontane, vrolijke jongen. Heeft ook best een aantal langdurige relaties gehad.quote:Op donderdag 14 april 2011 10:58 schreef Pugly het volgende:
Ok, klinkt idd moeilijk. Maar toch hoor je ook van mensen met autisme die getrouwd zijn en relaties hebben. Uit Asperger zich bij iedereen anders of moet je echt geluk hebben dat je iemand tegenkomt die er mee om kan gaan?
wat maakt het dan dat hij asperger heeft?quote:Een jongen die ik ken heeft ook Asperger. Verder een hele leuke, lieve, gezellige, spontane, vrolijke jongen.
Ik heb wel gemerkt dat hij bijvoorbeeld tijdens spelletjes helemaal op kan gaan in het spel en de omgeving daarbij vergeet. Soms kan hij ook best wel 'egoïstisch' zijn. Dan heeft hij alleen oog voor zijn eigen belang. En ook begrijpt hij de meest duidelijke grapjes niet.quote:Op donderdag 21 april 2011 20:46 schreef jmex het volgende:
[..]
wat maakt het dan dat hij asperger heeft?
quote:Ik ben jaren geleden eens een paar maanden met een groepje mensen wekelijks gaan bowlingen, en ik praatte soms wel wat met hen, maar het contact verliep meestal toch stroef. Op een dag kreeg ik te horen dat "er geen plaats meer was in de groep"...
true truequote:Op vrijdag 22 april 2011 22:13 schreef jaha het volgende:
Daarbij wil ik onderstrepen dat het niet jouw probleem is, mensen houden niet van medemensen met een "vlekje" erop. Eigenlijk is dat hun probleem, maar als je weet dat je dat vlekje hebt en je weet dat mensen zo bekrompen zijn dat ze gelijk niet meer met je willen omgaan, dan moet je dat vlekje zo goed mogelijk zien te camofleren...
Wat zul jij een moeilijke jeugd gehad hebben dan...quote:Op dinsdag 26 april 2011 15:41 schreef From.the.block het volgende:
ik ben persoonlijk van mening dat je pas tot leven komt als je een partner hebt..
Dat eerste is volgens niet per se een Asperger kenmerk, egoïsme ook niet, egocentrisme wel.quote:Op donderdag 21 april 2011 22:17 schreef Schieteensevenop het volgende:
[..]
Ik heb wel gemerkt dat hij bijvoorbeeld tijdens spelletjes helemaal op kan gaan in het spel en de omgeving daarbij vergeet. Soms kan hij ook best wel 'egoïstisch' zijn. Dan heeft hij alleen oog voor zijn eigen belang. En ook begrijpt hij de meest duidelijke grapjes niet.
En zijn die 28 jarige vrijgezellen al hun hele leven vrijgezel? denk ut niet.. ben nu 25 en heb ehtzelfde probleem als de TS... erg vervelend... In groepen etc ben ik ook altijd het 5e wiel, kan het nooit goed volgen en lach een beetje mee als een boer met kiespijn...quote:Op donderdag 7 april 2011 19:42 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik zou niet te veel aan het asperger stempeltje denken, leef je leven gewoon zoals je bent.
Er zijn zo veel 28-jarige vrijgezellen, niet te druk over maken.
Tja, bijna iedereen zegt steeds maar dingen als: "Ach, dat komt allemaal vanzelf.", "Op ieder potje past een dekseltje." etc. Dat kun je zeggen tegen iemand van 16 die nog geen relatie (gehad) heeft, maar ik krijg dat al vijftien jaar lang tot vervelens toe te horen. Als iemand op een leeftijd waarop meer dan 90 % van de bevolking al een partner (gehad) heeft nog vrijgezel is en dat tegen zijn wil in, vind ik het ontzettend naïef dergelijke standaardantwoorden te geven.quote:Op woensdag 27 april 2011 14:22 schreef Kevin24 het volgende:Wens de TS veel geluk en hoop dat hij de hoop erin houd dat hij ooit de ware tegen het lijf loopt... hoop die ik niet meer heb.
Misschien moet jij een topic open over je eigen problemen en de TS met rust laten. Hij wilt een partner, punt uit.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:44 schreef QBay het volgende:
[..]
Het eten en drinken wat je aanhaalt raakt kant noch wal, zonder eten en drinken ga je uiteindelijk dood...zonder een relatie ga je niet dood.
Voor mensen met Asperger of ASS is deze film te confrotereerd sommige althans.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 20:52 schreef Buitendam het volgende:
Heb je de film Adam wel eens gezien? Gaat over een kerel met Asperger en de problemen wat dat met zich meebrengt om dichtbij zijn buurvrouw te komen die hij wel ziet zitten.
Lijkt op het eerste ogenblik een clichématige film, maar er zitten ondertussen behoorlijk confronterende stukjes in. Misschien een klein mini-beginpuntje bij het vinden van wat je zoekt?
Succes, in ieder geval.
Vandaar ook dat ik alleen de trailer plaats. Kan TS zelf kijken of het hem triggert de hele film te kijken.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 20:56 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Voor mensen met Asperger of ASS is deze film te confrotereerd sommige althans.
quote:Iedereen is gek
Het stikt van de gekken. En Saddam Hussein is natuurlijk een van de meest in het oog springende. Rare vent; een beetje in zo'n hol onder de grond gaan liggen... Maar hoe gek Saddam Hussein precies is weten we nog niet; en ook niet hoe het zo is gekomen. Gelukkig hebben we ook onze eigen malloot: Volkert van der G. Zo gek als een deur. Denken dat drieduizend nertsen belangrijker zijn dan één kale man; hoe haalt ie 't in z'n hoofd? Als je op een dergelijke verwrongen manier de werkelijkheid beschouwt dan heb je Asperger - dat kan haast niet anders.
Bas Haring
Volgens mijn medische encyclopedie is Asperger een ziekte die voor het eerst in 1944 beschreven is door de Oostenrijkse arts Hans Asperger. Mensen met de ziekte hebben normale intelligentie en presteren bovendien meestal in het één of ander bovengemiddeld. (Klinkt nog niet echt als een ziekte.) Maar, en nu komt het, mensen met Asperger zien de wereld anders dan deze werkelijk is. De wereld anders zien dan deze werkelijk is; dat klinkt onhandig.
Als ik de voorbeelden die Hans Asperger opsomt verder in beschouwing neem, bekruipt me een angstig gevoel: het ziet er naar uit dat ik ook last heb van Asperger. Ik begrijp soms ook niet wat anderen bedoelen - als ze het hebben over carrière maken en verhuizen naar Aerdenhout, de overtuigingskracht van George Bush, en dat het vroeger allemaal beter was. En ik zie de wereld ook anders zie dan deze werkelijk is; hoe is het anders verklaarbaar dat ik niet meedoe aan de Postcode Loterij en alle anderen wel? Sterker nog; ik vraag mij zelfs af hoe de wereld er eigenlijk werkelijk uitziet. Een ernstiger geval van Asperger kan ik me niet voorstellen.
Gelukkig lijden de mensen die niet aan Asperger lijden weer aan een andere ziekte volgens mij: de ziekte van de normale mens. Normale mensen zien de wereld zoals andere normale mensen deze zien; en tezamen denken ze dat ze de wereld zien zoals deze werkelijk is. Normale mensen zien een succesvolle collega in wat voor mij een debiel is die krom ligt voor een Porsche. Normale mensen zien een blij gezin in een jengelende baby. En in wat voor mij een willekeurige en onbetekenende streep is, ziet de normale mens een teken van sportieve vrijheid: leven zoals je wilt in een gezond lichaam, met bovendien de sportschoenen van de sponsor van het Nederlands elftal. Maar ik begrijp dat allemaal niet, en voor mij blijft onder andere de subtiele en ware betekenis van de Nike swoosh verborgen.
Toch vraag ik me af of ik moet treuren om mijn ziekte. En stiekem heb ik ook te doen met al die anderen die aan die andere ziekte lijden. In ieder geval zijn we allemaal ziek. Alleen noemen we de ziekte die het meeste voorkomt niet zo. Van die ziekte kunnen we nauwelijks nog zien dat het ziekte is. Dat is pas echt een ziekte: de waarheid niet zien zoals deze werkelijk is. Maar gelukkig heb ik daar geen last van.
wie definieert wat leuk is en wat nietquote:Op donderdag 7 april 2011 19:53 schreef Strani het volgende:
Dat ben ik niet met je eens, ik ben ook onvrijwillig alleen en heb geen ervaring met liefdes relaties met vrouwen. Maar ik zou niet zomaar een vrouw kiezen om maar een relatie te hebben,quote:Op donderdag 7 april 2011 19:55 schreef Varuw het volgende:
[..]
Dat heb je met alle soorten relaties. Beter een relatie die ophoudt dan je hele leven alleenstaand blijven.
Agree, mooi neergezet.quote:Op maandag 9 mei 2011 20:31 schreef Arrow89 het volgende:
[..]
Mooi stukje, waar best een kern van waarheid in zit
hebben wij een relatie?quote:Op donderdag 12 mei 2011 11:46 schreef Flew het volgende:
Ik ben zelf een gediagnosticeerde vrouw met het Syndroom van Asperger.
Wat rot om te lezen dat je je zo belemmert voelt door je 'beperking'..
Ik vind het lastig om je concrete handvaten te geven, maar mocht je er behoefte aan hebben..
Je mag me altijd een berichtje sturen op FOK!![]()
Ik heb het nooit durven dromen, maar ik heb sterker dan ooit het gevoel, mijn ware liefde te hebben gevonden.
We zijn al bijna een jaar samen - een unicum, als je het mij vraagt - en we hebben zelfs samen een leuk huisje gevonden.
Als je me dat een jaar geleden had gevraagd dat mijn leven er zo uit zou komen te zien, had ik je hoogstwaarschijnlijk stupide verklaard.
Mijn vriend heeft ook de nodige baggage;
Hij is gediagnosticeerd met PDD-NOS, ADD en is een HSP'er.
Een hele mond vol, dus!
Onze relatie is opgebloeid tot een liefdevolle, evenwichtige relatie, maar ook wij hebben het nodige op ons bordje gehad, en de beginfase liep op zijn zachtst gezegd 'stroef' en liep ook absoluut niet over rozen..
We hebben samen diepe dalen getrotseerd, en het was tot enkele maanden geleden ontzettend moeilijk om een balans te vinden tussen beide werelden.
Het is investeren, knokken, en je wordt op talloze fronten met jezelf geconfronteerd in een relatie, maar ik zou mijn vriend voor geen goud in de wereld meer willen missen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |