Geschiedenisquote:Amstel Gold Race is een Nederlandse eendaagse wielerwedstrijd voor profrenners, die sinds 1966 jaarlijks gehouden wordt in de Limburgse heuvels en tot de wielerklassiekers wordt gerekend.
De Amstel Gold Race maakte sinds 1989 deel uit van de wereldbeker wielrennen, sinds 2005 van de UCI ProTour, sinds 2009 van de UCI World Calendar en vanaf 2011 behoort hij tot de UCI World Tour. Desondanks wordt de wedstrijd nog altijd een trapje lager ingeschat dan bijvoorbeeld Milaan-San Remo, Luik-Bastenaken-Luik of de Ronde van Vlaanderen.
De naam komt van de hoofdsponsor, het biermerk Amstel. De Nederlander Jan Raas won de wedstrijd vijf keer, een record. Men sprak in die jaren wel van de Amstel Gold Raas.
Bron: Wiki
Parcoursquote:De Amstel Gold Race werd pas in 1966 voor het eerst georganiseerd, en is dus 'slechts' aan zijn 45ste editie toe. Ondanks het ontbreken van een lange historie, is de koers één van de hoogtepunten in het klassieke voorjaar, en dat blijkt ook uit de rijke erelijst. Onder meer grote buitenlandse namen als Walter Planckaert (1972), Eddy Merckx (1973 en 1975), Freddy Maertens (1976), Bernard Hinault (1981), Phil Anderson (1983), Johan Museeuw (1994), Bjarne Riis (1996), Erik Zabel (2000) en meer recent ook Michele Bartoli, Alexander Vinokourov, Davide Rebellin, Danilo Di Luca, Fränk Schleck en Damiano Cunego prijken op de erelijst.
Als de grootste koers van Nederland heeft de Amstel Gold Race ook een hele hoop Nederlandse winnaars gekend. De eerste was Arie den Hartog in 1967, een jaar later gevolgd door Steevens. Recordhouder qua aantal zeges in de Amstel Gold Race is Jan Raas, die tussen 1977 en 1981 vijf maal de handen in de lucht mocht steken. Ook andere Nederlandse wielergrootheden als Gerrie Knetemann (1974 en 1985), Steven Rooks (1986) en Joop Zoetemelk (1987) kwamen ooit winnend over de finishlijn, die tot en met 2002 nog in Maastricht getrokken lag. Daarnaast staan ook Jacques Hanegraaf (1984), Jelle Nijdam (1988), Adrie van der Poel (1990) en Frans Maassen (1991) op de erelijst. De laatste twee Nederlandse winnaar van de Amstel Gold Race waren Michael Boogerd en Erik Dekker in respectievelijk 1999 en 2001.
Bron: Wielerflits
quote:1. Philippe Gilbert Omega Pharma-Lotto 06:22:54
2. Ryder Hesjedal Team Garmin - Transitions 00:02
3. Enrico Gasparotto Team Astana zt.
4. Bert De Waele Landbouwkrediet 00:05
5. Roman Kreuziger Liquigas-Doimo zt.
6. Damiano Cunego Lampre - Farnese Vini zt.
7. Frank Schleck Saxo Bank 00:07
8. Marco Marcato Vacansoleil 00:09
9. Karsten Kroon BMC Racing Team 00:11
10. Chris Horner Radio Shack zt.
11. Paul Martens Rabobank ProTeam zt.
12. Serguei Ivanov Katusha zt.
13. Cadel Evans BMC Racing Team zt.
14. Oscar Gomez Freire Rabobank ProTeam 00:17
15. Eduard Vorganov Katusha zt.
16. Sylvain Chavanel Quickstep - Innergetic 00:19
17. Haimar Zubeldia Agirre Radio Shack 00:21
18. Andy Schleck Saxo Bank 00:25
19. Carlos Barredo Llamazales Quickstep - Innergetic 00:37
20. Jurgen Van Den Broeck Omega Pharma-Lotto 00:46
21. Vincenzo Nibali Liquigas-Doimo 00:56
22. Alexandr Kolobnev Katusha 01:11
23. Robert Gesink Rabobank ProTeam 01:38
24. Bjorn Leukemans Vacansoleil 02:02
25. Fabian Wegmann Milram zt.
maar goed, dan moeten ze Joaquin Rodriguez ook nog lossen en dat zal ook niet makkelijk worden.quote:Op donderdag 7 april 2011 16:00 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Iedereen weet dat als ze willen winnen ze Gilbert voor de Cauberg moeten lossen, dus ik verwacht dat het een mooie koers wordt, die lastig gaat zijn voor Gilbert om te winnen.
Deze koers ligt Rodriguez niet zo, bovendien is de Cauberg niet steil genoeg voor hem. Hij is een keer 8e geworden en dat was het. Samu ook meestal zo rond de 10e a 15e plaats.quote:Op donderdag 7 april 2011 16:09 schreef franklop het volgende:
[..]
maar goed, dan moeten ze Joaquin Rodriguez ook nog lossen en dat zal ook niet makkelijk worden.
Rabobank zal alles wel bij elkaar willen houden voor OscaritoSerieus, als Freire de AGR wint dan is het ten eerste een baas en ten tweede eet ik dan een blik rauwe bonen op
Het kan wel, maar dat moet dan via een ontsnapping. Zoals ze de afgelopen jaren hebben gereden (proberen de boel bij elkaar te houden/krijgen voor Freire) is het idd niet.quote:Op donderdag 7 april 2011 16:09 schreef franklop het volgende:
[..]
maar goed, dan moeten ze Joaquin Rodriguez ook nog lossen en dat zal ook niet makkelijk worden.
Rabobank zal alles wel bij elkaar willen houden voor OscaritoSerieus, als Freire de AGR wint dan is het ten eerste een baas en ten tweede eet ik dan een blik rauwe bonen op
Ik ga ook weer, maar stiekem hoop ik op slecht weer. Dan wordt de koers hopelijk een stuk zwaarder en zie je die buitenlanders helemaal mistroostig kijken bij de start. De voorspellingen laten helaas voor mij en gelukkig voor jouw anders zien.quote:Op vrijdag 8 april 2011 08:20 schreef Sjoerd102 het volgende:
Heb er zin in.
Hopelijk fijn weer, zodat ik deze koers met de motor kan gaan kijken.
12x voorbij zien komen moet lukken.
We hebben het over de AGR en niet over de ronde van Oman dus dan wordt het een leuke ereplaats achter de echt grote mannen.quote:Op donderdag 7 april 2011 16:43 schreef Steven184 het volgende:
Ik zag Gesink net in de Nederlands heuvels bij Zappsport. Daar reed hij alles en iedereen uit het wiel, gaat helemaal goed komen.
Valt ook niet te vergelijken. Die klim in Oman was veel langer dan alle heuvels in de AGR.quote:Op vrijdag 8 april 2011 10:37 schreef Kingstown het volgende:
[..]
We hebben het over de AGR en niet over de ronde van Oman dus dan wordt het een leuke ereplaats achter de echt grote mannen.
Smiley+Zappsport = Gesink rijdt een zevenjarig knulletje zoek.quote:Op vrijdag 8 april 2011 10:37 schreef Kingstown het volgende:
[..]
We hebben het over de AGR en niet over de ronde van Oman dus dan wordt het een leuke ereplaats achter de echt grote mannen.
Cunego en Di Luca zullen het ook op een "sprint" willen laten aankomen. Gilbert is dan torenhoog favoriet, maar in de Tirreno kwamen ze nog redelijk dicht.quote:Op donderdag 7 april 2011 16:00 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Iedereen weet dat als ze willen winnen ze Gilbert voor de Cauberg moeten lossen, dus ik verwacht dat het een mooie koers wordt, die lastig gaat zijn voor Gilbert om te winnen. [...]
Cunego is niet in topvorm zegt hij zelf. Hij zal dat pas in het Waalse tweeluik zijn, zegt hij. Of Di Luca nog kan wat hij in het verleden deed, is zeer de vraag. Rodriguez staat er een stuk beter voor. Als er iemand het op een sprint wil laten aankomen, is het Gilbert lijkt me.quote:Op vrijdag 8 april 2011 11:38 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Cunego en Di Luca zullen het ook op een "sprint" willen laten aankomen. Gilbert is dan torenhoog favoriet, maar in de Tirreno kwamen ze nog redelijk dicht.
De vraag is alleen of ze dat niveau nog halen. Cunego heeft een trainingsachterstand vanwege een oorontsteking en Di Luca heeft wat aanpassingsproblemen na die dopingschorsing. Is misschien iets te diep gegaan in de Tirrreno..
Hij liet hem niet voorbij gaan, echte winnaarsmentaliteit.quote:Op vrijdag 8 april 2011 11:23 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Smiley+Zappsport = Gesink rijdt een zevenjarig knulletje zoek.
Punt is dat er niet alleen voor de 1e plek wordt gereden.quote:Op vrijdag 8 april 2011 11:43 schreef TheArt het volgende:
[..]
Cunego is niet in topvorm zegt hij zelf. Hij zal dat pas in het Waalse tweeluik zijn, zegt hij. Of Di Luca nog kan wat hij in het verleden deed, is zeer de vraag. Rodriguez staat er een stuk beter voor. Als er iemand het op een sprint wil laten aankomen, is het Gilbert lijkt me.
quote:Tjallingii in Amstel Gold Race
Uitgegeven: 11 april 2011 14:43
Laatst gewijzigd: 11 april 2011 14:43
RIJSWIJK - Robert Gesink is zondag de kopman van de Raboploeg in de Amstel Gold Race. De Nederlander werkte in de Ronde van Baskenland aan zijn vorm en sloot die zaterdag als derde af na een sterke tijdrit.
© ANPIn de Nederlandse klassieker krijgt Gesink voor een groot deel gezelschap van renners met wie hij afgelopen week in Spanje koerste.
Ook de aangewezen Oscar Freire, Carlos Barredo, Paul Martens, Bram Tankink, Luis Leon Sanchez en Grischa Niermann reden in Baskenland.
Maarten Tjallingii completeert de Raboformatie in de Amstel Gold Race. Tjallingii reed zondag een sterke Parijs-Roubaix. Daarin eindigde hij als derde achter de Belg Johan Vansummeren en de Zwitser Fabian Cancellara.
Gesink en Tjallingii ontbreken woensdag in de Brabantse Pijl. De rest van de ploeg voor de Amstel Gold Race doet die wedstrijd wel aan.
Denk dat Gilbert zich niet gaan inhouden.quote:Op maandag 11 april 2011 21:13 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik vraag me af hoe diep Gilbert wil gaan voor een 2e overwinning. Zal uiteraard wel volgen en meesprinten als het daarop aankomt, maar initiatief nemen zoals vorig jaar....
Ik zie 'm eerder sparen voor LBL en eventueel meedoen voor de AGR als dat op zuinige manier kan.
Ik hoop dat Van Avermaet hier de overwinning pakt. En Gilbert LBL. Zoniet, jammer. Maar het voorjaar is sowieso al meer dan geslaagd voor de belgen.quote:
Ik vraag me af of hij toen echt top was. Andy Schleck en Gilbert hadden maar een beperkte voorsprong op de valkenrots. Goed, dat zeker, maar niet heel erg indrukwekkend, vond ik.quote:Op dinsdag 12 april 2011 10:25 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Gilbert [...] Kwam ook niet echt energietekort vorig jaar in LBL in mijn herinnering.
Als Gilbert LBL wint, dan is het hele jaar al geslaagd, 3 van de 5 monumenten gewonnen (met nog kans op een 4e), dan mag Vandenbroeck van mij al zwaar floppen in de Tour, who cares.quote:Op dinsdag 12 april 2011 15:00 schreef VDBisgod het volgende:
[..]
Ik hoop dat Van Avermaet hier de overwinning pakt. En Gilbert LBL. Zoniet, jammer. Maar het voorjaar is sowieso al meer dan geslaagd voor de belgen.
Precies, drie topklassiekers winnen, daar doen wij in Nederland tien jaar over of zoquote:Op dinsdag 12 april 2011 16:13 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Als Gilbert LBL wint, dan is het hele jaar al geslaagd, 3 van de 5 monumenten gewonnen (met nog kans op een 4e), dan mag Vandenbroeck van mij al zwaar floppen in de Tour, who cares.
Je hebt liever dat Gilbert LBL wint dan dat Van den Broeck op het podium staat in Parijs?quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:13 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
dan mag Vandenbroeck van mij al zwaar floppen in de Tour, who cares.
Maak daar gerust 25 jaar van.. voor Knaven moeten we heel ver terug voor een Nederlander een monument won.quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:49 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Precies, drie topklassiekers winnen, daar doen wij in Nederland tien jaar over of zo
Ik zou liever Gilbert LBL zien winnen.quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:49 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Je hebt liever dat Gilbert LBL wint dan dat Van den Broeck op het podium staat in Parijs?
Ach dit jaar hebben we gewoon veel geluk gehad. Nuyens in Vlaanderen, het had net zo goed Langeveld kunnen zijn die daar zat.quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:49 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Precies, drie topklassiekers winnen, daar doen wij in Nederland tien jaar over of zo
Ja, daar moet ik eigenlijk nauwelijks over nadenken. Ik zie VDB2 ook liever 9e worden met 2 ritzeges dan 3e door enkel aan te klampen. Ik vind het leuk dat er nog eens Belg meedoet in bergritten, maar als dat gewoon de zoveelste in het rijtje wordt die er maar wat hangt tussen te zwabberen (met toevallig een Belgisch vlagje naast), dan verdwijnt dat enthousiasme al gauw.quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:49 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Je hebt liever dat Gilbert LBL wint dan dat Van den Broeck op het podium staat in Parijs?
Op zich val dat geluk nog wel mee. Vorig jaar won Gilbert de Gold Race en Lombardije, het jaar daarvoor won Devolder Vlaanderen, Boonen Roubaix en Gilbert Parijs-Tours en Lombardije, en het jaar daarvoor won (weer) Devolder Vlaanderen, Boonen Roubaix en Gilbert Parijs-Tours. Dat het nu net Nuyens en Vansummeren zijn is dan nog toeval, maar het is nu al een paar jaar zo dat België drie tot vier topklassiekers wint.quote:Op dinsdag 12 april 2011 17:03 schreef VDBisgod het volgende:
[..]
Ach dit jaar hebben we gewoon veel geluk gehad. Nuyens in Vlaanderen, het had net zo goed Langeveld kunnen zijn die daar zat.
En was Boom niet lek gereden in Roubaix dan had Van Summeren wel een probleempje gehad denk ik.
maar wij zijn dan weer beter in schaatsen en voeballenquote:Op dinsdag 12 april 2011 17:28 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Op zich val dat geluk nog wel mee. Vorig jaar won Gilbert de Gold Race en Lombardije, het jaar daarvoor won Devolder Vlaanderen, Boonen Roubaix en Gilbert Parijs-Tours en Lombardije, en het jaar daarvoor won (weer) Devolder Vlaanderen, Boonen Roubaix en Gilbert Parijs-Tours. Dat het nu net Nuyens en Vansummeren zijn is dan nog toeval, maar het is nu al een paar jaar zo dat België drie tot vier topklassiekers wint.
Ik bedoelde ook enkel dit jaar. Jullie hebben ook renners van het niveau Nuyens, Van Summeren voor de kasseiklassiekers. Met wat geluk (net zoals bij ons) had het net zo goed een Nederlander kunnen zijn die nu Vlaanderen en/of Roubaix had gewonnen.quote:Op dinsdag 12 april 2011 17:28 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Op zich val dat geluk nog wel mee. Vorig jaar won Gilbert de Gold Race en Lombardije, het jaar daarvoor won Devolder Vlaanderen, Boonen Roubaix en Gilbert Parijs-Tours en Lombardije, en het jaar daarvoor won (weer) Devolder Vlaanderen, Boonen Roubaix en Gilbert Parijs-Tours. Dat het nu net Nuyens en Vansummeren zijn is dan nog toeval, maar het is nu al een paar jaar zo dat België drie tot vier topklassiekers wint.
Minderwaardigheidscomplex?quote:Op dinsdag 12 april 2011 17:31 schreef Evertjan het volgende:
[..]
maar wij zijn dan weer beter in schaatsen en voeballen
In 2001 hadden we hetzelfde voorjaar kunnen hebben als de Belgen nu. Knaven won Parijs-Roubaix, Erik Dekker verloor RVV op een banddikte en Van Bon verloor Gent-Wevelgem ook met een banddikte.quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:49 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Is wel echt een wedstrijd voor hem ja.quote:
In het Baskenland was hij alvast niet in vorm.quote:Op dinsdag 12 april 2011 22:31 schreef marcodej het volgende:
[..]
Is wel echt een wedstrijd voor hem ja.
help me even, css??quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:51 schreef DutchSL het volgende:
[..]
Maak daar gerust 25 jaar van.. voor Knaven moeten we heel ver terug voor een Nederlander een monument won.
AGR, CSS en P-T zijn toch een trapje lager.
CSS is dan ook een wedstrijd waar niemand op zit te wachten 1 week na de tour. Toch jammer want het is een prachtige wedstrijdquote:Op woensdag 13 april 2011 00:07 schreef thettes het volgende:
[..]
help me even, css??
edit:
ik druk op enter en ik weet het. Heb toen idd niet eens gekeken dat Dekker die won.
In LBL miste hij natuurlijk vooral een ploegmaat toen Vino en Kolobnev eenmaal weg waren. Wat dat betreft vind ik het nog steeds jammer dat Omega Pharma Greipel heeft geïnvesteerd en niet enkele renners rondom Gilbert. Dat zou hem dit jaar ook wel eens kunnen opbreken, tenzij hij zelf enorm sterk is.quote:Op dinsdag 12 april 2011 10:25 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Denk dat Gilbert zich niet gaan inhouden.
Kwam ook niet echt energietekort vorig jaar in LBL in mijn herinnering.
Eens, daar was ik mij ook wel van bewust. Ik wilde eigenlijk gewoon even aanhalen dat hij beter lijkt dan dat hij zelf liet doorschemeren in verschillende interviews. Cunego is inderdaad een man die op dit soort parcoursen altijd zou kunnen winnen.quote:Op woensdag 13 april 2011 09:31 schreef DutchSL het volgende:
Of Rujano, Laverde en Sella zijn gewoon een maatje kleiner voor eendaagse koersen dan wat hij tegen kwam in Baskenland en tegen komt in de AGR
Maar hij hoort zeker bij de favorieten achter Gilbert.
Dat was echt een van de mooiste zeges die ik ooit heb gezienquote:Op woensdag 13 april 2011 00:14 schreef Felagund het volgende:
Dekkers zege in Parijs Tours was daarentegen wel weer heel erg mooi, de hele dag vooruit.
quote:Op woensdag 13 april 2011 14:52 schreef Gillingham het volgende:
Is er in de Brabantse Pijl al iets noemenswaardigs gebeurd?
weggereden op de bruineput.quote:Brabantse Pijl 14:42: De voorsprong van Dehaes, Lequatre, Marcato, El Fares, Andrea Pasqualon en Bonnin gaat naar de drie minuten. Rabobank, dat de boot gemist heeft, ment het peloton.
Mocht de vlucht vooruit blijven: Marcato mag ook wel eens winnen.quote:Op woensdag 13 april 2011 14:58 schreef Blik het volgende:
lullig voor van Gendt en Hoogerland, beiden waren al een paar keer mee met eerdere ontsnappingen
Te mooi om waar te zijn, vrees ik. De Zeeuwse Leeuw was vandaag wel goed aanwezig; zou Leukie zondag voor hem rijden?quote:
Bij Vacansoleil denken ze dat als Wout Poels zou kunnen winnen. Sterker nog, voor de Waalse Pijl zeggen ze dat als hij bij de laatste 40/50 de Muur van Hoei opdraait hij gewoon even podium gaat rijden.quote:Ben Hermans: 'Ik rijd zondag heel de finale zo uit mijn hoofd'
De Amstel Gold Race staat voor een doolhof van wegen, vluchtheuvels en klimmetjes. Niet zo voor Ben Hermans. 'Ik kan de laatste veertig kilometer zo uit mijn hoofd rijden', zegt de 'thuisrijder' van RadioShack.
De bachelor in de biomedische wetenschappen is nog niet zo bekend bij het grote publiek, maar toch voorspellen veel kenners de Limburger van 24 jaar een grote toekomst. Dit jaar viel de Wellenaar met de deur in huis door op 8 februari in de Trofeo Inca in Mallorca voor de eerste Belgische zege van 2011 te zorgen. Ben wie? 'Een jongen die elk jaar vooruitgang maakt en echt hard met een fiets kan rijden', zegt zijn ploegleider Dirk Demol. 'Dankjewel, ik hoop dat ik het team straks niet ontgoochel. Ik ben een beetje onzeker over mijn vormpeil.'
Hoezo, je was toch derde in de Grote Prijs Pino Cerami vorige week in het Henegouwse Wasmuel?
'Ja, maar dat deed ik met één week training in de benen. Na de Tirreno-Adriatico werd ik ziek. Bronchitis, een griepgevoel. In veertien dagen raakte ik enkel twee keer mijn fiets aan voor een sessie van drie uur. Ik hoop dat het voldoende is om de twaalfdaagse te overbruggen.'
Een quizvraag. Wie voert momenteel de World Tour voor ploegen aan?
'Ik denk dat dit voor 99 procent van de wielerfans een heel moeilijke is, maar het antwoord is RadioShack. Verrassend misschien, maar het is het bewijs dat we goed bezig zijn en dat de ploeg van Johan Bruyneel duidelijk niet meer staat voor alleen maar de Tour de France. Mijn verdiensten daarin zijn gering. Ik scoorde nog geen enkel punt in de World Tour. De grote slokop was Andreas Klöden, maar onze Duitser verzaakt aan de klassiekers. De Bask Haimar Zubeldia is zo'n beetje onze leider nu, want Chris Horner mikt voor onze sponsor op de o zo belangrijke Tour of California. Ik denk dat we vooral een bende vrijbuiters zijn.'
Wat verwacht je van de Amstel Gold Race?
'Ik hoop dat ik nog bij de dertig ben die onderaan de Cauberg aan de slotklim beginnen. Ik hou best wel van die heuvel, alleen heb ik nog niet de maturiteit en de kracht om daar in de clinch te gaan met bijvoorbeeld Philippe Gilbert. Twee jaar geleden, als neoprof bij Topsport Vlaanderen, schoot ik er net af op de Kruisberg. Nu mag dat niet meer gebeuren. De Waalse Pijl (in 2009 was hij veertiende en eerste Belg, red.) ligt me nog beter. Het is maar tweehonderd kilometer. Anderzijds weeg ik wel nog te licht om op de Muur van Hoei te duelleren met de Andy Schlecks van deze wereld.'
Bron: Nieuwsblad
Er staat toch enkel dat hij voor de tour of california gaat?quote:
Oh kut ik ben nog niet helemaal wakkerquote:Op donderdag 14 april 2011 09:30 schreef Beregd het volgende:
[..]
Er staat toch enkel dat hij voor de tour of california gaat?
Overigens was hij vorig jaar verrassend goed in de tour, waar hij eigenlijk pas 4de man was van de ploeg en toch 10de was in de eindstand.
Sneue actie.quote:Bewoners strooien punaises op route Gold Race
14 april 2011
De Amstel Gold Race is dé Nederlandse wielerwedstrijd, maar niet iedereen is even blij met de jaarlijkse komst van het wielergilde. Een enkeling komt er zelfs tegen in het geweer.
Lokale bewoners hebben namelijk punaises gestrooid op het parcours van de Gold Race, bij wijze van protest tegen de verstoorde rust in het Limburgse land. De politie kon er niet om lachen en is een onderzoek gestart.
Ik ben geen kenner, maar in mijn hoofd heb ik het altijd over de vier aprilklassiekers. En dan reken ik als nummer vier niet GW of de WP, maar de AGR.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:13 schreef NY_Giant het volgende:
Vinden de kenners hier het trouwens terecht dat de Amstel Gold Race lager wordt aangeslagen dan vele andere eendagsklassiekers? http://en.wikipedia.org/wiki/2011_UCI_World_Tour#Events
De koers staat uiteraard veel korter op de kalender dan de 'grotere' klassiekers, dus wat dat betreft is het wellicht terecht. Aan de andere kant heeft de AGR toch ook wel veel meer aanzien dan de Vattenfall Cyclassics en bijvoorbeeld de twee nietszeggende Canadese koersen.
dat is een ronde van de UCI zelf he.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:48 schreef marcodej het volgende:
De hoge waardering voor de Ronde van Beijing vind ik opvallender.
Ik ben geen "kenner" maar ik vind het terecht dat Milaan - Sanremo, de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije hoger worden ingeschaald ja.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:13 schreef NY_Giant het volgende:
Vinden de kenners hier het trouwens terecht dat de Amstel Gold Race lager wordt aangeslagen dan vele andere eendagsklassiekers? http://en.wikipedia.org/wiki/2011_UCI_World_Tour#Events
De koers staat uiteraard veel korter op de kalender dan de 'grotere' klassiekers, dus wat dat betreft is het wellicht terecht. Aan de andere kant heeft de AGR toch ook wel veel meer aanzien dan de Vattenfall Cyclassics en bijvoorbeeld de twee nietszeggende Canadese koersen.
Ik las het in NRC ja. Ze beweren dat Poels zondag met een perfecte race de Gold Race kan winnen, en dat hij woensdag in de Waalse Pijl top drie gaat rijden als hij met een groep van 50 man aan de slotklim begint. Daarnaast beweert Hilarius nog dat hij op korte termijn een goed klassement in de Tour kan rijden. En dan een paar alinea's verderop beweren dat je die renner zeker geen druk op wilt leggenquote:Op donderdag 14 april 2011 08:50 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Bij Vacansoleil denken ze dat als Wout Poels zou kunnen winnen. Sterker nog, voor de Waalse Pijl zeggen ze dat als hij bij de laatste 40/50 de Muur van Hoei opdraait hij gewoon even podium gaat rijden.
Wout is tot heel veel in staat, maar wat ze nu doen is het verwachtingspatroon alleen nog maar hoger opvoeren. Het slaat helemaal nergens op. Laat die jongen lekker verwachtingsloos rijden.quote:Op donderdag 14 april 2011 19:38 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Ik las het in NRC ja. Ze beweren dat Poels zondag met een perfecte race de Gold Race kan winnen, en dat hij woensdag in de Waalse Pijl top drie gaat rijden als hij met een groep van 50 man aan de slotklim begint. Daarnaast beweert Hilarius nog dat hij op korte termijn een goed klassement in de Tour kan rijden. En dan een paar alinea's verderop beweren dat je die renner zeker geen druk op wilt leggen![]()
Poels is een leuk talent hoor, maar dat lijkt me allemaal wat overdreven.
Die 100 punten voor TDU ookquote:Op donderdag 14 april 2011 17:48 schreef marcodej het volgende:
De hoge waardering voor de Ronde van Beijing vind ik opvallender.
quote:Op donderdag 14 april 2011 19:57 schreef onsportief het volgende:
TNT brengt 12 postzegels uit met daarop de 12 NL winnaars van de Amstel Gold Race.
Beetje demotiverend voor de buitenlandse deelnemers, nu buitenlandse hardlopers ook al geen jackpot kunnen winnen tijdens de marathon in Utrecht (de 10.000 E is alleen voor Nederlanders).
http://onsportief.com/filatelie_fail
quote:Helaas geen postzegel voor de begin 2011 overleden Peter Post. Hij won alleen als ploegleider de race. Misschien kan TNT Post als troost de achterkant van de zegels bedrukken met Post.
quote:Terpstra rijdt záterdag Amstel Gold Race
vrijdag 15 april 2011
Nederlands kampioen Niki Terpstra is toch in de Amstel Gold Race aan het werk te zien. Echter niet zondag als deelnemer aan de 46e Amstel Gold Race, maar wel morgen tijdens de Toerversie.
Drie dagen voor de Ronde van Vlaanderen sloeg het noodlot .
voor Niki Terpstra toe. De renner van QuickStep werd tijdens de afsluitende tijdrit aan de kust bij De Panne op 31 maart plotseling gegrepen door een windvlaag. Hij smakte met een flinke klap tegen het asfalt en brak daarbij zijn sleutelbeen. Weg voorseizoen voor Terpstra. Sinds 12 april zit Terpstra weer op de fiets. Bezig aan zijn herstel. In zijn trainingsprogramma heeft hij nu de Toerversie van de Amstel Gold Race opgenomen. Begin mei hoopt hij in competitie terug te keren.
Probleem is anders natuurlijk wel dat ronderenners wel erg veel in het voordeel zijn als de puntentelling wordt aangepast en grote ronden nog meer punten opleveren.quote:Op donderdag 14 april 2011 18:17 schreef SuikerVuist het volgende:
Ik vind het trouwens absurd dat je als je de Tour of Giro wint "maar" resp. 200 en 170 punten verdient. Daar komt dan nog iets bij voor top 5 klasseringen in individuele etappes, maar toch.
Dit dus.quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:30 schreef Ericr het volgende:
[..]
Probleem is anders natuurlijk wel dat ronderenners wel erg veel in het voordeel zijn als de puntentelling wordt aangepast en grote ronden nog meer punten opleveren.
Zou ook geen leuke ranglijst zijn als de ronderenners allemaal in de top 10 staan en de klassiekerspecialisten daar achter.
beter voeren ze de wereldbeker weer inquote:Op vrijdag 15 april 2011 11:30 schreef Ericr het volgende:
[..]
Probleem is anders natuurlijk wel dat ronderenners wel erg veel in het voordeel zijn als de puntentelling wordt aangepast en grote ronden nog meer punten opleveren.
Zou ook geen leuke ranglijst zijn als de ronderenners allemaal in de top 10 staan en de klassiekerspecialisten daar achter.
En het is nu al quasi onmogelijk om als niet-ronderenner de Pro-Tour te winnen, vorig jaar eindigden daarvan enkel Gilbert en Farrar in de top 10, dus nóg meer punten voor grote rondes zou die situatie enkel nog veel schever maken.quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:30 schreef Ericr het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:47 schreef Beregd het volgende:
[..]
beter voeren ze de wereldbeker weer in
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |