Lucaya review:
Hoe kwamen we op Oss (Lucaya): Saunamaatje (ventje) wilde niet naar Schiedam en vanwege nielsgeode hadden we een optimel voucher en wilde we dus kijken waar we terecht konden. Uiteindelijk kwamen we bij Oss uit afgelopen vrijdag.
We rijden vol goede moed de parkeergarage in. Er staat een bord met: "Parkeer tussen de lijnen", maar dat kan niet iedereen

Ventje wel, maar de parkeerplaatsen daar zijn erg krap en het zijn er maar weinig. Wel leuk dat je maximaal 4 euro voor een dagkaart betaald.
Binnengekomen staan we in de rij, maar al gauw zijn we aan de buurt. We wilden ook graag een behandeling, want de pakkingen waren in de aanbieding: 25 minuten voor 27,50. Leuke deal. Helaas snapte de Mw. achter de kassa niet precies hoe ze dat moest inboeken: of we later nog terug wilden komen.
De kluisjes werken met een soort van sleutel die je in de kast kan achterlaten zodat je alleen de code (die je zelf opgeeft) & en kluisnummer hoeft te onthouden. Er is genoeg ruimte om je om te kleden en de kastjes zijn prima qua maat.
Teruggekomen bij de receptie is er nog steeds niets geboekt: of we geen rondleiding wilden? Dat konden we aanvragen bij het restaurant. Wij liepen echter de patio op en het rook zo lekker (en het was lunch tijd) dat we eerst maar zijn gaan eten.
De prijzen zijn erg aardig voor een sauna: hoofdgerechten van 15 euro, lunchgerechten ook redelijk goedkoop. Water (1L) met munt en citroen voor 1,75. En nog leuker: het eten is ook zeer goed. Wij aten als lunch een club sandwhich met heerlijke spek, ei, sla, tomaat en frietjes. Ruime hoeveelheden. Sapjes smaakten als het verse sap van de AH, wel ok, niet bijzonder. Smoothie ook niet bijzonder, smaakte meer naar milkshake. Avondeten ook zeer goed: livarkarbonade met frietjes (ventje blij) en voor mij gevulde portobello.
Daarna gingen wij de rondleiding doen en bleken onze behandelingen geboekt te zijn. Er zijn 3 sauna's: 80 C en 90 C (opgietingssauna) en infrarood, 1 stoombad (was kapot), 1 groot zwembad (binnen), 1 groot zeer warm voetenbad (binnen), 1 persoons warme zoutwaterbaden 5x, groot en zeer warm bubbelbad (werkt met sensor), 1 dennengeur bad (warm, maar rook niet zo sterk), hamamruimte met banken (geen ligsteen) en lavendelbad en douches met scrubzout en voldoende warme douches en een koude straat.
Buiten ligt er een ligweide en is er nog een rustruimte. Ook is er een ruimte waarin klankschalensessies worden gehouden. Daarnaast is er nog een kruidenruimte met verwarmde stenen ligbanken en een zout-lucht ruimte met verwarmde stenen ligbanken.
Wij hebben een leuke dag gehad: zelf vond ik dat het nogal weinig was qua sauna's, maar vanwege de hitte was het wel leuk dat ze zo'n ruime keuze hebben aan baden en aan rustgelegenheden met en zonder geurtjes. Het was wel erg benauwd, aangezien bijna alles binnen zit (behalve restaurant/ligweide) en het vrij warm was.
De behandelingen waren fijn, maar ook hier is er weinig privacy. Je hebt wel losse ruimtes maar die komen allemaal uit op dezelfde gang. Gelukkig wel met deuren, maar het kan rumoerig zijn.
Ik was wel blij met de opgieting, die was goed heet en we kregen heel lekker vers fruit. Er was geen ijs om af te koelen, dus dat was wel heftig. Er was ons ook verteld dat er een tussenopgieting zou zijn met honing, maar die was helaas besloten. Er was namelijk een groep van 40 vrouwen en die kregen hun eigen opgieting. Ondanks al die vrouwen vond ik het niet druk.
Lucaya doet aan bijzondere opgietingen: mintkristallen, honing e.d. dat vind ik wel leuk ipv altijd die geurtjes en etherische olie, helaas was de mijne wel een gewone.
Het complex is dus binnen wat bedompt vanwege de hitte, maar wordt goed onderhouden. Wij vonden het niet druk en we hebben ook geen paartjes zien vrijen. Er zijn genoeg toiletten en douches.
Pluspunten:
+ Goede horeca
+ Leuke opgietingen
+ Hygiene
+ Gratis dropjes op verschillende plaatsen
+ Fijne rustruimte
+ Gemoedelijk en vriendelijke personeel
Minpunten:
- (bijna) Alles binnen
- Minder keuze aan sauna's dan ik gewend ben
- kleine ligweide
Al met al: In de winter zou dit zeker wel een fijne sauna zijn, in de zomer ga ik hier dus echt niet heen. VEEEEEEEL te warm nu al, laat staan dan. Als je ook veel van baden en zwemmen houdt, dan is dit jouw sauna. Hij lijkt heel erg op Vitalizee (nu gesloten) in dat aspect.
Ik mag ventje geen saunamaatje noemen want dat vindt hij stom klinken... dus ik moest... ventje zeggen... *rolls eyes*