Over welk soort eenzaamheid hebben we het? Als je een nihilistisch wereldbeeld met je meedraagt, ook al heb je veel vrienden, dan kan je alles al heel gauw als nutteloos en vergankelijk zien. Op het ultieme moment zal je altijd alleen zijn, je hebt enkel jezelf. Dat kan heel eenzaam voelen en daar heb ik soms dan last van. Daar helpen gesprekken niet mee, dat is zo'n kwestie die je zelf moet oplossen door een tijdje diep te 'filosoferen' en je motivatie ergens in te vinden.quote:Op woensdag 6 april 2011 15:46 schreef -Strawberry- het volgende:
Vraag:
Hoe los je eenzaamheid op, als je wel sociale contacten e.d. hebt, maar je toch eenzaam voelt?
Ik vermoed dat deze gevoelens van eenzaamheid onstaan, omdat deze sociale contacten niet alle behoeften bevredigen. Het kan zijn dat deze sociale contacten een stuk van jouw werkelijkheid niet verstaan of er geen antwoord op hebben.quote:Op woensdag 6 april 2011 15:46 schreef -Strawberry- het volgende:
Vraag:
Hoe los je eenzaamheid op, als je wel sociale contacten e.d. hebt, maar je toch eenzaam voelt?
Een sociaal netwerk opbouwen lijkt mij een centraal thema voor deze reeks. Het is een goede oplossing voor eenzaamheid. En als je je niet eenzaam voelt, is het waarschijnlijk ook de moeite waard.quote:Op woensdag 6 april 2011 14:26 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Tegen die eenzaamheid valt ook wat anders te doen: sociaal netwerk opbouwen met leuke contacten.
Ik zet dit in het OP.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een sociaal netwerk opbouwen lijkt mij een centraal thema voor deze reeks. Het is een goede oplossing voor eenzaamheid. En als je je niet eenzaam voelt, is het waarschijnlijk ook de moeite waard.
De aard van dat sociale contact is van belang. Staat in het contact het contact zelf centraal of staat een activiteit centraal en is het contact een spin-off. Als het contact centraal staat zijn er natuurlijk allerlei gradaties mogelijk in de mate van nabijheid / intimiteit.
Hechte vriendschappen ontstaan alleen over langere tijd en moet je onderhouden. Intieme vriendschapen kunnen ook op korte termijn ontstaan met geestverwanten.
Omdat ik het moeilijk vind om zulk soort 'sociale dingen' alleen te moeten doen. Ik ben al een jaar of 7 niet meer naar de bioscoop geweest, als ik 's avonds laat naar huis ga moet ik eigenlijk eerst eten, maar ik vind het lomp om in mijn eentje ergens te gaan eten.quote:Op woensdag 6 april 2011 18:04 schreef formerjellybean het volgende:
Waarom proberen degene die moeite met contact hebben niet een soort hobby, zoals sport of andere cursussen waar je toch wel mensen ontmoet ??
Dan leer je daar weer nieuwe mensen kennen, wat niet meteen vrienden hoeven te worden maar je breid zo wel je kennissenkring uit .
Zoveel mensen zijn er niet die met wat vrienden op een sport gaan, het merendeel doet dat solo. Ik heb wat vechtsporten gedaan waar ik ook in m'n eentje op af ging. Na een tijdje had ik wel een vaste sparringspartner waar ik goed mee kon opschieten.quote:Op woensdag 6 april 2011 18:14 schreef benzin het volgende:
[..]
Omdat ik het moeilijk vind om zulk soort 'sociale dingen' alleen te moeten doen. Ik ben al een jaar of 7 niet meer naar de bioscoop geweest, als ik 's avonds laat naar huis ga moet ik eigenlijk eerst eten, maar ik vind het lomp om in mijn eentje ergens te gaan eten.
Ik ben bang om nieuwe dingen te proberen omdat ik bang ben om als een onbeholpen loner over te komen
je bent bang dat mensen zien wie je bent?quote:Op woensdag 6 april 2011 18:14 schreef benzin het volgende:
[..]
Omdat ik het moeilijk vind om zulk soort 'sociale dingen' alleen te moeten doen. Ik ben al een jaar of 7 niet meer naar de bioscoop geweest, als ik 's avonds laat naar huis ga moet ik eigenlijk eerst eten, maar ik vind het lomp om in mijn eentje ergens te gaan eten.
Ik ben bang om nieuwe dingen te proberen omdat ik bang ben om als een onbeholpen loner over te komen
Uit eten gaan in je eentje is ook wel een beetje overdreven, en bij de film kom je ook niet veel mensen tegen. Maar zoiets als sport, of leuke cursus zijn zat mensen die er alleen naartoe gaan.quote:Op woensdag 6 april 2011 18:14 schreef benzin het volgende:
[..]
Als ik jou was zal ik maar snel dingen gaan ondernemen of wil je eindigen zoals ik? Geloof me gast als je deze lijn doortrekt raak je uiteindelijk verbitterd. Je bent nu nog erg jong.quote:Op woensdag 6 april 2011 18:14 schreef benzin het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk wel. Ik ben bang dat mensen zien wie ik ben. Ik doe ook tegen collega's en studiegenoten net alsof ik wel een interessant leven en vrienden heb.quote:Op woensdag 6 april 2011 18:18 schreef Maanvis het volgende:
[..]
je bent bang dat mensen zien wie je bent?
Een discussie gaat alleen maar over het onderwerp dat in de OP besproken wordt, slowchat (SC) wijkt af naar koetjes en kalfjes en is meer bedoeld om elkaar beter te leren kennen.quote:Op woensdag 6 april 2011 18:24 schreef Ghostinthemachine het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil tussen slowchat en een discussie
Zorg ervoor dat ze hier nooit achter komen dat je je ongelukkig voelt anders genereer je al snel negatieve aandacht en probeert men misbruik van je te maken.quote:Op woensdag 6 april 2011 18:57 schreef benzin het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk wel. Ik ben bang dat mensen zien wie ik ben. Ik doe ook tegen collega's en studiegenoten net alsof ik wel een interessant leven en vrienden heb.
Het klinkt heel raar, maar ben heel bang om mensen te laten zien hoe ik me eigenlijk voel en dat mijn leven niet zo leuk is omdat ik niet wil overkomen als een negatieve loser![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |