abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 april 2011 @ 16:12:52 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_95123856
r zijn best wel veel mensen in Nederland die aan eenzaamheid lijden. Mensen die dingen hebben meegemaakt, waardoor ze moeilijk sociale en intieme contacten kunnen opbouwen. Sommige mensen werden zwaar gepest voor wat voor reden dan ook, en nu hebben ze zware onzekerheden die hen belemmerd in hun dagelijkse leven. Andere mensen hebben een hele nare thuis en familie situatie gehad, waardoor ze nooit de vaardigheden hebben kunnen leren om echte vrienden te maken en liefde te vinden. Misschien kregen ze een ziekte, misschien lag het gewoon aan hen manier van denken, misschien was het een combinatie van verschillende oorzaken.

Gelukkig kunnen mensen die IRL niet durven om mensen aan te spreken of om hulp te zoeken voor hun problemen, dat nog steeds anoniem via het internet doen. Daarom dacht ik dat we een topic konden maken voor mensen die aan extreme eenzaamheid leiden en dat ze hier hun ervaringen, problemen en levensverhaal konden zetten en erover praten. En dan kunnen mensen die er zin in hebben, advies en inzicht geven over hun situatie en heel misschien kunnen de mensen die aan eenzaamheid leiden een manier vinden om hun vicieuze cirkel te doorbreken.

Een sociaal netwerk opbouwen lijkt mij een centraal thema voor deze reeks. Het is een goede oplossing voor eenzaamheid. En als je je niet eenzaam voelt, is het waarschijnlijk ook de moeite waard.

De aard van dat sociale contact is van belang. Staat in het contact het contact zelf centraal of staat een activiteit centraal en is het contact een spin-off. Als het contact centraal staat zijn er natuurlijk allerlei gradaties mogelijk in de mate van nabijheid / intimiteit.

Hechte vriendschappen ontstaan alleen over langere tijd en moet je onderhouden. Intieme vriendschapen kunnen ook op korte termijn ontstaan met geestverwanten.

NOTE: Dit topic is niet gemaakt voor alleen 1 persoon. Het wordt verwacht dat je ook ruimte laat voor andere mensen die hun ervaringen (en oplossingen) willen delen. Als niemand met anders iets te zeggen heeft, mag je dan wel doorgaan met wat jij wil zeggen. Maar als je merkt dat er een nieuweling erbij komt, geef hem de ruimte om ook zijn verhaal te doen.

NOTE 2: Als er nog mensen zijn die wil meeten uit het versieren op latere leeftijd topic, kunnen we dit hier in dit topic verder bespreken.

Mensen die zich hebben aangemeld:

Iwannabehigh
Crutch
Keep_walking
Deelnemer2
Daalder82
Lipper
Halcon (misschien)
Lanterfanteraar (misschien)
Mylifeisgrey (misschien)

[ Bericht 7% gewijzigd door Keep_Walking op 07-04-2011 09:50:42 ]
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  woensdag 6 april 2011 @ 16:22:06 #2
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_95124264
-edit- troll + note

[ Bericht 94% gewijzigd door Re op 06-04-2011 17:57:17 ]
Je moeder is een hamster
pi_95124375
Volgens mij heeft Lanterfanteraar niks gezegd over het wel bijwonen van een meet.

quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 15:46 schreef -Strawberry- het volgende:
Vraag:

Hoe los je eenzaamheid op, als je wel sociale contacten e.d. hebt, maar je toch eenzaam voelt?
Over welk soort eenzaamheid hebben we het? Als je een nihilistisch wereldbeeld met je meedraagt, ook al heb je veel vrienden, dan kan je alles al heel gauw als nutteloos en vergankelijk zien. Op het ultieme moment zal je altijd alleen zijn, je hebt enkel jezelf. Dat kan heel eenzaam voelen en daar heb ik soms dan last van. Daar helpen gesprekken niet mee, dat is zo'n kwestie die je zelf moet oplossen door een tijdje diep te 'filosoferen' en je motivatie ergens in te vinden.

Verder zijn veel sociale contacten heel oppervlakkig, dat niemand het zal opmerken als je jarig bent enzo. Dat soort dingen. Dat is ook meer weggelegd voor hele goede vriendschappen als je zonder aankondiging van ''Hey ik ben volgende week jarig!'' een hartelijke felicitatie wil krijgen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Supersoep op 06-04-2011 16:30:34 ]
Ron Paul 2012
pi_95124623
Vorige week had ik een kutweek.
Voelde me heel alleen, deze week is het weer helemaal goed
Probeer een beetje uit te zoeken waar het aan ligt.
Of wat ik anders deed
  woensdag 6 april 2011 @ 16:31:58 #5
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95124680
Als je bedenkt hoeveel micro-organismen er op en in ons lichaam leven, kan je dan wel daadwerkelijk spreken van eenzaamheid? :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 6 april 2011 @ 16:44:40 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_95125147
-edit niet op ingaan

[ Bericht 50% gewijzigd door Re op 06-04-2011 17:58:14 ]
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_95125634
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 15:46 schreef -Strawberry- het volgende:
Vraag:

Hoe los je eenzaamheid op, als je wel sociale contacten e.d. hebt, maar je toch eenzaam voelt?
Ik vermoed dat deze gevoelens van eenzaamheid onstaan, omdat deze sociale contacten niet alle behoeften bevredigen. Het kan zijn dat deze sociale contacten een stuk van jouw werkelijkheid niet verstaan of er geen antwoord op hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 06-04-2011 17:02:24 ]
The view from nowhere.
pi_95127349
-edit- troll + note

[ Bericht 98% gewijzigd door Re op 06-04-2011 18:00:10 ]
pi_95128091
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 14:26 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Tegen die eenzaamheid valt ook wat anders te doen: sociaal netwerk opbouwen met leuke contacten.
Een sociaal netwerk opbouwen lijkt mij een centraal thema voor deze reeks. Het is een goede oplossing voor eenzaamheid. En als je je niet eenzaam voelt, is het waarschijnlijk ook de moeite waard.

De aard van dat sociale contact is van belang. Staat in het contact het contact zelf centraal of staat een activiteit centraal en is het contact een spin-off. Als het contact centraal staat zijn er natuurlijk allerlei gradaties mogelijk in de mate van nabijheid / intimiteit.

Hechte vriendschappen ontstaan alleen over langere tijd en moet je onderhouden. Intieme vriendschapen kunnen ook op korte termijn ontstaan met geestverwanten.
The view from nowhere.
  woensdag 6 april 2011 @ 18:01:54 #10
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95128492
ik was geloof ik niet duidelijk genoeg...

trollen en SC opzouten hier, anders kun je zomaar een streepje door je naam verwachten
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_95128629
Waarom proberen degene die moeite met contact hebben niet een soort hobby, zoals sport of andere cursussen waar je toch wel mensen ontmoet ??
Dan leer je daar weer nieuwe mensen kennen, wat niet meteen vrienden hoeven te worden maar je breid zo wel je kennissenkring uit .
  woensdag 6 april 2011 @ 18:07:58 #12
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_95128737
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:51 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik zet dit in het OP.
pi_95129008
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 18:04 schreef formerjellybean het volgende:
Waarom proberen degene die moeite met contact hebben niet een soort hobby, zoals sport of andere cursussen waar je toch wel mensen ontmoet ??
Dan leer je daar weer nieuwe mensen kennen, wat niet meteen vrienden hoeven te worden maar je breid zo wel je kennissenkring uit .
Omdat ik het moeilijk vind om zulk soort 'sociale dingen' alleen te moeten doen. Ik ben al een jaar of 7 niet meer naar de bioscoop geweest, als ik 's avonds laat naar huis ga moet ik eigenlijk eerst eten, maar ik vind het lomp om in mijn eentje ergens te gaan eten.

Ik ben bang om nieuwe dingen te proberen omdat ik bang ben om als een onbeholpen loner over te komen :)
pi_95129079
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 18:14 schreef benzin het volgende:

[..]

Omdat ik het moeilijk vind om zulk soort 'sociale dingen' alleen te moeten doen. Ik ben al een jaar of 7 niet meer naar de bioscoop geweest, als ik 's avonds laat naar huis ga moet ik eigenlijk eerst eten, maar ik vind het lomp om in mijn eentje ergens te gaan eten.

Ik ben bang om nieuwe dingen te proberen omdat ik bang ben om als een onbeholpen loner over te komen :)
Zoveel mensen zijn er niet die met wat vrienden op een sport gaan, het merendeel doet dat solo. Ik heb wat vechtsporten gedaan waar ik ook in m'n eentje op af ging. Na een tijdje had ik wel een vaste sparringspartner waar ik goed mee kon opschieten.
Ron Paul 2012
  woensdag 6 april 2011 @ 18:18:31 #15
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95129154
quote:

[..]

je bent bang dat mensen zien wie je bent?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_95129232
quote:

[..]

Uit eten gaan in je eentje is ook wel een beetje overdreven, en bij de film kom je ook niet veel mensen tegen. Maar zoiets als sport, of leuke cursus zijn zat mensen die er alleen naartoe gaan.
Ik denk juist dat over de drempel moet stappen, want juist als je niets doet word word je een onbeholpen loner.
Om uit isolement te komen zou je toch zelf echt de eerste stap moeten maken
  woensdag 6 april 2011 @ 18:21:10 #17
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95129253
in je eentje uit eten is niet erg, dan zeg je toch gewoon dat je op zakenreis bent.
Een gedicht over Maanvis
pi_95129359
Wat is eigenlijk het verschil tussen slowchat en een discussie
  woensdag 6 april 2011 @ 18:25:21 #19
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95129420
-weg offtopic-

[ Bericht 96% gewijzigd door Daniel1976 op 06-04-2011 19:08:23 ]
Een gedicht over Maanvis
pi_95129693
-weg + note-

[ Bericht 99% gewijzigd door Daniel1976 op 06-04-2011 19:09:53 ]
pi_95129704
quote:

[..]

Als ik jou was zal ik maar snel dingen gaan ondernemen of wil je eindigen zoals ik? Geloof me gast als je deze lijn doortrekt raak je uiteindelijk verbitterd. Je bent nu nog erg jong.
pi_95130758
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 18:18 schreef Maanvis het volgende:

[..]

je bent bang dat mensen zien wie je bent?
Ja, eigenlijk wel. Ik ben bang dat mensen zien wie ik ben. Ik doe ook tegen collega's en studiegenoten net alsof ik wel een interessant leven en vrienden heb.

Het klinkt heel raar, maar ben heel bang om mensen te laten zien hoe ik me eigenlijk voel en dat mijn leven niet zo leuk is omdat ik niet wil overkomen als een negatieve loser :@

[ Bericht 20% gewijzigd door benzin op 06-04-2011 19:05:24 ]
  woensdag 6 april 2011 @ 19:26:23 #23
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_95132189
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 18:24 schreef Ghostinthemachine het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil tussen slowchat en een discussie
Een discussie gaat alleen maar over het onderwerp dat in de OP besproken wordt, slowchat (SC) wijkt af naar koetjes en kalfjes en is meer bedoeld om elkaar beter te leren kennen.
Je moeder is een hamster
pi_95132248
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 18:57 schreef benzin het volgende:

[..]

Ja, eigenlijk wel. Ik ben bang dat mensen zien wie ik ben. Ik doe ook tegen collega's en studiegenoten net alsof ik wel een interessant leven en vrienden heb.

Het klinkt heel raar, maar ben heel bang om mensen te laten zien hoe ik me eigenlijk voel en dat mijn leven niet zo leuk is omdat ik niet wil overkomen als een negatieve loser :@
Zorg ervoor dat ze hier nooit achter komen dat je je ongelukkig voelt anders genereer je al snel negatieve aandacht en probeert men misbruik van je te maken.
Je begaat een grote fout als je besluit je ware gevoelens te tonen.
  woensdag 6 april 2011 @ 19:29:00 #25
308715 Daalder82
Den ueberlurker
pi_95132341
Ik wil ook wel eens meeten, als dat in de buurt van Utrecht kan, zou dat mooi zijn.

Mijn verhaal (ik had gister wel wat getypt maar dat was ongestructureerd voor mijn gevoel, dit lucht ook een beetje op).

Ik kon vroeger niet goed met mijn gevoel omgaan, ik heb het mezelf op vroege leeftijd aangeleerd om negatieve gedachten overal over te hebben. Ik merk dat mijn relativeringsvermogen een grote klap heeft gekregen vroeger, ik emoties heb opgekropt (omdat ik niet zwak wil(de) overkomen) en deze zitten me nu in de weg. Ik heb nu eigenlijk geen vrienden.

Qua uiterlijk zie ik er redelijk uit, alleen de houding is ietwat brak (en zo gegroeid).

Ik wil dolgraag dingen ondernemen maar onder andere het gepest worden (over mijn lichaamshouding) maakt me er bang voor. Ik weet dat ik nergens bang voor hoef te zijn maar ik doe het toch. Ik vind het moeilijk om mensen eens te vragen iets te doen omdat ik bang ben voor de afwijzing. Verder heb ik erg weinig oefening gehad in het sociale verkeer.

Het grootste probleem van mij is dat ik alles op mezelf betrek en niet echt alleen dingen durf te ondernemen hier. Ik wil dit eigenlijk niet meer maar ik houd me in en de laatste tijd word ik hier fucking gefrustreerd van. Een dag gaat nu als volgt:

Werk (met wat oppervlakkige sociale contacten en wat aankloten met collega's maar verder gaat
het niet)
Kamer (ik moet hier weg, dit voelt benauwend aan, voel me er niet thuis).
Slapen.

Het enige wat ik nu wil is een beetje gezelschap(, mensen die me kunnen waarderen). Misschien een hechtere band maar ik ben bang om met mensen iets hechters te krijgen, en mijn emoties/gevoel gaan ook alle kanten op. Ik ben jaloers op mensen die wel vrienden hebben. (Ik ben hier niet trots op...)

Het ergste is dat ik nu begin te denken dat het allemaal te laat is voor mij, de twee getallen achter mijn naam zijn mijn geboortedatum, dus reken maar uit ;). Ik voel me ook opgesloten nu, door mezelf, door belachelijke angsten (die ik soms kan laten vallen/negeren).

Depressie? Mwah, ik heb af en toe wel eens dat ik me wat vrolijker voel, maar het is nu meer (en meer) frustratie.

tl;dr;
* (Klein) houdingsprobleem
* Vroeger gepest
* Relativeringsvermogen klopt van geen kant
* Gevoelshuishouding is een puinhoop, wordt opgeblazen
* Betrekt alles op zichzelf, is bang om als raar te worden aangezien
* Gevoel buiten de boot te vallen (en dat is mijn eigen schuld maar ik durf de eerste stap niet te zetten)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')