Klik maar eens op deze link
http://www.go2war2.nl/artikel/1889/1 voor het bijzondere verhaal van de HrMs Abraham Crijnssen; de laatse om te vertrekken en de eerste om terug te keren op de rede van Soerabaja. Thans op een meer dan verdiende plaats nabij het marinemuseum. Ze lag lang in Rotterdam en huisvestte het plaatselijke Zeekadetkorps. Ik heb daar met gepaste trots jarenlang bijgedragen aan het drijvend houden van deze oude dame. De kleinere sucessen en opmerkelijke gebeurtenissen zijn vaak overschaduwd door grote krijgsverrichtingen als die afschuwelijke nacht in de Javazee en de verrichtingen in Rotterdam, De Grebbeberg, het Zuidfront en de Afsluitdijk. Het verhaal van elk van deze schepen is het lezen waard.
HrMs Abraham Crijnssen is een mijnenveger van de Jan van Amstelklasse waarvan er 8 gebouwd zijn. (eigenlijk 9, de Willem van Ewijck werd tijdens een ongeval verwoest waarop de Willem van Ewijck II werd gebouwd) .
ABC en D (Jan van Amstel, Pieter de Bitter, Abraham Crijnssen en Eland Dubois) gingen naar de Oost, EFG en H (Willem van Ewijck, Pieter Florisz, Jan van Gelder en Abraham van der Hulst) bleven in Nederland.
Het lot van de meeste schepen was grimmiger dan dat van de 'Crijnssen'.
Jan van Amstel; Tot zinken gebracht door Japanse torpedobootjager nabij Gili Radja 8 maart 1942.
Pieter de Bitter; Tot zinken gebracht door de bemanning te Soerabaja 6 maart 1942.
Abraham Crijnssen; Naar Australie uitgeweken. Uit dienst 1961.
Eland Dubois; Tot zinken gebracht door de bemanning te Gili Radja 8 maart 1942.
Willem van Ewijck; Gezonken na op eigen mijn te zijn gelopen tijdens een oefening 8 september 1939.
Pieter Florisz; Tot zinken gebracht door de bemanning in het Krabbegat (IJsselmeer) 14 mei 1940. Gelicht door de vijand en als M552 ingezet. Na de oorlog terug in dienst. Uit dienst 1961.
Jan van Gelder; Uitgeweken naar Eengeland. Uit dienst 1962.
Abraham van der Hulst; Tot zinken gebracht door de bemanning in het IJsselmeer 14 mei 1940. Gelicht door de vijand en als M553 ingezet. In Duitse dienst op een mijn gelopen 21 april 1944. Wrak gelicht en vernietigd door de Duitsers.
Willen van Ewijck II; Op de werf in Duitse handen gevallen en afgebouwd. Ingezet door de Duitsers als M551. Na de oorlog (bij vergissing) weer in dienst als Abraham van der Hulst. Uit dienst 1961.
Het verhaal van de Abraham Crijnssen is uniek. Hieronder een mooi plaatje. Elegantie ten top; maar ik ben natuurlijk niet helemaal objectief.