abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 april 2011 @ 10:46:25 #1
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_95061224
Ik wil toch hier en daar wta blusmateriaal gaan plaatsen in m'n huis en auto.

Nu vroeg ik me af welk spul ik dan het beste kan gebruiken?

Ik wil er 1 in de keuken hebben, eentje in mijn klushok, (veel hout enzo) en een in mijn auto. Die laatste is wel belangrijk. Ik schiet er namelijk gene bal mee op om de brand te blussen en dan de electra aan gort te hebben.

iemand verstand van deze materie ?

:)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:01:35 #2
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_95061742
Schuim dekt af.
Poeder werkt voor alles, maar is echt troep.
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_95061759
Ik denk dat je in alle 3 de gevallen het beste een poederblusser kunt gebruiken, ,maar het geeft wel rotzooi.
Wie het laatst lacht, lacht ook!
pi_95061765
indien mogelijk, geen poeder. 1 keer gebuiken en je kan alle electronica afschrijven

thuis en in de auto schuim, weet niet wat je in je klushok hebt liggen
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:11:03 #5
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_95062084
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:01 schreef Beul het volgende:
Ik denk dat je in alle 3 de gevallen het beste een poederblusser kunt gebruiken, ,maar het geeft wel rotzooi.
Met een beetje geluk is bij een poederblusser je auto gered, maar alsnog totaal los vanwege het agresieve goedje.
Stikstofblusser in alle gevallen dus.
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:16:28 #6
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95062273
Goedkoop:
Keuken:
Brandlaken

Auto:
Schuim

Duur, allebei Co2, poeder nooit gebruiken, tenzij het je huis red van compleet afbranden natuurlijk.
Let wel dat Co2 als de brandweer leeg is, zo een 15kilo blussert is in 30 seconde leeg.
pi_95062374
Ik heb er 1 in een keukenkastje staan (CO2 blusser) en poederblusser in de gang staan. En in de auto een kleine co2 blusser
pi_95062393
ik heb een klein blussertje in de keuken, en wil er nog een branddeken hebben, maar da's eigenlijk wel alles
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:21:30 #9
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95062452
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:19 schreef Mirjam het volgende:
ik heb een klein blussertje in de keuken, en wil er nog een branddeken hebben, maar da's eigenlijk wel alles
Action heeft ze liggen voor weinig.
pi_95062586
Ik werk geregeld samen met brandweermannen en de meesten raden aan om alleen blusdekens in huis te hebben + brandmelders. Als je een blusser wilt, neem dan geen poeder, maar een schuimblusser.

Ik heb nu in de keuken een blusdeken hangen en op de 1e verdieping op de overloop heb ik 2 dekens hangen (zodat ik onze beide kids erin kan wikkelen als er brand is).

In de auto heb ik niks liggen. Als die in de fik vliegt ga ik er gewoon snel uit. Een auto blussen is ook niet heel makkelijk, zeker aan te raden om wat youtube filmpjes te bekijken hoe dat moet.

Ik heb volgende week weer een bhv opfriscursus. Vorig jaar mocht ik kinderen redden uit maxi cosi's die in een brandende auto stonden. Eens zien wat we dit jaar gaan doen :+
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:28:32 #11
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95062728
Belangrijkste van alles zijn de juiste melders op de goede plek. Al heb je al het blusmatriaal in huis, als je voor pampus ligt in je bed heb je er niks aan. Vergeet vooral de koolmonoxide melders niet.

Of je hebt je huis vol hangen moet vol autmatische Co2 blussers ^O^ , kan je rustig doorslapen.

Als je alles in orde wilt hebben op de juiste manieren:
pi_95062965
Je auto kun je beter goed verzekeren en indien het geval is dat deze in brand raakt gewoon af laten branden, daar schiet je veel meer mee op.
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:42:45 #13
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_95063283
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:34 schreef klipper het volgende:
Je auto kun je beter goed verzekeren en indien het geval is dat deze in brand raakt gewoon af laten branden, daar schiet je veel meer mee op.
Tuurlijk. Gewoon je oldtimer kevertje laten affikken.

ook al heb je een moderne auto, als iedereen zo denkt als jij lopen de premies onnodig op...
pi_95063544
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:42 schreef RaymondK het volgende:

[..]

ook al heb je een moderne auto, als iedereen zo denkt als jij lopen de premies onnodig op...
niet om t 1 of ander .. maar met zo`n 2KG poederblussertje krijg je een beetje autobrand niet uit hoor :')

en daarna is je auto als nog total loss omdat die rommel alles van metaal begint aan te vreten
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:51:55 #15
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_95063657
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:48 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

niet om t 1 of ander .. maar met zo`n 2KG poederblussertje krijg je een beetje autobrand niet uit hoor :')

en daarna is je auto als nog total loss omdat die rommel alles van metaal begint aan te vreten
Daar gaat het hele topic over. Dat je geen poederblusser moet gebruiken i.v.m. aanvreten.
En we hebben het hier over een beginnend brandje. Niet over een vlammezee van onder de motorkap.
pi_95064058
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:51 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Daar gaat het hele topic over. Dat je geen poederblusser moet gebruiken i.v.m. aanvreten.
En we hebben het hier over een beginnend brandje. Niet over een vlammezee van onder de motorkap.
co2 is t enige veilige blusmiddel eigenlijks :)
pi_95064154
Ik zou in de keuken sowieso een branddeken regelen. En daarnaast nog een co2 / poederblusser.

Branddeken werkt echt heel goed bij vlam-in-de-pan en dergelijk soort brandjes. Bovendien heb je inderdaad niet het nadeel dat alle eventuele electronica in de buurt stuk is, en kun je de branddeken in de meeste gevallen hergebruiken.
pi_95064296
Allereerst mijn complimenten voor de ts dat hij van plan is om iets te doen aan de pbm's bij hem thuis(persoonlijke blus middelen).

Zelf ben ik ook al jaren bhv 'er op mijn werk, en heb dus ook al tig keer een brandblusser leeg gespoten op diverse scenario's . Dit zorgde er in mijn geval voor dat ik meer bewust werd van het feit dat de brandweer met doormeldtijd, aanrijtijd, en klaarmaken van de eerste aanval het niet gaat redden van de vlammen als je huis in een of andere manier in brand staat.

Ik heb zelf daarom bij ons op onze slaapkamer een schuimblusser neergezet, met een patroon co2 om hem op druk te zetten als hij nodig is(normale schuimblussers verliezen langzaam hun druk, en moeten elk jaar gecontroleerd worden a ¤... ) Deze is gegarandeerd 5 jaar drukvast. Merk is Goed (Ajax 6 liter bio sproeischuim)

Beneden heb ik in de bijkeuken net naast de keuken eveneens een schuimblusser staan, zelfde als hierboven eveneens als een co melder(hangt ook de cv nl.)

Verder hangen er in de verbindingsruimten rookmelders op 230, met doormeldfunctie. Op de slaapkamers hangen gewone rookmelders.

In de keuken een blusdeken, en in bestelling/onderzoek een schuimblusser voor de auto van 2 kilo. Onderzoek omdat het ook wel eens heel koud in een auto word, ik zoek dus een sproeischuimblusser die niet kan bevriezen.

In mijn hobbyhok heb ik een klein poederblussertje liggen , hoewel ik weet dat poeder een hoop meuk geeft......

Zelf uitgezocht of je een vorm van korting krijgt als je pbm's op orde hebt van de verzekering , maar dat zit er niet in de verzekeringen zijn daar op dit moment niet mee bezig zijn.Raar naar mijn idee, omdat als je alert reageert de schade echt wel in een vroeg stadium aangepakt kan worden.

Maar goed t kost wat maar god verhoede het dat je ooit brand krijgt, dan ben je verder van huis al valt de schade mee :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_95064757
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:42 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Ten eerste rept ts nergens over een oldtimer.
Ten tweede begin je met een blusser voor een auto nu eenmaal niets.

Verder is een standaard autoblussertje 1 kg.

In het algemeen komen er twee branden voor in een auto, vloeistofbranden of elektrische, bij beide begin je er niets mee.

Het is pure schijnveiligheid, mede doordat zo'n blusser al binnen een paar seconden leeg is.

Een autobrand kun je dan ook beter niet blussen, hooguit moet je er 1 bij je hebben om jezelf wat meer ontsnappingstijd te geven, maar niet om de auto te redden, daar valt in het algemeen toch niets meer aan te redden.

Thuis is een heel ander verhaal, zelf heb ik er 4 thuis, waarvan 2 kleintjes en 2 grote.
  dinsdag 5 april 2011 @ 13:20:21 #20
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_95066809
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 12:24 schreef klipper het volgende:

[..]

In het algemeen komen er twee branden voor in een auto, vloeistofbranden of elektrische, bij beide begin je er niets mee.

Het is pure schijnveiligheid, mede doordat zo'n blusser al binnen een paar seconden leeg is.

Een autobrand kun je dan ook beter niet blussen, hooguit moet je er 1 bij je hebben om jezelf wat meer ontsnappingstijd te geven, maar niet om de auto te redden, daar valt in het algemeen toch niets meer aan te redden.

Thuis is een heel ander verhaal, zelf heb ik er 4 thuis, waarvan 2 kleintjes en 2 grote.
Lees dan eerst eens waar die reactie van die Kever op was...

En een beginnend smeulend brandje in je bedrading blus je wel degelijk met 2kg.
Geen brandstofbrand nee. En ook niet als het 1 grote vette bende is onder je motorkap.Dat houd al gauw op.
  dinsdag 5 april 2011 @ 13:26:42 #21
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95067058
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 13:20 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Geen brandstofbrand nee. En ook niet als het 1 grote vette bende is onder je motorkap.Dat houd al gauw op.
Kan nog steeds, deze op je trekhaak
pi_95068878
quote:

[..]

Nogmaals doorgelezen, mar alleen jij hebt het over een kevertje.
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:39:19 #23
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_95069868
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 14:15 schreef klipper het volgende:

[..]

Nogmaals doorgelezen, mar alleen jij hebt het over een kevertje.
Omdat ervoor belachelijk gereageerd werd over je auto laten af fikken omdat je toch een nieuwe van je verzekering krijgt.

Any how. Menig auto is gered door zo'n lullig blussertje :Y
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:54:05 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95070535
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:21 schreef blup het volgende:

[..]

Action heeft ze liggen voor weinig.
dacht al voor 5 euro ;) en die zijn goed heb die al eens gebruikt. zijn wel aan kleine kant
pi_95070850

een A-B blusser, 90% water. 10% zeepsop achtig materiaal, je kan lang door spuiten, werkt bij je frituurpan etc, de straal is onderbroken waardoor je ook elektrische branden kan blussen.

(heb laatst een brandweer demonstratie gehad, deze is volgens de brandweer ideaal voor gebruik in huis, een co2 blusser is voor de wat grotere branden, en zijn deels ook gevaarlijk omdat het gas -80 is.
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:01:39 #26
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95070866
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:34 schreef klipper het volgende:
sentimentele waarde kun je niet verzekeren!

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:48 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

gedaan en gelukt. was de auto naast mijn auto ooit. en auto was al total door de brand. maar wou niet dat de mijne ook nog eens beschadigde!
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 12:24 schreef klipper het volgende:

[..]

ben ook bhv-er en heb toch al paar auto redelijk gered, waaronder een eigen auto in 2003 en die heb ik nu nog, lekke benzine leiding en met water kunne blussen omdat er niks anders in de buurt was. (waren flinke vlammen uit de motorkap) en ja dat is een kever ;)

quote:

[..]

gedaan en gelukt
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:03:32 #27
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95070968
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:01 schreef the-it het volgende:
[ afbeelding ]

een A-B blusser, 90% water. 10% zeepsop achtig materiaal, je kan lang door spuiten, werkt bij je frituurpan etc, de straal is onderbroken waardoor je ook elektrische branden kan blussen.

(heb laatst een brandweer demonstratie gehad, deze is volgens de brandweer ideaal voor gebruik in huis, een co2 blusser is voor de wat grotere branden, en zijn deels ook gevaarlijk omdat het gas -80 is.
pak de richt buis maar eens verkeerd vast jah :P blaren

op de hiswa waren ze ooit een glaze buis aan het demonstreren met 1 of ander goedje er in, die moest je kapot gooien op de brand en dan ging die heel snel uit...

of je monteerde die boven de motor en bij brand sprong die dan zelf stuk.
pi_95073905
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:01 schreef T42 het volgende:

[..]

sentimentele waarde kun je niet verzekeren!

[..]
Een auto is voor mij een vervoersmiddel, deze zou dus nooit een sentimentele waarde voor mij hebben.
quote:
gedaan en gelukt. was de auto naast mijn auto ooit. en auto was al total door de brand. maar wou niet dat de mijne ook nog eens beschadigde!

[..]

ben ook bhv-er en heb toch al paar auto redelijk gered, waaronder een eigen auto in 2003 en die heb ik nu nog, lekke benzine leiding en met water kunne blussen omdat er niks anders in de buurt was. (waren flinke vlammen uit de motorkap) en ja dat is een kever ;)

[..]

gedaan en gelukt
  dinsdag 5 april 2011 @ 16:07:11 #29
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95074252
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:59 schreef klipper het volgende:

[..]

Een auto is voor mij een vervoersmiddel, deze zou dus nooit een sentimentele waarde voor mij hebben.

[..]

voor jou niet voor meenig oldtimer bezitter wel.... kortzicht is lastig hé

als je zelf de hele auto gebouwd hebt dan is effe een andere kopen niet het zelfde..
  dinsdag 5 april 2011 @ 19:58:35 #30
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_95085326
Wij hebben helemaal geen brandblussers, blusdekens en rookmelders in huis. :o
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_95088202
Ik heb een 6 kg poederblusser in mijn werkplaats, omdat het hier nog wel eens wil vriezen.
ik las en slijp daar regelmatig dus dan is het wel handig om iets bij de hand te hebben
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_95091047
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:01 schreef the-it het volgende:
[ afbeelding ]

Let wel dat je niet een grote frituurpan ermee kan blussen. Als er meer dan 5 liter frituurvet in zit, dan heb je een blusser met brandklasse F nodig.

Nog een tipje: vraag op je verjaardag elk jaar nieuwe batterijen voor de brandmelders. Kan je het niet vergeten ze te vervangen :)
pi_95091501
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:03 schreef T42 het volgende:
pak de richt buis maar eens verkeerd vast jah :P blaren
Ik had een oefening waarbij ik zo'n bril op had waarbij je het zicht hebt van een huis vol met rook (je ziet dus niks, althans bijna niks).

Toen moest ik zo'n co2 blusser pakken en de brand blussen, maar die knuppel van het bhv opleidingscentrum had die buis niet goed vastgezet aan die rode tank en ik kreeg tijdens het blussen een lading co2 over mijn duim heen. Mijn hand had wel een halve dag een wat irritant gevoel, maar geen blaren (gelukkig).

Ik had nog wel het slachtoffer netjes van de trap gekregen (traptreden tellen als je naar boven gaat zodat je weet hoeveel het er zijn als je terug moet lopen).
pi_95091641
3e reactie :P

Als je tijdens een bhv cursus moet oefenen met de evac-chair, dan zou ik weigeren. Dat was niet, ik herhaal niet relaxed (heb hoogtevrees). Ik spring nog liever uit het raam dan in zo'n stoel naar beneden te moeten met een bange collega die hem in handen heeft :X
  dinsdag 5 april 2011 @ 22:29:25 #35
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95095656
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 21:25 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Let wel dat je niet een grote frituurpan ermee kan blussen. Als er meer dan 5 liter frituurvet in zit, dan heb je een blusser met brandklasse F nodig.

Nog een tipje: vraag op je verjaardag elk jaar nieuwe batterijen voor de brandmelders. Kan je het niet vergeten ze te vervangen :)
heb een melder op 230v maar die bleef piepen ook met nieuwe backup batterij dus er maar afgesloopt :')

quote:
10s.gif Op dinsdag 5 april 2011 19:58 schreef tomaat52 het volgende:
Wij hebben helemaal geen brandblussers, blusdekens en rookmelders in huis. :o
gij bent 15 die hebben meestal nie veel nee
pi_95095880
Een brandmelder die opeens gaat piepen is echt afschuwelijk. Heb dat een tijd terug gehad. Ik lag te slapen, ding ging als een gek piepen en ik dacht dus dat er brand was. Hele huis wakker, flikker bijna van de trap en beneden leek er niks aan de hand.

Ik kon erna ook niet meer slapen door die andrenalinerush die door mijn lijf ging :o
  dinsdag 5 april 2011 @ 22:36:00 #37
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95096185
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 22:32 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Een brandmelder die opeens gaat piepen is echt afschuwelijk. Heb dat een tijd terug gehad. Ik lag te slapen, ding ging als een gek piepen en ik dacht dus dat er brand was. Hele huis wakker, flikker bijna van de trap en beneden leek er niks aan de hand.

Ik kon erna ook niet meer slapen door die andrenalinerush die door mijn lijf ging :o
niet zo piepen :P
als hij om de 20min piept is de batterij op volgens boekje
maar hij piept nu om de 60sec 1 keertje zacht (net genoeg om wakker van te worden) en er staat niks in boekje hierover
pi_95096553
dat ding van mij ging gewoon continue af , net als hij bij een brand doet :P

ook erg fijn: batterij van de rookmelder willen vervangen en dan het draaimechanisme kapot draaien omdat je de verkeerde kant opdraait en te lomp bezig bent :X

ik mag volgende week weer op bhv cursus, dit keer met rookmachine, dikke gein natuurlijk. Altijd mooi die bhv cursusdagen.
pi_95096687
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 22:36 schreef T42 het volgende:

[..]

niet zo piepen :P
als hij om de 20min piept is de batterij op volgens boekje
maar hij piept nu om de 60sec 1 keertje zacht (net genoeg om wakker van te worden) en er staat niks in boekje hierover
Schoonmaken al geprobeerd?
  woensdag 6 april 2011 @ 02:16:23 #40
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_95105567
ff een aanvullinkje. Ik ben overigens wel verbaast over de hoeveelheid reacties :)

Die auto betreft een XM en is me behoorlijk heilig. achterin ligt een gas tank en daarmee zit de koffer toch al redelijk vol. Er komt dan ook geen 1 kg ding in maar ik overweeg zo'n 6 kg ding. Me dunkt dat ik daar iig wel een paar tellen iets mee kan doen. Al is het alleen maar tijdwinst.
Tevens rij ik dit jaar mee in ene ralley waar ook mooie klassiekers mee doen. Stel dat, dan sta ik iig niet met lege handen... en dat idee is ook wat waard. Met lege handen naar een beginnende fik in een SM kijken lijkt me gruwelijk....
Voor die auto moet ik idd iets speciaals hebben maar dacht dat die digen niet meer legaal waren ivm de milieu ridders...

In mijn huis heb ik momenteel een afgekeurde schuimblusser van mijn werk van 6 kg staan. Das een ajax ding van 2007. Een beetje onder het mom, als die spuit dan spuit die en anders hoppa, huis uit. Geen idee wat ik mag verwachten van een 2007 exemplaar.

Verder wil ik een blusser op de trap zetten in een houder. Ding staat daar niet in de weg en specifiek op de trap. Daar komt iedereen in mijn huis namelijk langs en ook gasten weten dan dat daar zo'n ding staat....
Moet wel een mooie zijn en het liefste een moderne in koper kleur. Ik weet echter dat je in de UK ze in chroom kunt kopen. Niet officieel goedgekeurd om de kleur,maar het oog wil ook wat.

In de kast heb ik nog van die brandmelders liggen die geschakeld kunnen worden.... maar die liggen daar al een jaar of 2....
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_95106320
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 02:16 schreef klusfoobje het volgende:
ff een aanvullinkje. Ik ben overigens wel verbaast over de hoeveelheid reacties :)

In de kast heb ik nog van die brandmelders liggen die geschakeld kunnen worden.... maar die liggen daar al een jaar of 2....
Veilig gevoel hè. :7
  woensdag 6 april 2011 @ 06:40:33 #42
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_95106359
Wat ik kwalijk vind, is dat je als particulier nergens fatsoenlijke blusmiddelen kan kopen!

Het enige wat je ziet zijn die kleine poederblussers van 1 of 2 KG en blusdekens bij de doe-het-zelf zaak, Action of IKEA.

Ik zoek al jaren een paar forse (sproei)schuimblussers in een fysieke winkel: nergens te krijgen...
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
  woensdag 6 april 2011 @ 07:12:25 #43
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_95106533
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 06:40 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Wat ik kwalijk vind, is dat je als particulier nergens fatsoenlijke blusmiddelen kan kopen!

Het enige wat je ziet zijn die kleine poederblussers van 1 of 2 KG en blusdekens bij de doe-het-zelf zaak, Action of IKEA.

Ik zoek al jaren een paar forse (sproei)schuimblussers in een fysieke winkel: nergens te krijgen...
Heeft Gamma niet grote schuimblussers?
  woensdag 6 april 2011 @ 08:42:28 #44
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95107516
quote:

kun je ook gewoon via internet bestellen hoor.
  woensdag 6 april 2011 @ 08:43:40 #45
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95107534
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 22:42 schreef klipper het volgende:

[..]

Schoonmaken al geprobeerd?
wat valt er aan schoon te maken? krijg hem niet eens open zonder hem stuk te maken.

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 22:40 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
dat ding van mij ging gewoon continue af , net als hij bij een brand doet :P

ook erg fijn: batterij van de rookmelder willen vervangen en dan het draaimechanisme kapot draaien omdat je de verkeerde kant opdraait en te lomp bezig bent :X

ik mag volgende week weer op bhv cursus, dit keer met rookmachine, dikke gein natuurlijk. Altijd mooi die bhv cursusdagen.
das dan op je bedrijf? dat heb ik nooit want ik ben de enigste bhv-er hier. dus moet altijd naar zo'n bhv bedrijf/lokaal
pi_95108823
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 08:43 schreef T42 het volgende:

[..]

wat valt er aan schoon te maken?
De sensor kan door stof vervuild zijn geraakt, schoonmaken met een klein kwastje of met wat "perslucht".
Niet te veel blaaskracht uiteraard.

Een goede rookmelder is schoon te maken, kijk eventueel in de gebruiksaanwijzing voor het uitvoeren hiervan.
pi_95109289
Schoonmaken van uw rookmelder

Doe dit regelmatig. Gebruik een zachte borstel of de borstel van uw stofzuiger om stof te verwijderen van de gaten waar de rook doorheen moet komen en de zijkanten van de melder. Doe dit minstens een keer per jaar. Borstel of stofzuig niet de binnenkant van de melder. .
pi_95109358
Hoe weet je nu eigenlijk of een rookmelder echt goed is? Ik heb jarenlang niets opgehangen omdat ik die bouwmarktmeldertjes niet vertrouwde in de zin dat ik rekende op valse bescherming en tegelijkertijd ook vaak vals alarm. En tegertijd had ik ook eigenlijk geen idee wat wel betaalbaar en goed was, dus dan blijf je uitstellen :@

Zijn er keuringen oid waardoor je er van uit kunt gaan dat zelfs goedkope meuk die in nederland te koop is goed werkt? Nu zou ik sowieso niet snel de allergoedkoopste uit een merkloze chinese webshop te bestellen, maar het zou toch sneu zijn als je bij je lokale gamma duurdere koopt en dat nog steeds waardeloos spul blijkt te zijn.
pi_95109485
Halon 4 the win! ^O^
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_95110031
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:00 schreef CafeRoker het volgende:
Hoe weet je nu eigenlijk of een rookmelder echt goed is? Ik heb jarenlang niets opgehangen omdat ik die bouwmarktmeldertjes niet vertrouwde in de zin dat ik rekende op valse bescherming en tegelijkertijd ook vaak vals alarm. En tegertijd had ik ook eigenlijk geen idee wat wel betaalbaar en goed was, dus dan blijf je uitstellen :@

Zijn er keuringen oid waardoor je er van uit kunt gaan dat zelfs goedkope meuk die in nederland te koop is goed werkt? Nu zou ik sowieso niet snel de allergoedkoopste uit een merkloze chinese webshop te bestellen, maar het zou toch sneu zijn als je bij je lokale gamma duurdere koopt en dat nog steeds waardeloos spul blijkt te zijn.
ja dat vind ik een goede..

is er bv een manier ( ZONDER op de testknop te drukken ) om te kijken als de sensor werkelijk functioneerd?

door er bv een gloeiende sateprikker oid onder te houden :?
  woensdag 6 april 2011 @ 10:36:03 #51
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95110488
quote:

http://www.nofire.nl/brandblussers.html
pi_95110759
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:22 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

is er bv een manier ( ZONDER op de testknop te drukken ) om te kijken als de sensor werkelijk functioneerd?

Abus testgas voor rookmelders RM0010

Hiermee kunt u controleren of uw rookmelder naar behoren functioneert. Een optische rookmelder reageert op zichtbare rookdeeltjes. In de meetkamer van een optische rookmelder geeft een ingebouwde infrarood lichtbron elke 8 seconden een lichtpuls. Wanneer er teveel rook in de meetkamer komt, wordt deze lichtpuls veranderd. Er schakelt een relais om en de melder en/of de alarmcentrale geven een brandalarm. Met het controlegas kunt u deze rookdeeltjes simuleren en op die manier uw rookmelder testen.

Belangrijk: de sproei-afstand moet daarbij tenminste 30 cm bedragen. De inhoud van de fles is voldoende om de rookmelder ca. 100 maal te testen.
pi_95111716
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:42 schreef exlurker het volgende:

[..]

Abus testgas voor rookmelders RM0010

Hiermee kunt u controleren of uw rookmelder naar behoren functioneert. Een optische rookmelder reageert op zichtbare rookdeeltjes. In de meetkamer van een optische rookmelder geeft een ingebouwde infrarood lichtbron elke 8 seconden een lichtpuls. Wanneer er teveel rook in de meetkamer komt, wordt deze lichtpuls veranderd. Er schakelt een relais om en de melder en/of de alarmcentrale geven een brandalarm. Met het controlegas kunt u deze rookdeeltjes simuleren en op die manier uw rookmelder testen.

Belangrijk: de sproei-afstand moet daarbij tenminste 30 cm bedragen. De inhoud van de fles is voldoende om de rookmelder ca. 100 maal te testen.
handig :Y

Maar zijn er nu in Nederland ook rookmelders op de markt die eigenlijk gewoon niet te koop zouden moeten zijn?
  woensdag 6 april 2011 @ 12:03:38 #54
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95113739
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 11:10 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

handig :Y

Maar zijn er nu in Nederland ook rookmelders op de markt die eigenlijk gewoon niet te koop zouden moeten zijn?
jah die zitten meestal in een rookcafé
  woensdag 6 april 2011 @ 12:06:21 #55
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95113828
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 09:42 schreef klipper het volgende:

[..]

De sensor kan door stof vervuild zijn geraakt, schoonmaken met een klein kwastje of met wat "perslucht".
Niet te veel blaaskracht uiteraard.

Een goede rookmelder is schoon te maken, kijk eventueel in de gebruiksaanwijzing voor het uitvoeren hiervan.
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 09:58 schreef exlurker het volgende:
Schoonmaken van uw rookmelder

Doe dit regelmatig. Gebruik een zachte borstel of de borstel van uw stofzuiger om stof te verwijderen van de gaten waar de rook doorheen moet komen en de zijkanten van de melder. Doe dit minstens een keer per jaar. Borstel of stofzuig niet de binnenkant van de melder. .
die roostertjes zijn gewoon schoon. maar ding blijft 1x piepen om de minuut....
pi_95116840
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 12:06 schreef T42 het volgende:

[..]

[..]

die roostertjes zijn gewoon schoon. maar ding blijft 1x piepen om de minuut....

Momenteel word er van uit gegaan dat een rookmelder na 10 jaar vervangen moet worden.
Wat natuurlijk geen garantie in houd, ze zijn niet allemaal van dezelfde kwaliteit.
Er is dus een kans dat de rookmelder aan het einde is van zijn levensduur.
pi_95118467
Alle brandmelders zijn wel goed begreep ik van een vriend die brandweerman is. Beter een ding van 5 euro dan niks. Zelf koop ik ze van rond de 15 euro per stuk.
  woensdag 6 april 2011 @ 14:53:35 #58
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95120505
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:27 schreef exlurker het volgende:

[..]

Momenteel word er van uit gegaan dat een rookmelder na 10 jaar vervangen moet worden.
Wat natuurlijk geen garantie in houd, ze zijn niet allemaal van dezelfde kwaliteit.
Er is dus een kans dat de rookmelder aan het einde is van zijn levensduur.
zit er pas 3jaar in... na renovatie van huis.
pi_95120742
Misschien om rekening mee te houden (zie man in brand op de dam): poederblusser of co2 blusser moet je geen personen mee blussen ;).

Goeie optie dus sproeischuimblusser, weinig nevenschade en ook bruikbaar op personen.
pi_95121441
quote:

[..]

Yep, hou er een aansteker onder, een warmtemelder gaat dan als het goed is af.
pi_95121602
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 15:15 schreef aloe_vera het volgende:

[..]

Yep, hou er een aansteker onder, een warmtemelder gaat dan als het goed is af.
Een warmtemelder wel, maar de meest gebruikte melders werken op rook dus gaat de truc niet lukken
pi_95121713
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 15:19 schreef exlurker het volgende:

[..]

Een warmtemelder wel, maar de meest gebruikte melders werken op rook dus gaat de truc niet lukken
Als je de stofzak vd stofzuiger er net onder leegschud, lukt het bij die melders ook wel. Of ga eronder lekker zagen of iets anders megastoffigs doen
  woensdag 6 april 2011 @ 15:23:00 #63
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95121768
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 14:58 schreef Appeltje2010 het volgende:
Misschien om rekening mee te houden (zie man in brand op de dam): poederblusser of co2 blusser moet je geen personen mee blussen ;).

Goeie optie dus sproeischuimblusser, weinig nevenschade en ook bruikbaar op personen.
slaan met een jas is ook slechtste wat je kunt doen! je werpt er gewoon extra zuurstof op!!!
afdekken is eenigste oplossing!!
  woensdag 6 april 2011 @ 15:23:44 #64
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95121796
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 15:21 schreef aloe_vera het volgende:

[..]

Als je de stofzak vd stofzuiger er net onder leegschud, lukt het bij die melders ook wel. Of ga eronder lekker zagen of iets anders megastoffigs doen
weet dat op center parcs die melders boven de afzuigkap hangen en als je dan iets een beetje laat aanbakken gaan ze af :P
  woensdag 6 april 2011 @ 17:47:33 #65
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_95127897
Bedankt voor de reacties!

Maar ik wil dus een blusser in een gewone winkel kopen. Zie wat ik koop en gelijk meenemen met de auto. Niet dat de drempel voor webshops mij te hoog ligt, want ik koop veelal mijn apparatuur via internet.

Ik snap niet dat ze geen (grote) schuimblussers verkoper bij algemene winkels. Veel mensen krijg je daarmee over de streep, zo van: hey, laat ik maar zo'n blusser kopen.

Je wilt niet weten hoeveel schade, doden en gewonden dit op jaarbasis kan schelen.

Over rookmelders die vals alarm geven:

Dit komt vaak voor bij dat goedkope spul wat je overal kan kopen.

Ik heb zelf rookmelders van het merk Hager, welke in staat zijn om vervuiling/stof te detecteren en te onthouden. Hiermee voorkom je vals alarm. Ook zal de rookmelder nooit 's nachts waarschuwen voor een lege batterij, omdat er een een sensor inzit die alleen bij daglicht werkt.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
  woensdag 6 april 2011 @ 18:02:05 #66
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_95128500
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 15:23 schreef T42 het volgende:

[..]

weet dat op center parcs die melders boven de afzuigkap hangen en als je dan iets een beetje laat aanbakken gaan ze af :P
PIEP PIEP PIEP PIEP... Schat... je laat de piepers aanbranden! :{ Oh. |:(
pi_95132558
wat is nu handig om in huis te hebben?
zaterdag verhuizen naar een 1kamer appartement. er is daar een brandmelder (vermoed aangesloten op 230 maar dat kan ik vrijdag pas bekijken) en ik heb een blusdeken(komt bij de keuken te hangen).
voldoende voor een studentenhok? of is een blusser ook nog aan te raden?
  woensdag 6 april 2011 @ 19:57:45 #68
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95133953
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 19:32 schreef loecje het volgende:
wat is nu handig om in huis te hebben?
zaterdag verhuizen naar een 1kamer appartement. er is daar een brandmelder (vermoed aangesloten op 230 maar dat kan ik vrijdag pas bekijken) en ik heb een blusdeken(komt bij de keuken te hangen).
voldoende voor een studentenhok? of is een blusser ook nog aan te raden?
Weet niet hoe dat huis in elkaar zit, maar een vluchtladdertje?
pi_95134009
ik zit op de begane grond. ik doe mn ramen open en stap naar buiten.
vanaf mijn voordeur kan ik beide kanten de gang op naar buiten toe. ene kant hoofdingang, andere kant nooduitgang.
dus ik heb 3 vluchtroutes.
  woensdag 6 april 2011 @ 20:12:20 #70
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_95134946
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 19:58 schreef loecje het volgende:
ik zit op de begane grond. ik doe mn ramen open en stap naar buiten.
vanaf mijn voordeur kan ik beide kanten de gang op naar buiten toe. ene kant hoofdingang, andere kant nooduitgang.
dus ik heb 3 vluchtroutes.
Koop voor de zekerheid een paar gewone brandmelders, die op batterijen werken. :)
pi_95135265
quote:
10s.gif Op woensdag 6 april 2011 20:12 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Koop voor de zekerheid een paar gewone brandmelders, die op batterijen werken. :)
1 lijkt me genoeg het is maar 1 ruimte. waarom meer doen?
en daarbij heeft de keuken heeft geen afzuigkap. dus grote kans dat zo'n simpel los brandalarm dan afgaat als ik aan het koken ben.
  woensdag 6 april 2011 @ 20:45:04 #72
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_95136979
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 20:17 schreef loecje het volgende:

[..]

en daarbij heeft de keuken heeft geen afzuigkap. dus grote kans dat zo'n simpel los brandalarm dan afgaat als ik aan het koken ben.
Oh, ik dacht dat je meerdere kamers had. :P
pi_95137115
nee helaas. was dat maar zo.
  donderdag 7 april 2011 @ 07:31:24 #74
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_95155129
quote:

[..]

Je hoeft aan een (optische) rookmelder met een testknop niet te twijfelen aan z'n werking als die af gaat als je de knop in drukt.
Je onderbreekt namelijk een lichtbundel in de melder (die normaal door rook, of door een spin onder broken wordt).
Verder zijn ook die el-cheapo rookmelders van 2 voor een tientje goedgekeurd.
pi_95159977
quote:

[..]

Dan moet je geen rook- maar een brandmelder kopen... die reageert op hitte... volgens mij boven de 65graden... en dat wordt het onder normale omstandigheden zelfs in je keuken niet :).
pi_95161645
quote:
dus grote kans dat zo'n simpel los brandalarm dan afgaat als ik aan het koken ben.
Nee, dat valt wel mee mits je hem niet boven je gasfornuis hangt. Maar er is al een brandmelder vertelde je, dus zelf aanschaffen is niet nodig. Een blusdeken heb je en dat is handig, hang die in de buurt van je fornuis en oefen ermee (gewoon zonder vuur). Voordat je gaat oefenen hem er eerst rustig uithalen en kijk even hoe hij opgevouwen is. En controleer hem elk half jaar op vuiligheid.

Een blusdeken kunnen gebruiken vergt even oefenen namelijk en je kan , net als een collega hier bij een bhv oefening deed schrikken van het vuur en per ongeluk de blusdeken achter de pan krijgen, maar dan heb je er weinig aan :P

quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:47 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Maar ik wil dus een blusser in een gewone winkel kopen. Zie wat ik koop en gelijk meenemen met de auto.
Je komt ze zelden tegen in winkels. Ik zou voor online aanschaffen gaan.
pi_95177101
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:09 schreef Appeltje2010 het volgende:

[..]

Dan moet je geen rook- maar een brandmelder kopen... die reageert op hitte... volgens mij boven de 65graden... en dat wordt het onder normale omstandigheden zelfs in je keuken niet :).
die zit er al. aangesloten op stroom.
pi_95177232
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:57 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Nee, dat valt wel mee mits je hem niet boven je gasfornuis hangt. Maar er is al een brandmelder vertelde je, dus zelf aanschaffen is niet nodig. Een blusdeken heb je en dat is handig, hang die in de buurt van je fornuis en oefen ermee (gewoon zonder vuur). Voordat je gaat oefenen hem er eerst rustig uithalen en kijk even hoe hij opgevouwen is. En controleer hem elk half jaar op vuiligheid.

Een blusdeken kunnen gebruiken vergt even oefenen namelijk en je kan , net als een collega hier bij een bhv oefening deed schrikken van het vuur en per ongeluk de blusdeken achter de pan krijgen, maar dan heb je er weinig aan :P

nou dat die dingen van een beetje koken kunnen afgaan heb ik geweten. ik heb op mijn huidige kamer een contactgrill staan (bij gebrek aan keuken) ookal laat ik niets aanbranden dan nog gaat die brandmelder af. ik haal dus de batterij eruit als ik ga koken. (en daarna niet vergeten terug te plaatsen)

blusdeken heb ik wel vaker mee gewerkt. maar wel goede tip.
  donderdag 7 april 2011 @ 18:25:53 #79
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_95177649
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 18:14 schreef loecje het volgende:

blusdeken heb ik wel vaker mee gewerkt. maar wel goede tip.
Niet handig met koken dus? :D
  Moderator donderdag 7 april 2011 @ 18:40:03 #80
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95178297
Hier thuis hebben we in de schuur / hobbyruimte een schuimblusser (2kg volgens mij) hangen maar of hij het nog doet in het geval van nood weet ik eigenlijk niet. De laatste keuring was in 2008 maar het metertje staat nog wel in het groen O-) , voor de rest nog twee 9V batterij rookmelders en dat is het wel zo'n beetje.

Weet van de buren dat ze een blusdeken, twee 9V rookmelders hebben en een 1 kg blussertje
pi_95180315
Met een 1 kilo blussertje kan je net zo goed niks gebruiken, 2 kilo is al heel weinig en het absolute minimum om iets ermee te kunnen doen. Nu ben ik even kwijt hoe lang je met 1 kilo kan blussen, maar het is maar een paar seconden.

5 Kilo is het beste formaat meen ik. Maar je hebt meer aan blusdekens dan aan een blusser thuis heb ik altijd begrepen. Of je moet op elke verdieping een blusser hangen. Eentje in de keuken is niet handig als er brand op zolder is. Die kostbare tijd kan je dan beter besteden aan het redden van je huisgenoten en jezelf (en 112 bellen). Je moest volgens mij ook eerst 112 bellen en daarna pas gaan blussen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')