Met een beetje geluk is bij een poederblusser je auto gered, maar alsnog totaal los vanwege het agresieve goedje.quote:Op dinsdag 5 april 2011 11:01 schreef Beul het volgende:
Ik denk dat je in alle 3 de gevallen het beste een poederblusser kunt gebruiken, ,maar het geeft wel rotzooi.
Action heeft ze liggen voor weinig.quote:Op dinsdag 5 april 2011 11:19 schreef Mirjam het volgende:
ik heb een klein blussertje in de keuken, en wil er nog een branddeken hebben, maar da's eigenlijk wel alles
Tuurlijk. Gewoon je oldtimer kevertje laten affikken.quote:Op dinsdag 5 april 2011 11:34 schreef klipper het volgende:
Je auto kun je beter goed verzekeren en indien het geval is dat deze in brand raakt gewoon af laten branden, daar schiet je veel meer mee op.
niet om t 1 of ander .. maar met zo`n 2KG poederblussertje krijg je een beetje autobrand niet uit hoorquote:Op dinsdag 5 april 2011 11:42 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Tuurlijk. Gewoon je oldtimer kevertje laten affikken.
ook al heb je een moderne auto, als iedereen zo denkt als jij lopen de premies onnodig op...
Daar gaat het hele topic over. Dat je geen poederblusser moet gebruiken i.v.m. aanvreten.quote:Op dinsdag 5 april 2011 11:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
niet om t 1 of ander .. maar met zo`n 2KG poederblussertje krijg je een beetje autobrand niet uit hoor
en daarna is je auto als nog total loss omdat die rommel alles van metaal begint aan te vreten
co2 is t enige veilige blusmiddel eigenlijksquote:Op dinsdag 5 april 2011 11:51 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Daar gaat het hele topic over. Dat je geen poederblusser moet gebruiken i.v.m. aanvreten.
En we hebben het hier over een beginnend brandje. Niet over een vlammezee van onder de motorkap.
Ten eerste rept ts nergens over een oldtimer.quote:Op dinsdag 5 april 2011 11:42 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Tuurlijk. Gewoon je oldtimer kevertje laten affikken.
ook al heb je een moderne auto, als iedereen zo denkt als jij lopen de premies onnodig op...
Lees dan eerst eens waar die reactie van die Kever op was...quote:Op dinsdag 5 april 2011 12:24 schreef klipper het volgende:
[..]
Ten eerste rept ts nergens over een oldtimer.
Ten tweede begin je met een blusser voor een auto nu eenmaal niets.
Verder is een standaard autoblussertje 1 kg.
In het algemeen komen er twee branden voor in een auto, vloeistofbranden of elektrische, bij beide begin je er niets mee.
Het is pure schijnveiligheid, mede doordat zo'n blusser al binnen een paar seconden leeg is.
Een autobrand kun je dan ook beter niet blussen, hooguit moet je er 1 bij je hebben om jezelf wat meer ontsnappingstijd te geven, maar niet om de auto te redden, daar valt in het algemeen toch niets meer aan te redden.
Thuis is een heel ander verhaal, zelf heb ik er 4 thuis, waarvan 2 kleintjes en 2 grote.
Kan nog steeds, deze op je trekhaakquote:Op dinsdag 5 april 2011 13:20 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Lees dan eerst eens waar die reactie van die Kever op was...
En een beginnend smeulend brandje in je bedrading blus je wel degelijk met 2kg.
Geen brandstofbrand nee. En ook niet als het 1 grote vette bende is onder je motorkap.Dat houd al gauw op.
Nogmaals doorgelezen, mar alleen jij hebt het over een kevertje.quote:Op dinsdag 5 april 2011 13:20 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Geen brandstofbrand nee. En ook niet als het 1 grote vette bende is onder je motorkap.Dat houd al gauw op.
Omdat ervoor belachelijk gereageerd werd over je auto laten af fikken omdat je toch een nieuwe van je verzekering krijgt.quote:Op dinsdag 5 april 2011 14:15 schreef klipper het volgende:
[..]
Nogmaals doorgelezen, mar alleen jij hebt het over een kevertje.
sentimentele waarde kun je niet verzekeren!quote:Op dinsdag 5 april 2011 11:34 schreef klipper het volgende:
Je auto kun je beter goed verzekeren en indien het geval is dat deze in brand raakt gewoon af laten branden, daar schiet je veel meer mee op.
gedaan en gelukt. was de auto naast mijn auto ooit. en auto was al total door de brand. maar wou niet dat de mijne ook nog eens beschadigde!quote:Op dinsdag 5 april 2011 11:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
niet om t 1 of ander .. maar met zo`n 2KG poederblussertje krijg je een beetje autobrand niet uit hoor
en daarna is je auto als nog total loss omdat die rommel alles van metaal begint aan te vreten
ben ook bhv-er en heb toch al paar auto redelijk gered, waaronder een eigen auto in 2003 en die heb ik nu nog, lekke benzine leiding en met water kunne blussen omdat er niks anders in de buurt was. (waren flinke vlammen uit de motorkap) en ja dat is een keverquote:Op dinsdag 5 april 2011 12:24 schreef klipper het volgende:
[..]
Ten eerste rept ts nergens over een oldtimer.
Ten tweede begin je met een blusser voor een auto nu eenmaal niets.
Verder is een standaard autoblussertje 1 kg.
In het algemeen komen er twee branden voor in een auto, vloeistofbranden of elektrische, bij beide begin je er niets mee.
Het is pure schijnveiligheid, mede doordat zo'n blusser al binnen een paar seconden leeg is.
Een autobrand kun je dan ook beter niet blussen, hooguit moet je er 1 bij je hebben om jezelf wat meer ontsnappingstijd te geven, maar niet om de auto te redden, daar valt in het algemeen toch niets meer aan te redden.
Thuis is een heel ander verhaal, zelf heb ik er 4 thuis, waarvan 2 kleintjes en 2 grote.
gedaan en geluktquote:Op dinsdag 5 april 2011 13:20 schreef RaymondK het volgende:
[..]
pak de richt buis maar eens verkeerd vast jahquote:Op dinsdag 5 april 2011 15:01 schreef the-it het volgende:
[ afbeelding ]
een A-B blusser, 90% water. 10% zeepsop achtig materiaal, je kan lang door spuiten, werkt bij je frituurpan etc, de straal is onderbroken waardoor je ook elektrische branden kan blussen.
(heb laatst een brandweer demonstratie gehad, deze is volgens de brandweer ideaal voor gebruik in huis, een co2 blusser is voor de wat grotere branden, en zijn deels ook gevaarlijk omdat het gas -80 is.
Een auto is voor mij een vervoersmiddel, deze zou dus nooit een sentimentele waarde voor mij hebben.quote:Op dinsdag 5 april 2011 15:01 schreef T42 het volgende:
[..]
sentimentele waarde kun je niet verzekeren!
[..]
quote:gedaan en gelukt. was de auto naast mijn auto ooit. en auto was al total door de brand. maar wou niet dat de mijne ook nog eens beschadigde!
[..]
ben ook bhv-er en heb toch al paar auto redelijk gered, waaronder een eigen auto in 2003 en die heb ik nu nog, lekke benzine leiding en met water kunne blussen omdat er niks anders in de buurt was. (waren flinke vlammen uit de motorkap) en ja dat is een kever
[..]
gedaan en gelukt
voor jou niet voor meenig oldtimer bezitter wel.... kortzicht is lastig héquote:Op dinsdag 5 april 2011 15:59 schreef klipper het volgende:
[..]
Een auto is voor mij een vervoersmiddel, deze zou dus nooit een sentimentele waarde voor mij hebben.
[..]
Let wel dat je niet een grote frituurpan ermee kan blussen. Als er meer dan 5 liter frituurvet in zit, dan heb je een blusser met brandklasse F nodig.quote:Op dinsdag 5 april 2011 15:01 schreef the-it het volgende:
[ afbeelding ]
een A-B blusser, 90% water. 10% zeepsop achtig materiaal, je kan lang door spuiten, werkt bij je frituurpan etc, de straal is onderbroken waardoor je ook elektrische branden kan blussen.
(heb laatst een brandweer demonstratie gehad, deze is volgens de brandweer ideaal voor gebruik in huis, een co2 blusser is voor de wat grotere branden, en zijn deels ook gevaarlijk omdat het gas -80 is.
Ik had een oefening waarbij ik zo'n bril op had waarbij je het zicht hebt van een huis vol met rook (je ziet dus niks, althans bijna niks).quote:Op dinsdag 5 april 2011 15:03 schreef T42 het volgende:
pak de richt buis maar eens verkeerd vast jahblaren
heb een melder op 230v maar die bleef piepen ook met nieuwe backup batterij dus er maar afgeslooptquote:Op dinsdag 5 april 2011 21:25 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
[..]
Let wel dat je niet een grote frituurpan ermee kan blussen. Als er meer dan 5 liter frituurvet in zit, dan heb je een blusser met brandklasse F nodig.
Nog een tipje: vraag op je verjaardag elk jaar nieuwe batterijen voor de brandmelders. Kan je het niet vergeten ze te vervangen
gij bent 15 die hebben meestal nie veel neequote:Op dinsdag 5 april 2011 19:58 schreef tomaat52 het volgende:
Wij hebben helemaal geen brandblussers, blusdekens en rookmelders in huis.
niet zo piepenquote:Op dinsdag 5 april 2011 22:32 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Een brandmelder die opeens gaat piepen is echt afschuwelijk. Heb dat een tijd terug gehad. Ik lag te slapen, ding ging als een gek piepen en ik dacht dus dat er brand was. Hele huis wakker, flikker bijna van de trap en beneden leek er niks aan de hand.
Ik kon erna ook niet meer slapen door die andrenalinerush die door mijn lijf ging
Schoonmaken al geprobeerd?quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:36 schreef T42 het volgende:
[..]
niet zo piepen
als hij om de 20min piept is de batterij op volgens boekje
maar hij piept nu om de 60sec 1 keertje zacht (net genoeg om wakker van te worden) en er staat niks in boekje hierover
Veilig gevoel hè.quote:Op woensdag 6 april 2011 02:16 schreef klusfoobje het volgende:
ff een aanvullinkje. Ik ben overigens wel verbaast over de hoeveelheid reacties
In de kast heb ik nog van die brandmelders liggen die geschakeld kunnen worden.... maar die liggen daar al een jaar of 2....
Heeft Gamma niet grote schuimblussers?quote:Op woensdag 6 april 2011 06:40 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Wat ik kwalijk vind, is dat je als particulier nergens fatsoenlijke blusmiddelen kan kopen!
Het enige wat je ziet zijn die kleine poederblussers van 1 of 2 KG en blusdekens bij de doe-het-zelf zaak, Action of IKEA.
Ik zoek al jaren een paar forse (sproei)schuimblussers in een fysieke winkel: nergens te krijgen...
kun je ook gewoon via internet bestellen hoor.quote:Op woensdag 6 april 2011 06:40 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Wat ik kwalijk vind, is dat je als particulier nergens fatsoenlijke blusmiddelen kan kopen!
Het enige wat je ziet zijn die kleine poederblussers van 1 of 2 KG en blusdekens bij de doe-het-zelf zaak, Action of IKEA.
Ik zoek al jaren een paar forse (sproei)schuimblussers in een fysieke winkel: nergens te krijgen...
wat valt er aan schoon te maken? krijg hem niet eens open zonder hem stuk te maken.quote:
das dan op je bedrijf? dat heb ik nooit want ik ben de enigste bhv-er hier. dus moet altijd naar zo'n bhv bedrijf/lokaalquote:Op dinsdag 5 april 2011 22:40 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
dat ding van mij ging gewoon continue af , net als hij bij een brand doet
ook erg fijn: batterij van de rookmelder willen vervangen en dan het draaimechanisme kapot draaien omdat je de verkeerde kant opdraait en te lomp bezig bent
ik mag volgende week weer op bhv cursus, dit keer met rookmachine, dikke gein natuurlijk. Altijd mooi die bhv cursusdagen.
De sensor kan door stof vervuild zijn geraakt, schoonmaken met een klein kwastje of met wat "perslucht".quote:
ja dat vind ik een goede..quote:Op woensdag 6 april 2011 10:00 schreef CafeRoker het volgende:
Hoe weet je nu eigenlijk of een rookmelder echt goed is? Ik heb jarenlang niets opgehangen omdat ik die bouwmarktmeldertjes niet vertrouwde in de zin dat ik rekende op valse bescherming en tegelijkertijd ook vaak vals alarm. En tegertijd had ik ook eigenlijk geen idee wat wel betaalbaar en goed was, dus dan blijf je uitstellen
Zijn er keuringen oid waardoor je er van uit kunt gaan dat zelfs goedkope meuk die in nederland te koop is goed werkt? Nu zou ik sowieso niet snel de allergoedkoopste uit een merkloze chinese webshop te bestellen, maar het zou toch sneu zijn als je bij je lokale gamma duurdere koopt en dat nog steeds waardeloos spul blijkt te zijn.
http://www.nofire.nl/brandblussers.htmlquote:Op woensdag 6 april 2011 06:40 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Abus testgas voor rookmelders RM0010quote:Op woensdag 6 april 2011 10:22 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ja dat vind ik een goede..
is er bv een manier ( ZONDER op de testknop te drukken ) om te kijken als de sensor werkelijk functioneerd?
door er bv een gloeiende sateprikker oid onder te houden
handigquote:Op woensdag 6 april 2011 10:42 schreef exlurker het volgende:
[..]
Abus testgas voor rookmelders RM0010
Hiermee kunt u controleren of uw rookmelder naar behoren functioneert. Een optische rookmelder reageert op zichtbare rookdeeltjes. In de meetkamer van een optische rookmelder geeft een ingebouwde infrarood lichtbron elke 8 seconden een lichtpuls. Wanneer er teveel rook in de meetkamer komt, wordt deze lichtpuls veranderd. Er schakelt een relais om en de melder en/of de alarmcentrale geven een brandalarm. Met het controlegas kunt u deze rookdeeltjes simuleren en op die manier uw rookmelder testen.
Belangrijk: de sproei-afstand moet daarbij tenminste 30 cm bedragen. De inhoud van de fles is voldoende om de rookmelder ca. 100 maal te testen.
jah die zitten meestal in een rookcaféquote:Op woensdag 6 april 2011 11:10 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
handig
Maar zijn er nu in Nederland ook rookmelders op de markt die eigenlijk gewoon niet te koop zouden moeten zijn?
quote:Op woensdag 6 april 2011 09:42 schreef klipper het volgende:
[..]
De sensor kan door stof vervuild zijn geraakt, schoonmaken met een klein kwastje of met wat "perslucht".
Niet te veel blaaskracht uiteraard.
Een goede rookmelder is schoon te maken, kijk eventueel in de gebruiksaanwijzing voor het uitvoeren hiervan.
die roostertjes zijn gewoon schoon. maar ding blijft 1x piepen om de minuut....quote:Op woensdag 6 april 2011 09:58 schreef exlurker het volgende:
Schoonmaken van uw rookmelder
Doe dit regelmatig. Gebruik een zachte borstel of de borstel van uw stofzuiger om stof te verwijderen van de gaten waar de rook doorheen moet komen en de zijkanten van de melder. Doe dit minstens een keer per jaar. Borstel of stofzuig niet de binnenkant van de melder. .
Momenteel word er van uit gegaan dat een rookmelder na 10 jaar vervangen moet worden.quote:Op woensdag 6 april 2011 12:06 schreef T42 het volgende:
[..]
[..]
die roostertjes zijn gewoon schoon. maar ding blijft 1x piepen om de minuut....
zit er pas 3jaar in... na renovatie van huis.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:27 schreef exlurker het volgende:
[..]
Momenteel word er van uit gegaan dat een rookmelder na 10 jaar vervangen moet worden.
Wat natuurlijk geen garantie in houd, ze zijn niet allemaal van dezelfde kwaliteit.
Er is dus een kans dat de rookmelder aan het einde is van zijn levensduur.
Yep, hou er een aansteker onder, een warmtemelder gaat dan als het goed is af.quote:Op woensdag 6 april 2011 10:22 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
is er bv een manier ( ZONDER op de testknop te drukken ) om te kijken als de sensor werkelijk functioneerd?
Een warmtemelder wel, maar de meest gebruikte melders werken op rook dus gaat de truc niet lukkenquote:Op woensdag 6 april 2011 15:15 schreef aloe_vera het volgende:
[..]
Yep, hou er een aansteker onder, een warmtemelder gaat dan als het goed is af.
Als je de stofzak vd stofzuiger er net onder leegschud, lukt het bij die melders ook wel. Of ga eronder lekker zagen of iets anders megastoffigs doenquote:Op woensdag 6 april 2011 15:19 schreef exlurker het volgende:
[..]
Een warmtemelder wel, maar de meest gebruikte melders werken op rook dus gaat de truc niet lukken
slaan met een jas is ook slechtste wat je kunt doen! je werpt er gewoon extra zuurstof op!!!quote:Op woensdag 6 april 2011 14:58 schreef Appeltje2010 het volgende:
Misschien om rekening mee te houden (zie man in brand op de dam): poederblusser of co2 blusser moet je geen personen mee blussen.
Goeie optie dus sproeischuimblusser, weinig nevenschade en ook bruikbaar op personen.
weet dat op center parcs die melders boven de afzuigkap hangen en als je dan iets een beetje laat aanbakken gaan ze afquote:Op woensdag 6 april 2011 15:21 schreef aloe_vera het volgende:
[..]
Als je de stofzak vd stofzuiger er net onder leegschud, lukt het bij die melders ook wel. Of ga eronder lekker zagen of iets anders megastoffigs doen
PIEP PIEP PIEP PIEP... Schat... je laat de piepers aanbranden!quote:Op woensdag 6 april 2011 15:23 schreef T42 het volgende:
[..]
weet dat op center parcs die melders boven de afzuigkap hangen en als je dan iets een beetje laat aanbakken gaan ze af
Weet niet hoe dat huis in elkaar zit, maar een vluchtladdertje?quote:Op woensdag 6 april 2011 19:32 schreef loecje het volgende:
wat is nu handig om in huis te hebben?
zaterdag verhuizen naar een 1kamer appartement. er is daar een brandmelder (vermoed aangesloten op 230 maar dat kan ik vrijdag pas bekijken) en ik heb een blusdeken(komt bij de keuken te hangen).
voldoende voor een studentenhok? of is een blusser ook nog aan te raden?
Koop voor de zekerheid een paar gewone brandmelders, die op batterijen werken.quote:Op woensdag 6 april 2011 19:58 schreef loecje het volgende:
ik zit op de begane grond. ik doe mn ramen open en stap naar buiten.
vanaf mijn voordeur kan ik beide kanten de gang op naar buiten toe. ene kant hoofdingang, andere kant nooduitgang.
dus ik heb 3 vluchtroutes.
1 lijkt me genoeg het is maar 1 ruimte. waarom meer doen?quote:Op woensdag 6 april 2011 20:12 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Koop voor de zekerheid een paar gewone brandmelders, die op batterijen werken.
Oh, ik dacht dat je meerdere kamers had.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:17 schreef loecje het volgende:
[..]
1 lijkt me genoeg het is maar 1 ruimte. waarom meer doen?
en daarbij heeft de keuken heeft geen afzuigkap. dus grote kans dat zo'n simpel los brandalarm dan afgaat als ik aan het koken ben.
Je hoeft aan een (optische) rookmelder met een testknop niet te twijfelen aan z'n werking als die af gaat als je de knop in drukt.quote:Op woensdag 6 april 2011 10:22 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Dan moet je geen rook- maar een brandmelder kopen... die reageert op hitte... volgens mij boven de 65graden... en dat wordt het onder normale omstandigheden zelfs in je keuken nietquote:Op woensdag 6 april 2011 20:17 schreef loecje het volgende:
[..]
1 lijkt me genoeg het is maar 1 ruimte. waarom meer doen?
en daarbij heeft de keuken heeft geen afzuigkap. dus grote kans dat zo'n simpel los brandalarm dan afgaat als ik aan het koken ben.
Nee, dat valt wel mee mits je hem niet boven je gasfornuis hangt. Maar er is al een brandmelder vertelde je, dus zelf aanschaffen is niet nodig. Een blusdeken heb je en dat is handig, hang die in de buurt van je fornuis en oefen ermee (gewoon zonder vuur). Voordat je gaat oefenen hem er eerst rustig uithalen en kijk even hoe hij opgevouwen is. En controleer hem elk half jaar op vuiligheid.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:17 schreef loecje het volgende:
dus grote kans dat zo'n simpel los brandalarm dan afgaat als ik aan het koken ben.
Je komt ze zelden tegen in winkels. Ik zou voor online aanschaffen gaan.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:47 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Maar ik wil dus een blusser in een gewone winkel kopen. Zie wat ik koop en gelijk meenemen met de auto.
die zit er al. aangesloten op stroom.quote:Op donderdag 7 april 2011 11:09 schreef Appeltje2010 het volgende:
[..]
Dan moet je geen rook- maar een brandmelder kopen... die reageert op hitte... volgens mij boven de 65graden... en dat wordt het onder normale omstandigheden zelfs in je keuken niet.
nou dat die dingen van een beetje koken kunnen afgaan heb ik geweten. ik heb op mijn huidige kamer een contactgrill staan (bij gebrek aan keuken) ookal laat ik niets aanbranden dan nog gaat die brandmelder af. ik haal dus de batterij eruit als ik ga koken. (en daarna niet vergeten terug te plaatsen)quote:Op donderdag 7 april 2011 11:57 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
[..]
Nee, dat valt wel mee mits je hem niet boven je gasfornuis hangt. Maar er is al een brandmelder vertelde je, dus zelf aanschaffen is niet nodig. Een blusdeken heb je en dat is handig, hang die in de buurt van je fornuis en oefen ermee (gewoon zonder vuur). Voordat je gaat oefenen hem er eerst rustig uithalen en kijk even hoe hij opgevouwen is. En controleer hem elk half jaar op vuiligheid.
Een blusdeken kunnen gebruiken vergt even oefenen namelijk en je kan , net als een collega hier bij een bhv oefening deed schrikken van het vuur en per ongeluk de blusdeken achter de pan krijgen, maar dan heb je er weinig aan
Niet handig met koken dus?quote:Op donderdag 7 april 2011 18:14 schreef loecje het volgende:
blusdeken heb ik wel vaker mee gewerkt. maar wel goede tip.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |