abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95025000
Ik had vanmorgen een discussie met mijn zus over haar vriend,
Mijn zwager is depressief maar ipv dat hij hulp zoekt gaat hij in bed liggen en hopen dat het overgaat, Nu ging de discussie erover dat ik vind dat mijn zus hem kan 'dwingen' tot het zoeken van hulp!

Hij zegt altijd dat hij heel veel van haar houdt en dat hij samen met haar aan de toekomst wil beginnen, maar als dat zo is dan mag mijn zus toch ook verwachten van hem dat hij hulp gaat zoeken?!

En heeft er iemand ervaring met het leven met een depressieve partner?
S. 2014
J. 2016
pi_95025092
Jullie hebben zelf gediagnosticeerd dat hij aan een depressie lijdt?
pi_95025147
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:36 schreef Ausputzert het volgende:
Jullie hebben zelf gediagnosticeerd dat hij aan een depressie lijdt?
Nee hij heeft een verleden met depressies, heeft eerder hulp gehad, maar dat werkte niet voor hem en van de antidepressiva ging hij rare dingen zien! Maar mijn inziens is er niet 1 AD maar zijn er nog veeeel meeer!
S. 2014
J. 2016
pi_95025165
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:34 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik had vanmorgen een discussie met mijn zus over haar vriend,
Mijn zwager is depressief maar ipv dat hij hulp zoekt gaat hij in bed liggen en hopen dat het overgaat, Nu ging de discussie erover dat ik vind dat mijn zus hem kan 'dwingen' tot het zoeken van hulp!

Hij zegt altijd dat hij heel veel van haar houdt en dat hij samen met haar aan de toekomst wil beginnen, maar als dat zo is dan mag mijn zus toch ook verwachten van hem dat hij hulp gaat zoeken?!

En heeft er iemand ervaring met het leven met een depressieve partner?
Dwingen? Hij moet zelf weten wat ie doet.
pi_95025178
Laat hem in bed liggen en laat je zus een andere partner zoeken.
pi_95025189
Het lijkt me niet de bedoeling dat hij hulp gaat zoeken omdat hij dat van zijn vriendin moet doen, maar omdat hij dat zelf wil. Probeer hem dus op andere gedachten te brengen in plaats van hem te dwingen.
pi_95025223
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Nee hij heeft een verleden met depressies, heeft eerder hulp gehad, maar dat werkte niet voor hem en van de antidepressiva ging hij rare dingen zien! Maar mijn inziens is er niet 1 AD maar zijn er nog veeeel meeer!
Laat hem het boek "Pil" van Mike Boddé lezen als hij denkt dat AD nooit kan helpen.
pi_95025293
Therapie werkt niet als het ' gedwongen' is. Eerste stap is erkennen dat er een probleem is.

Dat zou je zus aan je zwager moeten duidelijk maken. Er is een probleem. En als dat niet veranderd peer ik um
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  maandag 4 april 2011 @ 15:42:37 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95025341
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:41 schreef Sattyagraha het volgende:
Therapie werkt niet als het ' gedwongen' is. Eerste stap is erkennen dat er een probleem is.

Dat zou je zus aan je zwager moeten duidelijk maken. Er is een probleem. En als dat niet veranderd peer ik um
Maar dat is het dwingen tot psycholoog dat TS bedoelt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_95025391
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ehm nee. Hij moet zelf zien dat een psycholoog een oplossing is voor een probleem dat hij heeft. Niet dat de psycholoog zegt dat hij een probleem heeft en de oplossing heeft. Dat neemt hij dan namelijk niet aan.
  maandag 4 april 2011 @ 15:45:55 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95025493
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ehm nee. Hij moet zelf zien dat een psycholoog een oplossing is voor een probleem dat hij heeft. Niet dat de psycholoog zegt dat hij een probleem heeft en de oplossing heeft. Dat neemt hij dan namelijk niet aan.
Nou, als de zus moet zeggen 'zoek hulp, anders peer ik um', vind ik dat wel een dwang om naar een psycholoog te gaan, al ziet hij dat misschien zelf niet zitten.
pi_95025863
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat klopt inderdaad wel, Ik heb zoiets van hij zegt altijd dat hij zo gek op je is en dat hij samen de toekomst in wil enz, dan zal hij er NU iets aan moeten gaan doen, op deze manier doorgaan zorgt ervoor dat hij straks weer enigzins een lichtje ziet en mijn zus is doorgedraait! Dus ik heb het inderdaad over dwingen in de zin van ermee aan de slag als je idd de toekomst in wil met mijn zus
S. 2014
J. 2016
pi_95025896
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:45 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nou, als de zus moet zeggen 'zoek hulp, anders peer ik um', vind ik dat wel een dwang om naar een psycholoog te gaan, al ziet hij dat misschien zelf niet zitten.
En dan komt hij bij de psycholoog aan, en die vraagt hem ' wat scheelt eraan?'
'Nou meneer, volgens mijzelf niks, volgens mijn vriendin alles!'

Goeie insteek inderdaad.
pi_95025936
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:53 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Dat klopt inderdaad wel, Ik heb zoiets van hij zegt altijd dat hij zo gek op je is en dat hij samen de toekomst in wil enz, dan zal hij er NU iets aan moeten gaan doen, op deze manier doorgaan zorgt ervoor dat hij straks weer enigzins een lichtje ziet en mijn zus is doorgedraait! Dus ik heb het inderdaad over dwingen in de zin van ermee aan de slag als je idd de toekomst in wil met mijn zus
Dan ga je niet een depri persoon voor een ultimatum stellen, das nogal naief, die persoon wordt opeens geconfronteerd met het einde van de wereld als hij niet iets zou doen wat tegen zijn zin indruist....
Beter praat je op hem in.
  maandag 4 april 2011 @ 15:56:35 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95025988
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan ga je niet een depri persoon voor een ultimatum stellen, das nogal naief, die persoon wordt opeens geconfronteerd met het einde van de wereld als hij niet iets zou doen wat tegen zijn zin indruist....
Beter praat je op hem in.
En hoe gaat dat werken, op hem inpraten?
  maandag 4 april 2011 @ 15:58:01 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95026050
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:53 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Je zus heeft natuurlijk altijd de keuze. Je kunt het zien als hem dwingen hulp te zoeken. Maar uiteindelijk komt het op haar eigen keuze neer: wil ze bij iemand blijven die depressief is en daar niks aan wil doen?
pi_95026158
quote:
5s.gif Op maandag 4 april 2011 15:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En hoe gaat dat werken, op hem inpraten?
De zus van TS is zijn grootste vertrouweling. Haar woorden kunnen wel degelijk indruk maken op hem, mits de boodschap en de toon maar goed is.

Dus niet:

'Ik *eis* dat je *dit* doet anders ga ik weg'

Maar

'Ik wil mijn vriend terug, die vrolijke vriend van een jaar geleden, die niet de hele dag in bed ligt, die mij gelukkig maakt, je kan erbovenop komen maar je hebt daar wel hulp bij nodig'
  maandag 4 april 2011 @ 16:02:01 #18
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_95026236
Dwingen helpt niet, iemand moet wel beter willen worden.
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De zus van TS is zijn grootste vertrouweling. Haar woorden kunnen wel degelijk indruk maken op hem, mits de boodschap en de toon maar goed is.

Dus niet:

Maar

'Ik wil mijn vriend terug, die vrolijke vriend van een jaar geleden, die niet de hele dag in bed ligt, die mij gelukkig maakt, je kan erbovenop komen maar je hebt daar wel hulp bij nodig'
Aangevuld met wat postiefs: Ik wil je met alle liefde en plezier steunen in deze ellende, maar dan moet je ook wat van je leven proberen te maken en hulp zoeken. Zodat je er in ieder geval alles aan gedaan hebt zodat we samen een normaal leven kunnen hebben.
  maandag 4 april 2011 @ 16:02:56 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95026279
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dus niet:

Maar

Ja, dat klinkt heel mooi. Maar die jongen kan zich natuurlijk ook bedenken dat ze misschien niet bij hem blijft als de situatie niet verandert. Dus het 'anders ga je bij me weg?' zal wel aan de orde komen.
pi_95026286
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:02 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Aangevuld met wat postiefs: Ik wil je met alle liefde en plezier steunen in deze ellende, maar dan moet je ook wat van je leven proberen te maken en hulp zoeken. Zodat je er in ieder geval alles aan gedaan hebt zodat we samen een normaal leven kunnen hebben.
Precies.
pi_95026341
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, dat klinkt heel mooi. Maar die jongen kan zich natuurlijk ook bedenken dat ze misschien niet bij hem blijft als de situatie niet verandert. Dus het 'anders ga je bij me weg?' zal wel aan de orde komen.
Dan nog is de insteek heel anders dan wanneer je begint met een dreigement.
Daarnaast hoeft het antwoord op die vraag niet negatief te zijn. Zeggen dat je dat niet weet is heel valide.
  maandag 4 april 2011 @ 16:04:28 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95026350
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:02 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Daar klinken de voorwaarden toch ook wel heel duidelijk in door: ik steun je alleen als je ook zelf bereid bent iets te doen.

Same difference.
  maandag 4 april 2011 @ 16:05:43 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95026404
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan nog is de insteek heel anders dan wanneer je begint met een dreigement.
Daarnaast hoeft het antwoord op die vraag niet negatief te zijn. Zeggen dat je dat niet weet is heel valide.
Ik ga er ook helemaal niet vanuit dat zo'n gesprek begint met een dreigement. Maar het is uiteindelijk wel waar het op neer komt: dat zelf niks doen leidt tot einde relatie.
pi_95026461
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik ga er ook helemaal niet vanuit dat zo'n gesprek begint met een dreigement. Maar het is uiteindelijk wel waar het op neer komt: dat zelf niks doen leidt tot einde relatie.
Waarom zou het dreigen met bij iemand weg te gaan eigenlijk wel helpen? Zodra dat soort draconische maatregelen ter sprake komt is het namelijk meestal einde oefening, zo niet op dat moment dan wel later. Het wordt een chantagemiddel om iemand iets te laten doen waar hij/zij zelf niet volledig achter staat.
  maandag 4 april 2011 @ 16:09:10 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95026543
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom zou het dreigen met bij iemand weg te gaan eigenlijk wel helpen? Zodra dat soort draconische maatregelen ter sprake komt is het namelijk meestal einde oefening, zo niet op dat moment dan wel later. Het wordt een chantagemiddel om iemand iets te laten doen waar hij/zij zelf niet volledig achter staat.
Het zijn middelen van (zachte) dwang om iemand een drempel over te duwen. Achteraf zal hij je bedanken dat je 'm die schop onder zijn kont hebt gegeven, anders zou hij nog steeds in bed liggen wachten tot het einde van zijn depressie.
pi_95026628
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:09 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het zijn middelen van (zachte) dwang om iemand een drempel over te duwen. Achteraf zal hij je bedanken dat je 'm die schop onder zijn kont hebt gegeven, anders zou hij nog steeds in bed liggen wachten tot het einde van zijn depressie.
Zachte dwang? Je relatie op het spel zetten noem jij zachte dwang? Wat nou als hij zegt 'prima, donder maar op'? En whats next, als hij de vuilnis niet buiten zet maak je het uit? Als hij de piepers laat aanbranden slaapt hij vanavond op de bank? Tis geen hondje die je moet dresseren, het is iemand die in de put zit en met zichzelf in de knoop zit, het laatste wta diegene dan nodig heeft is een of ander sekreet dat hem onder druk zet om iets te doen waar hij totaal niet achter staat.
pi_95026824
Het punt waar ik over struikel is dat hij zelf heel goed kan benoemen dat hij een depressie heeft, hij heeft nergens zin in,hij is alles moe, en heeft al eerder een suicidale poging ondernomen, in het verleden heeft hij hulp gehad maar die psycoloog was niet de juiste en van de pillen ging hij rare dingen doen, Hij heeft dus verdomd weinig vertrouwen in de hulpverlening, op zich snap ik dat ook nog wel, maar er is meer dan 1 psycholoog en er zijn meerder antidepressiva, maar omdat hij er vorige x zelf bovenop is gekomen, of in ieder geval weer kon functioneren heeft hij nu besloten dat hij het weer op die manier gaat aanpakken, met dat verschil dat hij vorige x geen vriendin had en nu is mijn zus in zijn leven, Leuke dingen doen? nou liever niet! Sex? ajb zeg! geen zin! hij wil niet praten hij wil helemaal niks! En dat is het punt waarvan ik denk Ja GVD je bent niet langer alleen, Als jij verder wilt zul je die depressies aan moeten gaan pakken, met hulp want alleen lukt het niet en met pillen!

Ik vind het heel lastig, ik zie zijn levenlust verdwijnen maar tegelijk zie ik mijn zus steeds wanhopiger worden, en ik vraag mij af of een leven met een depressief iemand niet altijd lood en loodzwaar zal blijven!
S. 2014
J. 2016
  maandag 4 april 2011 @ 16:14:29 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95026826
quote:
15s.gif Op maandag 4 april 2011 16:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zachte dwang? Je relatie op het spel zetten noem jij zachte dwang? Wat nou als hij zegt 'prima, donder maar op'? En whats next, als hij de vuilnis niet buiten zet maak je het uit? Als hij de piepers laat aanbranden slaapt hij vanavond op de bank? Tis geen hondje die je moet dresseren, het is iemand die in de put zit en met zichzelf in de knoop zit, het laatste wta diegene dan nodig heeft is een of ander sekreet dat hem onder druk zet om iets te doen waar hij totaal niet achter staat.
Hè, nou schiet je de kant van de slechte voorbeelden op. Jammer.

De relatie staat op het spel als een van beide depressief is en daar niks aan wil doen. Ik wil alles wel voor je doen, als jij ook maar jezelf helpt.
pi_95027024
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hè, nou schiet je de kant van de slechte voorbeelden op. Jammer.

De relatie staat op het spel als een van beide depressief is en daar niks aan wil doen. Ik wil alles wel voor je doen, als jij ook maar jezelf helpt.
" En anders ga ik bij je weg " . Goeie voedingsbodem voor een relatiebreuk, zeker gezien het feit dat de persoon in kwestie wantrouwend tegenover die hulpverlening staat. Hij staat letterlijk met zijn rug tegen de muur; of weer terug naar de hel van de psychologie of achtergelaten worden met helemaal niks door je partner waar je al jaren op heb gebouwd. Ga er maar aan staan.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2011 16:19:16 ]
  maandag 4 april 2011 @ 16:20:44 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95027130
quote:
15s.gif Op maandag 4 april 2011 16:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

" En anders ga ik bij je weg " . Goeie voedingsbodem voor een relatiebreuk, zeker gezien het feit dat de persoon in kwestie wantrouwend tegenover die hulpverlening staat. Hij staat letterlijk met zijn rug tegen de muur; of weer terug naar de hel van de psychologie of achtergelaten worden met helemaal niks door je partner waar je al jaren op heb gebouwd. Ga er maar aan staan.
En anders kies ik ervoor om niet in een relatie te blijven die mij ongelukkig maakt.

Ja, dat is de uiterste consequentie. Of zou jij zeggen 'nee, ik blijf altijd bij je, wat er ook gebeurt?'
pi_95027221
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En anders kies ik ervoor om niet in een relatie te blijven die mij ongelukkig maakt.

Ja, dat is de uiterste consequentie. Of zou jij zeggen 'nee, ik blijf altijd bij je, wat er ook gebeurt?'
Nee, ik zou zeggen dat ik dat op dat moment niet kan zeggen omdat ik eerst wil dat mijn partner beter wordt. Je ontwijkt trouwens hendig sjiek mijn keuze-situatie.
  maandag 4 april 2011 @ 16:23:07 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95027256
quote:
14s.gif Op maandag 4 april 2011 16:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee, ik zou zeggen dat ik dat op dat moment niet kan zeggen omdat ik eerst wil dat mijn partner beter wordt. Je ontwijkt trouwens hendig sjiek mijn keuze-situatie.
Ik vind dat jij zeurt.
pi_95027303
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik vind dat jij zeurt.
Dat kan, maar dan nog ontkracht dat niet mijn situatieschets voor de zwager van de TS.
  maandag 4 april 2011 @ 16:26:58 #34
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95027435
quote:
14s.gif Op maandag 4 april 2011 16:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat kan, maar dan nog ontkracht dat niet mijn situatieschets voor de zwager van de TS.
Het is allang duidelijk dat er twee kanten aan zitten. In jouw schets zit net zo goed een stevige voorwaarde. Als hij niet zijn best gaat doen om beter te worden, houdt het ook een keer op met de investering in de relatie. Je doet het voorkomen of ik aanbeveel om maar steeds te dreigen dat je anders opstapt, maar zo zit het natuurlijk niet in elkaar.
pi_95027575
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het is allang duidelijk dat er twee kanten aan zitten. In jouw schets zit net zo goed een stevige voorwaarde. Als hij niet zijn best gaat doen om beter te worden, houdt het ook een keer op met de investering in de relatie. Je doet het voorkomen of ik aanbeveel om maar steeds te dreigen dat je anders opstapt, maar zo zit het natuurlijk niet in elkaar.
Nee, maar de breakup-dreigement is wel aan inflatie onderhevig zoals de TS hem nu schetst. Voor een depressief persoon is het zijn/haar ergste nachtmerrie als vertrouwenspersonen gaan dreigen met het verbreken van het contact, en daar moet je dus echt heel erg mee oppassen. Daarom zou je eerder op hem in moeten praten om *hem* in te laten zien dat hij een probleem heeft in plaats van hem naar de psycholoog proberen te schoppen met alle emotionele schade eromheen.
  maandag 4 april 2011 @ 16:32:06 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95027731
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:29 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee, maar de breakup-dreigement is wel aan inflatie onderhevig zoals de TS hem nu schetst. Voor een depressief persoon is het zijn/haar ergste nachtmerrie als vertrouwenspersonen gaan dreigen met het verbreken van het contact, en daar moet je dus echt heel erg mee oppassen. Daarom zou je eerder op hem in moeten praten om *hem* in te laten zien dat hij een probleem heeft in plaats van hem naar de psycholoog proberen te schoppen met alle emotionele schade eromheen.
Maar hij wéét al dat hij een probleem heeft. Dus dat gesprek hoeven we niet meer te hebben. En wat dan, maar lijdzaam afwachten tot hij zelf iets gaat ondernemen?
pi_95027828
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar hij wéét al dat hij een probleem heeft. Dus dat gesprek hoeven we niet meer te hebben. En wat dan, maar lijdzaam afwachten tot hij zelf iets gaat ondernemen?
Blijkbaar weet hij dat niet, of beseft hij het niet terdege genoeg om er wat mee te doen.
En ja, het komt er eigenlijk min of meer op neer dat je moet wachten tot depri mensen genoeg puf hebben verzameld (al dan niet aangemoedigd door hun vrienden en familie) om er wat aan te doen. Hem naar de psycholoog toe werken gaat niet helpen, want dan gaat hij zich afsluiten en nog meer depri voelen. Immers, hij is depri en de psycholoog werkt niet (in zijn opinie), dus is hij nog zieliger en eenzamer en verdrietiger. En zo komt hij in een cirkel terecht die je niet wil.
  maandag 4 april 2011 @ 16:36:52 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95027951
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Blijkbaar weet hij dat niet, of beseft hij het niet terdege genoeg om er wat mee te doen.
En ja, het komt er eigenlijk min of meer op neer dat je moet wachten tot depri mensen genoeg puf hebben verzameld (al dan niet aangemoedigd door hun vrienden en familie) om er wat aan te doen. Hem naar de psycholoog toe werken gaat niet helpen, want dan gaat hij zich afsluiten en nog meer depri voelen. Immers, hij is depri en de psycholoog werkt niet (in zijn opinie), dus is hij nog zieliger en eenzamer en verdrietiger. En zo komt hij in een cirkel terecht die je niet wil.
Als het op dat afwachten aankomt, kan ik me voorstellen dat in dat geval de partner afhaakt. Dan mag de familie het overnemen.

Het 'gedwongen' gesprek bij de hulpverlening kan natuurlijk ook positief uitpakken. Dat kun je niet bij voorbaat uitsluiten.
pi_95027996
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:38 schreef Scorpie het volgende:
Het lijkt me niet de bedoeling dat hij hulp gaat zoeken omdat hij dat van zijn vriendin moet doen, maar omdat hij dat zelf wil. Probeer hem dus op andere gedachten te brengen in plaats van hem te dwingen.
Dit dus. Het moet van zichzelf komen.

Ik heb er ook heel lang mee rondgelopen, mijn ex en veel vrienden zeiden hetzelfde tegen mij maar toen weigerde ik ook. Totdat ik ging beseffen dat ik echt zelf hulp moest gaan zoeken.
  maandag 4 april 2011 @ 16:38:43 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95028039
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:37 schreef Weissman het volgende:

[..]

Dit dus. Het moet van zichzelf komen.

Ik heb er ook heel lang mee rondgelopen, mijn ex en veel vrienden zeiden hetzelfde tegen mij maar toen weigerde ik ook. Totdat ik ging beseffen dat ik echt zelf hulp moest gaan zoeken.
Had je in die tijd een relatie?
pi_95028061
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als het op dat afwachten aankomt, kan ik me voorstellen dat in dat geval de partner afhaakt. Dan mag de familie het overnemen.

Het 'gedwongen' gesprek bij de hulpverlening kan natuurlijk ook positief uitpakken. Dat kun je niet bij voorbaat uitsluiten.
Ik sluit het niet bij voorbaat uit, maar de persoon hierboven geeft het ook al aan; het werkt niet zoals 'normale' mensen het zouden aanpakken. Het is echt heel delicaat.
pi_95028158
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:38 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Had je in die tijd een relatie?
Yep, ik ben ook de gene geweest die het heeft uitgemaakt omdat ik haar niet wou betrekken bij het hele proces en zodat ik mezelf verder kon afsluiten van de wereld.
  maandag 4 april 2011 @ 16:44:00 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95028304
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:40 schreef Weissman het volgende:

[..]

Yep, ik ben ook de gene geweest die het heeft uitgemaakt omdat ik haar niet wou betrekken bij het hele proces en zodat ik mezelf verder kon afsluiten van de wereld.
Hé, kijk. Dus je snapte hoe zwaar het zou kunnen zijn voor je vriendin.
  maandag 4 april 2011 @ 16:45:56 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95028418
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik sluit het niet bij voorbaat uit, maar de persoon hierboven geeft het ook al aan; het werkt niet zoals 'normale' mensen het zouden aanpakken. Het is echt heel delicaat.
Ik krijg de indruk dat jij het meer benadert vanuit de depressieveling en ik meer vanuit de partner. Da's een andere afweging van belangen.
pi_95028545
of hij krijgt hulp of de relatie loopt iig de mist in, dwingen gaat natuurlijk niet. maar hij kan wel voor een keuze worden gestelt; of hij werkt naar verbetering (met of zonder psych) of hij zoekt het maar lekker zelf uit.

ik heb zelf een depri vriendin gehad en dat was echt geen lolletje, elke dag gezeik en geen initiatief van haar kant. en uiteindelijk is de relatie ook stuk gelopen, later hebben we nog wel geprobeerd contact te houden, maar dit liep fout omdat zij afspraken niet nakwam en niet reageerde op mijn contact pogingen (een mailtje en sms).

kortom: en depri partner schiet niet op.
pi_95028657
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hé, kijk. Dus je snapte hoe zwaar het zou kunnen zijn voor je vriendin.
Nee juist niet, deed het meer omdat ik vond dat ik niet meer fatsoenlijk kon redeneren en de verantwoordelijkheid voor een relatie niet meer kon dragen. Ik kon het niet maar wou het ook niet meer. En gezellig was ook ik niet. Ik brak me sociale netwerk steeds verder af en zij was de laatste stap daarin.

Ze had er heel graag voor me willen zijn in die periode, maar besefte ook dat dit het beste was voor beide. We zijn dan ook hele goede vrienden gebleven. Vreemd genoeg zag ze veel dingen (vooral mbt mijn depressie) pas na dat we uit elkaar waren gegaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2011 16:51:28 ]
  maandag 4 april 2011 @ 16:52:32 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95028779
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:50 schreef Weissman het volgende:

[..]

Nee juist niet, deed het meer omdat ik vond dat ik niet meer fatsoenlijk kon redeneren en de verantwoordelijkheid voor een relatie niet meer kon dragen. Ik kon het niet maar wou het ook niet meer. En gezellig was ook ik niet. Ik brak me sociale netwerk steeds verder af en zij was de laatste stap daarin.

Ze had er heel graag voor me willen zijn in die periode, maar besefte ook dat dit het beste was voor beide. We zijn dan ook hele goede vrienden gebleven. Vreemd genoeg zag ze veel dingen (vooral mbt mijn depressie) pas na dat we uit elkaar waren gegaan.
Ok. Denk je dat ze je wel had kunnen helpen als jij het niet had uitgemaakt?
pi_95028927
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ok. Denk je dat ze je wel had kunnen helpen als jij het niet had uitgemaakt?
Nee, omdat zij persoonlijk toch ook in een wat mindere periode zat vanwege haar werk etc. Er zat dan ook geen perspectief in, wel in de relatie maar niet in de situatie. Mijn besluit om uit elkaar te gaan is dan ook geen gemakkelijke geweest. Heb er wel lang (maanden) over nagedacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2011 16:59:54 ]
pi_95034592
Pas als iemand zelf wil veranderen zal die persoon ook echt kunnen veranderen. Denk dat het forceren van hulp in dit geval niet zal werken. Maar ik snap wel dat je niet langs de zijlijn kunt blijven toekijken hoe iemand steeds verder wegkwijnt.
pi_95096837
Oke :) tijd om open kaart te spelen!
Mijn zus dat ben ik! (ik heb wel een zus maar die heeft geen depressieve vriend) Ik vond het gisteren nog te confronterend en advies vragen gaat soms anoniem toch makkelijker!

Vandaag een gesprek gehad met mijn vriend, en nadat ik had uitgelegd hoe het voor mij voelt, en hoe ik er in sta, en het onderwerp psycholoog ter sprake brengen, heeft hij huilend en voorzichtig knikkend aangegeven dat hij er wel iets aan wil doen!

Ik heb hem laten formuleren waarom hij geen hulp zou zoeken
- Omdat hij de vorige x dat hij dat deed alles kwijtraakte, huis spullen eigenwaarde, zelfvertrouwen enz,

Toen heb ik hem laten formuleren waarom hij het wel zou doen:
- voor mij
- Voor ons!

Ookal voelt hij nu heel weinig behalve pijn en moeheid, was ik wel blij met dit kleine kleine lichtpuntje! Ik heb niet gedreigd met uitmaken, ik heb enkel aangegeven dat wij samen in een relatie staan en dat ik er niet alleen in kan vechten!
Hij zei gisteren tegen mij: Ik hoop met heel mijn hart dat je voldoende van mij houdt om vol te houden, Die vraag vond ik laag maar heb m ook weer terug gekaatst en gezegd, Ik hoop met heem heel mijn hart dat jij voldoende van MIJ houdt om te willen vechten voor ons!

Al met al een heftiige dag waarvan ik ook de uitkomst niet wist vanmorgen, maar ik ben blij dat het zo is gegaan, Hij gaat morgen de therapeut bellen, en ik mocht hem vanavond al mailen, wat ik ook heb gedaan, en daarbij kreeg ik gelijk het aanbod dat ik altijd mocht mailen.

Sorry dat ik er in eerste instantie een ander verhaal van heb gemaakt, maar op deze manier kon ik er een beetje afstand van nemen, en rustig jullie adviezen tot mij nemen, waarvoor ook zeker mijn dank :)
S. 2014
J. 2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')