Wat is daar ondeugdelijk aan, even los van het feit dat er ook andere motivaties mogelijk zijn?quote:Op maandag 4 april 2011 22:27 schreef Boldface het volgende:
Ik vind het verbod terecht en ben daar blij mee. Maar met de motivatie ben ik minder blij. Er wordt namelijk verwezen naar de katholieke grondslag van de school, die andere geloofsuitingen niet aanvaardt. Die argumentatie vind ik ondeugdelijk.
Ik dacht altijd dat een religieuze grondslag van een school vooral op de leraren en eventueel de lesstof slaat, maar niet dat de leerlingen worden verplicht zich hieraan te conformeren.quote:Op maandag 4 april 2011 23:12 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Wat is daar ondeugdelijk aan, even los van het feit dat er ook andere motivaties mogelijk zijn?
Vrijheid van godsdienst houdt ook in dat de ene godsdienst het uitdragen van de andere godsdienst mag weren op een "eigen opleidingsinstituut". Het is net zo bekrompen als het klinkt, maar wel rechtvaardig. Wil je dit soort zaken in de toekomst voorkomen, dan zul je alleen nog maar openbare scholen moeten toestaan, waar overigens niks mis mee zou zijn. Ze heeft "het geloven" in ieder geval niet van thuis uit meegekregen, dat zou dus net zo zeer opstandig puberaal gedrag kunnen zijn.quote:Op maandag 4 april 2011 23:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Precies. En dat is natuurlijk niet wat vrijheid van godsdienst zou moeten inhouden.
[..]
Wie zegt dat ze gelooft voor d'r vader?
Een paar reacties op een, door PVV stemmers bewoond, forum zegt niks.quote:Op maandag 4 april 2011 23:08 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dit om aan te geven dat het vonnis wel degelijk als een (revanchistische) overwinning op de moslims en links wordt gevierd en dat dit ook wel hier op fok zal gebeuren, al dan niet onder de sluier van tevredenheid met een prima rechterlijk besluit ten faveure van de vrijheid van onderwijs...
Precies. Persoonlijk vind ik dat je religie maar in je eigen tijd praktiseert en dan kunnen ouders of kinderen geheel naar eigen vrije wil op zaterdag of na het reguliere onderwijs een keuze maken in wat voor levensovertuiging nog extra onderwijs wenselijk is.quote:Op maandag 4 april 2011 23:14 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Vrijheid van godsdienst houdt ook in dat de ene godsdienst het uitdragen van de andere godsdienst mag weren op een "eigen opleidingsinstituut". Het is net zo bekrompen als het klinkt, maar wel rechtvaardig. Wil je dit soort zaken in de toekomst voorkomen, dan zul je alleen nog maar openbare scholen moeten toestaan, waar overigens niks mis mee zou zijn. Ze heeft "het geloven" in ieder geval niet van thuis uit meegekregen, dat zou dus net zo zeer opstandig puberaal gedrag kunnen zijn.
Het zegt trouwens ook genoeg dat de nodige mensen hier suggereren dat tevredenheid over deze uitspraak alleen maar uit xenofobie kan komen...
Het gaat me niet om het vonnis van die rechter, ik probeer de blijdschap/tevredenheid die koosvogels signaleert t.a.v. dit vonnis te verklaren. Een deel van die verklaring zal er idd in liggen dat het onderwerp sowieso een kristalpunt is van klassiek botsende meningen over bijv vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst en vrijheid van vereniging net zoals dat bij de discussie over het rookverbod of abortus het geval is, maar m.i. spelen hier ook antimoslim- en antilinkse sentimenten mee, sowieso vanuit de pvv-hoek.quote:Op maandag 4 april 2011 23:18 schreef UncleDolan het volgende:
[..]
Een paar reacties op een, door PVV stemmers bewoond, forum zegt niks.
De school in kwestie is geen openbaar terrein en mag de school zelf de regels bepalen, net als dat een restaurant of een club een kleding beleid mag hebben. Wat dat betreft doet de discussie me een beetje denken aan de rookverbod discussie.
Ik had gedacht dat die vrijheid zou ophouden bij het punt dat je vrijheden van anderen beperkt. Maar blijkbaar werkt het niet zo.quote:Op maandag 4 april 2011 23:14 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Vrijheid van godsdienst houdt ook in dat de ene godsdienst het uitdragen van de andere godsdienst mag weren op een "eigen opleidingsinstituut". Het is net zo bekrompen als het klinkt, maar wel rechtvaardig.
Koos had het over mensen hier op Fok, en ik heb hier niemand uit xenofobie of moslimhaat zien reageren. Tsja, als een op een PVV site gaat kijken zul je ongetwijfeld dat soort sentimenten tegen komen.quote:Op maandag 4 april 2011 23:40 schreef Terecht het volgende:
[..]
Het gaat me niet om het vonnis van die rechter, ik probeer de blijdschap/tevredenheid die koosvogels signaleert t.a.v. dit vonnis te verklaren. Een deel van die verklaring zal er idd in liggen dat het onderwerp sowieso een kristalpunt is van klassiek botsende meningen over bijv vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst en vrijheid van vereniging net zoals dat bij de discussie over het rookverbod of abortus het geval is, maar m.i. spelen hier ook antimoslim- en antilinkse sentimenten mee, sowieso vanuit de pvv-hoek.
Godsdienst is nou eenmaal per definitie een beperking van vrijheid. Maar ja, als we de vrijheid van godsdienst willen schrappen, gaan veel mensen piepen en discriminatie roepen.quote:Op maandag 4 april 2011 23:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik had gedacht dat die vrijheid zou ophouden bij het punt dat je vrijheden van anderen beperkt. Maar blijkbaar werkt het niet zo.
Dat heeft niks te maken met de vrijheid van godsdienst.quote:Op maandag 4 april 2011 23:49 schreef UncleDolan het volgende:
[..]
Godsdienst is nou eenmaal per definitie een beperking van vrijheid.
Overdrijven is ook een kunst natuurlijk.quote:Op maandag 4 april 2011 23:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat een religieuze grondslag van een school vooral op de leraren en eventueel de lesstof slaat, maar niet dat de leerlingen worden verplicht zich hieraan te conformeren.
De rector verbiedt dit meisje haar geloof te betuigen op de school van haar keuze. Die school is ook de enige school in haar woonplaats. Dus dat is nogal wat.quote:Op maandag 4 april 2011 23:57 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Overdrijven is ook een kunst natuurlijk.
Niemand dwingt deze dame tot iets of belemmert haar godsdienstkeuze.
Maar wel met jouw post waar ik op reageerde.quote:Op maandag 4 april 2011 23:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat heeft niks te maken met de vrijheid van godsdienst.
Jij haalt wat dingen door elkaar.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
De rector verbiedt dit meisje haar geloof te betuigen op de school van haar keuze. Die school is ook de enige school in haar woonplaats. Dus dat is nogal wat.
Wel op de school van haar keuze, wat de enige school in haar woonplaats is. Als ze vond dat ze ook wel een goede moslim kon zijn zonder hoofddoek te dragen, had ze het niet tot een rechtzaak laten komen.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:03 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Jij haalt wat dingen door elkaar.
Niemand verbiedt dit meisje haar geloof te betuigen.
Het is haar goede recht om te vinden dat hoofddoek en goede-moslim-zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wel op de school van haar keuze, wat de enige school in haar woonplaats is. Als ze vond dat ze ook wel een goede moslim kon zijn zonder hoofddoek te dragen, had ze het niet tot een rechtzaak laten komen.
Gehandicapten kunnen ook niet naar iedere school.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wel op de school van haar keuze, wat de enige school in haar woonplaats is. Als ze vond dat ze ook wel een goede moslim kon zijn zonder hoofddoek te dragen, had ze het niet tot een rechtzaak laten komen.
Gehandicapten kunnen ook niet hun rolstoel opklappen en vrolijk verder lopen. Wat een absurde vergelijking.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:16 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Gehandicapten kunnen ook niet naar iedere school.
Als het om iets vrijwilligs zou gaan en een volwassene zou betreffen, gaf ik je helemaal gelijk. Maar dit is een kind van 12 die naar school moet en graag bij dr vriendjes en vriendinnetjes wil blijven. Vind je het dan niet een beetje kinderachtig om haar zo voor het blok te zetten?quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:14 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Het is haar goede recht om te vinden dat hoofddoek en goede-moslim-zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Maar een club die kledingvoorschriften hanteert is dan niet de beste plaats voor je.
Eerlijk gezegd lijkt het me meer dat ze zichzelf voor het blok zet: zij is de enige die anders wil zijn en dat is over het algemeen niet echt bevorderlijk voor vriendschappen op die leeftijd.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als het om iets vrijwilligs zou gaan en een volwassene zou betreffen, gaf ik je helemaal gelijk. Maar dit is een kind van 12 die naar school moet en graag bij dr vriendjes en vriendinnetjes wil blijven. Vind je het dan niet een beetje kinderachtig om haar zo voor het blok te zetten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |