Ja en nee (natuurlijk).quote:Op maandag 4 april 2011 12:32 schreef very het volgende:
is een flitslamp eigenlijk beter ten opzichte van een lamp die continu aanstaat?
Ik heb zelf een 500watt lamp, maar ik denk dat die de paraplu zal doen smelten. De fitting begint al te bubbelen wanneer de lamp meer dan 5 minuten aanstaat.quote:Op maandag 4 april 2011 12:40 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ja en nee (natuurlijk).
Mee-flitsers schelen veel energie in gebruik, en ook de warmte, om niet te zeggen hitte, die naar je object wordt gestraald is veel lager, wat afhankelijk van je object erg veel kan uitmaken, mensen vinden dat vaak niet leuk, dieren en planten ook niet, en zelfs met veel niet-levend spul moet je uitkijken.
Aan de andere kant, het vinden van de juiste belichting/uitlichting is natuurlijk veel makkelijker als je permanent alle lichtbronnen hebt aanstaan, en op de werkelijke intensiteit, die je ook tijdens je uiteindelijke klik-moment wilt gebruiken. Ook is een lamp meestal veel makkelijker instelbaar.
Thanks! Wel wat duur overigens haha.quote:Op maandag 4 april 2011 17:50 schreef photolex het volgende:
Je hebt ook continu-verlichting die geen hitte met zich meebrengt: Denk aan LED of TL.
Bijvoorbeeld:
http://www.benel.nl/produ(...)_lhd5250f_5x28w.html
Hèt grote voordeel van een flits is echter dat de belichtingsduur kort is, waardoor elke beweging bevroren kan worden. In een studio is dat vaak wenselijk.
Een snelle sluitertijd is 1/1000 voor de meeste camera's, 1/2000 voor de hele goede en 1/4000 voor een aantal hele extreme (ik praat over klassieke spiegelreflexen). En dan heb je heel, heel veel licht nodig en een groot diafragma, wat weer je scherptediepte verkleint, een probleem bij de korte afstanden waarmee je in een studio te maken hebt. Een flitser zit in de order van 1/10000.quote:Op maandag 4 april 2011 20:50 schreef very het volgende:
Maar hoe zit dat dan precies? Ik snap niet hoe je dmv een korte lichtflits een beweging kan bevriezen, ten opzichte van continu licht en een snelle sluitertijd.
Thanks! Good to know.quote:Op dinsdag 5 april 2011 09:29 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Een snelle sluitertijd is 1/1000 voor de meeste camera's, 1/2000 voor de hele goede en 1/4000 voor een aantal hele extreme (ik praat over klassieke spiegelreflexen). En dan heb je heel, heel veel licht nodig en een groot diafragma, wat weer je scherptediepte verkleint, een probleem bij de korte afstanden waarmee je in een studio te maken hebt. Een flitser zit in de order van 1/10000.
Thanks! Dat ziet er wel goed uit!quote:Op dinsdag 5 april 2011 10:24 schreef kanovinnie het volgende:
[TK] Flitsers, triggers, statieven, plu's. Strobists opletten
Dat misschien iets voor je?
pm anders die verkoper even. Hij kan je vast wel vertellen of dit geschikt is voor je.quote:Op dinsdag 5 april 2011 10:32 schreef very het volgende:
[..]
Thanks! Dat ziet er wel goed uit!
De reden dat ik hier naar op zoek ben is omdat ik iets zoek om te vragen voor mijn verjaardag (in mei), dus ik zal de link even doorsturen naar wat mensen
will doquote:Op dinsdag 5 april 2011 10:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
pm anders die verkoper even. Hij kan je vast wel vertellen of dit geschikt is voor je.
Thanks voor je duidelijke uitleg.quote:Op dinsdag 5 april 2011 15:37 schreef IntensiveGary het volgende:
Hier de verkoper
Helaas - en tot mijn eigen verbazing, meestal gaat het niet zò snel - is de set zo goed als weg.
TS, wil je iets voor de studio of wil je iets voor onderweg?
Als je iets voor de studio zoekt, zou ik kijken naar een instap flitssetje. Kost je tussen de 300 en 400 euro. Dan heb je twee flitskoppen, één of twee softboxen, wat statiefjes, zendertjes en zo in één doos. Denk dan Falcon Eyes en zo. Je plaatselijke fotoboer kan je er meer over vertellen
Bevalt dit, dan kun je gaan sparen voor een 'echte' set. Dan moet je denken aan een vanafprijs van zo'n 1200 euro, maar kijk niet op als je voor 2k+ de deur uitgaat
Tweede optie is de strobist methode: twee of meer reportageflitsers die worden aangestuurd door zendertjes. Budgetkopers gaan voor de dealextreme versie: cheapo flitsers/zenders/sotboxjes etc. je kunt dan voor minder dan 100 euro per 'lamp' klaar zijn. Voordeel: prijs. Nadeel: kwaliteit laat te wensen over, zenders missen nog weleens een flitsje en de levensduur zal geen 20 jaar zijn. Maar goed, voor dat geld mag je ook niet echt zeuren![]()
middenklasse kopers besteden 100 tot 150 euro voor een flitser, 50 tot 100 euro voor een boxje of ander leuk accessoire en een paar tientjes voor een cactus setje
topklasse kopers doen 580EXII's, 50 tot 100 euro voor een softbox en 250 euro per stuk voor pocketwizards. Voordeel van pocketwizards is dat ze de ETTL metingsdata doorgeven aan je flitsers en je dus niet meer handmatig hoeft te rommelen. Je praat inmiddels wel over een honderdje of zeven per lamp en dat is wel serieus geld. Voordeel is overigens ook dat je voor je pocketwizards en 580's altijd nog een stevige prijs terugkrijgt bij inruil of verkoop.
Overigens; als je in de topklasse gaat zitten, is de draagbare Elinchrom serie ook wel heel stoer. Maar goed, tegen die tijd schiet je ook niet meer met een 400D
Bereid je dan maar voor op nog veel meer uitgeven. Fotografie is net coke; na de eerste snuif wil je alleen maar meer en het maakt op een gegeven moment niet meer uit wat je er aan uitgeeftquote:Op dinsdag 5 april 2011 15:48 schreef very het volgende:
Thanks voor je duidelijke uitleg.
Waarschijnlijk ga ik voor de meest goedkope oplossing. Past wel bij mijn huidige gear haha.
Ooit wil ik wel een betere camera + betere randapparatuur hebben, maar voorlopig eerst maar eens even een beetje meer leren op dit vlak.
Het hebben van een dure hobby is best ok, maar ik heb een beetje veel dure hobbies haha
Weet je toevallig een paar dealextremes te noemen uit dat segment? Misschien heb je wat ervaring met bepaalde merken?
Wederom bedankt!quote:Op dinsdag 5 april 2011 15:54 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Bereid je dan maar voor op nog veel meer uitgeven. Fotografie is net coke; na de eerste snuif wil je alleen maar meer en het maakt op een gegeven moment niet meer uit wat je er aan uitgeeft
Dealextreme is een Chinese website waar je allerhande electronicarommel kan kopen voor weinig. Ik koop er van alles en nog wat. Fotospul heb ik er zelf nog weinig gekocht, op wat goedkope plu'tjes en balhoofden na. Onder de budgetstrobists is Yong Nuo (als ik me goed herinner. Spelling zou mis kunnen zijn) nogal populair, geloof ik. Paar tientjes per stuk oid
http://www.dealextreme.com/c/photo-camera-806 <-- kijk hier maar eens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |