Ja is heel makkelijk. Je kunt alle combinaties maken met de juiste compact bladen, verder hoef je niks te vervangen. Meeste mensen zetten ook voor Nederland bijv. een 39 op hun compact crankstel.quote:Op dinsdag 5 april 2011 15:03 schreef Marurk het volgende:
Is een compact eigenlijk gemakkelijk om te vormen naar een dubbel? Hoef ik dan alleen de voorbladen te veranderen of komt er meer bij kijken?
Ok, thanks. Met een 50x34 compact kom je al gauw te kort op het vlakke. Het fijnste lijkt mij een 52x39 dubbel met achter een iets groter kransje (een 26 of 27 bijvoorbeeld). Dus ongeveer hetzelfde als een triple maar dan zonder het binnenste blad.quote:Op dinsdag 5 april 2011 15:11 schreef eentwee het volgende:
[..]
Ja is heel makkelijk. Je kunt alle combinaties maken met de juiste compact bladen, verder hoef je niks te vervangen. Meeste mensen zetten ook voor Nederland bijv. een 39 op hun compact crankstel.
Kan gewoon, moet je bladen nemen met een 110mm steek. BBB en TA maakt die.quote:Op dinsdag 5 april 2011 15:18 schreef Marurk het volgende:
[..]
Ok, thanks. Met een 50x34 compact kom je al gauw te kort op het vlakke. Het fijnste lijkt mij een 52x39 dubbel met achter een iets groter kransje (een 26 of 27 bijvoorbeeld). Dus ongeveer hetzelfde als een triple maar dan zonder het binnenste blad.
Wat houdt die "110 mm steek" dan in?quote:Op dinsdag 5 april 2011 15:20 schreef marcodej het volgende:
[..]
Kan gewoon, moet je bladen nemen met een 110mm steek. BBB en TA maakt die.
De afstand in millimeters tussen de bladboutjes. Oftewel de diameter van de steekcirkel waar ze op liggen. Die is kleiner dan bij een dubbel (Shimano 130mm, Campagnolo 135mm) waardoor je kleinere bladen kunt monteren (Shimano min. 38, Campagnolo min. 39).quote:
Volgens mij zijn SRAM en Shimano cassettes uitwisselbaar, ook kun je een Tiagra cassette vervangen voor een Ultegra. Zolang je maar niet een 9 speed vervangt door een 10 speed, volgens mij liggen de tandwielen van die 2 op een andere afstand.quote:Op dinsdag 5 april 2011 15:52 schreef Freddeh het volgende:
Even een korte repost van een vraagje van me:
Hoe zit het met compatibiliteit tussen Tiagra en Ultegra? En dan met name het omruilen van een Tiagra cassette voor een Ultegra cassette.
En hoe zit het met Shimano en SRAM? Kan ik een Tiagra cassette vervangen door een SRAM cassette?
Volgens mij zijn Campagnolo en Shimano niet uitwisselbaar...quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:05 schreef Palomar het volgende:
idd, die maten zijn allemaal hetzelfde (tenminste shimano en sram, campagnolo weet ik niet). Op veel fietsen wordt ook bijv,. een Ultegra derailleur gebruikt met een 105 cassette. Fabrikanten mixen het dus ook gewoon.
Bedenk wel dat je derailleur dat wel aan moeten kunnen he. Je kunt niet lukraak alles monteren namelijkquote:Op dinsdag 5 april 2011 16:11 schreef Freddeh het volgende:
Van Campagnolo en Shimano weet ik idd zeker dat ze een andere naafvatting nodig hebben en dus niet uitwisselbaar zijn.
Als SRAM en Shimano wel uitwisselbaar zijn wil ik toch echt even gaan zoeken naar een prettigere klimcassette, want ik laat de Bosberg me er niet nog eens onder krijgen.
Ik heb nu een Tiagra derailleur met lange kooi, hoe weet ik dan of die dat aankan?quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:13 schreef Yankee het volgende:
[..]
Bedenk wel dat je derailleur dat wel aan moeten kunnen he. Je kunt niet lukraak alles monteren namelijk
De cirkel waarop de 5 boutgaten zitten. Er zijn er 2: 110 mm voor compact, en 130 voor een normale dubbel. Als de diameter van je boutgaten zo groot is, kun je een minder kleine cirkel (en dus niet zo weinig tandjes als je zou willen) eromheen leggen. Daarom is voor een 130 mm steek 39 tandjes het minste. Voor een compact met 100 mm kan je tot 34 tanden teruggaan.quote:
dan zit je wel goed. Het leek mij afgelopen zomer voor de mt ventoux wel handig om een 28 achter te monteren omdat ik een dubbel heb, dat wil dus nietquote:Op dinsdag 5 april 2011 16:14 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Ik heb nu een Tiagra derailleur met lange kooi, hoe weet ik dan of die dat aankan?
Even gezocht op de Shimano site, capaciteit voor mijn achterderailleur is 37T, dus dan zou een 11-32 gewoon passen.
Hmm, dus een 110 mm is altijd compatibel en een 130 mm niet?quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:16 schreef Gripper het volgende:
[..]
De cirkel waarop de 5 boutgaten zitten. Er zijn er 2: 110 mm voor compact, en 130 voor een normale dubbel. Als de diameter van je boutgaten zo groot is, kun je een minder kleine cirkel (en dus niet zo weinig tandjes als je zou willen) eromheen leggen. Daarom is voor een 130 mm steek 39 tandjes het minste. Voor een compact met 100 mm kan je tot 34 tanden teruggaan.
[..]
Kan best hoor. Je neemt de ATB cassette en demonteert 'm. Dan neem je een wegcassette (bijv. vanaf 13) en je demonteert 'm. Je pakt de kransjes die je nodig hebt en monteert alles naar wens.quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:29 schreef Freddeh het volgende:
Shit, die 11-32 is een ATB cassette, denk niet dat dat echt werken gaat dan. Eens zoeken wat de beste opties zijn.
Exact. Ik ben ook heel blij dat er op mijn fiets een compact crankstel zit, met daarop nu 53-39 bladen. Als ik straks de Alpen in ga (en ik zit daarvoor te denken aan een compact setje) dan hoef ik alleen 2 losse bladen 50-34 te kopen, en ben ik klaar voor 100 ¤quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:38 schreef Marurk het volgende:
[..]
Hmm, dus een 110 mm is altijd compatibel en een 130 mm niet?
Als je een Shimano of FSA of SRAM crankset hebt wel. Campagnolo heeft weer een eigen standaard voor compacts, een boutje zit dan net iets buiten de cirkel geloof ik.quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:38 schreef Marurk het volgende:
[..]
Hmm, dus een 110 mm is altijd compatibel en een 130 mm niet?
je zegt net dat jouw derailleur 37 aan kan. Dan gaat 32 gewoon werken, ATB-cassette of niet.quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:29 schreef Freddeh het volgende:
Shit, die 11-32 is een ATB cassette, denk niet dat dat echt werken gaat dan. Eens zoeken wat de beste opties zijn.
Als ik jou was, zou ik nog even verder zoeken...quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:48 schreef motorbloempje het volgende:
Wat vinden jullie van deze fiets?
Toch maar even verder gaan zoeken, en dit ziet er an sich niet heel verkeerd uit? Maargoed, wie ben ik?
Behalve trainen wil ik toch wel iets meer richting de ATB kransjes denk ik. Ik ga eens kijken of ik losse kransjes kan gaan vervangen, zou niet zo'n probleem moeten zijn.quote:Op dinsdag 5 april 2011 18:05 schreef Palomar het volgende:
[..]
je zegt net dat jouw derailleur 37 aan kan. Dan gaat 32 gewoon werken, ATB-cassette of niet.
Wat je evt. ook kunt overwegen is om voor een kleiner kettingblad te monteren (neem aan dat je een triple hebt).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |