Nee, ik kies voor het collectieve karakter van de vrije dag. Dan moet je mij niet jouw keuze voor een vrije dag met slechts een individueel karakter opdringen.quote:Op maandag 4 april 2011 18:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een onzin. Als het vrij is kan iedereen zijn eigen keuze maken zonder anderen lastig te vallen.
Dat doe ik niet. Je kan collectief blijven afspreken met gelijkgestemden om collectief vrij te nemen op zondag zonder mij daar mee lastig te vallen.quote:Op maandag 4 april 2011 18:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, ik kies voor het collectieve karakter van de vrije dag. Dan moet je mij niet jouw keuze voor een vrije dag met slechts een individueel karakter opdringen.
Je vecht met je eigen spiegelbeeld. Jij probeert mij de hele tijd in een hoekje te duwen door met je libertarische etiketjes te zwaaien. Echt, krijg het heen en weer zielig figuur. Alsof je gelijk libertarisch bent omdat je vindt dat iemand zelf mag bepalen of hij open gaat. Omgekeerde wereld bij dat rare hoofd van jou. Voor mij is de discussie met jou over.quote:Op maandag 4 april 2011 15:36 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Toch hekel je het 'ondemocratische' van de limitering van het aantal koopzondagen, terwijl dat n.b. niet eens ondemocratisch is, een dubbele denkfout dus.
[..]
Winkels hebben geen wil. Ondernemers wel, maar de wil van de ondernemer botst nu eenmaal met die van anderen.
[..]
Wie plakt er hier nu een etikketje, twee zelfs trouwens, waarbij je het ook nog 'ns niet nalaat om je denigrerend uit te laten over mensen met een 'gewone' baan zoals vrachtwagenchauffeur. Eigenlijk heeft dus niemand gelijk, behalve jij. Arbeiders, religieuzen, de meerderheid, de overheid, iedereen is achterlijk behalve jij en je vrijzinnige verfijndheid.
Je ontwijkt trouwens mijn vraag, ik vroeg je nl. of je de logische gevolgtrekkingen van je eigen stelling accepteert, nl. dat je dan ook voorstander moet zijn van tal van andere dereguleringen, zoals de regel dat je niet overal op straat dingen te koop mag aanbieden, of dat je geen werk mag uitvoeren als dat een onaanvaardbaar risico met zich meebrengt (daar is de ARBO voor, bijv.). Allemaal ook niet liberaal en 'gedirigeerd', erg he?
Om jouw vraag te beantwoorden: ik ben geen communist (als je goed had teruggelezen las je al dat ik niet voor nivilleren om het nivilleren ben om iets te noemen) en zelfs best sceptisch over de houdbaarheid van bijv. de verzorgingsstaat zoals we die nu kennen. Ik ben daarentegen ook geen liberaal van het soort 'moet allemaal kunnen'. Ik zit er tussenin, ben globaal en historisch gezien dan nog steeds best liberaal (liberaler dan vrijwel alle moslims, Afrikanen, Russen, Chinezen en ook de meeste Europeanen, zeker historisch gezien) maar niet uit ideologische overwegingen, maar meer omdat het nu eenmaal zo is gegroeid in ons land, net zoals het zo gegroeid is dat we nu en dan eens een zondagje niet winkelen omdat het niet altijd feest kan zijn. Dat maakt mij denk ik een conservatief, in gematigde, niet religieuze vorm en geen communist natuurlijk.
Dit.quote:Op maandag 4 april 2011 18:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat doe ik niet. Je kan collectief blijven afspreken met gelijkgestemden om collectief vrij te nemen op zondag zonder mij daar mee lastig te vallen.
Nee, feitelijk kan dat niet.quote:Op maandag 4 april 2011 18:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat doe ik niet. Je kan collectief blijven afspreken met gelijkgestemden om collectief vrij te nemen op zondag zonder mij daar mee lastig te vallen.
Feitelijk kan dat wel.quote:
Wat?quote:Op woensdag 6 april 2011 01:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
een andere oplossing zou kunnen zijn door een hoog loon voor de zondag te regelen en dit loon progressief te laten stijgen naarmate het aantal gewerkte zondagen per maand of kwartaal stijg: bijv. 150% van het normale doordeweekse dagloon bij 1 zondag, 200% bij twee zondagen (per zondag!) enz.
Op deze manier kan op zondag het een en ander open zijn zonder het rustdagkarakter aan te tasten.
Tankstationsquote:Op maandag 4 april 2011 18:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, ik kies voor het collectieve karakter van de vrije dag. Dan moet je mij niet jouw keuze voor een vrije dag met slechts een individueel karakter opdringen.
Waarom mogen de winkeliers dat niet zelf bepalenquote:Op woensdag 6 april 2011 01:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
LOL
Ik vroeg laatst aan een bakker (nu ja, een verkoper: het brood wordt geleverd) wat zij ervan vindt dat die bakker zondags gesloten is. Ik had verwacht dat zij graag op zondag open zou zijn aangezien mensen juist op zondag, vanwege dat rustdaggevoel, naar de bakker gaan voor lekker, vers brood, crousants, gebak enz.
Zij keek mij aan alsof ze het in Keulen hoorde donderen. Ik legde haar uit dat in België de bakkers juist op de zondagen het grootste aantal klanten trekken.
Zoals ik al zei: een deel van de winkels mag van mij op zondag open zijn, zolang die collectieve rustdag maar behouden blijft voor de meeste mensen.
Één mogelijke oplossing zou kunnen zijn om de gemeente te laten bepalen welke winkels wel en niet open mogen zijn, een andere oplossing zou kunnen zijn door een hoog loon voor de zondag te regelen en dit loon progressief te laten stijgen naarmate het aantal gewerkte zondagen per maand of kwartaal stijg: bijv. 150% van het normale doordeweekse dagloon bij 1 zondag, 200% bij twee zondagen (per zondag!) enz.
Op deze manier kan op zondag het een en ander open zijn zonder het rustdagkarakter aan te tasten.
Geen ondernemer dus, welke gek gaat nou verkopen als iedereen werkquote:Op zaterdag 2 april 2011 22:00 schreef Vincent. het volgende:
Sommige winkels zijn al open op zondag... Voor winkeliers is het gewoon makkelijk op zondag rust te houden (aangezien iedereen dat doet en iedereen daar rekening mee houdt)
Waarom zou er een collectieve rustdag moeten zijn?quote:Op woensdag 6 april 2011 01:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
LOL
Ik vroeg laatst aan een bakker (nu ja, een verkoper: het brood wordt geleverd) wat zij ervan vindt dat die bakker zondags gesloten is. Ik had verwacht dat zij graag op zondag open zou zijn aangezien mensen juist op zondag, vanwege dat rustdaggevoel, naar de bakker gaan voor lekker, vers brood, crousants, gebak enz.
Zij keek mij aan alsof ze het in Keulen hoorde donderen. Ik legde haar uit dat in België de bakkers juist op de zondagen het grootste aantal klanten trekken.
Zoals ik al zei: een deel van de winkels mag van mij op zondag open zijn, zolang die collectieve rustdag maar behouden blijft voor de meeste mensen.
Één mogelijke oplossing zou kunnen zijn om de gemeente te laten bepalen welke winkels wel en niet open mogen zijn, een andere oplossing zou kunnen zijn door een hoog loon voor de zondag te regelen en dit loon progressief te laten stijgen naarmate het aantal gewerkte zondagen per maand of kwartaal stijg: bijv. 150% van het normale doordeweekse dagloon bij 1 zondag, 200% bij twee zondagen (per zondag!) enz.
Het is geen collectieve rustdag, alleen schijnen winkels speciaal te zijn.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:18 schreef fs180 het volgende:
[..]
Waarom zou er een collectieve rustdag moeten zijn?
Ik heb dat een paar pagina's geleden al uitgelegd maar ik wil het wel nog een keer herhalen: voor de sociale cohesie: zodat er nog teamsporten beoefend kunnen worden, zodat fanfares kunnen optreden, zodat familiebijeenkomsten mogelijk zijn etc.quote:Waarom zou er een collectieve rustdag moeten zijn?
Er staat in Haarlem een bakker te springen om op zondag open te mogenquote:Op woensdag 6 april 2011 00:25 schreef vlaamsche_deerne het volgende:
dit is een bakker in nederland op zondag[ afbeelding ]
dit is een bakker in vlaanderen op zondag[ afbeelding ]
Je kan de pot op met je egoïstische opgedrongen sociale cohesie. Ik heb geen overheid nodig om mijn sociale leven in te vullen.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb dat een paar pagina's geleden al uitgelegd maar ik wil het wel nog een keer herhalen: voor de sociale cohesie:
Nee, ik dwing niemand om op zondag te werken. De verkrijgbaarheid van alcohol dwingt niemand alcoholist te worden.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij kan de pot op met je egoïstische opgedrongen "op zondag moeten werken".![]()
quote:Ware liberalen
Wie zorgt er precies voor dat dat niet op zondag kunnen wanneer winkels het recht krijgen zelf te bepalen of ze wel of niet open moeten? Gaan jouw grootouders dan opeens een winkel beginnen, heft jouw sportvereniging zichzelf op als ze op zodnag boodschappen kunnen doen?quote:Op woensdag 6 april 2011 20:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb dat een paar pagina's geleden al uitgelegd maar ik wil het wel nog een keer herhalen: voor de sociale cohesie: zodat er nog teamsporten beoefend kunnen worden, zodat fanfares kunnen optreden, zodat familiebijeenkomsten mogelijk zijn etc.
Het is gewoon een goede zaak wanneer er 1 dag in de week is waarop bijna iedereen vrij is. Dat dit voor een enkel beroep (zorg, politie, ...) niet mogelijk is is geen argument om voor de rest ook die collectieve rustdag op te heffen.
Ik zal dan ook nog maar een keer herhalen dat het mij niet interesseert welke dag van de week die functie heeft maar aangezien het toch de zondag is kunnen we dat net zo goed zo houden. Wel zo gemakkelijk.
Stel, de Pastafari komen aan de macht en dwingen jou om elke dag in een piratenpak te lopen?quote:Op woensdag 6 april 2011 22:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Stel dat jij enkel een baan in een winkel kan krijgen, om wat voor reden dan ook. Die baas zegt: "jij werkt op zondag of ik ontsla je"...
Het is niet noodzakelijk om een vrije zondag af te dwingen voor een paar beroepsgroepen. Dus schrappen die onzin.quote:Nee,
beide dingen komen niet voor.quote:Op woensdag 6 april 2011 22:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Stel dat jij enkel een baan in een winkel kan krijgen, om wat voor reden dan ook. Die baas zegt: "jij werkt op zondag of ik ontsla je"...
Nee, sta het open zijn op zondag maar enkel bij wijze van uitzondering toe. In Eindhoven is dat momenteel bijv. keurig geregeld. Er is een Albert Heijn in de buurt die open is en de meesten zijn gesloten. De klant heeft enkel als nadeel dat het wat drukker is in die ene supermarkt in de buurt die open is en dat de wachtrijen bij de kassa's langer zijn. Het is op deze manier prima geregeld! Doordat de meeste anderer filialen dicht zijn wordt waarschijnlijk niemand van de personeelsleden gedwongen om op een zondag te werken en in het ergste geval is dat minder dan 1 zondag per maand waardoor hij/zij nog een sociaal leven kan hebben.
Iedereen sport waar ik vandaan kom op zaterdag.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb dat een paar pagina's geleden al uitgelegd maar ik wil het wel nog een keer herhalen: voor de sociale cohesie: zodat er nog teamsporten beoefend kunnen worden, zodat fanfares kunnen optreden, zodat familiebijeenkomsten mogelijk zijn etc.
Het is gewoon een goede zaak wanneer er 1 dag in de week is waarop bijna iedereen vrij is. Dat dit voor een enkel beroep (zorg, politie, ...) niet mogelijk is is geen argument om voor de rest ook die collectieve rustdag op te heffen.
Ik zal dan ook nog maar een keer herhalen dat het mij niet interesseert welke dag van de week die functie heeft maar aangezien het toch de zondag is kunnen we dat net zo goed zo houden. Wel zo gemakkelijk.
Die vrije zondag is een eeuwenoude traditie en ook in vele andere beroepsgroepen vind een meerderheid het wel prettig op zondag een vrije dag te hebben.quote:Op woensdag 6 april 2011 22:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is niet noodzakelijk om een vrije zondag af te dwingen voor een paar beroepsgroepen. Dus schrappen die onzin.
Sorry ... eeuwenoude traditie? In veel steden zijn de winkels al elke zondag open.quote:Op woensdag 6 april 2011 22:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die vrije zondag is een eeuwenoude traditie en ook in vele andere beroepsgroepen vind een meerderheid het wel prettig op zondag een vrije dag te hebben.
Er zijn zoveel dingen niet noodzakelijk.. dat is geen reden om bepaalde beroepsgroepen te dwingen te werken op hun normale vrije dag sinds eeuwen.
ja............ eeuwenoude traditie..quote:Op woensdag 6 april 2011 22:58 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Sorry ... eeuwenoude traditie? In veel steden zijn de winkels al elke zondag open.
In tilburg 1x per maand... dan moet 4x per maand ook wel kunnen.
Het had dan ook al veel eerder geschrapt moeten worden.quote:Op woensdag 6 april 2011 22:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die vrije zondag is een eeuwenoude traditie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |