abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95032909
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wat een onzin. Als het vrij is kan iedereen zijn eigen keuze maken zonder anderen lastig te vallen.
Nee, ik kies voor het collectieve karakter van de vrije dag. Dan moet je mij niet jouw keuze voor een vrije dag met slechts een individueel karakter opdringen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 4 april 2011 @ 18:37:15 #152
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_95033238
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, ik kies voor het collectieve karakter van de vrije dag. Dan moet je mij niet jouw keuze voor een vrije dag met slechts een individueel karakter opdringen.
Dat doe ik niet. Je kan collectief blijven afspreken met gelijkgestemden om collectief vrij te nemen op zondag zonder mij daar mee lastig te vallen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_95033536
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:36 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Toch hekel je het 'ondemocratische' van de limitering van het aantal koopzondagen, terwijl dat n.b. niet eens ondemocratisch is, een dubbele denkfout dus.

[..]

Winkels hebben geen wil. Ondernemers wel, maar de wil van de ondernemer botst nu eenmaal met die van anderen.

[..]

Wie plakt er hier nu een etikketje, twee zelfs trouwens, waarbij je het ook nog 'ns niet nalaat om je denigrerend uit te laten over mensen met een 'gewone' baan zoals vrachtwagenchauffeur. Eigenlijk heeft dus niemand gelijk, behalve jij. Arbeiders, religieuzen, de meerderheid, de overheid, iedereen is achterlijk behalve jij en je vrijzinnige verfijndheid. :')
Je ontwijkt trouwens mijn vraag, ik vroeg je nl. of je de logische gevolgtrekkingen van je eigen stelling accepteert, nl. dat je dan ook voorstander moet zijn van tal van andere dereguleringen, zoals de regel dat je niet overal op straat dingen te koop mag aanbieden, of dat je geen werk mag uitvoeren als dat een onaanvaardbaar risico met zich meebrengt (daar is de ARBO voor, bijv.). Allemaal ook niet liberaal en 'gedirigeerd', erg he?

Om jouw vraag te beantwoorden: ik ben geen communist (als je goed had teruggelezen las je al dat ik niet voor nivilleren om het nivilleren ben om iets te noemen) en zelfs best sceptisch over de houdbaarheid van bijv. de verzorgingsstaat zoals we die nu kennen. Ik ben daarentegen ook geen liberaal van het soort 'moet allemaal kunnen'. Ik zit er tussenin, ben globaal en historisch gezien dan nog steeds best liberaal (liberaler dan vrijwel alle moslims, Afrikanen, Russen, Chinezen en ook de meeste Europeanen, zeker historisch gezien) maar niet uit ideologische overwegingen, maar meer omdat het nu eenmaal zo is gegroeid in ons land, net zoals het zo gegroeid is dat we nu en dan eens een zondagje niet winkelen omdat het niet altijd feest kan zijn. Dat maakt mij denk ik een conservatief, in gematigde, niet religieuze vorm en geen communist natuurlijk.
Je vecht met je eigen spiegelbeeld. Jij probeert mij de hele tijd in een hoekje te duwen door met je libertarische etiketjes te zwaaien. Echt, krijg het heen en weer zielig figuur. Alsof je gelijk libertarisch bent omdat je vindt dat iemand zelf mag bepalen of hij open gaat. Omgekeerde wereld bij dat rare hoofd van jou. Voor mij is de discussie met jou over.
Doe eens lief!
  maandag 4 april 2011 @ 18:58:26 #154
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95034394
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat doe ik niet. Je kan collectief blijven afspreken met gelijkgestemden om collectief vrij te nemen op zondag zonder mij daar mee lastig te vallen.
Dit.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_95034490
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, feitelijk kan dat niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 4 april 2011 @ 19:29:14 #156
pi_95036213
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, feitelijk kan dat niet.
Feitelijk kan dat wel.

Zo ga ik wel eens collectief muziek maken met mensen, zonder anderen daartoe te dwingen met een wet. Er schijnen mensen te zijn die op vrijdag collectief gaan bidden, zonder dat daar een collectieve vrije dag voor geregeld is.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  maandag 4 april 2011 @ 23:44:42 #157
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95053460
Iemand hier wordt er wel heel erg uitgeluld zeg :')
pi_95102209
dit is een bakker in nederland op zondag :'(

dit is een bakker in vlaanderen op zondag c_/
  woensdag 6 april 2011 @ 01:05:39 #159
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95103826
LOL
Ik vroeg laatst aan een bakker (nu ja, een verkoper: het brood wordt geleverd) wat zij ervan vindt dat die bakker zondags gesloten is. Ik had verwacht dat zij graag op zondag open zou zijn aangezien mensen juist op zondag, vanwege dat rustdaggevoel, naar de bakker gaan voor lekker, vers brood, crousants, gebak enz.
Zij keek mij aan alsof ze het in Keulen hoorde donderen. Ik legde haar uit dat in België de bakkers juist op de zondagen het grootste aantal klanten trekken.

Zoals ik al zei: een deel van de winkels mag van mij op zondag open zijn, zolang die collectieve rustdag maar behouden blijft voor de meeste mensen.
Één mogelijke oplossing zou kunnen zijn om de gemeente te laten bepalen welke winkels wel en niet open mogen zijn, een andere oplossing zou kunnen zijn door een hoog loon voor de zondag te regelen en dit loon progressief te laten stijgen naarmate het aantal gewerkte zondagen per maand of kwartaal stijg: bijv. 150% van het normale doordeweekse dagloon bij 1 zondag, 200% bij twee zondagen (per zondag!) enz.
Op deze manier kan op zondag het een en ander open zijn zonder het rustdagkarakter aan te tasten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 6 april 2011 @ 08:09:39 #160
3542 Gia
User under construction
pi_95106985
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 01:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
een andere oplossing zou kunnen zijn door een hoog loon voor de zondag te regelen en dit loon progressief te laten stijgen naarmate het aantal gewerkte zondagen per maand of kwartaal stijg: bijv. 150% van het normale doordeweekse dagloon bij 1 zondag, 200% bij twee zondagen (per zondag!) enz.
Op deze manier kan op zondag het een en ander open zijn zonder het rustdagkarakter aan te tasten.
Wat?
Dat is toch in geen enkel beroep zo waar op zondag gewerkt wordt!!
Dat je méér betaald krijgt voor de uren die je op zondag werkt, prima, maar niet op deze manier.
Gewoon, zoals in de zorg of zo.

Winkelpersoneel is gewend op zondag vrij te zijn. Is dus effe een omslag als je als winkelpersoneel niet meer op zondag vrij bent, maar over 10 jaar weet men niet meer beter of het is normaal.
Daarbij zijn er zat scholieren die op zondag willen werken, omdat dat nu alleen maar kan na schooltijd of op zaterdag. Dus, daar valt best een mouw aan te passen.
  woensdag 6 april 2011 @ 19:54:06 #161
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_95133716
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Tankstations
Treinen
Stroom
Politie
Ziekenhuizen
Horeca
Bejaardentehuizen
Procesindustrie
Etc etc
Die werken allemaal op zondag, sterker nog, Christenhonden als Pastoors en Dominees, orgelspelers etc etc werken ook allemaal op zondag, dus waarom mag een bakker dat niet?
Zonnenschijn en Champagne, van Spanje tot Rockanje
  woensdag 6 april 2011 @ 19:57:06 #162
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_95133920
quote:
LOL
Ik vroeg laatst aan een bakker (nu ja, een verkoper: het brood wordt geleverd) wat zij ervan vindt dat die bakker zondags gesloten is. Ik had verwacht dat zij graag op zondag open zou zijn aangezien mensen juist op zondag, vanwege dat rustdaggevoel, naar de bakker gaan voor lekker, vers brood, crousants, gebak enz.
Zij keek mij aan alsof ze het in Keulen hoorde donderen. Ik legde haar uit dat in België de bakkers juist op de zondagen het grootste aantal klanten trekken.

Zoals ik al zei: een deel van de winkels mag van mij op zondag open zijn, zolang die collectieve rustdag maar behouden blijft voor de meeste mensen.
Één mogelijke oplossing zou kunnen zijn om de gemeente te laten bepalen welke winkels wel en niet open mogen zijn, een andere oplossing zou kunnen zijn door een hoog loon voor de zondag te regelen en dit loon progressief te laten stijgen naarmate het aantal gewerkte zondagen per maand of kwartaal stijg: bijv. 150% van het normale doordeweekse dagloon bij 1 zondag, 200% bij twee zondagen (per zondag!) enz.
Waarom mogen de winkeliers dat niet zelf bepalen
  woensdag 6 april 2011 @ 20:15:37 #163
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_95135147
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 22:00 schreef Vincent. het volgende:
Sommige winkels zijn al open op zondag... Voor winkeliers is het gewoon makkelijk op zondag rust te houden (aangezien iedereen dat doet en iedereen daar rekening mee houdt)
Geen ondernemer dus, welke gek gaat nou verkopen als iedereen werk _O-
  woensdag 6 april 2011 @ 20:18:17 #164
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_95135331
quote:
LOL

Waarom zou er een collectieve rustdag moeten zijn?
  woensdag 6 april 2011 @ 20:21:49 #165
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_95135596
quote:
13s.gif Op woensdag 6 april 2011 20:18 schreef fs180 het volgende:

[..]

Het is geen collectieve rustdag, alleen schijnen winkels speciaal te zijn.
  woensdag 6 april 2011 @ 20:55:24 #166
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95137630
quote:
Ik heb dat een paar pagina's geleden al uitgelegd maar ik wil het wel nog een keer herhalen: voor de sociale cohesie: zodat er nog teamsporten beoefend kunnen worden, zodat fanfares kunnen optreden, zodat familiebijeenkomsten mogelijk zijn etc.
Het is gewoon een goede zaak wanneer er 1 dag in de week is waarop bijna iedereen vrij is. Dat dit voor een enkel beroep (zorg, politie, ...) niet mogelijk is is geen argument om voor de rest ook die collectieve rustdag op te heffen.
Ik zal dan ook nog maar een keer herhalen dat het mij niet interesseert welke dag van de week die functie heeft maar aangezien het toch de zondag is kunnen we dat net zo goed zo houden. Wel zo gemakkelijk.
#NoDAPL
  Moderator / Redactie Sport woensdag 6 april 2011 @ 21:06:51 #167
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_95138374
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 00:25 schreef vlaamsche_deerne het volgende:
dit is een bakker in nederland op zondag :'( [ afbeelding ]

dit is een bakker in vlaanderen op zondag c_/ [ afbeelding ]
Er staat in Haarlem een bakker te springen om op zondag open te mogen :Y.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 6 april 2011 @ 21:12:27 #168
pi_95138734
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 20:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb dat een paar pagina's geleden al uitgelegd maar ik wil het wel nog een keer herhalen: voor de sociale cohesie:
Je kan de pot op met je egoïstische opgedrongen sociale cohesie. Ik heb geen overheid nodig om mijn sociale leven in te vullen.
  woensdag 6 april 2011 @ 21:18:04 #169
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95139049
Jij kan de pot op met je egoïstische opgedrongen "op zondag moeten werken". ;)
De ene vrijheid houdt op waar de andere vrijheid begint. Ware liberalen begrijpen dit, nietwaar?
#NoDAPL
  woensdag 6 april 2011 @ 21:21:41 #170
pi_95139247
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 21:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij kan de pot op met je egoïstische opgedrongen "op zondag moeten werken". ;)
Nee, ik dwing niemand om op zondag te werken. De verkrijgbaarheid van alcohol dwingt niemand alcoholist te worden.

quote:
Ware liberalen
:')
  woensdag 6 april 2011 @ 21:26:38 #171
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_95139537
quote:

[..]

Ik heb dat een paar pagina's geleden al uitgelegd maar ik wil het wel nog een keer herhalen: voor de sociale cohesie: zodat er nog teamsporten beoefend kunnen worden, zodat fanfares kunnen optreden, zodat familiebijeenkomsten mogelijk zijn etc.
Het is gewoon een goede zaak wanneer er 1 dag in de week is waarop bijna iedereen vrij is. Dat dit voor een enkel beroep (zorg, politie, ...) niet mogelijk is is geen argument om voor de rest ook die collectieve rustdag op te heffen.
Ik zal dan ook nog maar een keer herhalen dat het mij niet interesseert welke dag van de week die functie heeft maar aangezien het toch de zondag is kunnen we dat net zo goed zo houden. Wel zo gemakkelijk.
Wie zorgt er precies voor dat dat niet op zondag kunnen wanneer winkels het recht krijgen zelf te bepalen of ze wel of niet open moeten? Gaan jouw grootouders dan opeens een winkel beginnen, heft jouw sportvereniging zichzelf op als ze op zodnag boodschappen kunnen doen?
Eén dag, één uur per week alle winkels open is goed voor de sociale cohesie, of komt het je dan opeens niet meer uit? :')
  woensdag 6 april 2011 @ 22:22:58 #172
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95143457
Stel dat jij enkel een baan in een winkel kan krijgen, om wat voor reden dan ook. Die baas zegt: "jij werkt op zondag of ik ontsla je"...
Nee, sta het open zijn op zondag maar enkel bij wijze van uitzondering toe. In Eindhoven is dat momenteel bijv. keurig geregeld. Er is een Albert Heijn in de buurt die open is en de meesten zijn gesloten. De klant heeft enkel als nadeel dat het wat drukker is in die ene supermarkt in de buurt die open is en dat de wachtrijen bij de kassa's langer zijn. Het is op deze manier prima geregeld! Doordat de meeste anderer filialen dicht zijn wordt waarschijnlijk niemand van de personeelsleden gedwongen om op een zondag te werken en in het ergste geval is dat minder dan 1 zondag per maand waardoor hij/zij nog een sociaal leven kan hebben.
#NoDAPL
  woensdag 6 april 2011 @ 22:23:33 #173
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95143494
Wanneer je wat googlet kan je overigens vinden dat het de gemeente is die bepaald heeft hoeveel winkels open mogen zijn op de zondag.
#NoDAPL
  woensdag 6 april 2011 @ 22:34:38 #174
pi_95144321
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Stel dat jij enkel een baan in een winkel kan krijgen, om wat voor reden dan ook. Die baas zegt: "jij werkt op zondag of ik ontsla je"...
Stel, de Pastafari komen aan de macht en dwingen jou om elke dag in een piratenpak te lopen?
quote:
Nee,
Het is niet noodzakelijk om een vrije zondag af te dwingen voor een paar beroepsgroepen. Dus schrappen die onzin.
  woensdag 6 april 2011 @ 22:53:02 #175
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95145766
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nee, sta het open zijn op zondag maar enkel bij wijze van uitzondering toe. In Eindhoven is dat momenteel bijv. keurig geregeld. Er is een Albert Heijn in de buurt die open is en de meesten zijn gesloten. De klant heeft enkel als nadeel dat het wat drukker is in die ene supermarkt in de buurt die open is en dat de wachtrijen bij de kassa's langer zijn. Het is op deze manier prima geregeld! Doordat de meeste anderer filialen dicht zijn wordt waarschijnlijk niemand van de personeelsleden gedwongen om op een zondag te werken en in het ergste geval is dat minder dan 1 zondag per maand waardoor hij/zij nog een sociaal leven kan hebben.
beide dingen komen niet voor.
  woensdag 6 april 2011 @ 22:54:26 #176
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95145849
quote:

[..]

Iedereen sport waar ik vandaan kom op zaterdag.

Sowieso betekent het niet dat IEDEREEN moet werken, alleen supermarktpersoneel voornamelijk.

naast het feit dat je ook dus alleen 's ochtends de winkel open kan doen .. of van 1 tot 5 oid.
pi_95145967
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Het is niet noodzakelijk om een vrije zondag af te dwingen voor een paar beroepsgroepen. Dus schrappen die onzin.
Die vrije zondag is een eeuwenoude traditie en ook in vele andere beroepsgroepen vind een meerderheid het wel prettig op zondag een vrije dag te hebben.
Er zijn zoveel dingen niet noodzakelijk.. dat is geen reden om bepaalde beroepsgroepen te dwingen te werken op hun normale vrije dag sinds eeuwen.
  woensdag 6 april 2011 @ 22:58:21 #178
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95146105
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die vrije zondag is een eeuwenoude traditie en ook in vele andere beroepsgroepen vind een meerderheid het wel prettig op zondag een vrije dag te hebben.
Er zijn zoveel dingen niet noodzakelijk.. dat is geen reden om bepaalde beroepsgroepen te dwingen te werken op hun normale vrije dag sinds eeuwen.
Sorry ... eeuwenoude traditie? In veel steden zijn de winkels al elke zondag open.
In tilburg 1x per maand... dan moet 4x per maand ook wel kunnen.
pi_95147282
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:58 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Sorry ... eeuwenoude traditie? In veel steden zijn de winkels al elke zondag open.
In tilburg 1x per maand... dan moet 4x per maand ook wel kunnen.
ja............ eeuwenoude traditie..
dat valt toch niet te ontkennen
en in zo veel steden zijn de winkels in het algemeen echt niet elke zondag open... wel enkele winkels
  woensdag 6 april 2011 @ 23:18:19 #180
pi_95147387
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die vrije zondag is een eeuwenoude traditie
Het had dan ook al veel eerder geschrapt moeten worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')