abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 april 2011 @ 19:20:09 #1
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_94913053
Nee, ik heb niet het verkeerde subforum gekozen want ik wil het weten van de mensen die veel lezen. Ik ben al een tijdje nieuwgierig naar die e-readers, heb er al een paar keer eentje in mijn handen gehad maar ben nog steeds wantrouwig. Een traditioneel boek slaat zo lekker weg en kan je zien hoe ver je bent in het boek door te kijken waar de bladwijzer zich bevindt en je krijgt geen vermoeide ogen na een tijd. Is dat laatste ook het geval bij de e-readers? Niet de ipad of andere tablet pc's maar bijvoorbeeld Zo'n ding.

Wie heeft er ervaring mee en wat is het oordeel? Lees je enkel nog maar met de ereader of ligt dat apparaat ergens te verstoffen naast andere miskopen? En mis je het vullen van je boekenkast of boeit dat je niet?
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_94913142
Ik heb er nu drie maanden eentje, en ik heb er een keer in gelezen. Zegt dat genoeg :P Eerst was ik er blij mee, maar nu... nee.. :P
For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness.
pi_94913177
Jup. Leuk ding! Makkelijk te lezen! Maar meer een gadget ;)
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  vrijdag 1 april 2011 @ 19:23:39 #4
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_94913181
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 19:22 schreef Sam-x het volgende:
Ik heb er nu drie maanden eentje, en ik heb er een keer in gelezen. Zegt dat genoeg :P Eerst was ik er blij mee, maar nu... nee.. :P
Waarom heb je de e-reader niet meer gebruikt eigenlijk?
Vrijheid
  vrijdag 1 april 2011 @ 19:25:24 #5
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_94913252
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 april 2011 19:23 schreef Tamashii het volgende:
Jup. Leuk ding! Makkelijk te lezen! Maar meer een gadget ;)
Ah, meer een aanvulling op dan een vervanging van boeken? Maar waarom dan eigenlijk? Te weinig aanbod of zo?
Vrijheid
pi_94913810
ja e-book leest lekkerder dan een pcscherm omadt het beeld rustiger is...........ja wat ik ook wel eens doe is een stukje text uitprinten en dan leest het ook wel een stuk lekkerder..... alleen ja voor veel-lezers dan zit je elke maand met een lege printer cartridge..... dus ja dan is een ebook wel fijn .......

wat ik zelf vaak doe is "ik heb labtop met text to speech erop .... en die heeft wel fijne stem ingebouwd.... dus dan kan je ook van een text een mp3 maken en dan gooi ik het op mn mp3 speler.... en dan als ik in een luie bui ben dan ga ik lekker een stukje luisteren.........
pi_94913987
Ik lees ontzettend veel op mijn e-reader, maar breng ook aardig wat tijd in de trein/metro door. Ik vind het gevoel van een boek veel fijner, zo'n mooie kaft, en die geur, en lekker bladzijden omslaan enzo, maar 80 gram e-reader tegenover 1,5 kilo boeken beslist in het voordeel van de e-reader :)
  vrijdag 1 april 2011 @ 19:47:00 #8
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_94914094
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 19:39 schreef dandybleu het volgende:
ja e-book leest lekkerder dan een pcscherm omdat het beeld rustiger is...........ja wat ik ook wel eens doe is een stukje text uitprinten en dan leest het ook wel een stuk lekkerder..... alleen ja voor veel-lezers dan zit je elke maand met een lege printer cartridge..... dus ja dan is een ebook wel fijn .......

wat ik zelf vaak doe is "ik heb labtop met text to speech erop .... en die heeft wel fijne stem ingebouwd.... dus dan kan je ook van een text een mp3 maken en dan gooi ik het op mn mp3 speler.... en dan als ik in een luie bui ben dan ga ik lekker een stukje luisteren.........
Dat een ereader beter is dan een pc lijkt me logisch inderdaad :P. Maar wel een goed punt, pdf's op een ereader is wel en goede, lees regelmatig pdf's dus dat zou de aanvulling kunnen zijn.

quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 19:44 schreef Merel1808 het volgende:
Ik lees ontzettend veel op mijn e-reader, maar breng ook aardig wat tijd in de trein/metro door. Ik vind het gevoel van een boek veel fijner, zo'n mooie kaft, en die geur, en lekker bladzijden omslaan enzo, maar 80 gram e-reader tegenover 1,5 kilo boeken beslist in het voordeel van de e-reader :)
Bedankt. Uit pragmatische overwegingen dus een e-reader maar liever een boek. Geen vermoeide ogen? Is het beeld goed scherp?
Vrijheid
  Licht Ontvlambaar vrijdag 1 april 2011 @ 19:47:47 #9
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_94914120
Het is inderdaad een aanvulling, geen vervanging. Thuis gebruik ik 'm nauwelijks, maar hij zit standaard in mijn tas voor dode momenten. Zoals bij de huisarts, in de trein, tijdens zwemles van dochter en op vakantie. Ik heb een Sony pocket ding, 5 inch, geen touchscreen. Fijn dingetje :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_94914198
ha ha een van de reacties was "als ik op stap ga dan neem ik 5 boeken mee"...( en dat loopt in de kilos ) ... ha dat zou dus een nadeel kunnen zijn ja als je te snel leest......ik ben zelf een trage lezer.... dus ja een enkel boek doe ik zo een week mee......

ja idd een voordeel van een ebook? je kan er zo bijna een hele winkler prince enceclopedie-reeks in kwijt en dat dan spreek je al bijna over dertig kilo aan boeken dus......
pi_94914483
quote:
Op vrijdag 1 april 2011 19:47 schreef jogy het volgende:

[..]

Dat een ereader beter is dan een pc lijkt me logisch inderdaad :P. Maar wel een goed punt, pdf's op een ereader is wel en goede, lees regelmatig pdf's dus dat zou de aanvulling kunnen zijn.

[..]

Bedankt. Uit pragmatische overwegingen dus een e-reader maar liever een boek. Geen vermoeide ogen? Is het beeld goed scherp?
Ik vind het wel beide even fijn lezen, een e-reader misschien nog wel iets fijner (in bed bijvoorbeeld, dat je niet zo'n zwaar boek omhoog hoeft te houden), maar dat fijne nieuwe-boeken-gevoel mist wel..
  Donald Duck held vrijdag 1 april 2011 @ 20:03:43 #12
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_94914913
Zo'n ding gebruikt elektronische inkt. Dat is totaal anders dan een normaal computerscherm, je ogen raken er niet door vermoeid.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  vrijdag 1 april 2011 @ 20:08:10 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_94915191
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 19:56 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ik vind het wel beide even fijn lezen, een e-reader misschien nog wel iets fijner (in bed bijvoorbeeld, dat je niet zo'n zwaar boek omhoog hoeft te houden), maar dat fijne nieuwe-boeken-gevoel mist wel..
Ah ok, duidelijk. Bedankt voor de toelichting.

quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 20:03 schreef __Saviour__ het volgende:
Zo'n ding gebruikt elektronische inkt. Dat is totaal anders dan een normaal computerscherm, je ogen raken er niet door vermoeid.
Moet je dat nog bijvullen? :{puh2.gif?&isspam=1?&isspam=1
Vrijheid
  vrijdag 1 april 2011 @ 20:08:46 #14
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_94915230
ik heb geen boek meer aangeraakt nadat ik mijn kindle heb aangeschaft, heerlijk.
kies er wel 1 met e-ink, leest lekker
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 1 april 2011 @ 20:12:54 #15
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_94915496
Een e-reader gebruik ik vooral voor mijn studieboeken (daar zitten veel e-books bij), en dat vind ik wel fijn. Ter ontspanning lees ik nog wel gewoon fysieke boeken, ik kan het nog niet loslaten. :P
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
  vrijdag 1 april 2011 @ 20:36:42 #16
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_94916927
Dus overwegend positief blijkbaar, mits e-inkt dus. Toch maar weer een keer in duiken.
Vrijheid
pi_94931664
quote:
5s.gif Op vrijdag 1 april 2011 19:20 schreef jogy het volgende:
Nee, ik heb niet het verkeerde subforum gekozen want ik wil het weten van de mensen die veel lezen. Ik ben al een tijdje nieuwgierig naar die e-readers, heb er al een paar keer eentje in mijn handen gehad maar ben nog steeds wantrouwig. Een traditioneel boek slaat zo lekker weg en kan je zien hoe ver je bent in het boek door te kijken waar de bladwijzer zich bevindt en je krijgt geen vermoeide ogen na een tijd. Is dat laatste ook het geval bij de e-readers? Niet de ipad of andere tablet pc's maar bijvoorbeeld Zo'n ding.

Wie heeft er ervaring mee en wat is het oordeel? Lees je enkel nog maar met de ereader of ligt dat apparaat ergens te verstoffen naast andere miskopen? En mis je het vullen van je boekenkast of boeit dat je niet?
Ik heb er een besteld en was in het begin nogal teleurgesteld. Voor boeken vind ik het ook fijn een boek te hebben. Nu scheen de zon laatst, en als ik dan buiten ga zitten waaien heel de tijd de bladzijden om, of wanneer ik papers lees de paginas weg. Toen was het opeens een uitkomst voor mij. Kan me ook voorstellen dat het relaxed is als je op vakantie naar het strand oid gaat aangezien het echt helemaal niks weegt, niet duur is en verschrikkelijk lang mee gaat.

Ik zou zeggen dat het vooral afhangt van hoe je het wil gaan gebruiken...

quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 20:12 schreef Jabberwocky het volgende:
Een e-reader gebruik ik vooral voor mijn studieboeken (daar zitten veel e-books bij), en dat vind ik wel fijn. Ter ontspanning lees ik nog wel gewoon fysieke boeken, ik kan het nog niet loslaten. :P
Eigenlijk dus gewoon dit :P
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zaterdag 2 april 2011 @ 10:54:34 #18
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_94935649
quote:
5s.gif Op vrijdag 1 april 2011 19:20 schreef jogy het volgende:
Ik vind een eReader echt een geweldig apparaat. Vooral als je veel dikke romans leest, aangezien een goede eReader nauwelijks wat weegt en toch lekker in de hand ligt (zoals de Kindle 3 of Sony PRS-650), en dankzij elektronisch inkt net zo fijn leest als een gedrukt boek.

Toch ben ik niet helemaal afgestapt van echte boeken, omdat eReaders ook nog een aantal kleine minpunten hebben in vergelijking:

- Snel heen en terug bladeren gaat minder natuurlijk. Dit is vooral een probleem bij nonfictie en wetenschappelijke boeken, waarin ik vaak pagina's opzoek waarnaar gerefereerd wordt.

- Het 'gevoel' naar het eind van een boek toe te lezen. Natuurlijk, een eReader geeft ook een indicatie (in het geval van de Kindle het percentage dat je al gelezen hebt), maar dat is niet vergelijkbaar met het steeds dunner zien worden van de rechterhelft van je boek. En als je bijvoorbeeld Atlas Shrugged op een 6" scherm leest, kan het verdomd lang duren voordat je een procent verder bent met lezen.

- Je mist het 'boekengevoel'. Het is niet echt een goed argument, ik weet het, maar ik vind het fijn om nieuwe boeken te kopen, of bestelde boeken in mijn brievenbus aan te treffen. Bij een eReader download je een file in minder dan een seconde, en dan staat het boek op je reader. Dat neemt het bijzondere van 'hey, ik heb een nieuw boek!' een beetje weg.

- Ik vind eBooks nog een beetje duur voor wat je krijgt. Umberto Eco's laatste roman kost 19,95 in gedrukte vorm, en 15,95 in eBook vorm. Dat is een te klein prijsverschil om de keus voor het eBook te rechtvaarden, en in zulke gevallen kies ik sneller voor het gedrukte exemplaar (al doe ik dat bij Eco sowieso).

Verder ben ik heel erg te spreken over eReaders. Ik heb mijn Kindle DX een tijdje geleden gekocht omdat ik de Kindle 3 wilde kopen. Deze heb ik nog steeds niet, en als ik niet nog vijf boeken ongelezen had liggen, had ik deze zeker gemist. In de maand dat ik hem had, heb ik er vijf boeken op geleden, allemaal met veel plezier.

Als je veel leest, is een eReader zeker aan te raden!
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:09:34 #19
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_94949151
Ik heb mijn Sony PRS 350 nu sinds januari. Heb sinds die tijd geen echt boek meer in mijn handen gehad :X
Vind het echt een ideaal ding eigenlijk. Alle boeken die ik heb heb ik direct bij de hand, het weegt niks, dus lekker makkelijk mee te nemen. PDF's voor school staan er op, dus geen gedoe meer met een stukke printer of alleen kunnen lezen met een pc in de buurt... En, voor mij toch best belangrijk, ik kan eindelijk lezen (en blijven lezen) terwijl ik op mijn linker zij lig in bed. Met een normaal boek lukt dat mij 1 bladzijde, en daarna is het een enorm gehannes tot ik weer bij de volgende pagina ben.
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
pi_94949563
Ik heb mijn e-reader(Amazon Kindle) nu twee paar maanden en ik probeer zoveel mogelijk daar op te lezen. Het navigeren en dergelijke vind ik prettiger dan in een normaal boek, omdat je sneller doorklikt naar hoofdstukken en in de inhoudsopgave kan klikken. Grappig om te zien dat veel mensen zo gehecht zijn aan het 'boekgevoel'. Ik heb dat zelf namelijk helemaal niet. Het 'boekgevoel' associeer ik toch met voor elke pagina moeten omdraaien in bed, de meer muffe geur van papier, het waaien tussen de bladzijden en dergelijke. Voor mij roept het juist negatieve associaties op. Het enige nadeel vind ik dat je geen mooie boekenkast vult, dat mis ik wel.
pi_95073073
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 19:18 schreef seventhseagulll het volgende:Het 'boekgevoel' associeer ik toch met voor elke pagina moeten omdraaien in bed, de meer muffe geur van papier, het waaien tussen de bladzijden en dergelijke. Voor mij roept het juist negatieve associaties op. Het enige nadeel vind ik dat je geen mooie boekenkast vult, dat mis ik wel.
Dat dus. Fel zonlicht op wit papier, geen houding kunnen vinden als ik op een kleedje/handdoek in het park of aan het water lig, pijnlijke duimen van het openhouden van dikke paperbacks, veel gewicht als je het eens onderweg mee wilt nemen.
Inderdaad erg jammer dat de boekenkast niet wordt aangevuld, maar daarom blijf ik boeken van mijn favoriete schrijvers of boeken de me bijzonder lijken nog gewoon kopen (liefst als hardcover).
Aan de e-reader mis ik ook nog het snel kunnen lezen waar een boek over gaat, dat staat ook niet bij elk e-book op de eerste pagina. En nog niet alles is als e-book te krijgen.

Ik heb mijn e-reader ruim een jaar volgens mij en ik lees er heel veel in. Thuis, onderweg, in het park, in de pauze op het werk...veel meer dan bij echte boeken. Komt denk ik omdat het makkelijker leest en vast te houden is, lees nu veel langer in bed bijvoorbeeld omdat het comfortabeler is. En onderweg door het lage gewicht.
Geen vermoeide ogen inderdaad, door e-ink. Ook geen vermoeide ogen door het turen bij fel zonlicht, geen last van bij mijn e-reader.

Heb trouwens een BeBook-Mini, zo simpel mogelijk. Internet, touchscreen, dat soort dingen hoeven niet van mij, heb ik niet nodig voor de romans die ik op mijn e-reader lees.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 5 april 2011 @ 15:49:04 #22
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_95073427
Even inhaken op het onderwerp. :)

Is het mogelijk om "aantekeningen" te maken, of tekst te arceren of iets in die geest?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:50:21 #23
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_95073475
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:49 schreef Netsplitter het volgende:

Is het mogelijk om "aantekeningen" te maken, of tekst te arceren of iets in die geest?
Dat verschilt per model eigenlijk, degene die ik heb getest voor FOK! (beBook Club) kan het niet, maar hun duurdere modellen wel.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:57:30 #24
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_95073835
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:49 schreef Netsplitter het volgende:

Mijn goedkope kindle kan vrij gemakkelijk arceren. Aantekeningen maken kan ook maar vind ik minder handig. Ik ben van plan een hoes te kopen waar aan de andere kant een detachable notepad zit om mijn aantekeningen op te maken & die te nummeren in de tekst.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  dinsdag 5 april 2011 @ 16:22:18 #25
13250 Lod
Sapere aude!
pi_95074970
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:41 schreef Clola het volgende:

Aan de e-reader mis ik ook nog het snel kunnen lezen waar een boek over gaat, dat staat ook niet bij elk e-book op de eerste pagina. En nog niet alles is als e-book te krijgen.
Waar ik tegen aan liep was dat ik op een gegeven moment niet meer wist in welk boek ik bezig was of van welke schrijver het was. Als je een boek weglegt en weer op pakt dan lees je onbewust toch weer de schrijver en de titel. Een e-book pak je op, zet hem aan en hij begint waar je gebleven was.
Ik heb de mijne een half jaar lang intensief gebruikt, maar nu ligt hij al weer bijna net zo lang ongebruikt in de kast.Een gewoon boek heeft toch net iets meer vind ik.

De Entourage edge zou ik nog wel eens in het echt willen zien.
GNU Terry Pratchett
pi_95312739
Ereader leest prima. Ik vind hem vooral fijn in bed (lezen terwijl je op je zij ligt en zonder bril op O+ ) Ik ben pas voor het eerst van mijn leven boven een boek (reader dus) in slaap gevallen. _O-
En verder ideaal voor treinreizen en ik verwacht ook voor vakanties. Licht, veel boeken en het is niet vermoeiend voor je ogen.

Meer fans vind je hier: eBook hot or not? #3

Daarnaast zal ik vast wel papieren boeken blijven kopen van series die ik nog niet compleet heb. Want mijn favo auteurs moeten toch echt ook in mijn fysieke boekenkast staan. :P
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zondag 10 april 2011 @ 20:13:06 #27
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_95313842
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 19:49 schreef Cat22 het volgende:
Ereader leest prima. Ik vind hem vooral fijn in bed (lezen terwijl je op je zij ligt en zonder bril op O+ ) Ik ben pas voor het eerst van mijn leven boven een boek (reader dus) in slaap gevallen. _O-
En verder ideaal voor treinreizen en ik verwacht ook voor vakanties. Licht, veel boeken en het is niet vermoeiend voor je ogen.

Meer fans vind je hier: eBook hot or not? #3
D'oh, die kon ik dus niet vinden :'). Thanks iig!

quote:
Daarnaast zal ik vast wel papieren boeken blijven kopen van series die ik nog niet compleet heb. Want mijn favo auteurs moeten toch echt ook in mijn fysieke boekenkast staan. :P
Duidelijk, zo heb ik het ook denk ik. Sommige boeken/auteurs moet je gewoon fysiek in je kast hebben staan :).
Vrijheid
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')