misschien sla je een tussenstap over: uitleggen dat je met slaan de ander pijn doet, in plaats van uitleggen dat de ander boos wordt. dat is dan ook beter te linken aan een keer een tikje terug geven. daarnaast zou ik ook proberen om meteen een beter alternatief aan te leren. dus niet alleen zeggen wat ze niet mag, maar ook zeggen wat je liever hebt dat ze in zo'n geval doet. als ze bijvoorbeeld Ravi slaat, d'r hand vasthouden en daarmee Ravi aaien in plaats van slaan. 'Selene, een grote zus moet lief zijn voor haar kleine broertje!". ook kun je wel benoemen dat je haar emoties ziet en erkent: "zo, jij bent heel boos zeg!" en dan eventueel een alternatieve manier aanbieden hoe ze die boosheid kan uiten; liever verbaal dan fysiek. (op school leren ze 'stop hou op ik vind dit NIET LEUK' te zeggen bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 13 april 2011 19:54 schreef simmu het volgende:
selene had sinds maandag (psz dag....) ineens van het handje om te slaan. ik heb tig keer gewaarschuwd (dat mensen dan boos worden en terugslaan ofwel weggaan), vandaag was ik het beu en deed ze het weer. dus ik zei: "als je dat doet worden mensen boos. die vinden dat niet leuk. ik ook niet. als je het nou nog een keer doet sla ik terug!". dus na het eten kreeg ik een pets en zij prompt ook. sindsdien deed ze het niet meer. ik deed overigens niet hard, maar wel zeer duidelijk ook expres en met bedoeling. zij deed "pets" en ik zei: "je was gewaarschuwd. ik heb gezegd dat ik terug zou slaan" en pakte der armpje met een hand en petste erop met de andere, exact zoals ze mij sloeg.

echter: na de mededeling "slaan is niet lief, dat doet anderen pijn, aai maar" hield ze er idd weer mee op!  (ik had de mama ingeseind vooraf, dus ze kreeg gewoon commentaar van haar en werd weggestuurd met de mededeling dat die niet wil spelen met kindjes die slaan).
 echter: na de mededeling "slaan is niet lief, dat doet anderen pijn, aai maar" hield ze er idd weer mee op!  (ik had de mama ingeseind vooraf, dus ze kreeg gewoon commentaar van haar en werd weggestuurd met de mededeling dat die niet wil spelen met kindjes die slaan).  doel van de 'oefening' was dat ze zelf ervaart wat slaan is, maar dan als ontvangende partij zeg maar. ik vind het trouwens heel lastig hoor! ik ben absoluut niet van het slaan.
 doel van de 'oefening' was dat ze zelf ervaart wat slaan is, maar dan als ontvangende partij zeg maar. ik vind het trouwens heel lastig hoor! ik ben absoluut niet van het slaan.

het waarom ervan is me enigszins duidelijk, maar niet helemaal. er zit zeker ook gewoon nieuwsgierigheid bij (peutertjes zijn kleine sociopaatjes zonder empathie, die empathie moeten ze nu juist in deze periode leren) maar er speelt idd zeker meer mee!
 het waarom ervan is me enigszins duidelijk, maar niet helemaal. er zit zeker ook gewoon nieuwsgierigheid bij (peutertjes zijn kleine sociopaatjes zonder empathie, die empathie moeten ze nu juist in deze periode leren) maar er speelt idd zeker meer mee!  

Daar ben je echt mooi klaar mee... Wel goed dat je er achteraan gebelt hebt, anders had je over een maand dit bijv. te horen gekregen...
 Daar ben je echt mooi klaar mee... Wel goed dat je er achteraan gebelt hebt, anders had je over een maand dit bijv. te horen gekregen...

.
. 

Wel echt een voordeel van grotere broers en zussen, die peuter van mij begrijpt het principe 'spelletje' echt nog niet
 Wel echt een voordeel van grotere broers en zussen, die peuter van mij begrijpt het principe 'spelletje' echt nog niet 
 Ik vind het al knap dat Leander 80% van de tijd de goede kant op gaat als je roept 'links!'
 Ik vind het al knap dat Leander 80% van de tijd de goede kant op gaat als je roept 'links!'   

Toen ik ze zei dat ze als de bliksem terug moesten komen renden ze nog verder weg. Toen dacht ik dat ik van ellende dood zou gaan
 Toen ik ze zei dat ze als de bliksem terug moesten komen renden ze nog verder weg. Toen dacht ik dat ik van ellende dood zou gaan 

Vreselijk lijkt me dat. Linde schrikt altijd erg van hard rijdende auto's en ze is toen juist eens van schrik richting de weg gerend waar die auto was
 Vreselijk lijkt me dat. Linde schrikt altijd erg van hard rijdende auto's en ze is toen juist eens van schrik richting de weg gerend waar die auto was   Zoiets vergeet je niet snel...
 Zoiets vergeet je niet snel... Leuk he om ze zo te zien genieten.
 Leuk he om ze zo te zien genieten. 

Zo grappig, Yade doet precies hetzelfde met verstoppen! Ik moet dan zo vreselijk lachen, zo lief.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:49 schreef Grijs het volgende:
De kinderen spelen de laatste dagen steeds verstoppertje en Marlien wil dan ook graag meedoen. Gelukkig vinden Daan en Judith dat wel leuk, want het is zo schattig om te zien hoe ze meedoet:
Als ze moet verstoppen zoekt ze een plekje uit waar juist een van de andere kinderen zich had verstopt, ze doet dan haar vingertje voor de mond en zegt dan 'sssstt', totdat het tellen is afgelopen. Dan komt ze tevoorschijn en roept: "Daar ben ik!" En blij dat ze dan is.
Als zij mag tellen telt ze keurig met de ogen dicht tot 10 en gaat dan zoeken. Ze loopt de anderen meestal straal voorbij, die dan ook de grootste lol hebben.
Laatst was ze aan het aftellen: Drie... een... twee!
 Alleen als wij in de tuin zijn trouwens, ze mag niet buitenspelen zonder ons. Ach het kind komt nog steeds haar bed niet zelf uit tenzij we zeggen dat het mag.
 Alleen als wij in de tuin zijn trouwens, ze mag niet buitenspelen zonder ons. Ach het kind komt nog steeds haar bed niet zelf uit tenzij we zeggen dat het mag.  

quote:Op zondag 17 april 2011 07:50 schreef Memmel het volgende:
Wij zijn vrijdag op de geitenboerderij geweest. Mijn dame liep kokhalzend door de stallen en verkondigde dat ze 'ech wel liever naar de winkel ging, want dit stinkt zo schrikkelijk!!'

voor de tweede keer vandaag al. ze voelt zich echt niet lekker. ze heeft wat koorts (38.6) maar wil onder geen beding een paracetamolletje. ah well, morgen langs de huisarts stond om te beginnen al op het programma (ik en ravi wegens allergieen). maken we er een familieuitje van
 voor de tweede keer vandaag al. ze voelt zich echt niet lekker. ze heeft wat koorts (38.6) maar wil onder geen beding een paracetamolletje. ah well, morgen langs de huisarts stond om te beginnen al op het programma (ik en ravi wegens allergieen). maken we er een familieuitje van

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |