het was een proces van een paar dagen hoor trui, we hadden "niet doen, dit doet pijn!" ook al geprobeerd. aaien ipv slaan was ook al voorbijgekomen en houden we nog steeds vol. ze doet het trouwens niet tegen andere kinderen! niet bij ravi, en ook niet bij andere kindjes (we hadden vandaag een dreumesje van 1.5 op bezoek). enkel volwassenen. mij heeft ze sindsdien niet meer geslagen, maar de mama van het dreumesje moest het daarstraks wel ontgelden

echter: na de mededeling "slaan is niet lief, dat doet anderen pijn, aai maar" hield ze er idd weer mee op! (ik had de mama ingeseind vooraf, dus ze kreeg gewoon commentaar van haar en werd weggestuurd met de mededeling dat die niet wil spelen met kindjes die slaan).
ze doet het niet uit boosheid hoor, ze is gewoon benieuwd en nieuwsgierig naar de reactie. ze begrijpt niet dat het pijn doet. ze staat gewoon rustig naast je, je bent aan het praten met haar en zo heb je dan een mep te pakken en staat ze echt nieuwsgierig naar je te kijken om te zien wat je dan doet
dus vooralsnog houden we het op: "als je anderen slaat dan lopen ze weg en willen ze niet meer met je spelen of slaan ze terug." gecombineert met "nee! hou op!" en lichten we iedereen in dat ze dan weg moeten lopen. ik was niet van plan om elke keer een mep te geven

doel van de 'oefening' was dat ze zelf ervaart wat slaan is, maar dan als ontvangende partij zeg maar. ik vind het trouwens heel lastig hoor! ik ben absoluut niet van het slaan.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh