Tan, wat een schrik. Ik kan het me helemaal voorstellen.
Onze oudste heeft tot nu toe 2 keer een koortsstuip gehad. Maar dat waren 2 verschillende ziekteperiodes. Kan me voorstellen dat 3 keer in 1 ziekteperiode er helemaal inhakt.
De eerste keer (ongeveer 17 mnd) was ze ziek, we hadden haar in bed gelegd, maar ze was heel onrustig, dus toen hebben we haar beneden op de bank gelegd.
En langzaam zag je haar wegglijden, ik de huisarts bellen, namen niet snel genoeg op naar mijn idee. Spoednummer gebeld, want ze was steeds verder weg, maar op dat moment stopte ze met ademen en heb ik opgehangen om 112 te bellen (manlief (zelf arts) zat met haar in zijn handen:"ze gaat dood

").
De centralist had al gauw in de gaten dat het om een koortsstuip ging en vertelde dat we haar uit moesten kleden zodat ze wat kon afkoelen. En heeft, toen ze weer bijgekomen was, geregeld dat we bij de huisarts langs konden gaan. Daar bleek alles goed en met een informatiebrief over koortsstuipen en stesolid (als het binnen 5 minuten niet over was konden we dat toedienen) weer naar huis.
De tweede keer had ik al zo'n onrustig voorgevoel toen ze ziek was en zakte ze weer zo in een stuip. Deze keer zonder dat ze stopte met ademen en we hadden wel in de gaten dat het vast weer een koortsstuip was. Toen ze eruit was hebben we de HAP gebeld en toch even langs gegaan voor onze eigen gemoedsrust. Ook hier bleek alles verder in orde.
Daarna is het tot nu toe niet meer voorgekomen. Maar ik moet zeggen dat ik steeds als 1 van de kinderen warmer voelt dan "normaal" dat ik toch weer gespannen wordt. Blijkbaar toch bang voor weer een stuip.
Ondanks dat ik wel heb gezien dat ik handel als het nodig is, want zeker de eerste keer bleef ik toch rustig toen dat moest, maar toch. De angst is er nog steeds wel een beetje.
Maar ze is nu ook al een paar keer ziek geweest en koorts zonder stuip, gelukkig!
Volgens onze huisarts was niet bewezen dat je het kon voorkomen door paracetamol te geven.
Een koortsstuip gaat over het algemeen vanzelf over. Maar het is gewoon eng.
Je schrikt je een hoedje als je je kind ziet wegvallen en trillen/schudden/ophouden met ademen.
Ze had wat schuim rond haar mond, best wel beangstigend allemaal.
Qua inenten... ik zou het overleggen en naar je gevoel luisteren Tan.
Wat je er verder mee moet/kan, ik denk erover blijven praten?
Ik weet bij mezelf niet zo goed of de angst nou echt alleen door die stuipen kom, maar ik ben wel veel gespannener als ze nu ziek zijn of lijken te worden...