Deze jongen is wel slim (al lijkt die IQ-score mij sterk overdreven, elke score boven de 130 neem ik met een korreltje, nu ja een korrel, zout) maar ik ben ervan overtuigd dat vele tienduizenden Nederlanders op die leeftijd dit niveau van o.a. calculus hadden kunnen of kunnen bereiken. Wij zijn in Nederland weinig ambitieus, wij leren onze kinderen nog niet eens fatsoenlijk rekenen op de basisscholen en als je een beetje begaafd bent dan zijn er maar weinig scholen die een speciaal programma aanbieden. Wij hebben nauwelijks scholen die gericht zijn op begaafde leerlingen, in de USA is het onderwijs voor de meesten vrij slecht maar begaafde leerlingen kunnen wel naar speciale scholen toe waar van jongs af aan forse eisen worden gesteld.
quote:
Ik geef trouwens wel toe dat iemand die echt autistisch is wel als zieke geclassificeerd kan worden. Deze mensen functioneren absoluut niet en zijn in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt bijna altijd zwakbegaafd. Het is dus een compleet ander beeld dan asperger/PDD-NOS of andere beelden die voor autisme worden uitgemaakt.
Zowel bij kernautisme als bij asperger is er een groot verschil in begaafdheid tussen de personen, over het hele begaafdheidsspectrum, vanzelfsprekend zijn er dus hoogbegaafde mensen met kernautisme en zwakbegaafde mensen met een veel lichtere autistische stoornis. Ervan uitgaande dat de intelligentie gelijk varieert binnen die groepen en dat echt autisme een zware handicap is komt het zeer goed presteren van mensen met asperger/PDD-NOS vaker voor dan het zeer goed presteren van mensen met kernautisme.
Ik ben in mijn omgeving beide types mensen tegengekomen: mensen met kernautisme die moeiteloos een VWO-diploma behaalden en mensen met asperger die hard moeten werken voor een MBO-diploma.
Die zeer intelligente mensen die kernautisme hebben hebben misschien wel een nog zwaardere handicap dan de normaal begaafde en domme mensen die kernautisme hebben, van die zeer intelligente mensen die kernautisme hebben wordt omwille van hun intelligentie meer aangepast gedrag verwacht, zij krijgen minder snel hulp etc. terwijl zij dezelfde handicap hebben en meer hun autisme camoufleren.
quote:
Klopt. De hersenen van een autist functioneren natuurlijk wel, maar in bepaalde gebieden zit dus wel een defect.
Ik dacht dat dit nog niet echt opgehelderd is. Het hoeft niet noodzakelijk zo te zijn dat bepaalde gebieden minder functioneren, ook wanneer de samenwerking tussen gebieden slecht is (gebrekkige verbindingen tussen delen van hersenen) krijg je functionele problemen. De intrigerende vragen zijn:
- in hoeverre mensen die dezelfde symptomen hebben dezelfde pathologie hebben (het is niet omdat een syndroom hetzelfde is dat daarom de pathologie hetzelfde is, lijkt mij)
- in hoeverre er verschillen zijn van delen van hersenen (niet enkel defecten, een bepaalde lob is dan weer vaak groter bij mensen bij autisme, misschien als compensatie?) en in hoeverre de defecten met de maturatie van de hersenen worden gecompenseerd, ofwel binnen dat deel van de hersenen zelf ofwel doordat andere delen van de hersenen die functie overnemen (onderschat niet het aanpassingvermogen van de hersenen, hier zijn krasse voorbeelden van, bijv. rekenwonders die op een ongebruikelijke manier delen van hersenen combineren of alcoholisten die in eerste instantie tijdens de aftakeling een betere logisch redeneervermogen krijgen)
- in hoeverre de ontwikkeling van de hersenen kan worden gestimuleerd met oefeningen die nu nog niet worden aangeboden, zogauw je met MRI-studies echt goed de verschillen in kaart zijn gebracht (dat gaat nog minstens 1-2 decennia duren, de techniek begint het gelukkig langzaam aan wel mogelijk te maken aangezien de spatiële en temporele resolutie sterk zijn verbeterd) kunnen er specifieke oefeningen worden ontwikkeld die als doel hebben om bepaalde hersenfuncties te verbeteren (bij die oefeningen moet bij een testgroep uiteraard ook de ganse tijd worden gemeten met MRI)
- in hoeverre er op een meer structureel niveau verschillen zijn: zo schijnen veel mensen die autisme hebben (Einstein had dit volgens mij ook, ofdat hij nu wel of niet autisme had) kleinere neuronen te hebben, andere concentraties aan neurotransmitters te hebben enz.
- in hoeverre er verschillen zijn in de ´communicatie` tussen de delen van de hersenen en hoe komt dit eventueel overeen met dyslexie waarbij er ook dergelijke ´communicatie`problemen zijn binnen de hersenen? Het klassieke beeld is dat bij autisme de linker- en de rechterhersenhelft niet goed samenwerken maar dit beeld lijkt mij op zijn minst sterk onvolledig. Hoe verandert dat met de maturatie van de hersenen, hoe is de samenwerking van de delen binnen een hersenhelft, in hoeverre treden er compensatiemechanismes op?
Ik ben in ieder geval blij dat er langzaam maar zeker serieus onderzoek kan worden verricht naar autisme, dat er een verplaatsing plaatsvindt van enkel een vage beschrijving van psychologen naar objectieve metingen door wetenschappers.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL